Sida 4 av 5

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Postat: 12 mar 2017 19:14
av mati
lator skrev:
mati skrev:
Vi ska få prova en Zoe under veckan som kommer, så vi kan ha den hemma några dagar och klämma på den. Mitt lobbyarbete har kanske varit framgångsrikt. ;)
Schysst av försäljarna att låta presumtiva köpare känna på produkten lite rejälare än bara en sväng runt kvarteret... :)
Njae, min granne är reservdelschef på bilia, det går via honom. Ingen aning om de gör det för alla kunder. Men de har alltid varit väldigt sjyssta. :)

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Postat: 12 mar 2017 19:24
av lator
mati skrev:
lator skrev:
mati skrev:
Vi ska få prova en Zoe under veckan som kommer, så vi kan ha den hemma några dagar och klämma på den. Mitt lobbyarbete har kanske varit framgångsrikt. ;)
Schysst av försäljarna att låta presumtiva köpare känna på produkten lite rejälare än bara en sväng runt kvarteret... :)
Njae, min granne är reservdelschef på bilia, det går via honom. Ingen aning om de gör det för alla kunder. Men de har alltid varit väldigt sjyssta. :)
Ja se "svågrar"... :mrgreen:

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Postat: 12 mar 2017 19:57
av mati
lator skrev:
mati skrev:
lator skrev:
mati skrev:
Vi ska få prova en Zoe under veckan som kommer, så vi kan ha den hemma några dagar och klämma på den. Mitt lobbyarbete har kanske varit framgångsrikt. ;)
Schysst av försäljarna att låta presumtiva köpare känna på produkten lite rejälare än bara en sväng runt kvarteret... :)
Njae, min granne är reservdelschef på bilia, det går via honom. Ingen aning om de gör det för alla kunder. Men de har alltid varit väldigt sjyssta. :)
Ja se "svågrar"... :mrgreen:
Just det. Det är ju så det funkar på landet. ;)

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Postat: 14 mar 2017 06:42
av mati
Sedär ja. Min käraste råkade glömma plånboken på jobbet igår, samtidigt som hon körde hem på reserv. Räckviddsångesten var påtaglig och nu står bilen hemma med tom tank. Så fick hon ta Teslan idag. Vilken uppoffring. ;)
Strax innan hon åkte iväg sa hon "jag längtar efter att inte behöva tanka längre. Gud va skönt det kommer bli."
Yes, så är det. :)

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Postat: 14 mar 2017 06:56
av Bjelke
mati skrev:
Sedär ja. Min käraste råkade glömma plånboken på jobbet igår, samtidigt som hon körde hem på reserv. Räckviddsångesten var påtaglig och nu står bilen hemma med tom tank. Så fick hon ta Teslan idag. Vilken uppoffring. ;)
Strax innan hon åkte iväg sa hon "jag längtar efter att inte behöva tanka längre. Gud va skönt det kommer bli."
Yes, så är det. :)
+1 :)

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Postat: 14 mar 2017 09:33
av lator
mati skrev:
Sedär ja. Min käraste råkade glömma plånboken på jobbet igår, samtidigt som hon körde hem på reserv. Räckviddsångesten var påtaglig och nu står bilen hemma med tom tank. Så fick hon ta Teslan idag. Vilken uppoffring. ;)
Strax innan hon åkte iväg sa hon "jag längtar efter att inte behöva tanka längre. Gud va skönt det kommer bli."
Yes, så är det. :)
Hur det kan gå... och självklart lånade du hellre ut Teslan än ditt tankkort. :mrgreen: :lol: Lobbyist! ;)

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Postat: 14 mar 2017 09:38
av mati
lator skrev:
Hur det kan gå... och självklart lånade du hellre ut Teslan än ditt tankkort. :mrgreen: :lol: Lobbyist! ;)
Äh... vad för nåt? Jag har inget tankkort. Jag kör ju elbil.

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Postat: 14 mar 2017 09:52
av lator
mati skrev:
lator skrev:
Hur det kan gå... och självklart lånade du hellre ut Teslan än ditt tankkort. :mrgreen: :lol: Lobbyist! ;)
Äh... vad för nåt? Jag har inget tankkort. Jag kör ju elbil.
Tankkort = Bankkort... ;)

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Postat: 14 mar 2017 10:16
av mati
lator skrev:
mati skrev:
lator skrev:
Hur det kan gå... och självklart lånade du hellre ut Teslan än ditt tankkort. :mrgreen: :lol: Lobbyist! ;)
Äh... vad för nåt? Jag har inget tankkort. Jag kör ju elbil.
Tankkort = Bankkort... ;)
Det hade nog inte hjälpt iaf. Jag tror inte det tar sig till närmaste mack med det som är kvar i tanken. Dumt när man inte kan tanka hemma.

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Postat: 14 mar 2017 21:02
av LarsL
mati skrev:
lator skrev:
mati skrev:
lator skrev:
Hur det kan gå... och självklart lånade du hellre ut Teslan än ditt tankkort. :mrgreen: :lol: Lobbyist! ;)
Äh... vad för nåt? Jag har inget tankkort. Jag kör ju elbil.
Tankkort = Bankkort... ;)
Det hade nog inte hjälpt iaf. Jag tror inte det tar sig till närmaste mack med det som är kvar i tanken. Dumt när man inte kan tanka hemma.
Jaha så hur gör ni nu då? Ringer skroten? ;)

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Postat: 14 mar 2017 21:08
av mati
Behövs inte. Den tog sig precis till bilia där Zoen stod och väntade. Och den ska inte lämnas tillbaka förrän på fredag morgon. Bra. Nu sparar vi 300 spänn i bensinpengar på att få låna en elbil. :)

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Postat: 15 mar 2017 18:44
av mati
Det där var faktiskt en besvikelse att testa Zoe. Sambon körde idag till och från jobbet med den. 15 mil, 10 grader, torrt väglag, snitthastighet 65km/h. Perfekta förhållanden alltså. Hon klarade sträckan med bara knappt 4 mils marginal, dvs en total räckvidd på mindre än 20 mil, trots extrem snålkörning. Den angivna förbrukningen låg strax under 2kWh/mil. Hon körde samma sträcka med Teslan igår och klarade en snittförbrukning på 1.79kWh/milen. Utan att snålköra. Man undrar ju om den verkligen har 41kWh.
Ska det vara så? Är Zoen så ineffektiv? Det funkar ju inte på vintern när marginalen är så liten.
En till sak som jag inte fattar är varför den laddar så långsamt. Jag kopplade in den i min Tesla Wallbox och laddningen ska ta nästan 10 timmar! Igår tog det över 5 timmar att ladda från 73 till 100%.
Jag trodde att den laddar med trefas. Uppenbarligen inte. Det är nåt som inte stämmer.

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Postat: 15 mar 2017 19:07
av lator
mati skrev:
Det där var faktiskt en besvikelse att testa Zoe. Sambon körde idag till och från jobbet med den. 15 mil, 10 grader, torrt väglag, snitthastighet 65km/h. Perfekta förhållanden alltså. Hon klarade sträckan med bara knappt 4 mils marginal, dvs en total räckvidd på mindre än 20 mil, trots extrem snålkörning. Den angivna förbrukningen låg strax under 2kWh/mil. Hon körde samma sträcka med Teslan igår och klarade en snittförbrukning på 1.79kWh/milen. Utan att snålköra. Man undrar ju om den verkligen har 41kWh.
Ska det vara så? Är Zoen så ineffektiv? Det funkar ju inte på vintern när marginalen är så liten.
En till sak som jag inte fattar är varför den laddar så långsamt. Jag kopplade in den i min Tesla Wallbox och laddningen ska ta nästan 10 timmar! Igår tog det över 5 timmar att ladda från 73 till 100%.
Jag trodde att den laddar med trefas. Uppenbarligen inte. Det är nåt som inte stämmer.
Det där lät verkligen mystiskt. Hur kan den dra så mycket??? Och laddningen, det verkar ju som om den bara drar en fas... :?

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Postat: 15 mar 2017 19:14
av mati
Det känns som att den laddar bara med 3,6kW av någon anledning. Jag använder min Tesla Wallbox, fattar inte Zoen det?
Det är nåt som inte stämmer. Bilen uppger en snittförbrukning på 1.9kWh/mil men säger samtidigt att den har gjort av med 33kWh. Utslaget på 15 mil blir det 2.2kWh milen vilket är skyhögt med tanke på förhållandena.

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Postat: 16 mar 2017 06:15
av Bjelke
Ja det låter skumt på alla sätt & vis ju :(

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Postat: 16 mar 2017 06:47
av mati
Bjelke skrev:
Ja det låter skumt på alla sätt & vis ju :(
Frågan är hur man förklarar det för säljaren. Han kom med en schuko-sladd och babblade nåt om snabbladdning. :lol:

Min teori är att det är nåt fel på motorn. Den använder ju motorn som likriktare, vilket uppenbarligen inte funkar som det ska. Den höga förbrukningen kanske hänger ihop med det. Eller så är den så elektronhungrig helt enkelt.

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Postat: 16 mar 2017 07:51
av chaffis75
mati skrev:
Frågan är hur man förklarar det för säljaren. Han kom med en schuko-sladd och babblade nåt om snabbladdning. :lol:

Min teori är att det är nåt fel på motorn. Den använder ju motorn som likriktare, vilket uppenbarligen inte funkar som det ska. Den höga förbrukningen kanske hänger ihop med det. Eller så är den så elektronhungrig helt enkelt.
mm.. låter som lönlöst att ens försöka förklara :roll:
Jag förstår att säljare kanske inte har detalj koll på tekniken men lite grundläggande kunskap hade man ju önskat att de har.

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Postat: 16 mar 2017 09:12
av Bjelke
mati skrev:
Bjelke skrev:
Ja det låter skumt på alla sätt & vis ju :(
Frågan är hur man förklarar det för säljaren. Han kom med en schuko-sladd och babblade nåt om snabbladdning. :lol:

Min teori är att det är nåt fel på motorn. Den använder ju motorn som likriktare, vilket uppenbarligen inte funkar som det ska. Den höga förbrukningen kanske hänger ihop med det. Eller så är den så elektronhungrig helt enkelt.
Har dom fler demobilar? Tänkte om du kanske kunde låna en annan bil och jämföra, det skulle även dom tjäna på eftersom du då indirekt hjälper till att (ev) felsöka den du hade sas...

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Postat: 16 mar 2017 09:25
av Klintan
Kan du testa på en annan typ2-laddare? Vår fasta 22kW-kabel borde vara ledig framåt kvällen.

Rättade enheten, skyller på mobilens autocorrect

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Postat: 16 mar 2017 09:51
av mati
Bjelke skrev:
Har dom fler demobilar? Tänkte om du kanske kunde låna en annan bil och jämföra, det skulle även dom tjäna på eftersom du då indirekt hjälper till att (ev) felsöka den du hade sas...
Det tror jag inte att de har faktiskt. Den här behövde "importeras" från Skövde. Det finns nog bara den.
Klintan skrev:
Kan du testa på en annan typ2-laddare? Vår fasta 22kWh kabel borde vara ledig framåt kvällen.
Jag ska lämna tillbaks bilen i eftermiddag, en dag tidigare än planerat. Annars hade jag samma idé, men jag hinner nog inte. Tyvärr är ju laddstolpen i Skara bara enfas, dvs ett skämt. Annars hade man kunnat testa där.

Frågan är ju om Zoe inte är riktigt kompatibel med Tesla Wall Connector. Är det kanske en fransk la-norme-type-deux som är lite différent?
Jag fick ju visserligen switcha om wallboxen så att det går att ladda andra bilar än Tesla med den, men varför skulle den inte kunna ladda med mer än 3,5kW eller vad det nu blir? Det ska väl gå tycker man ju.

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Postat: 16 mar 2017 10:54
av TAndersson
Konstigt med laddningen. Vi laddar fruns Zoe 24 kWh med Tesla Wall Connector (16A, 11 kW) på drygt 2,5h. Funkar perfekt!

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Postat: 16 mar 2017 11:05
av mati
TomSo skrev:
Konstigt med laddningen. Vi laddar fruns Zoe 24 kWh med Tesla Wall Connector (16A, 11 kW) på drygt 2,5h. Funkar perfekt!
Bra att veta. Jag har ställt in min på 10A men det ska ju inte spela någon roll. Teslan laddar med 7kW, det är alltså inget fel på Wall Connectorn.

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Postat: 16 mar 2017 12:45
av iAkita
mati skrev:
Det där var faktiskt en besvikelse att testa Zoe. Sambon körde idag till och från jobbet med den. 15 mil, 10 grader, torrt väglag, snitthastighet 65km/h. Perfekta förhållanden alltså. Hon klarade sträckan med bara knappt 4 mils marginal, dvs en total räckvidd på mindre än 20 mil, trots extrem snålkörning. Den angivna förbrukningen låg strax under 2kWh/mil. Hon körde samma sträcka med Teslan igår och klarade en snittförbrukning på 1.79kWh/milen. Utan att snålköra. Man undrar ju om den verkligen har 41kWh.
Ska det vara så? Är Zoen så ineffektiv? Det funkar ju inte på vintern när marginalen är så liten.
En till sak som jag inte fattar är varför den laddar så långsamt. Jag kopplade in den i min Tesla Wallbox och laddningen ska ta nästan 10 timmar! Igår tog det över 5 timmar att ladda från 73 till 100%.
Jag trodde att den laddar med trefas. Uppenbarligen inte. Det är nåt som inte stämmer.
Något måste vara galet. Som jag skrev i den andra tråden ska du hamna på en förbrukning på drygt 1,5 kWh/10 km vid de hastigheterna och temperaturerna. Även den långsamma laddningen tyder på det.

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Postat: 16 mar 2017 12:55
av mati
iAkita skrev:
Något måste vara galet. Som jag skrev i den andra tråden ska du hamna på en förbrukning på drygt 1,5 kWh/10 km vid de hastigheterna och temperaturerna. Även den långsamma laddningen tyder på det.
Nåväl, jag ska lämna tillbaks den snart. På vägen åker jag förbi en laddare och testar om det blir lika dåligt där.
Problemet är ju nu att vi inte vågar köpa en Zoe. Den är fin och trevlig och så, men om det är nåt fel på just den här bilen eller inte kan vi aldrig veta eftersom de inte har fler. Om det skulle vara så att den verkligen bara med nöd och näppe går att köra 20 mil vid de här temperaturerna så är det ju rentav omöjligt att ta sig 15 mil till och från jobbet på vintern. Och då blir avsaknaden av snabbladdning ett problem.
Tur att jag inte har avbokat Model 3 ännu.

Re: Bli av med sista bensinbilen - vad göra?

Postat: 16 mar 2017 13:01
av iAkita
mati skrev:
iAkita skrev:
Något måste vara galet. Som jag skrev i den andra tråden ska du hamna på en förbrukning på drygt 1,5 kWh/10 km vid de hastigheterna och temperaturerna. Även den långsamma laddningen tyder på det.
Nåväl, jag ska lämna tillbaks den snart. På vägen åker jag förbi en laddare och testar om det blir lika dåligt där.
Problemet är ju nu att vi inte vågar köpa en Zoe. Den är fin och trevlig och så, men om det är nåt fel på just den här bilen eller inte kan vi aldrig veta eftersom de inte har fler. Om det skulle vara så att den verkligen bara med nöd och näppe går att köra 20 mil vid de här temperaturerna så är det ju rentav omöjligt att ta sig 15 mil till och från jobbet på vintern. Och då blir avsaknaden av snabbladdning ett problem.
Tur att jag inte har avbokat Model 3 ännu.

Det förstår jag verkligen! Man ska inte behöva hoppas på att det är fel på demobilen, och att den bil man får levererad kommer vara mycket bättre, när man väljer ny bil!