Sida 31 av 37

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 14:37
av MWall
Nicke Nyfiken skrev:
fth skrev:
Klintan skrev:
Ratt utan spakar har godkänts förr, men då fanns det åtminstone tydliga knappar, Citroën CX:
Men det var ju en fransk bil, då är det väl självklart att det blir godkänt :D

/fth
Precis. Det är stor skillnad på Franskt och Amerikanskt när EU ska bestämma vad som är tillåtet.
Se bara hur EU har slaktat Autopiloten. Hade aldrig hänt om det var Citroëns AP.

Det har du ingen aning om. Konspirationsteorier kan aldrig upphöjas till sanning på det där sättet.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 14:37
av Klintan
Fredrik j skrev:
fth skrev:
Klintan skrev:
Ratt utan spakar har godkänts förr, men då fanns det åtminstone tydliga knappar, Citroën CX:
Men det var ju en fransk bil, då är det väl självklart att det blir godkänt :D

/fth
Citroën är ju världsmästare på att lösa problem som inte fanns och med lösningen skapa andra märkliga fenomen.
Men nu verkar de fått en utmanare till den titeln...

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 14:38
av MWall
Fredrik j skrev:
fth skrev:
Klintan skrev:
Ratt utan spakar har godkänts förr, men då fanns det åtminstone tydliga knappar, Citroën CX:
Men det var ju en fransk bil, då är det väl självklart att det blir godkänt :D

/fth
Citroën är ju världsmästare på att lösa problem som inte fanns och med lösningen skapa andra märkliga fenomen.

Ja, fast nu kommer Tesla starkt. Känns som att man VILL vara så annorlunda som möjligt.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 14:40
av Fredrik j
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
fth skrev:
Klintan skrev:
Ratt utan spakar har godkänts förr, men då fanns det åtminstone tydliga knappar, Citroën CX:
Men det var ju en fransk bil, då är det väl självklart att det blir godkänt :D

/fth
Citroën är ju världsmästare på att lösa problem som inte fanns och med lösningen skapa andra märkliga fenomen.

Ja, fast nu kommer Tesla starkt. Känns som att man VILL vara så annorlunda som möjligt.
Ja, det tycker jag har varit liktydigt med Citroën tidigare. På senare 10-15åren har dom ju dock rättat in sig lite i ledet och gjort mer konventionella bilar.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 14:50
av Gustafsson
Vi har ju ett högre säkerhetstänk i Europa än i USA, bilbälteslag, halvljuslag etc. Inte konstigt att AP och FSD inte är godkänt. Det är ju för dåligt än så länge.
Blir lite sugen på en ny S eller kanske rent av X nu faktiskt! Hjärnan har redan börjat blockera accessen till förnuftcentrum känns det som :shock:

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 15:02
av Nicke Nyfiken
MWall skrev:
Det har du ingen aning om. Konspirationsteorier kan aldrig upphöjas till sanning på det där sättet.
Helt sant, men vet du hur EU fungerar i praktiken i denna typen av frågor?
EU har slaktat autopiloten så den blev betydligt sämre. Varför gjorde man det? Varför försämra något som bevisligen fungerade? Tror du detta hade hänt om det var t.ex. Citroën som var ledande inom självkörande bilar? :roll:

EU är precis lika protektionistiskt som USA.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 15:07
av MWall
Nicke Nyfiken skrev:
MWall skrev:
Det har du ingen aning om. Konspirationsteorier kan aldrig upphöjas till sanning på det där sättet.
Helt sant, men vet du hur EU fungerar i praktiken i denna typen av frågor?
EU har slaktat autopiloten så den blev betydligt sämre. Varför gjorde man det? Varför försämra något som bevisligen fungerade? Tror du detta hade hänt om det var t.ex. Citroën som var ledande inom självkörande bilar? :roll:

EU är precis lika protektionistiskt som USA.

Jag har ingen aning. Men jag ogillar konspirationsteorier. De får tyvärr alltför lätt fäste. Nu "vet" alla här att EU motarbetar Tesla. Det vet vi inte alls. Kanske är EU:s skepticism mot FSD i själva verket sund?

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 15:20
av Fredrik j
MWall skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
MWall skrev:
Det har du ingen aning om. Konspirationsteorier kan aldrig upphöjas till sanning på det där sättet.
Helt sant, men vet du hur EU fungerar i praktiken i denna typen av frågor?
EU har slaktat autopiloten så den blev betydligt sämre. Varför gjorde man det? Varför försämra något som bevisligen fungerade? Tror du detta hade hänt om det var t.ex. Citroën som var ledande inom självkörande bilar? :roll:

EU är precis lika protektionistiskt som USA.

Jag har ingen aning. Men jag ogillar konspirationsteorier. De får tyvärr alltför lätt fäste. Nu "vet" alla här att EU motarbetar Tesla. Det vet vi inte alls. Kanske är EU:s skepticism mot FSD i själva verket sund?
Det räcker väl med en olycka så vänder det. "Hur kunde ni godkänna det här?". "Vilket ansvar har politikerna?"

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 15:29
av thebishop
MWall skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
MWall skrev:
Det har du ingen aning om. Konspirationsteorier kan aldrig upphöjas till sanning på det där sättet.
Helt sant, men vet du hur EU fungerar i praktiken i denna typen av frågor?
EU har slaktat autopiloten så den blev betydligt sämre. Varför gjorde man det? Varför försämra något som bevisligen fungerade? Tror du detta hade hänt om det var t.ex. Citroën som var ledande inom självkörande bilar? :roll:

EU är precis lika protektionistiskt som USA.

Jag har ingen aning. Men jag ogillar konspirationsteorier. De får tyvärr alltför lätt fäste. Nu "vet" alla här att EU motarbetar Tesla. Det vet vi inte alls. Kanske är EU:s skepticism mot FSD i själva verket sund?
Kan ju ta ett exempel dock som visar på inkompetens eller möjligen protektionism från EU:

Min gamla AP1-bil kräver att man håller igång appen och trycker på fram/bakknappen för att summan skall fungera. I usa kan man använda keyfob till detta istället.
I EU så blir det fördröjning (eftersom appen verkar prata vpn via teslas servrar), i usa funkar det robust eftersom fob pratar direkt med bilen.
I EU så tappar jag nästan alltid kontakten medan jag gör Summon ut ur garaget då bilen förmodligen switchar från Wi-Fi till LTE, trots att jag är när bilen.
Hade helt säkert fungerat med fob.

EU sabbade den funktionen rätt ordentligt, och inte fan blev det säkrare eller bättre.

Samma med ap svängradie som nerfades nyligen om jag minns rätt...

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 15:39
av MWall
thebishop skrev:
MWall skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
MWall skrev:
Det har du ingen aning om. Konspirationsteorier kan aldrig upphöjas till sanning på det där sättet.
Helt sant, men vet du hur EU fungerar i praktiken i denna typen av frågor?
EU har slaktat autopiloten så den blev betydligt sämre. Varför gjorde man det? Varför försämra något som bevisligen fungerade? Tror du detta hade hänt om det var t.ex. Citroën som var ledande inom självkörande bilar? :roll:

EU är precis lika protektionistiskt som USA.

Jag har ingen aning. Men jag ogillar konspirationsteorier. De får tyvärr alltför lätt fäste. Nu "vet" alla här att EU motarbetar Tesla. Det vet vi inte alls. Kanske är EU:s skepticism mot FSD i själva verket sund?
Kan ju ta ett exempel dock som visar på inkompetens eller möjligen protektionism från EU:

Min gamla AP1-bil kräver att man håller igång appen och trycker på fram/bakknappen för att summan skall fungera. I usa kan man använda keyfob till detta istället.
I EU så blir det fördröjning (eftersom appen verkar prata vpn via teslas servrar), i usa funkar det robust eftersom fob pratar direkt med bilen.
I EU så tappar jag nästan alltid kontakten medan jag gör Summon ut ur garaget då bilen förmodligen switchar från Wi-Fi till LTE, trots att jag är när bilen.
Hade helt säkert fungerat med fob.

EU sabbade den funktionen rätt ordentligt, och inte fan blev det säkrare eller bättre.

Samma med ap svängradie som nerfades nyligen om jag minns rätt...

Nu vet vi inte vilka lagar som fick de här konsekvenserna. EU gör helt säkert inte allting rätt men att därifrån anta att de medvetet motarbetare specifikt Tesla är konspiratoriskt.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 15:48
av thebishop
Nej förvisso. Det som är märkligt i det hela -r att bmw tydligen har en liknande funktion som drivs med keyfob...

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 15:50
av thebishop
Sen skrev jag dessutom inkompetens (och möjligen protektionism) - samma inkompetens har ju visat sig i den sabbade autopiloten :

https://www.teslarati.com/tesla-autopil ... ned-video/

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 15:50
av MWall
thebishop skrev:
Nej förvisso. Det som är märkligt i det hela -r att bmw tydligen har en liknande funktion som drivs med keyfob...

Kan vara att BMW visste om lagarna som gäller i EU på ett annat sätt än Tesla och anpassade sin lösning efter det. Ofta finns djävulen i detaljerna. Lagarna är dock helt säkert lika för både BMW och Tesla.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 16:08
av thebishop
MWall skrev:
thebishop skrev:
Nej förvisso. Det som är märkligt i det hela -r att bmw tydligen har en liknande funktion som drivs med keyfob...

Kan vara att BMW visste om lagarna som gäller i EU på ett annat sätt än Tesla och anpassade sin lösning efter det. Ofta finns djävulen i detaljerna. Lagarna är dock helt säkert lika för både BMW och Tesla.
Jo, så är det sannolikt. Tyvärr finns det ju ingen möjlighet för tesla-ägare att kommunicera med någon som handhar produkten, annars hade man gärna tagit den diskussionen.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 16:25
av Nicke Nyfiken
MWall skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
MWall skrev:
Det har du ingen aning om. Konspirationsteorier kan aldrig upphöjas till sanning på det där sättet.
Helt sant, men vet du hur EU fungerar i praktiken i denna typen av frågor?
EU har slaktat autopiloten så den blev betydligt sämre. Varför gjorde man det? Varför försämra något som bevisligen fungerade? Tror du detta hade hänt om det var t.ex. Citroën som var ledande inom självkörande bilar? :roll:

EU är precis lika protektionistiskt som USA.
Jag har ingen aning. Men jag ogillar konspirationsteorier. De får tyvärr alltför lätt fäste. Nu "vet" alla här att EU motarbetar Tesla. Det vet vi inte alls. Kanske är EU:s skepticism mot FSD i själva verket sund?
Att EU slaktat Teslas AP är ingen konspirationsteori, det är fakta. Att det varit annorlunda om det var t.ex Citroën som hade AP är en teori baserat på hur EU-kommissionen jobbar. Jag har två vänner som jobbar för kommissionen varav en med att ta fram beslutsunderlag för lagstiftning. Enligt honom bygger en stor del på lobbyverksamhet, och EU-kommissionen ska uttryckligen skydda EUs intressen. Du kan nog lägga ihop 1+1.

Jag har inte hävdat att EU motarbetar Tesla specifikt. Jag sa att det är stor skillnad på Franskt och Amerikanskt när EU ska bestämma vad som är tillåtet. Om du sedan vill kalla det för konspirationsteorier är upp till dig.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 17:58
av Fredrik j
Nicke Nyfiken skrev:
MWall skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
MWall skrev:
Det har du ingen aning om. Konspirationsteorier kan aldrig upphöjas till sanning på det där sättet.
Helt sant, men vet du hur EU fungerar i praktiken i denna typen av frågor?
EU har slaktat autopiloten så den blev betydligt sämre. Varför gjorde man det? Varför försämra något som bevisligen fungerade? Tror du detta hade hänt om det var t.ex. Citroën som var ledande inom självkörande bilar? :roll:

EU är precis lika protektionistiskt som USA.
Jag har ingen aning. Men jag ogillar konspirationsteorier. De får tyvärr alltför lätt fäste. Nu "vet" alla här att EU motarbetar Tesla. Det vet vi inte alls. Kanske är EU:s skepticism mot FSD i själva verket sund?
Att EU slaktat Teslas AP är ingen konspirationsteori, det är fakta. Att det varit annorlunda om det var t.ex Citroën som hade AP är en teori baserat på hur EU-kommissionen jobbar. Jag har två vänner som jobbar för kommissionen varav en med att ta fram beslutsunderlag för lagstiftning. Enligt honom bygger en stor del på lobbyverksamhet, och EU-kommissionen ska uttryckligen skydda EUs intressen. Du kan nog lägga ihop 1+1.

Jag har inte hävdat att EU motarbetar Tesla specifikt. Jag sa att det är stor skillnad på Franskt och Amerikanskt när EU ska bestämma vad som är tillåtet. Om du sedan vill kalla det för konspirationsteorier är upp till dig.
Kanske färgat av personligt intresse men jag tror det allmänna intresset för FSD är överskattat. Jag ser visst fördelar med level5 och att förarlösa bilar kan ersätta taxi, kollektivtrafik och till viss del privatbilar. Kan man få det och fungera trovärdigt tror jag t.o.m. att Musk har rätt i att bilarna kan generera intäkter. Men att det skulle vara värt 70000 för att slippa styra bilen tycker jag är absurt.
Jag tror man tar en försiktighetsapproach i EU. I US kör man med självcertifiering. Systemet fungerar genom att tillverkare ska avskräckas göra korkade saker och skada sina kunder och straffas med astronomiska skadestånd om det händer men till det hänt är det friare. I europa vill man se att det är säkert innan man tillåter.
Ett regelverk och lagstiftning skulle ju primärt inte ha som syfte att stoppa tesla utan att stoppa dom som har ickefungerande system.

Men som sagt, jag själv värdesätter ju inte självkörande funktioner i den utsträckningen, så kanske missuppfattar jag intresset.
Själv använder radarfarthållaren och kökörningsautomatik i min bil och visst slår jag på pilot assist om jag känner mig trött och behöver ha ett säkerhetsnät.
Men jag är inte beredd att betala för det utan i så fall får det vara standard.
Att det skulle löna sig genom att ge intäkter tror jag helt enkelt inte på.

Ja, jag har provat Teslas AP.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 18:09
av taliz
Fredrik j skrev:
Men som sagt, jag själv värdesätter ju inte självkörande funktioner i den utsträckningen, så kanske missuppfattar jag intresset.
Om någon frågat dig för 30 år sen om du skulle betalat för det du har i din bil idag så skulle du säkert sagt samma sak. "Nä, jag värdesätter inte XYZ"...

Men, om du satt dig i en 30 år gammal bil idag så skulle du nog snabbt inse att jo, du är visst beredd att betala för det den tekniska utvecklingen gett oss.
Men så är det ju för de flesta, de inser inte värdet av något förrän de blir av med det.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 18:28
av Fredrik j
taliz skrev:
Om någon frågat dig för 30 år sen om du skulle betalat för det du har i din bil idag så skulle du säkert sagt samma sak. "Nä, jag värdesätter inte XYZ"...

Men, om du satt dig i en 30 år gammal bil idag så skulle du nog snabbt inse att jo, du är visst beredd att betala för det den tekniska utvecklingen gett oss.
Men så är det ju för de flesta, de inser inte värdet av något förrän de blir av med det.
Nej, det skulle jag nog inte säga. Jag tror inte jag har varit skeptisk till någon annan ny utrustning i mina bilar och har vad jag kommer på inte haft några problem att uppskatta utvecklingen på dom 30år jag har kört bil.
Tvärt om har jag t.ex. önskat radarfarthållare som jag nu äntligen har.

Är det något speciellt du tänker på som du tror jag inte förstått värdet på?

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 18:32
av Nicke Nyfiken
Fredrik j skrev:
Kanske färgat av personligt intresse men jag tror det allmänna intresset för FSD är överskattat. Jag ser visst fördelar med level5 och att förarlösa bilar kan ersätta taxi, kollektivtrafik och till viss del privatbilar. Kan man få det och fungera trovärdigt tror jag t.o.m. att Musk har rätt i att bilarna kan generera intäkter. Men att det skulle vara värt 70000 för att slippa styra bilen tycker jag är absurt.
Jag tror man tar en försiktighetsapproach i EU. I US kör man med självcertifiering. Systemet fungerar genom att tillverkare ska avskräckas göra korkade saker och skada sina kunder och straffas med astronomiska skadestånd om det händer men till det hänt är det friare. I europa vill man se att det är säkert innan man tillåter.
Ett regelverk och lagstiftning skulle ju primärt inte ha som syfte att stoppa tesla utan att stoppa dom som har ickefungerande system.

Men som sagt, jag själv värdesätter ju inte självkörande funktioner i den utsträckningen, så kanske missuppfattar jag intresset.
Själv använder radarfarthållaren och kökörningsautomatik i min bil och visst slår jag på pilot assist om jag känner mig trött och behöver ha ett säkerhetsnät.
Men jag är inte beredd att betala för det utan i så fall får det vara standard.
Att det skulle löna sig genom att ge intäkter tror jag helt enkelt inte på.

Ja, jag har provat Teslas AP.
Jag skulle absolut inte betala en spänn för FSD som den är idag i EU. Och när det fungerar lär det kosta över 100.000:-
Men problemet som gnager är att när EUs begränsningar infördes så blev Teslas AP betydligt sämre och farligare. Så någon försiktighetsprincip tror jag inte på. Vem har då vunnit på det? (Mer än de europeiska tillverkarna som ligger efter på området). I princip alla tillverkare jobbar på det, med mer eller mindre framgång.

Att självcertifieringen i USA är en dålig idé bevisade ju Boeing med sin 737Max, och det var bra att EASA satte ner foten och krävde förändringar för att godkänna Boeings flygplan i EU.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 18:42
av Fredrik j
Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Kanske färgat av personligt intresse men jag tror det allmänna intresset för FSD är överskattat. Jag ser visst fördelar med level5 och att förarlösa bilar kan ersätta taxi, kollektivtrafik och till viss del privatbilar. Kan man få det och fungera trovärdigt tror jag t.o.m. att Musk har rätt i att bilarna kan generera intäkter. Men att det skulle vara värt 70000 för att slippa styra bilen tycker jag är absurt.
Jag tror man tar en försiktighetsapproach i EU. I US kör man med självcertifiering. Systemet fungerar genom att tillverkare ska avskräckas göra korkade saker och skada sina kunder och straffas med astronomiska skadestånd om det händer men till det hänt är det friare. I europa vill man se att det är säkert innan man tillåter.
Ett regelverk och lagstiftning skulle ju primärt inte ha som syfte att stoppa tesla utan att stoppa dom som har ickefungerande system.

Men som sagt, jag själv värdesätter ju inte självkörande funktioner i den utsträckningen, så kanske missuppfattar jag intresset.
Själv använder radarfarthållaren och kökörningsautomatik i min bil och visst slår jag på pilot assist om jag känner mig trött och behöver ha ett säkerhetsnät.
Men jag är inte beredd att betala för det utan i så fall får det vara standard.
Att det skulle löna sig genom att ge intäkter tror jag helt enkelt inte på.

Ja, jag har provat Teslas AP.
Jag skulle absolut inte betala en spänn för FSD som den är idag i EU. Och när det fungerar lär det kosta över 100.000:-
Men problemet som gnager är att när EUs begränsningar infördes så blev Teslas AP betydligt sämre och farligare. Så någon försiktighetsprincip tror jag inte på. Vem har då vunnit på det? (Mer än de europeiska tillverkarna som ligger efter på området). I princip alla tillverkare jobbar på det, med mer eller mindre framgång.

Att självcertifieringen i USA är en dålig idé bevisade ju Boeing med sin 737Max, och det var bra att EASA satte ner foten och krävde förändringar för att godkänna Boeings flygplan i EU.
Jag tror europeiska tillverkare är betydligt längre fram än vad man visar. Minns att BMW t.ex. hade en M3 som körde själv runt ringen redan 2012 och både MB och Audi har väl självkörande funktioner? Jag tror man ser nyktert på kundernas betalningsvilja och hur fort det kan gå åt helvete. Tillverkaren kommer ju få skulden för olyckor helt oavsett om dom är skyldiga eller inte.
Har Tesla berättat hur många kunder som har köpt FSD egentligen och vad dom har betalat? Är det många som kryssar i tillvalet ens i USA?
Troligtvis kommer självkörande funktioner finnas med i nästa bil jag köper utan att det kostar något extra och inte heller går att välja bort. Så har det ju varit med all annan utrustning.
Omräknat i penningvärde har ju bilarna inte blivit dyrare direkt. Tvärt om får man ju mer för pengarna än någonsin tidigare.

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 19:11
av Nicke Nyfiken
Fredrik j skrev:
Jag tror europeiska tillverkare är betydligt längre fram än vad man visar. Minns att BMW t.ex. hade en M3 som körde själv runt ringen redan 2012 och både MB och Audi har väl självkörande funktioner?
Samtliga tre omnämns i artikeln:
https://www.vibilagare.se/nyheter/merce ... inte-vinna

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 19:29
av Lasson
Har kanske missat detta, men har någon hört något om värmepump i nya S/X ?

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 19:31
av Nicke Nyfiken
Lasson skrev:
Har kanske missat detta, men har någon hört något om värmepump i nya S/X ?
Japp!

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 19:32
av AGCF
Det är frågan om det är rätt väg att gå att ha denna teknik i bilar som är designade som vanliga bilar. Om nu tanken är att bilarna skall mer eller mindre användas hela dagarna, som taxibilar eller ännu mer, borde allt designas om. Mer hållbar för slitage, överlag mer påkostat och för mer i och urstigningar. Inredningen dörrar och dörrhandtag kommer ju inte palla det på Teslas nuvarande modeller. Om de ska ägas av privatpersoner eller företag som ha stora flottor är också frågan. Det lär krävas en del tvätt och service för att hålla en bra nivå. Om man tänker sig att det byggs autonoma fordon specialiserade för just taxiverksamhet, vem kommer då vilja boka en trång model 3?

Re: Model S/X part 2

Postat: 29 jan 2021 21:34
av Remuz
Nya Model S fick tom mig att bli sugen på en S, har ju aldrig haft en, men den är ju alldeles för stor. Jag vill ha en Plaid+ i treans storlek. Skärm där bak vore fint, ventilerade säten och rattvärme är annars det jag saknar mest från min X.

Kort sagt, vill ha en bil där man kan bekvämt placera två barn, två vuxna och packning för en vecka eller två. Dragkrok vore underbart så man kan dra skräp eller byggmaterial tex. Allt detta kan man få i trean eller Y, men Jag vill ha det med Plaid+fart. Räckvidden vore inte helt dum heller men jag skulle behöva den kanske 2ggr om året Max.