Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 28 sep 2022 16:37
Nu finns batteri-uppvärmnings update för BMS tillgängligt hos Hyundai verkstad i Sverige. Jag låter det uppdateras vid första 1-årsservice om någon månad.
Haha som jag skrev tidigare frågar jag inte om det, jag tycker det ska vara som återkallelse, alltså. Alltså ett fel som behöver åtgärdas. Verkar som att det i både Finland och Norge är kostnadsfri om bilen är samtidigt på service i alla fall.mati skrev:Kostar det nåt?
Jag servar om en månad, hoppas få med det då.mati skrev:Min bil är ju ett år gammal om tre månader. Jag gissar att den också ska servas så. Då ska jag höra om det går att uppdatera den, och om så är fallet, om de tar betalt för det. I så fall får det vara. Med en snabbladdning per år känns det inte som en kostnad jag är beredd att ta.
Håller med dig att det inte är värd att betala för den funktionaliteten om det inte skulle ingå.mati skrev:Min bil är ju ett år gammal om tre månader. Jag gissar att den också ska servas så. Då ska jag höra om det går att uppdatera den, och om så är fallet, om de tar betalt för det. I så fall får det vara. Med en snabbladdning per år känns det inte som en kostnad jag är beredd att ta.
Vad kostade service på E-tron då? Ska snart boka tid för min.mati skrev:För en bil som har introducerats och marknadsförs med att ha OTA är 2000kr för en mjukvaruuppdarering en ganska stor summa. Dessutom har de ju uppdaterat den förut, och då kostade det inget.
Vad är det de gör för dessa pengar? Hur många timmar håller de på med bilen? För e-Golfen brukar det ligga runt 1200kr för en service, två timmars arbete, noll materialkostnader. Känns någorlunda rimligt. 2000kr låter mycket för första servicen.
Ingenting. Jag fick tre års fri service när jag köpte den.Dafro skrev:Vad kostade service på E-tron då? Ska snart boka tid för min.mati skrev:För en bil som har introducerats och marknadsförs med att ha OTA är 2000kr för en mjukvaruuppdarering en ganska stor summa. Dessutom har de ju uppdaterat den förut, och då kostade det inget.
Vad är det de gör för dessa pengar? Hur många timmar håller de på med bilen? För e-Golfen brukar det ligga runt 1200kr för en service, två timmars arbete, noll materialkostnader. Känns någorlunda rimligt. 2000kr låter mycket för första servicen.
Jepp den bilen blev ett riktigt kap ju hehe ;pmati skrev:Ingenting. Jag fick tre års fri service när jag köpte den.Dafro skrev:Vad kostade service på E-tron då? Ska snart boka tid för min.mati skrev:För en bil som har introducerats och marknadsförs med att ha OTA är 2000kr för en mjukvaruuppdarering en ganska stor summa. Dessutom har de ju uppdaterat den förut, och då kostade det inget.
Vad är det de gör för dessa pengar? Hur många timmar håller de på med bilen? För e-Golfen brukar det ligga runt 1200kr för en service, två timmars arbete, noll materialkostnader. Känns någorlunda rimligt. 2000kr låter mycket för första servicen.
Just det. Jag tror att servicekostnaden som Ioniqen kommer kosta mig varje år har jag tjänat in efter tre månader bara genom den så ofantligt mycket billigare försäkringen.Bjelke skrev:Jepp den bilen blev ett riktigt kap ju hehe ;pmati skrev:Ingenting. Jag fick tre års fri service när jag köpte den.Dafro skrev:Vad kostade service på E-tron då? Ska snart boka tid för min.mati skrev:För en bil som har introducerats och marknadsförs med att ha OTA är 2000kr för en mjukvaruuppdarering en ganska stor summa. Dessutom har de ju uppdaterat den förut, och då kostade det inget.
Vad är det de gör för dessa pengar? Hur många timmar håller de på med bilen? För e-Golfen brukar det ligga runt 1200kr för en service, två timmars arbete, noll materialkostnader. Känns någorlunda rimligt. 2000kr låter mycket för första servicen.
När man läser på FB så är det lite olika bud beroende på vilken ÅF man har. Flera har fått uppdateringen gratis i samband med service och vissa har fått höra att det kommer att kosta. Själva uppdateringen tar tydligen 3h enligt vissa (45 min enligt nån norrman).mati skrev:För en bil som har introducerats och marknadsförs med att ha OTA är 2000kr för en mjukvaruuppdarering en ganska stor summa. Dessutom har de ju uppdaterat den förut, och då kostade det inget.
Vad är det de gör för dessa pengar? Hur många timmar håller de på med bilen? För e-Golfen brukar det ligga runt 1200kr för en service, två timmars arbete, noll materialkostnader. Känns någorlunda rimligt. 2000kr låter mycket för första servicen.
Låter mer som det är buggig mjukvara än något fysiskt/mekaniskt fel på just din bil.Aida skrev:Det var ju bra med eftermontering - är det konstig översättning eller är det något som ska monteras fysiskt?
Över till nästa bugg: helt plötsligt den senaste veckan så vägrar ytterbackspeglarna att fälla ut sig vid upplåsning om jag dessförinnan använt automatiska bakluckeöppningen. Går ej att fälla ut med knappen vid elfönsterhissarna heller. Funkar ej att stänga av bilen och låsa och låsa upp. Jag har vid två tillfällen behövt köra iväg med dem infällda. Sen efter 5 min så funkar knappen vid elfönsterhissarna att fälla ut dem. Nu ikväll vägrade bilen istället att fälla in dem vid låsning. Kvittar om bilen låses genom tryck på dörrhandtaget eller genom nyckeln. Alltså den här bilen är inte frisk…
Alltså jag använder det (advanced RWD) när det är snö eller halt ute, den begränsar effekten när man kör iväg samt mindre regen. Typ som omvänd sport mode nästan. Fungerar bra tycker jag men tänk inte att det blir som en fyrhjuls drift.Chilla skrev:Så denhäringa "Snow mode" funktionen, hur är det tänkt att man ska använda den?
Ska man peta i den så fort det blir 0 gradigt eller är den för de gånger man ska ta sig fram på en väg täckt av en halvmeter nysnö?
Magnus
Nackdelen är liksom med sportmode att den inte blir ihågkommen av bilen när man har kört bakåt eller har stängt av bilen.Chilla skrev:ok tack, jag provar mig fram lite då när det blir kallt eller snöigt som du säger, låter bra
Fantastiskt. Som i-Pedal på KIA, man lägger i backen och så skiter man på sig när man ska åka framåt igen för då har varenda inställning resettat.Tessi19 skrev:Nackdelen är liksom med sportmode att den inte blir ihågkommen av bilen när man har kört bakåt eller har stängt av bilen.Chilla skrev:ok tack, jag provar mig fram lite då när det blir kallt eller snöigt som du säger, låter bra
Ja även det kommer Ioniq5 inte ihåg. Förmodar att det ser helt likadant ut gällande dessa saker för Kia och Hyundai.Curik skrev:Fantastiskt. Som i-Pedal på KIA, man lägger i backen och så skiter man på sig när man ska åka framåt igen för då har varenda inställning resettat.Tessi19 skrev:Nackdelen är liksom med sportmode att den inte blir ihågkommen av bilen när man har kört bakåt eller har stängt av bilen.Chilla skrev:ok tack, jag provar mig fram lite då när det blir kallt eller snöigt som du säger, låter bra
Samma i Ioniq. Den glömmer i-pedal hela tiden. Osäkert dock om det försvinner vid backning. Men det är definitivt borta efter att man startat om bilen.Curik skrev:Fantastiskt. Som i-Pedal på KIA, man lägger i backen och så skiter man på sig när man ska åka framåt igen för då har varenda inställning resettat.Tessi19 skrev:Nackdelen är liksom med sportmode att den inte blir ihågkommen av bilen när man har kört bakåt eller har stängt av bilen.Chilla skrev:ok tack, jag provar mig fram lite då när det blir kallt eller snöigt som du säger, låter bra
Bilen kommer ”ihåg” Eco och Normal mode, inte snow eller sport och inte heller i-pedal, däremot auto läge för regen.mati skrev:Samma i Ioniq. Den glömmer i-pedal hela tiden. Osäkert dock om det försvinner vid backning. Men det är definitivt borta efter att man startat om bilen.Curik skrev:Fantastiskt. Som i-Pedal på KIA, man lägger i backen och så skiter man på sig när man ska åka framåt igen för då har varenda inställning resettat.Tessi19 skrev:Nackdelen är liksom med sportmode att den inte blir ihågkommen av bilen när man har kört bakåt eller har stängt av bilen.Chilla skrev:ok tack, jag provar mig fram lite då när det blir kallt eller snöigt som du säger, låter bra
Att den glömmer körlägena har jag däremot aldrig märkt. Jag har den alltid i Eco, har aldrig någonsin kört nåt annat, och det glömmer den inte.
Ja så är det nog. Jag kör alltid med i-padal, och det får jag alltid aktivera först, medan körläget Eco alltid ligger kvar.Tessi19 skrev:Bilen kommer ”ihåg” Eco och Normal mode, inte snow eller sport och inte heller i-pedal, däremot auto läge för regen.