Sida 31 av 38

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 10:07
av kontakten2
Det blir som ovan nämnt väldigt lustigt att peka på peakladdningen.

Vettigt mått blir medelhastighet mellan 0-80 för att visa hur ett batteri och bilen kan nyttjas. Då blir även relevansen mellan övriga bilar mer rättvis. Klart att teslan kan peaka med 120kw även på gamla 85kwh batteri men vad är nyttan om det endast är för några få minuter?

Se på hela integralen.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 11:03
av fth
kontakten2 skrev:
Det blir som ovan nämnt väldigt lustigt att peka på peakladdningen.

Vettigt mått blir medelhastighet mellan 0-80 för att visa hur ett batteri och bilen kan nyttjas. Då blir även relevansen mellan övriga bilar mer rättvis. Klart att teslan kan peaka med 120kw även på gamla 85kwh batteri men vad är nyttan om det endast är för några få minuter?

Se på hela integralen.
Håller helt med, jag skulle dock föreslå 10-80% eller 10-85%, man utnyttjar ju sällan intervallen 0-10%, särskilt inte under resa (iaf inte jag eftersom 90-batteriet laddar väldigt långsamt där).

Jag beräknade själv integralen 10-85% för min bil före och efter nerfningen av toppeffekt i en tidigare tråd, laddtiden påverkas väsentligt mindre än vad jag hade inbillat mig, 26% eller 11 minuter för det intervallet. Inte kul men heller ingen dealbreaker.

Ett annan modell är att beräkna integralen för tiden att ladda från typ 50km till 250 km räckvidd, då blir ju det lättare att jämföra olika modeller och fabrikat eftersom batteristorlekar och förbrukning skiljer sig så mycket. 80% för en bil är ju inte alls jämförbart med 80% för en annan.

/fth

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 11:07
av taliz
Matte skrev:
Nog för att jag tror att Tesla kommer att ladda snabbare än ID4, men denna kommentar från nyheten idag är
Att ID.4 laddhastighet på 125 kW blir hälften av Tesla Model Y-s 250 kW nämns dock utan sådan kommentar.


Känns ganska relevent för ämnet i denna tråd. För det första är det ingen laddhastighet någonstans; det är topphastighet som kan uppnås (innan Tesla om något år blockar den?). Det kommenterar du inte heller Tibor?
Det är topphastighet på VWn också(innan VW om något år blockar den?) :roll:

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 11:16
av fth
Det vore ju en mycket trevlig statistik att få från ABRP-data, både på individuell och samlad nivå, en beräknad laddtid från t.ex. 50 till 250km räckvidd för olika fabrikat och modeller.

ABRP har ju dessutom möjlighet att presentera både en WLTP-baserad siffra och en siffra som utgår från verklig förbrukning, förslagsvis det värde som används för kalibrering av förbrukning i 110km/h.

Jag skall föreslå det i ABRP-tråden, detta skulle ju kunna bli en väldigt bra konsumentupplysning.

/fth

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 11:17
av TiborBlomhall
Just VW ID.4 är ett utmärkt exempel på vad som pågår här. Den bilen har ungefär lika stora batterier som Model Y. Liknande teknologi, bilarna skulle kunna laddas lika snabbt.

Skillnaden är att VW ID.4 är "nerfad" redan från början. Varenda en av bilarna, oberoende av deras batterier.

Samma sak med Porsche som från början pratade om 350 kW max laddhastighet men som sedan "nerfade" alla sina Taycan till max 270 kW innan lansering.

Tesla tillåter högre laddhastighet när bilarna är nya. De allra flesta kunder, som snabbladdar endast då och då kommer njuta av snabbare laddhastighet. Märker Tesla efter hand att extremt höga laddhastigheten kan medföra problem kan de ju enkelt justera laddkurvan. För de flesta så pass subtilt att de knappt märker det - eller iaf inte tycker att det gör så mycket. En handfull ägare som kör mer än gemene man och snabbladdar oftare är vanligt kan eventuellt uppleva att tillverkaren "nerfar" just deras bil mer än andras. Visst, det är inte kul men majoriteten av kunderna kommer då inte drabbas i onödan så som ID.4 och Taycan.

Är man rädd för att Tesla någon gång i framtiden eventuellt ska "nerfa" ens bil kan man istället köpa en "redan färdignerfad" elbil från annan tillverkare.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 11:21
av TiborBlomhall
Håller med om att jakten på topp laddeffekt är som megapixeljakten i digitalfotograferingens barndom. Men det är en helt annan diskussion.

Nederländska laddoperatören FastNed har publicerat laddkurvor på många olika elbilar:
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/sec ... rging-tips

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 11:32
av fth
TiborBlomhall skrev:
Håller med om att jakten på topp laddeffekt är som megapixeljakten i digitalfotograferingens barndom. Men det är en helt annan diskussion.

Nederländska laddoperatören FastNed har publicerat laddkurvor på många olika elbilar:
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/sec ... rging-tips
Det som skulle behövas är ju att dels procentsiffran normaliseras genom att multipliceras med räckvidd (WLTP eller faktiskt uppmätt), samt att olika bilars normaliserade kurvor går att jämföra mot varandra i samma graf.

/fth

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 13:21
av Jojo
TiborBlomhall skrev:
Just VW ID.4 är ett utmärkt exempel på vad som pågår här. Den bilen har ungefär lika stora batterier som Model Y. Liknande teknologi, bilarna skulle kunna laddas lika snabbt.

Skillnaden är att VW ID.4 är "nerfad" redan från början. Varenda en av bilarna, oberoende av deras batterier.

Samma sak med Porsche som från början pratade om 350 kW max laddhastighet men som sedan "nerfade" alla sina Taycan till max 270 kW innan lansering.

Tesla tillåter högre laddhastighet när bilarna är nya. De allra flesta kunder, som snabbladdar endast då och då kommer njuta av snabbare laddhastighet. Märker Tesla efter hand att extremt höga laddhastigheten kan medföra problem kan de ju enkelt justera laddkurvan. För de flesta så pass subtilt att de knappt märker det - eller iaf inte tycker att det gör så mycket. En handfull ägare som kör mer än gemene man och snabbladdar oftare är vanligt kan eventuellt uppleva att tillverkaren "nerfar" just deras bil mer än andras. Visst, det är inte kul men majoriteten av kunderna kommer då inte drabbas i onödan så som ID.4 och Taycan.

Är man rädd för att Tesla någon gång i framtiden eventuellt ska "nerfa" ens bil kan man istället köpa en "redan färdignerfad" elbil från annan tillverkare.
Nja, så riktigt kan jag inte hålla med, Tibor. För det första så vet man ju då vad man får, d v s en laddhastighet som man kan förvänta sig då den angivelsen minskades, precis som Du säger, innan lanseringen. Inte så hos Tesla. Dessutom stryptes även bilar bara av åldersskäl, som knappast har använt Supercharger alls.
För min del är allt detta skamsliga bortförklaringar. Jag har betalt för min bil inklusive batteriet och så får jag väl använda den precis som jag vill och slita på den efter mitt tycke. Precis som jag kan välja att lackera om min bil i en annan färg om så önskas. Med samma resonemang kan man ju också hävda att Tesla har rätt att begränsa bilens maximala hastighet för att spara på människoliv (en sådan förklaring skulle jag definitivt ha lättare att acceptera). Helt sjukt, det hela.

Och till sist vågar jag påstå att vi är fler än enbart 'en handfull ägare'! Just my 2c...

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 17:06
av kontakten2
Toppeffekten är antagligen kvar för syns skull när det kommer till 85khw batteripack.

Det är fler saker som inte står rätt till på dessa packen. Kylsystemet går konstant, vilket det inte ska göra då temperaturen på cellerna är ok. Det är med all sannolikhet knutet till risken för cellbrand Eller thermal run away enligt undersökningen som pågår i USA. Inte nog med att pumparna gå, det äter dessutom upp Soc.

Och snälla jämför inte med Nissan Leaf batteripack. De har ingen kylning och är byggt påhelt andra celler.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 17:47
av chall
TiborBlomhall skrev:
Just VW ID.4 är ett utmärkt exempel på vad som pågår här. Den bilen har ungefär lika stora batterier som Model Y. Liknande teknologi, bilarna skulle kunna laddas lika snabbt.

Skillnaden är att VW ID.4 är "nerfad" redan från början. Varenda en av bilarna, oberoende av deras batterier.

Samma sak med Porsche som från början pratade om 350 kW max laddhastighet men som sedan "nerfade" alla sina Taycan till max 270 kW innan lansering.

Tesla tillåter högre laddhastighet när bilarna är nya. De allra flesta kunder, som snabbladdar endast då och då kommer njuta av snabbare laddhastighet. Märker Tesla efter hand att extremt höga laddhastigheten kan medföra problem kan de ju enkelt justera laddkurvan. För de flesta så pass subtilt att de knappt märker det - eller iaf inte tycker att det gör så mycket. En handfull ägare som kör mer än gemene man och snabbladdar oftare är vanligt kan eventuellt uppleva att tillverkaren "nerfar" just deras bil mer än andras. Visst, det är inte kul men majoriteten av kunderna kommer då inte drabbas i onödan så som ID.4 och Taycan.

Är man rädd för att Tesla någon gång i framtiden eventuellt ska "nerfa" ens bil kan man istället köpa en "redan färdignerfad" elbil från annan tillverkare.

Tibor, tycker du är snett ute med pratet.

Kan även uppfattas att Tesla höjer för att det låter bättre och säljer bättre. I och med att deras ”hälsotest” sedan efter visst antal semestrar säger uuscch då, batteriet håller visst på att brännas upp, vi kan få en massa garanti ärende, nu stryper vi. Online hälsokoll V2.

Skulle Tesla säljaren pratad som du gör nu skulle ja inte köpt bilen.
Jag köpte bilen baserat på vad jag läste och vad som berättades. Bilen laddade med en viss hastighet. 0-80% tar så här lång tid med variationer baserat på varmt batteri, ensam på ladd-par etc., de vanliga variationerna.

Det här med online ”hälsotest” av batteri är skitsnack när det handlar om de stora förändringar som har gjorts nu.
Att snabbladdning påverkar batterierna är väl inget nytt. Man måste väl ändå utgå ifrån att bilföretag testar den kylning, kemi, teknik på batteripacken som dom säljer genom cykler efter cykler i olika miljöer för att sedan basera laddkurva efter detta. I teslas fall verkar det som sälj bestämt hastighet i och med att dom ökade, sedan kom teknik och juridik in och ströp för att förhindra garantiförluster, stämningar etc.

Det som andra biltillverkare verkar göra (hoppas jag iallafall fall) är att garantera den laddkurva som bilen säljs med ska hålla. Detta är vad jag trodde jag köpte och detta ät vad jag kommer att köpa i framtiden. Allt annat är fantasivärld.

Gillar fortfarande min Tesla och tycker detta det som händer är tråkigt.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 17:59
av Svenssons
chall skrev:

Det som andra biltillverkare verkar göra (hoppas jag iallafall fall) är att garantera den laddkurva som bilen säljs med ska hålla. Detta är vad jag trodde jag köpte och detta ät vad jag kommer att köpa i framtiden. Allt annat är fantasivärld.
Själv tror jag det är en fantasivärld att tillverkare skall testa nya batterikemier i 5-8 år innan de börja användas. Jag har inte sett att någon tillverkare presenterar en laddkurva, än mindre garanterar att den ska hållas en viss tid eller viss mängd snabbladdning. Visst kan säljare säga annat men det är ju inte värt mycket.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 18:18
av ChristerSjo
chall skrev:


Det som andra biltillverkare verkar göra (hoppas jag iallafall fall) är att garantera den laddkurva som bilen säljs med ska hålla. Detta är vad jag trodde jag köpte och detta ät vad jag kommer att köpa i framtiden. Allt annat är fantasivärld.
Det går inte att garantera en laddkurva, har inte sett någon tillverkare som gjort det. Batterier blir sämre med tiden och måste behandlas efter det.

Men jag kan ha fel, kan någon presentera en tillverkare som garanterat en laddkurva? De garanterar att batteriet skall vara X% av ursprunglig kapacitet efter Y antal mil.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 18:58
av chall
Svenssons skrev:
chall skrev:

Det som andra biltillverkare verkar göra (hoppas jag iallafall fall) är att garantera den laddkurva som bilen säljs med ska hålla. Detta är vad jag trodde jag köpte och detta ät vad jag kommer att köpa i framtiden. Allt annat är fantasivärld.
Själv tror jag det är en fantasivärld att tillverkare skall testa nya batterikemier i 5-8 år innan de börja användas. Jag har inte sett att någon tillverkare presenterar en laddkurva, än mindre garanterar att den ska hållas en viss tid eller viss mängd snabbladdning. Visst kan säljare säga annat men det är ju inte värt mycket.
Jag påstod inte att dom ska testa 5-8 år. Industrin har ganska bra erfarenhet av att cykel testa allt så att dom slipper vänta 5-8 år. Sen brukar det riskbedömas.
Kanske är det riskbedömningen som hanteras olika.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 19:05
av Fredrik j
Den stora frågan är ju om man sänkt för att undvika batteri permanent eller förskjutit den bortom garantigränsen?
Kan man komma att sänka ännu mer framtid för att dom gamla batterierna fortfarande ska överleva?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 19:14
av ChristerSjo
Fredrik j skrev:
Den stora frågan är ju om man sänkt för att undvika batteri permanent eller förskjutit den bortom garantigränsen?
Kan man komma att sänka ännu mer framtid för att dom gamla batterierna fortfarande ska överleva?
Svar ja om de aldrig har garanterat en laddkurva.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 19:18
av LasseTM
Nu är jag inte drabbad, men det är ju väldigt motstridigt att man har en batteri garanti på x antal år eller km och för att uppnå den så sänker man laddhastigheten efter ett tag för att slippa just denna garanti.
Hur mycket är det då åk att strypa hastigheten?
Räcker 11kW laddning i slutändan för att Tesla ska slippa undan ett garantiärende eller vart går gränsen?

Man har sålt en bil med en viss laddhastighet då ska bilen ha denna hastighet hela livet om du inte väjer att sänka denna själv, men valet ska vara ditt under dina garanti år inte Teslas.
Om sedan bilen inte klarar att hålla denna laddhastighet under garantitiden är det ett solklart garantiärende i min värld.
Efter garantin är slut så är det ju upp till kunden om han vill ladda med 1kW eller 2000kW för då är det inte Teslas bekymmer längre.

Man kan inte anpassa verkligheten i efterhand för att slippa stå för garantin för då är ju din garanti inte värd ett skit.
Helt övertygad om att ingen köper en bergvärmepump som ska leverera 10kW värme skulle nöja sig med att den bara levererar 1kW värme så du får frysa på vinter bara för att den ska hålla i 10 år och tillverkaren insåg efter 3 år att kompressorn kommer att dö om du tar ut högre effekt än 1kW.

Idag på ms skriver ju Tesla:
"Ladda upp till 214 km på 15 minuter vid en Supercharger-station"
Kan vara bra att spara för framtida MS ägare :)

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 19:31
av Verdi
ChristerSjo skrev:
chall skrev:


Det som andra biltillverkare verkar göra (hoppas jag iallafall fall) är att garantera den laddkurva som bilen säljs med ska hålla. Detta är vad jag trodde jag köpte och detta ät vad jag kommer att köpa i framtiden. Allt annat är fantasivärld.
Det går inte att garantera en laddkurva, har inte sett någon tillverkare som gjort det. Batterier blir sämre med tiden och måste behandlas efter det.

Men jag kan ha fel, kan någon presentera en tillverkare som garanterat en laddkurva? De garanterar att batteriet skall vara X% av ursprunglig kapacitet efter Y antal mil.

Blir elbilen kraftigt försämrad när den blir äldre så är projekt elbil lika död som projekt etanolbil.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 19:32
av mans71
Svenssons skrev:
chall skrev:

Det som andra biltillverkare verkar göra (hoppas jag iallafall fall) är att garantera den laddkurva som bilen säljs med ska hålla. Detta är vad jag trodde jag köpte och detta ät vad jag kommer att köpa i framtiden. Allt annat är fantasivärld.
Själv tror jag det är en fantasivärld att tillverkare skall testa nya batterikemier i 5-8 år innan de börja användas. Jag har inte sett att någon tillverkare presenterar en laddkurva, än mindre garanterar att den ska hållas en viss tid eller viss mängd snabbladdning. Visst kan säljare säga annat men det är ju inte värt mycket.
Du har helt rätt att man som tillverkare kan göra en felbedömning, sånt händer ju titt som tätt, inget konstigt med det. Som kund har man då som tur är något som heter garanti. För att undvika garantiärenden så har Tesla infört den här begränsningen - det är väl ändå helt uppenbart?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 19:42
av ChristerSjo
LasseTM skrev:

Man har sålt en bil med en viss laddhastighet då ska bilen ha denna hastighet hela livet om du inte väjer att sänka denna själv
Var hittar du dom garantierna?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 19:48
av Anderzzon
ChristerSjo skrev:
LasseTM skrev:

Man har sålt en bil med en viss laddhastighet då ska bilen ha denna hastighet hela livet om du inte väjer att sänka denna själv
Var hittar du dom garantierna?
De har ju inte med laddhastigheten i garantierna men de marknadsför ju ändå en viss hastighet. Som Lasse var inne på, var drar man gränsen för hur mycket man kan sänka den? Snabbladdning brukar ju definieras som allt över 22kW. Så om Tesla imorgon sänker till 23 kW, hade det varit ok?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 19:59
av ChristerSjo
Anderzzon skrev:
ChristerSjo skrev:
LasseTM skrev:

Man har sålt en bil med en viss laddhastighet då ska bilen ha denna hastighet hela livet om du inte väjer att sänka denna själv
Var hittar du dom garantierna?
De har ju inte med laddhastigheten i garantierna men de marknadsför ju ändå en viss hastighet. Som Lasse var inne på, var drar man gränsen för hur mycket man kan sänka den? Snabbladdning brukar ju definieras som allt över 22kW. Så om Tesla imorgon sänker till 23 kW, hade det varit ok?
har dom sänkt till 23 kW?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 20:16
av LasseTM
ChristerSjo skrev:
Anderzzon skrev:
ChristerSjo skrev:
LasseTM skrev:

Man har sålt en bil med en viss laddhastighet då ska bilen ha denna hastighet hela livet om du inte väjer att sänka denna själv
Var hittar du dom garantierna?
De har ju inte med laddhastigheten i garantierna men de marknadsför ju ändå en viss hastighet. Som Lasse var inne på, var drar man gränsen för hur mycket man kan sänka den? Snabbladdning brukar ju definieras som allt över 22kW. Så om Tesla imorgon sänker till 23 kW, hade det varit ok?
har dom sänkt till 23 kW?
Nää men dom kan ju göra, det har ju ingen koll på.
men vart går gränsen?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 20:21
av ChristerSjo
LasseTM skrev:
ChristerSjo skrev:
Anderzzon skrev:
ChristerSjo skrev:
LasseTM skrev:

Man har sålt en bil med en viss laddhastighet då ska bilen ha denna hastighet hela livet om du inte väjer att sänka denna själv
Var hittar du dom garantierna?
De har ju inte med laddhastigheten i garantierna men de marknadsför ju ändå en viss hastighet. Som Lasse var inne på, var drar man gränsen för hur mycket man kan sänka den? Snabbladdning brukar ju definieras som allt över 22kW. Så om Tesla imorgon sänker till 23 kW, hade det varit ok?
har dom sänkt till 23 kW?
Nää men dom kan ju göra, det har ju ingen koll på.
men vart går gränsen?

Juridisk ingenstans om de inte garanterat det. Men för goodwill är det något helt annat och om man vill leva kvar som biltillverkare.

Hypotetiska fall är ofta helt ointressanta att diskutera utifrån, framför allt är det slöseri med tid.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 21:00
av chall
ChristerSjo skrev:

Juridisk ingenstans om de inte garanterat det. Men för goodwill är det något helt annat och om man vill leva kvar som biltillverkare.

Hypotetiska fall är ofta helt ointressanta att diskutera utifrån, framför allt är det slöseri med tid.
Är ganska uppenbart att det inte finns garantier. Framgick i inlägget från början.
Vart drar du gränsen och när skulle du tycka att det räcker och kanske bli lite tjurig och ryta till? Eller sväljer du allt, finns inga garantier.
Det är just svar och goodwill som vi som drabbats av detta pratar om.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 18 sep 2020 21:22
av Svenssons
chall skrev:
ChristerSjo skrev:

Juridisk ingenstans om de inte garanterat det. Men för goodwill är det något helt annat och om man vill leva kvar som biltillverkare.

Hypotetiska fall är ofta helt ointressanta att diskutera utifrån, framför allt är det slöseri med tid.
Är ganska uppenbart att det inte finns garantier. Framgick i inlägget från början.
Vart drar du gränsen och när skulle du tycka att det räcker och kanske bli lite tjurig och ryta till? Eller sväljer du allt, finns inga garantier.
Det är just svar och goodwill som vi som drabbats av detta pratar om.
Vad skiljer Teslas garantier från andra tillverkares garantier? Har någon tillverkare garanterat en viss laddkurva? Jag har då aldrig sett en laddkurva levererad av en tillverkare.