Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3
Jo egentligen skulle det va bäst med ett laddstopp men två lite kortare tycker jag kan funka också.
Stockholm - Åre är tydligen 60 mil +, hur kör någon den sträckan utan att stopp? Söver de ner ungarna först?
Enligt eGOtrip blir det 3 stopp på totalt lite över 1timme.
http://egotrip.se/#N4IgNg9gxgziBcBtEBlA ... XOhBeAF8gA
Enligt eGOtrip blir det 3 stopp på totalt lite över 1timme.
http://egotrip.se/#N4IgNg9gxgziBcBtEBlA ... XOhBeAF8gA
Förr oss brukar det räcka med 30 minuters stopp för lunch när vi kör lite längre, ex Luleå-Levi (33 mil totalt). Blir då ett stopp vid lunch efter ca 20 mil (Pajala). Men tar man Stockholm-Åre så måste man nog stanna minst 3 gånger, åtminstone med barn med i bilen. Men alla kör inte långa sträckor med barn i bilen, vi körde ex ner till Kopparberg för ett bröllop för någon sommar sedan, 100+ mil , 3 vuxna. Då var det väldigt korta stopp för tankning och lunchstop på 20-30 minuter. Hade blivit svårt med 50 kW laddare.LarsL skrev:Jag ser helst många laddare än få extremt snabba. Tror också att de flesta människor känner sig säkrare med sitt köp om de kan titta på en karta som är smockfull med Chademos än de känner när de tittar kartan över Superchargers. Om du vet att du kan ladda var som helst var du än känner för att stanna så spelar det nog mindre roll om stoppet tar 10,20 eller 40 minuter.
Personligen klarar jag aldrig av att göra stopp kortare än 1h efter 25-30 mils åkande. Med tre barn vill jag iofs aldrig åka så mycket som 20 mil i sträck...
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
De har tidigare gått en del rykten om att GM bara har planerat att producera runt 30000 Bolt per år men nu säger de att om efterfrågan finns så kan de producera mer än så. Frågan är bara hur många de kan tänka sig att producera för jag tror att efterfrågan kan bli riktigt stor på Bolten
http://insideevs.com/general-motors-can ... -per-year/
http://insideevs.com/general-motors-can ... -per-year/
- 100procent
- Teslaägare
Tänkte på en sak nyligen.. De elbilar som levereras i dagsläget, har de samma kyl samt värme system för batterierna som Model S har? Och hur ser det ut för kylning av elmotorn?
Mest intressant just nu är Bolten, kommer den med ett sådant system som tar hand om batterierna?
Mest intressant just nu är Bolten, kommer den med ett sådant system som tar hand om batterierna?
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Ingen av de andra elbilarna har vätskekylning av batterierna. De flesta har dock värmeelement som kan värma dem på vintern.
Elmotorn kyls däremot ofta.
Det verkar vara samma för Bolt: luftkyld batteri och vätskekyld elmotor.
- 100procent
- Teslaägare
Där ser manTiborBlomhall skrev:Ingen av de andra elbilarna har vätskekylning av batterierna. De flesta har dock värmeelement som kan värma dem på vintern.

- TiborBlomhall
En intressant följdfråga är förstås om Model 3 kommer få vätskekylda batterier eller inte?
Vätskekylda batterier kan man dra högre effekt ifrån, och ladda snabbare. Och de håller längre, och fungerar bättre i extrem värme och kyla.
Å andra sidan är de mer komplicerade och dyrare att tillverka.
Frågan är om kostnaden eller fördelarna som kommer få övertaget i Model 3?
(Privat gissar jag på att Model 3 också får vätskekylda batterier, framför allt för att kunna superladda dem. Men jag är inte 100% säker.)
Vätskekylda batterier kan man dra högre effekt ifrån, och ladda snabbare. Och de håller längre, och fungerar bättre i extrem värme och kyla.
Å andra sidan är de mer komplicerade och dyrare att tillverka.
Frågan är om kostnaden eller fördelarna som kommer få övertaget i Model 3?
(Privat gissar jag på att Model 3 också får vätskekylda batterier, framför allt för att kunna superladda dem. Men jag är inte 100% säker.)
Jo jag tror också att model 3 får vätskekylning. Tveksam till om deras koncept funkar annars. Nissan leaf brukar ganska enkelt få överhettade batterier om man kör långt och snabbladdar mycket en varm dag. Håller inte.
Teslas kylning är ganska simpel. Bara en slang som går mellan batterierna.
Tror också det han vara därför tesla är så mycket effektivare vintertid. Batterierna blir lika kraftfulla som på sommaren och eventuellt tas värmen om hand och skickas in i bilen.
Teslas kylning är ganska simpel. Bara en slang som går mellan batterierna.
Tror också det han vara därför tesla är så mycket effektivare vintertid. Batterierna blir lika kraftfulla som på sommaren och eventuellt tas värmen om hand och skickas in i bilen.
Enligt denna artikeln så verkar Bolt ha värskekylda batterier och tydligen ska även Volt ha det.TiborBlomhall skrev:Ingen av de andra elbilarna har vätskekylning av batterierna. De flesta har dock värmeelement som kan värma dem på vintern.
http://insideevs.com/chevy-bolt-200-mil ... ils-bower/
- TiborBlomhall
Efter att ha sett hur bilbranschen har gjort en rad stora tekniska framsteg under dryga 100 år så förvånas man över att man ändå lyckas glömma många av dem när man tar fram en ny modell. Ibland tas många steg bakåt på vissa områden. Likaså ignorerar man innovationer som andra biltillverkare gjort, kanske mer av prestigeskäl mer än att man är hindrad av patent.
Så därför ska det bli intressant att se hur många som lär av Teslas framgångar och erfarenheter, t.ex. detta med vattenkylda batterier. Jag förstår att det alltid bottnar i ekonomi, men jag tror att de flesta som vill köpa en elbil men inte är multimiljonärer eller höginkomsttagare/egenföretagare ändå vill ha en bil som har en anständig räckvidd. Därför borde biltillverkarna lägga ner all möda på denna fråga i första hand. Bra batterikapacitet och snabb laddning! Det är ju också i ren själbevarelseaspekt det enda vettiga eftersom de flesta som är tveksamma till elbilar är det pga räckviddsångest. Ta död på den ångesten en gång för alla och elbilens lycka är gjord!
Ska bli intressant att se vilken tillverkare som blir först att ansluta sig till Teslas SuC.
Så därför ska det bli intressant att se hur många som lär av Teslas framgångar och erfarenheter, t.ex. detta med vattenkylda batterier. Jag förstår att det alltid bottnar i ekonomi, men jag tror att de flesta som vill köpa en elbil men inte är multimiljonärer eller höginkomsttagare/egenföretagare ändå vill ha en bil som har en anständig räckvidd. Därför borde biltillverkarna lägga ner all möda på denna fråga i första hand. Bra batterikapacitet och snabb laddning! Det är ju också i ren själbevarelseaspekt det enda vettiga eftersom de flesta som är tveksamma till elbilar är det pga räckviddsångest. Ta död på den ångesten en gång för alla och elbilens lycka är gjord!
Ska bli intressant att se vilken tillverkare som blir först att ansluta sig till Teslas SuC.
Jag tycker att man ska behålla premiumkänslan och göra alla framtida bilar snabbladdningsbara utan extra avgift, dvs, det ska ingå i priset. Det är inget man behöver bry sig om med en "fossilbil", inget man ska behöva bry sig om på en elbil heller. Framförallt inte en TeslaTiborBlomhall skrev:(Privat gissar jag på att Model 3 också får vätskekylda batterier, framför allt för att kunna superladda dem. Men jag är inte 100% säker.)

Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Nja batteristorlek har ju liksom en koppling till kostnad/bilpris också som alltid måste vägas in mot användningsområde också. Sen har nog de traditionella biltillverkarna gjort en "felbedömning" kanske, men jag tror inte de "glömt" eller inte tittat på det om vi säger så.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Visst, och jag tror definitivt att ~15 mils elbilar har en plats på marknaden. Samt att dessa kanske inte nödvändigtvis behöver gå att snabbladda. Men jag tror/hoppas att Tesla håller sig ifrån den delen av marknaden.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Men nu fattas det ett helt - och jag tror det största - segment på marknaden. Det är ju där vi förväntar oss att en massa bilar kommer in och försöker fylla under de närmaste 2-5 åren. Jag kan ju säga att jag kommer inte att vilja köpa en sådan som inte har verklig snabbladdning!Laban skrev:Visst, och jag tror definitivt att ~15 mils elbilar har en plats på marknaden. Samt att dessa kanske inte nödvändigtvis behöver gå att snabbladda. Men jag tror/hoppas att Tesla håller sig ifrån den delen av marknaden.
Kom ihåg att "Snabbladdning" bara går riktigt snabbt när man laddar 0-50%. Dvs ska man verkligen utnyttja det så måste man fortfarande ha hyfsat stora batterier från början och lära sig köra med halvfulla batterier mest hela tiden.
Så Tesla som har 70/90 storlek på batterierna har max ca20mil mellan SC. Hur tätt ska man då ha mellan snabbladdningsstationerna på bilar med 20/40 batterier och kommer man då att vilja stå så länge och ladda, så ofta som man behöver om man är på långresa? Tror liksom att man ska se att "olika elbilar" har "olika användningsområden" istället och utforma bilarna/laddning utifrån det.
Långfärdsbilar bör nog ha MINST 60kWh OCH SC med liknande Teslas kapacitet på SC (90-150 kW snabbladdare). Det ger att man kan åka ca 2 timmar mellan att man tar paus.
Skulle man ta en Bolt 60kWh, köra på 0-50% kapacitet (=utnyttja 30kWh) och sätta dit CCS/Chademo (40-50kWh laddning) så skulle vi nog vara många (eller resten av familjen...) som tröttnade på ideliga laddstopp på långresan med den typen av bil. Man vill ju liksom inte köra 60-80 min, ladda 30min, köra 60-80min, ladda 30 min osv. (förutsatt att man ens hittar laddare och de är hel/lediga) Tar man en Leaf 30kWh, e-Golf, BMW I3 osv ÄVEN om man uppdaterar deras batterikapacitet 15-50% och offrar utrymme, dyrare pris eller vad det får för konsekvenser så blir det ännu sämre än Bolt om man tänker långvägskörning...
Så bilstorlek/användningsområde/batteristorlek/laddning/pris hänger intimt ihop på flera olika sätt. Att bara förändra det ena =större batterier löser liksom inte det hela i sig självt utan då blir något annat "fel" så att säga. Man kan få räckviddsångest i en Tesla också! ,-)))
För att snurra på hemmavid som jag gör med vår e-Golf och ladda på natten (9-12 tim) med den säkringskapacitet vi har tillgänglig hemmavid i en vanlig Villa på ett enkelt sätt (max 25A) så räcker dagens batteristorlek till ändå för det användningsområdet utan problem. Dvs bilstorlek/användningsområde/batteristorlek/laddningsmöjligheter/pris funkar för mig i det fallet.
Så Tesla som har 70/90 storlek på batterierna har max ca20mil mellan SC. Hur tätt ska man då ha mellan snabbladdningsstationerna på bilar med 20/40 batterier och kommer man då att vilja stå så länge och ladda, så ofta som man behöver om man är på långresa? Tror liksom att man ska se att "olika elbilar" har "olika användningsområden" istället och utforma bilarna/laddning utifrån det.
Långfärdsbilar bör nog ha MINST 60kWh OCH SC med liknande Teslas kapacitet på SC (90-150 kW snabbladdare). Det ger att man kan åka ca 2 timmar mellan att man tar paus.
Skulle man ta en Bolt 60kWh, köra på 0-50% kapacitet (=utnyttja 30kWh) och sätta dit CCS/Chademo (40-50kWh laddning) så skulle vi nog vara många (eller resten av familjen...) som tröttnade på ideliga laddstopp på långresan med den typen av bil. Man vill ju liksom inte köra 60-80 min, ladda 30min, köra 60-80min, ladda 30 min osv. (förutsatt att man ens hittar laddare och de är hel/lediga) Tar man en Leaf 30kWh, e-Golf, BMW I3 osv ÄVEN om man uppdaterar deras batterikapacitet 15-50% och offrar utrymme, dyrare pris eller vad det får för konsekvenser så blir det ännu sämre än Bolt om man tänker långvägskörning...
Så bilstorlek/användningsområde/batteristorlek/laddning/pris hänger intimt ihop på flera olika sätt. Att bara förändra det ena =större batterier löser liksom inte det hela i sig självt utan då blir något annat "fel" så att säga. Man kan få räckviddsångest i en Tesla också! ,-)))
För att snurra på hemmavid som jag gör med vår e-Golf och ladda på natten (9-12 tim) med den säkringskapacitet vi har tillgänglig hemmavid i en vanlig Villa på ett enkelt sätt (max 25A) så räcker dagens batteristorlek till ändå för det användningsområdet utan problem. Dvs bilstorlek/användningsområde/batteristorlek/laddningsmöjligheter/pris funkar för mig i det fallet.

Bolt lär du nog kunna köra 80-120 minuter med 30 kWh/halva batteriet eftersom den är effektivare än Model S på grund av storleken. Räckvidden som nämns för den pekar på detta också. Att stanna varannan timme är nog OK för de som gör en långfärdstur 1 gång i månaden eller mer sällan. Som daglig arbetshäst för en resande säljare t.ex. funkar det kanske inte lika bra dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nja tror nog att det praktiskt blir lite mer problem med Bolten.
Eftersom Chevrolet antagligen inte kommer att sätta upp något eget laddnätverk så lär de knappast placeras med optimalt avstånd, De lär antagligen välja CCS/Chademo vilket för flera år framöver antagligen lär ge max 50-kW. Räckviddsångesten med mindre batterikapacitet blir nog större på bil med mindre räckvidd från början osv.
Sammantaget gör det att jag tror man får svårt att få till 2-timmars körningar i landsvägstempo i praktiken och lagom laddstopp så alla medföljande är nöjda med väntetiden. Observera att jag nu tänker under normala vinterförhållanden, kanske -3till -10grader. Sommartid under optimala förhållanden så blir det självklart annorlunda!
Eftersom Chevrolet antagligen inte kommer att sätta upp något eget laddnätverk så lär de knappast placeras med optimalt avstånd, De lär antagligen välja CCS/Chademo vilket för flera år framöver antagligen lär ge max 50-kW. Räckviddsångesten med mindre batterikapacitet blir nog större på bil med mindre räckvidd från början osv.
Sammantaget gör det att jag tror man får svårt att få till 2-timmars körningar i landsvägstempo i praktiken och lagom laddstopp så alla medföljande är nöjda med väntetiden. Observera att jag nu tänker under normala vinterförhållanden, kanske -3till -10grader. Sommartid under optimala förhållanden så blir det självklart annorlunda!
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Jag tror att Bolten kommer att bli bättre än så. Inte Tesla-bra såklart men ändå rätt bra. Dagens CCS laddas som mest med 50KW. Senaste Nissan Leaf 30kWh laddas med 50kW effekt enda till 70% laddning. Det borde Bolten också klara som minst med tanke på att batteriet är dubbelt så stort, kanske ända upp till 85%. Förhoppningsvis kanske den stödjer mer än 50kW?Leo skrev:Nja tror nog att det praktiskt blir lite mer problem med Bolten.
!
- TiborBlomhall
Stockholm-Göteborg med Bolt:
Man åker 28 mil till Brahehus, stannar där för lunch i en timme, sedan 19 mil till Göteborg. Laddningen hos Clever vid Brahehus kostar 250 kronor.
Att jämföra med Model 3 som laddar halvtimme i Ödeshög istället. Gratis.
Man åker 28 mil till Brahehus, stannar där för lunch i en timme, sedan 19 mil till Göteborg. Laddningen hos Clever vid Brahehus kostar 250 kronor.
Att jämföra med Model 3 som laddar halvtimme i Ödeshög istället. Gratis.
Samma här, men e-Golf är väldigt populär i Norge så jag tror att många kan tänkas acceptera en bil utan snabbladdning, bara priset är det rätta. Vilket det är med de norska subventionerna. Tesla tar 110 000 SEK för 15 kWh, då kanske GM kan slänga ut en 30 kWh Bolt för 200-250k SEK ? . Borde kunna bli en populär bil även med de lite magrare svenska subventionerna.Jerker skrev:Jag kan ju säga att jag kommer inte att vilja köpa en sådan som inte har verklig snabbladdning!
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ska jag köra 28 mil med min Tesla då räcker det inte att bara ladda 20-30 min vintertid känns det som då jag försökt.
Däremot tror jag att Bolt/model 3 (och fler liknande modeller) kan bli de som gör att det "lossnar" på elbilsmarknaden. Men jag tror fortfarande att vi så småningom börjar tänka mer på olika sorters elbilar för olika användningsområden när vi blir mer van med elbilar.
Kommer liksom inte att kunna finnas EN sorts elbil som passar allt och alla. Både teknik, utförande, laddning, behov och pris kommer att skilja. Lika lite som det finns EN sorts bensin/dieselbil som passar alla...
Däremot tror jag att Bolt/model 3 (och fler liknande modeller) kan bli de som gör att det "lossnar" på elbilsmarknaden. Men jag tror fortfarande att vi så småningom börjar tänka mer på olika sorters elbilar för olika användningsområden när vi blir mer van med elbilar.
Kommer liksom inte att kunna finnas EN sorts elbil som passar allt och alla. Både teknik, utförande, laddning, behov och pris kommer att skilja. Lika lite som det finns EN sorts bensin/dieselbil som passar alla...
Det är för att tesla har mycke mer marginal på de dyrare bilarna. Det finns nog mer som skiljer än bara batteriet eftersom total effekten är olika. Gm har sagt att deras kostnad är 150dollar per kwh. Även om det skulle innebära 250 dollar till slutkund så är det "bara" 65k sek mindre.Laban skrev:Samma här, men e-Golf är väldigt populär i Norge så jag tror att många kan tänkas acceptera en bil utan snabbladdning, bara priset är det rätta. Vilket det är med de norska subventionerna. Tesla tar 110 000 SEK för 15 kWh, då kanske GM kan slänga ut en 30 kWh Bolt för 200-250k SEK ? . Borde kunna bli en populär bil även med de lite magrare svenska subventionerna.Jerker skrev:Jag kan ju säga att jag kommer inte att vilja köpa en sådan som inte har verklig snabbladdning!
Visst, Tesla har mer marginaler på de dyrare bilarna, därav att jag drog av 110 000 istället för 220 000 vilket hade blivit 155 000 SEK. De priser GM har nämnt är vad jag vet inköpspris från LG Chem och på cellnivå. Så jag gissar på att det är betydligt mer än så på packnivå och ut till kund.apkungen skrev:Det är för att tesla har mycke mer marginal på de dyrare bilarna. Det finns nog mer som skiljer än bara batteriet eftersom total effekten är olika. Gm har sagt att deras kostnad är 150dollar per kwh. Även om det skulle innebära 250 dollar till slutkund så är det "bara" 65k sek mindre.
Vad sen priset blir ut till kund är väl mer oklart men "bara" 65 är väl kanske inte så bara när man tänker på att det är en småbil/stadsbil vi pratar om. Går vi ex ner till Polo klassen så kostar den från 150 000 SEK med bensinmotor. Lägger vi på 65 000 på det hamnar man på 215 000, det kan nog många acceptera för en stadsbil/pendlingsbil med tanke på lägre drivmedelskostnader, servicekostnader och miljö. Lägger vi på 65 000 till så blir det 280 000 och totalt nästan dubbla priset gentemot bensinbilen. Eller Golf som börjar på 180 000 där det skulle bli 245 000 och sedan 310 000. Jag tror inte det är så vanligt att man tar sin Polo/Golf och kör till Åre med familjen så jag kan tänka mig att det finns en stor marknad för eventuella varianter med mindre batteripack.
Vilket man också kan se i Norge där e-Golf säljer väldigt bra trots begränsad räckvidd: http://cleantechnica.com/2015/07/15/nor ... in-1-spot/
Nu har jag bortsett från kostnad av befintlig drivlina här men samtidigt så bör man kanske inte jämföra med den eftersom en elbil ofta har betydligt bättre prestanda.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd