Sida 4 av 4

Re: E Golf

Postat: 08 maj 2023 07:48
av mati
Tellus skrev: 07 maj 2023 21:30
Någon som vet serviceintervallen på en e-golf 2019.
Kollar man på vw hemsida står det 2år/3000mil

Har hört att vw ibland "råkar" programmera om till 1 års intervall, eller är det olika intervall beroende på årsmodell?
Alltså vad jag vet så är det 1år/3000mil. Så är det på vår som är uttagen mars -18 och så har det alltid varit. Å andra sidan så går servicen sällan över 2000 kronor. 3 timmars arbetskostnad, inga delar eller annat som kostar behövs.

Re: E Golf

Postat: 08 maj 2023 08:21
av Leo
Har för mig att serviceintervallet av VW ursprungligen angavs till:

”Första gången efter 2 år DÄREFTER årligen, max 3000mil, vad som kommer först”

Därav att det uppstått en del förvirring hur det funkar.

Eftersom alla nu är äldre än 2 år så borde det innebära 1 år, eller 3000 mil, vad som kommer först.

Re: E Golf

Postat: 08 maj 2023 08:36
av thnis
Leo har helt rätt. 1a service efter 2 år. Sedan varje år.

Re: E Golf

Postat: 10 maj 2023 19:51
av SwedishAdvocate
SwedishAdvocate skrev: 01 maj 2023 13:28
...] Till mig sa VW att det var "stenskott". Så för mig blir det att laga på en annan bilverkstad eftersom jag inte anser att jag kan göra ett tillräckligt bra jobb själv. Att laga båda sidorna kommer gå på ca 3000-4000 kr. Och jag kommer bli av med bilen ca 3 dagar. Så det kunde ju ha varit värre...
Uppdatering:

Det gick på 4000 kr och tog ca 2 arbetsdagar och 3,5 timmar.

Re: E Golf

Postat: 10 maj 2023 20:14
av Tellus
Någon som kört snålare/längre på en laddning?

Re: E Golf

Postat: 10 maj 2023 21:02
av mati
Tellus skrev: 10 maj 2023 20:14
Någon som kört snålare/längre på en laddning?
9,2 kWh/100km fick jag precis. Men då körde jag bara en mil. Det är nu e-Golfen briljerar. Runt 20 grader har den sin sweet-spot. Bättre än såhär blir det inte. :)

Re: E Golf

Postat: 10 maj 2023 23:22
av snowman
Vad är rimlig räckvidd sommar/vintertid i säg 80km/h respektive 100km/h med det stora batteriet?

Re: E Golf

Postat: 11 maj 2023 00:17
av SwedishAdvocate
snowman skrev: 10 maj 2023 23:22
Vad är rimlig räckvidd sommar/vintertid i säg 80km/h respektive 100km/h med det stora batteriet?
Tills dess att ngn annan medlem postar några siffror...

Björn Nyland har testat med stora batteriet i 90 km/h sommar/vinter (och i 120 km/h).

Du hittar hans resultat här:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678

Sen är det väl kanske bara att ta något slags schablonvärde för batteridegradering på det ifall du inte vet mer exakt hur mycket e-Golfens batteri degraderar...

Re: E Golf

Postat: 11 maj 2023 12:13
av Bjelke
mati skrev: 10 maj 2023 21:02
Tellus skrev: 10 maj 2023 20:14
Någon som kört snålare/längre på en laddning?
9,2 kWh/100km fick jag precis. Men då körde jag bara en mil. Det är nu e-Golfen briljerar. Runt 20 grader har den sin sweet-spot. Bättre än såhär blir det inte. :)
Runt 20 grader har nog alla elbilar sin sweet-spot :)

Re: E Golf

Postat: 11 maj 2023 12:46
av Tellus
snowman skrev: 10 maj 2023 23:22
Vad är rimlig räckvidd sommar/vintertid i säg 80km/h respektive 100km/h med det stora batteriet?
Sommar 80km/t 250km, 100km/t 200km
Vinter 80km/t 190km, 100km/t 160km
Gissar jag på.

Re: E Golf

Postat: 11 maj 2023 18:12
av mati
Bjelke skrev: 11 maj 2023 12:13
mati skrev: 10 maj 2023 21:02
Tellus skrev: 10 maj 2023 20:14
Någon som kört snålare/längre på en laddning?
9,2 kWh/100km fick jag precis. Men då körde jag bara en mil. Det är nu e-Golfen briljerar. Runt 20 grader har den sin sweet-spot. Bättre än såhär blir det inte. :)
Runt 20 grader har nog alla elbilar sin sweet-spot :)
Sant, men jag tycker att det blir så extremt tydligt i e-Golfen. Några grader mer eller mindre gör enorm skillnad just runt 20 grader. När det blir kallare är det inte alls lika känsligt.

Re: E Golf

Postat: 11 maj 2023 21:02
av Bjelke
mati skrev: 11 maj 2023 18:12
Bjelke skrev: 11 maj 2023 12:13
mati skrev: 10 maj 2023 21:02
Tellus skrev: 10 maj 2023 20:14
Någon som kört snålare/längre på en laddning?
9,2 kWh/100km fick jag precis. Men då körde jag bara en mil. Det är nu e-Golfen briljerar. Runt 20 grader har den sin sweet-spot. Bättre än såhär blir det inte. :)
Runt 20 grader har nog alla elbilar sin sweet-spot :)
Sant, men jag tycker att det blir så extremt tydligt i e-Golfen. Några grader mer eller mindre gör enorm skillnad just runt 20 grader. När det blir kallare är det inte alls lika känsligt.
Ungefär som första generationen Leaf då, den drog jäkligt mycket på klimatanläggningen så
minsta lilla under typ 20 grader drog upp förbrukningen rejält, inte lika illa om det varmare för
den hade iaf AC (som drog rätt så lite iaf).

Re: E Golf

Postat: 12 maj 2023 16:11
av Dafro
Bjelke skrev: 11 maj 2023 21:02
mati skrev: 11 maj 2023 18:12
Bjelke skrev: 11 maj 2023 12:13
mati skrev: 10 maj 2023 21:02
Tellus skrev: 10 maj 2023 20:14
Någon som kört snålare/längre på en laddning?
9,2 kWh/100km fick jag precis. Men då körde jag bara en mil. Det är nu e-Golfen briljerar. Runt 20 grader har den sin sweet-spot. Bättre än såhär blir det inte. :)
Runt 20 grader har nog alla elbilar sin sweet-spot :)
Sant, men jag tycker att det blir så extremt tydligt i e-Golfen. Några grader mer eller mindre gör enorm skillnad just runt 20 grader. När det blir kallare är det inte alls lika känsligt.
Ungefär som första generationen Leaf då, den drog jäkligt mycket på klimatanläggningen så
minsta lilla under typ 20 grader drog upp förbrukningen rejält, inte lika illa om det varmare för
den hade iaf AC (som drog rätt så lite iaf).
Senaste versionen av leaf har däremot en klipp oduglig klimatanläggning. Kvittar om det är varmt i bilen är det kallare ute än inställt så är det värme på så man får ställa ner till 16 eller stänga av. Kommer inte bli ledsen när vi blir av denna skitbil.

Re: E Golf

Postat: 12 maj 2023 17:09
av mati
Dafro skrev: 12 maj 2023 16:11
Senaste versionen av leaf har däremot en klipp oduglig klimatanläggning. Kvittar om det är varmt i bilen är det kallare ute än inställt så är det värme på så man får ställa ner till 16 eller stänga av. Kommer inte bli ledsen när vi blir av denna skitbil.
Som Ioniq 5 då. Jag hade helt glömt av det under den kalla årstiden, men nu när det är varmt igen blir man våldsamt påmint om detta. Det är manuellt pillande eller helt avstängd AC som gäller. Annars blir man kokt för att bilen tydligen går på yttertemperaturen.
ACn i e-Golfen däremot är det absolut inget fel på. Den är både stark och lätt att ställa in. Det enda dumma är att den defaultar till 22 grader så fort man har parkerat en längre stund.

Re: E Golf

Postat: 13 maj 2023 21:22
av Bjelke
Dafro skrev: 12 maj 2023 16:11
Bjelke skrev: 11 maj 2023 21:02
mati skrev: 11 maj 2023 18:12
Bjelke skrev: 11 maj 2023 12:13
mati skrev: 10 maj 2023 21:02

9,2 kWh/100km fick jag precis. Men då körde jag bara en mil. Det är nu e-Golfen briljerar. Runt 20 grader har den sin sweet-spot. Bättre än såhär blir det inte. :)
Runt 20 grader har nog alla elbilar sin sweet-spot :)
Sant, men jag tycker att det blir så extremt tydligt i e-Golfen. Några grader mer eller mindre gör enorm skillnad just runt 20 grader. När det blir kallare är det inte alls lika känsligt.
Ungefär som första generationen Leaf då, den drog jäkligt mycket på klimatanläggningen så
minsta lilla under typ 20 grader drog upp förbrukningen rejält, inte lika illa om det varmare för
den hade iaf AC (som drog rätt så lite iaf).
Senaste versionen av leaf har däremot en klipp oduglig klimatanläggning. Kvittar om det är varmt i bilen är det kallare ute än inställt så är det värme på så man får ställa ner till 16 eller stänga av. Kommer inte bli ledsen när vi blir av denna skitbil.
Å fan, vi hade en något nyare (2016 kanske) som vinst i tidningen elbilen och den var ganska bra
faktiskt när det kom till klimatanläggningen, vi fick ha den en månad :) , men såklart fortfarande
obegripligt ful :lol: