Sida 31 av 40

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 28 sep 2022 16:37
av Tessi19
Nu finns batteri-uppvärmnings update för BMS tillgängligt hos Hyundai verkstad i Sverige. Jag låter det uppdateras vid första 1-årsservice om någon månad.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 28 sep 2022 18:09
av mati
Kostar det nåt?

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 28 sep 2022 19:40
av Tessi19
mati skrev:
Kostar det nåt?
Haha som jag skrev tidigare frågar jag inte om det, jag tycker det ska vara som återkallelse, alltså. Alltså ett fel som behöver åtgärdas. Verkar som att det i både Finland och Norge är kostnadsfri om bilen är samtidigt på service i alla fall.
Beror väl också på verkstaden tänker jag, så det låter inte direkt hoppfullt i Lidköping;)

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 28 sep 2022 19:47
av mati
Min bil är ju ett år gammal om tre månader. Jag gissar att den också ska servas så. Då ska jag höra om det går att uppdatera den, och om så är fallet, om de tar betalt för det. I så fall får det vara. Med en snabbladdning per år känns det inte som en kostnad jag är beredd att ta.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 28 sep 2022 19:55
av Klintan
mati skrev:
Min bil är ju ett år gammal om tre månader. Jag gissar att den också ska servas så. Då ska jag höra om det går att uppdatera den, och om så är fallet, om de tar betalt för det. I så fall får det vara. Med en snabbladdning per år känns det inte som en kostnad jag är beredd att ta.
Jag servar om en månad, hoppas få med det då.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 28 sep 2022 19:58
av Tessi19
mati skrev:
Min bil är ju ett år gammal om tre månader. Jag gissar att den också ska servas så. Då ska jag höra om det går att uppdatera den, och om så är fallet, om de tar betalt för det. I så fall får det vara. Med en snabbladdning per år känns det inte som en kostnad jag är beredd att ta.
Håller med dig att det inte är värd att betala för den funktionaliteten om det inte skulle ingå.
Vet bara att själva ett-års service går på 2tkr Bilddär det förmodligen inte kommer göras mycket, visst tar även software update arbetstid men man behöver inte sitta och bevaka den processen.
Man försökte lirka till en bromssmörjning; ” du förstår bromsarna används ju inte mycket i elbilen så de måste röras igång lite igen. ”, jag tackade snällt för tjänsten men nej tack

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 28 sep 2022 21:25
av mati
För en bil som har introducerats och marknadsförs med att ha OTA är 2000kr för en mjukvaruuppdarering en ganska stor summa. Dessutom har de ju uppdaterat den förut, och då kostade det inget.

Vad är det de gör för dessa pengar? Hur många timmar håller de på med bilen? För e-Golfen brukar det ligga runt 1200kr för en service, två timmars arbete, noll materialkostnader. Känns någorlunda rimligt. 2000kr låter mycket för första servicen.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 29 sep 2022 05:05
av Dafro
mati skrev:
För en bil som har introducerats och marknadsförs med att ha OTA är 2000kr för en mjukvaruuppdarering en ganska stor summa. Dessutom har de ju uppdaterat den förut, och då kostade det inget.

Vad är det de gör för dessa pengar? Hur många timmar håller de på med bilen? För e-Golfen brukar det ligga runt 1200kr för en service, två timmars arbete, noll materialkostnader. Känns någorlunda rimligt. 2000kr låter mycket för första servicen.
Vad kostade service på E-tron då? Ska snart boka tid för min.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 29 sep 2022 07:11
av mati
Dafro skrev:
mati skrev:
För en bil som har introducerats och marknadsförs med att ha OTA är 2000kr för en mjukvaruuppdarering en ganska stor summa. Dessutom har de ju uppdaterat den förut, och då kostade det inget.

Vad är det de gör för dessa pengar? Hur många timmar håller de på med bilen? För e-Golfen brukar det ligga runt 1200kr för en service, två timmars arbete, noll materialkostnader. Känns någorlunda rimligt. 2000kr låter mycket för första servicen.
Vad kostade service på E-tron då? Ska snart boka tid för min.
Ingenting. Jag fick tre års fri service när jag köpte den.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 29 sep 2022 09:13
av Bjelke
mati skrev:
Dafro skrev:
mati skrev:
För en bil som har introducerats och marknadsförs med att ha OTA är 2000kr för en mjukvaruuppdarering en ganska stor summa. Dessutom har de ju uppdaterat den förut, och då kostade det inget.

Vad är det de gör för dessa pengar? Hur många timmar håller de på med bilen? För e-Golfen brukar det ligga runt 1200kr för en service, två timmars arbete, noll materialkostnader. Känns någorlunda rimligt. 2000kr låter mycket för första servicen.
Vad kostade service på E-tron då? Ska snart boka tid för min.
Ingenting. Jag fick tre års fri service när jag köpte den.
Jepp den bilen blev ett riktigt kap ju hehe ;) :lol: ;p

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 29 sep 2022 09:23
av mati
Bjelke skrev:
mati skrev:
Dafro skrev:
mati skrev:
För en bil som har introducerats och marknadsförs med att ha OTA är 2000kr för en mjukvaruuppdarering en ganska stor summa. Dessutom har de ju uppdaterat den förut, och då kostade det inget.

Vad är det de gör för dessa pengar? Hur många timmar håller de på med bilen? För e-Golfen brukar det ligga runt 1200kr för en service, två timmars arbete, noll materialkostnader. Känns någorlunda rimligt. 2000kr låter mycket för första servicen.
Vad kostade service på E-tron då? Ska snart boka tid för min.
Ingenting. Jag fick tre års fri service när jag köpte den.
Jepp den bilen blev ett riktigt kap ju hehe ;) :lol: ;p
Just det. Jag tror att servicekostnaden som Ioniqen kommer kosta mig varje år har jag tjänat in efter tre månader bara genom den så ofantligt mycket billigare försäkringen.
Eller så kan man säga att den lägre förbrukningen kommer kompensera för servicekostnaden varje, ganska så exakt skulle jag tro.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 29 sep 2022 09:56
av MrRun
mati skrev:
För en bil som har introducerats och marknadsförs med att ha OTA är 2000kr för en mjukvaruuppdarering en ganska stor summa. Dessutom har de ju uppdaterat den förut, och då kostade det inget.

Vad är det de gör för dessa pengar? Hur många timmar håller de på med bilen? För e-Golfen brukar det ligga runt 1200kr för en service, två timmars arbete, noll materialkostnader. Känns någorlunda rimligt. 2000kr låter mycket för första servicen.
När man läser på FB så är det lite olika bud beroende på vilken ÅF man har. Flera har fått uppdateringen gratis i samband med service och vissa har fått höra att det kommer att kosta. Själva uppdateringen tar tydligen 3h enligt vissa (45 min enligt nån norrman).

Sen, 2000kr för första servicen var det dyraste jag hört hittils. Brukar vara runt 1600kr.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 29 sep 2022 11:31
av martinot
Aida skrev:
Det var ju bra med eftermontering - är det konstig översättning eller är det något som ska monteras fysiskt?

Över till nästa bugg: helt plötsligt den senaste veckan så vägrar ytterbackspeglarna att fälla ut sig vid upplåsning om jag dessförinnan använt automatiska bakluckeöppningen. Går ej att fälla ut med knappen vid elfönsterhissarna heller. Funkar ej att stänga av bilen och låsa och låsa upp. Jag har vid två tillfällen behövt köra iväg med dem infällda. Sen efter 5 min så funkar knappen vid elfönsterhissarna att fälla ut dem. Nu ikväll vägrade bilen istället att fälla in dem vid låsning. Kvittar om bilen låses genom tryck på dörrhandtaget eller genom nyckeln. Alltså den här bilen är inte frisk…
Låter mer som det är buggig mjukvara än något fysiskt/mekaniskt fel på just din bil.

Testa att göra en uppdatering av mjukvaran till bilen (antingen själv, eller om det inte går hos verkstad).

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 29 sep 2022 12:18
av mati
Infällbara backspeglar är en sån sak som jag stängde av första dagen. Ju färre funktioner man använder desto färre buggar har man att slåss med.
Min bil har nu efter senaste verkstadsbesök med två uppdateringar aldrig mer glömt schemaläggningen för laddning. Men den glömmer fortfarande andra saker. Till exempel Auto Hold. Det stängs av helt random, plötsligt börjar bilen bara rulla när man startar den. Skitjobbigt. Jag vet inte hur många gånger jag har tryckt den där j*a knappen och satt på Auto Hold igen.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 10 okt 2022 08:24
av Macki
Tänkte dela med mig ett bättre sätt att använda det invändiga V2L uttaget.
Jag har märkt att när man sätter i och använder den utvändiga adaptern så blir det invändiga också aktivt dvs du kan låsa bilen helt som vanligt utan att ha den i utility mode! Själva adaptern låses även den fast så ingen risk att den bli stulen, en grej jag dock inte kollat är vad som händer om nån trycker på ”off” knappen på själva adaptern om det invändiga uttaget då sluta ge ström?
Men som sagt ett bra sätt att få ström invändigt, men kast att man inte kan bara kan aktivera uttaget utan massa tricks…..

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 10 okt 2022 09:39
av mati
Bra idé. Är det nån som vet om det är samma fas på invändiga och utvändiga uttaget? Kan man belasta dem med 16A var, samtidigt alltså?

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 19 okt 2022 17:40
av Chilla
Så denhäringa "Snow mode" funktionen, hur är det tänkt att man ska använda den?
Ska man peta i den så fort det blir 0 gradigt eller är den för de gånger man ska ta sig fram på en väg täckt av en halvmeter nysnö?

Magnus

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 19 okt 2022 18:13
av Tessi19
Chilla skrev:
Så denhäringa "Snow mode" funktionen, hur är det tänkt att man ska använda den?
Ska man peta i den så fort det blir 0 gradigt eller är den för de gånger man ska ta sig fram på en väg täckt av en halvmeter nysnö?

Magnus
Alltså jag använder det (advanced RWD) när det är snö eller halt ute, den begränsar effekten när man kör iväg samt mindre regen. Typ som omvänd sport mode nästan. Fungerar bra tycker jag men tänk inte att det blir som en fyrhjuls drift.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 19 okt 2022 18:32
av Chilla
ok tack, jag provar mig fram lite då när det blir kallt eller snöigt som du säger, låter bra :)

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 19 okt 2022 18:39
av Tessi19
Chilla skrev:
ok tack, jag provar mig fram lite då när det blir kallt eller snöigt som du säger, låter bra :)
Nackdelen är liksom med sportmode att den inte blir ihågkommen av bilen när man har kört bakåt eller har stängt av bilen.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 19 okt 2022 18:52
av Curik
Tessi19 skrev:
Chilla skrev:
ok tack, jag provar mig fram lite då när det blir kallt eller snöigt som du säger, låter bra :)
Nackdelen är liksom med sportmode att den inte blir ihågkommen av bilen när man har kört bakåt eller har stängt av bilen.
Fantastiskt. Som i-Pedal på KIA, man lägger i backen och så skiter man på sig när man ska åka framåt igen för då har varenda inställning resettat. :lol:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 19 okt 2022 18:56
av Tessi19
Curik skrev:
Tessi19 skrev:
Chilla skrev:
ok tack, jag provar mig fram lite då när det blir kallt eller snöigt som du säger, låter bra :)
Nackdelen är liksom med sportmode att den inte blir ihågkommen av bilen när man har kört bakåt eller har stängt av bilen.
Fantastiskt. Som i-Pedal på KIA, man lägger i backen och så skiter man på sig när man ska åka framåt igen för då har varenda inställning resettat. :lol:
Ja även det kommer Ioniq5 inte ihåg. Förmodar att det ser helt likadant ut gällande dessa saker för Kia och Hyundai.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 19 okt 2022 18:56
av mati
Curik skrev:
Tessi19 skrev:
Chilla skrev:
ok tack, jag provar mig fram lite då när det blir kallt eller snöigt som du säger, låter bra :)
Nackdelen är liksom med sportmode att den inte blir ihågkommen av bilen när man har kört bakåt eller har stängt av bilen.
Fantastiskt. Som i-Pedal på KIA, man lägger i backen och så skiter man på sig när man ska åka framåt igen för då har varenda inställning resettat. :lol:
Samma i Ioniq. Den glömmer i-pedal hela tiden. Osäkert dock om det försvinner vid backning. Men det är definitivt borta efter att man startat om bilen.
Att den glömmer körlägena har jag däremot aldrig märkt. Jag har den alltid i Eco, har aldrig någonsin kört nåt annat, och det glömmer den inte.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 19 okt 2022 20:09
av Tessi19
mati skrev:
Curik skrev:
Tessi19 skrev:
Chilla skrev:
ok tack, jag provar mig fram lite då när det blir kallt eller snöigt som du säger, låter bra :)
Nackdelen är liksom med sportmode att den inte blir ihågkommen av bilen när man har kört bakåt eller har stängt av bilen.
Fantastiskt. Som i-Pedal på KIA, man lägger i backen och så skiter man på sig när man ska åka framåt igen för då har varenda inställning resettat. :lol:
Samma i Ioniq. Den glömmer i-pedal hela tiden. Osäkert dock om det försvinner vid backning. Men det är definitivt borta efter att man startat om bilen.
Att den glömmer körlägena har jag däremot aldrig märkt. Jag har den alltid i Eco, har aldrig någonsin kört nåt annat, och det glömmer den inte.
Bilen kommer ”ihåg” Eco och Normal mode, inte snow eller sport och inte heller i-pedal, däremot auto läge för regen.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 19 okt 2022 20:29
av mati
Tessi19 skrev:
Bilen kommer ”ihåg” Eco och Normal mode, inte snow eller sport och inte heller i-pedal, däremot auto läge för regen.
Ja så är det nog. Jag kör alltid med i-padal, och det får jag alltid aktivera först, medan körläget Eco alltid ligger kvar.