Köper Elon Twitter?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av martinot »

Kriper skrev:
Elon nu hjälte i den ryska propagandan efter att Ukrainare spärrats från Twitter.
Mycket trist med Elons vurmande för diktatorer som Putin och Jinping. :(
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
tommyd

Inlägg av tommyd »

Kriper skrev:
Går från klarhet till klarhet.
Så han har alltså på mindre än en månad gått från att hävda att han är en "free speech absolutist" till att han insinuerar att det är ok att man mördar journalister "for crossing the wrong people". Han insinuerar alltså att han skulle mörda journalister om han trodde att han skulle kunna komma undan med det när folk kritiserar honom för att han bannat journalisterna från "hans" Twitter. Usch vilken hemsk människa Elon är!
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
tommyd

Inlägg av tommyd »

Lerumsexpressen skrev:
Man får givetvis köpa vilken bil som helst med sina egna pengar men helt obegripligt att Twitter och amerikansk propaganda politik kan påverka Svenskens val av bil.
Respektera mer folk som avstår om tillverkaren deltagit i eller aktivt medverkat i krig, folkmord, korruption, tortyr, miljöbrott, brott mot mänskliga rättigheter….
Elon har "aktivt medverkat i krig" när han stängde av möjligheten för ukrainska soldater att ha tillgång till internet via Starlink-satelliter mitt under en pågående rysk invasion av Ukraina. Elon skulle säkert stänga av våra svenska soldaters Starlink-internet ifall Ryssland skulle invadera Sverige också, så jag ser det snarare som konstigt att du som svensk fortsätter vilja stödja Elon ekonomiskt (genom att köpa hans produkter och tjänster) helt utan någon som helst självbevarelsedrift. Det låter snarare som att du låtit dig påverkas av rysk eller republikansk propaganda imo, än att "svenskens val av bil" påverkas av "amerikansk propaganda politik". Eller att du blint dyrkar din idol Elon oavsett vad han gör eller inte gör.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
tommyd

Inlägg av tommyd »

Larofo skrev:
Legato skrev:
...... ett narcissistiskt svin i Trump-anda......
Jag tycker han är ganska trevlig. Extremt intelligent och hårt arbetande.
Med rätt sunda värderingar. :D
Allt är relativt I suppose.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

velig skrev:
Alltså, efter de senaste av herr Musks kontroverser så har Model Y seglat ner från att vara min drömbil till en av de bilar jag minst vill ha. Eller minst av allt vill köpa kanske jag ska säga.
Gissar att jag inte är den ende som känner så...
Om etik är viktigt, varför i så fall en SUV/Crossover som en Y? Globalt sett har den total mängden SUV/Crossovers på den här planeten lett till ett ansenligt meruttag av naturresurser. Och de här bilarna kommer förbruka mer energi och mer råvaror i form av däck under hela sin livscykel än vad de hade gjort ifall de inte var SUV/Crossovers...

Se t.ex (om än ett år gammal info):
https://www.iea.org/commentaries/global ... -emissions

Det finns några begagnade i4 till salu för omedelbar leverans på bytbil. De har också halvkombilucka precis som en Model Y och verkar i övrigt uppfylla de uppställda etiska kraven. Kanske finns ytterligare ex. på de andra bilhandlarhemsidorna...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

tommyd skrev:
Elon har "aktivt medverkat i krig" när han stängde av möjligheten för ukrainska soldater att ha tillgång till internet via Starlink-satelliter mitt under en pågående rysk invasion av Ukraina.
[…]
Jag håller med om mycket av kritiken mot Elon den senaste tiden, men detta är dock helt felaktigt, rena lögner faktiskt.

Om något så har Elon aktivt medverkat i krig på Ukrainas sida.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
velig
Teslaägare

Inlägg av velig »

SwedishAdvocate skrev:
velig skrev:
Alltså, efter de senaste av herr Musks kontroverser så har Model Y seglat ner från att vara min drömbil till en av de bilar jag minst vill ha. Eller minst av allt vill köpa kanske jag ska säga.
Gissar att jag inte är den ende som känner så...
Om etik är viktigt, varför i så fall en SUV/Crossover som en Y? Globalt sett har den total mängden SUV/Crossovers på den här planeten lett till ett ansenligt meruttag av naturresurser. Och de här bilarna kommer förbruka mer energi och mer råvaror i form av däck under hela sin livscykel än vad de hade gjort ifall de inte var SUV/Crossovers...

Se t.ex (om än ett år gammal info):
https://www.iea.org/commentaries/global ... -emissions

Det finns några begagnade i4 till salu för omedelbar leverans på bytbil. De har också halvkombilucka precis som en Model Y och verkar i övrigt uppfylla de uppställda etiska kraven. Kanske finns ytterligare ex. på de andra bilhandlarhemsidorna...
SUV därför att jag måste ha ett rymligt bagageutrymme, och just nu finns det ingen vettig kombi. Tyvärr.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Som jag förstår lägger SpaceX stora summor på att upprätthålla systemet i Ukraina. De lanserade Starlink i Ukraina efter invasionen, och det har fungerat felfritt sedan dess. Med det lilla jag vet om krypto sedan lumpen så antar jag att man ständigt byter och distribuerar nycklar för att inte systemet skall hackas. Viasats satellit-internetterminaler i Ukraina hackades och gjordes permanent oanvändbara dagen innan invasionen. Så Ryssland har kapacitet. SpaceX håller också koll på var frontlinjen är och blockerar terminaler på ryskockuperat område. Så Starlink i ett krig är inte samma produkt som Starlink i fred.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

AGCF skrev:
Med det lilla jag vet om krypto sedan lumpen så antar jag att man ständigt byter och distribuerar nycklar för att inte systemet skall hackas
Det har hänt en del sen du gjorde lumpen. ;)
tommyd

Inlägg av tommyd »

Öh, tog moderatorn precis nyss bort min kommentar från denna tråd? Jag tryckte på F5 för att uppdatera för att se om jag fått nåt svar, och då försvann min kommentar.
tommyd

Inlägg av tommyd »

Kan man pinga moderatorn här? Tog moderatorn bort min kommentar jag skrev i denna tråd nyss?
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

spacecoin skrev:
AGCF skrev:
Med det lilla jag vet om krypto sedan lumpen så antar jag att man ständigt byter och distribuerar nycklar för att inte systemet skall hackas
Det har hänt en del sen du gjorde lumpen. ;)
Det hoppas jag :)
Det är i alla fall något som gör att det kostar dem 4500 USD per terminal och månad att hålla igång "the hightest service". Antar att det är de som militären har fått.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Elon tittar på fotboll i Doha med Jared Kushner, som inte behöver någon ytterligare introduktion. Får man gissa att Qatar eller Saudi går in med pengar för att rädda "free speech" ;) Kul att dom låtsas vara intresserade av fotboll!
FkRdWN1XkAMT2z7.jpeg
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev:
Elon tittar på fotboll i Doha med Jared Kushner, som inte behöver någon ytterligare introduktion. Får man gissa att Qatar eller Saudi går in med pengar för att rädda "free speech" ;) Kul att dom låtsas vara intresserade av fotboll!
FkRdWN1XkAMT2z7.jpeg
Mmm, varför inte UAE när vi ändå är igång. Kushners "kompisar". :cry:

"Du blir som du umgås" verkar passa bra in på EM numera :shock:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
SwedishAdvocate

Legato skrev:
spacecoin skrev:
FkRdWN1XkAMT2z7.jpeg

Som jag förstått det är Peter Thiel även en del av det här umgänget (sen länge)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
Legato skrev:
spacecoin skrev:
FkRdWN1XkAMT2z7.jpeg

Som jag förstått det är Peter Thiel även en del av det här umgänget (sen länge)...
Kushner har jag aldrig sett kopplad till Musk innan, så jag förstår inte den kommentaren. Thiel och Musk, Sacks m fl är ju https://en.wikipedia.org/wiki/PayPal_Mafia
SwedishAdvocate

spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Legato skrev:
spacecoin skrev:
FkRdWN1XkAMT2z7.jpeg

Kushner har jag aldrig sett kopplad till Musk innan, så jag förstår inte den kommentaren. Thiel och Musk, Sacks m fl är ju https://en.wikipedia.org/wiki/PayPal_Mafia
Thiel är också 'rätt höger' och ngn som Musk tydligen umgåtts länge med (iallafall till och från). De andra i 'Paypal-maffian' har jag inte koll på...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Legato skrev:
spacecoin skrev:
FkRdWN1XkAMT2z7.jpeg

Thiel är också 'rätt höger' och ngn som Musk tydligen umgåtts länge med (iallafall till och från). De andra i 'Paypal-maffian' har jag inte koll på...
Thiel och Musk är verkligen inte kompisar. https://archive.vn/USOAk Sacks och Musk är kompisar däremot.
Musk thinks Thiel is "a sociopath," and Thiel considers Musk "a fraud."
Jag tycker båda har rätt. ;)
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Saudi behöll sina aktier i Twitter sedan de var publika
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

AGCF skrev:
Saudi behöll sina aktier i Twitter sedan de var publika
Jo, men Musk behöver ju en nyemission i Twitter som det ser ut nu om han inte ska sälja merparten av sina återstående TSLA...
backe

Inlägg av backe »

Twitter bans links and username mentions relating to Facebook, Instagram and other rivals

While many people were turning to Twitter on Sunday to watch the World Cup finals unfold, the company introduced a new policy banning "free promotion" of competing social media websites. Moving forward, Twitter says it will remove links to Facebook, Instagram, Mastodon, Tribel, Post, Nostr and Donald Trump's Truth Social from accounts whose "main purpose" is to promote content on those platforms. As a result of the policy, users can no longer use their Twitter bio to link to their other social media profiles, nor can they post tweets that invite their followers to follow them elsewhere. Additionally, the company is restricting the use of third-party aggregators like Linktree and Link.bio. Twitter warns that users who attempt to bypass the new policy using technical means like URL cloaking or less advanced methods will be found in violation of the policy.
https://www.engadget.com/twitter-bans-f ... 12974.html
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Legato skrev:
spacecoin skrev:
FkRdWN1XkAMT2z7.jpeg

Kommentaren gällde bilden. Det trodde jag var hyfsat uppenbart.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ming

Inlägg av Ming »

backe skrev:
Twitter bans links and username mentions relating to Facebook, Instagram and other rivals

While many people were turning to Twitter on Sunday to watch the World Cup finals unfold, the company introduced a new policy banning "free promotion" of competing social media websites. Moving forward, Twitter says it will remove links to Facebook, Instagram, Mastodon, Tribel, Post, Nostr and Donald Trump's Truth Social from accounts whose "main purpose" is to promote content on those platforms. As a result of the policy, users can no longer use their Twitter bio to link to their other social media profiles, nor can they post tweets that invite their followers to follow them elsewhere. Additionally, the company is restricting the use of third-party aggregators like Linktree and Link.bio. Twitter warns that users who attempt to bypass the new policy using technical means like URL cloaking or less advanced methods will be found in violation of the policy.
Ja nu borde väl vara tydligt för alla att hela free speech charaden bara var just en charad?

Men intressant att Tik-Tok inte nämns. Han har tydligen inga problem att banna amerikanska företag eller mindre uppstickare men Kina vågar han inte säga ett kritiskt ord om.
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

AGCF skrev:
Som jag förstår lägger SpaceX stora summor på att upprätthålla systemet i Ukraina. De lanserade Starlink i Ukraina efter invasionen, och det har fungerat felfritt sedan dess. Med det lilla jag vet om krypto sedan lumpen så antar jag att man ständigt byter och distribuerar nycklar för att inte systemet skall hackas. Viasats satellit-internetterminaler i Ukraina hackades och gjordes permanent oanvändbara dagen innan invasionen. Så Ryssland har kapacitet. SpaceX håller också koll på var frontlinjen är och blockerar terminaler på ryskockuperat område. Så Starlink i ett krig är inte samma produkt som Starlink i fred.
Nej, kan tro att det läggs en hel del energi på att hålla Starlink över Ukraina fungerande enligt önskemål. Lär vara värt vad som helst för ryssarna att få ned systemet.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Ming skrev:
backe skrev:

Ja nu borde väl vara tydligt för alla att hela free speech charaden bara var just en charad?

Men intressant att Tik-Tok inte nämns. Han har tydligen inga problem att banna amerikanska företag eller mindre uppstickare men Kina vågar han inte säga ett kritiskt ord om.

Samma nyhet på svenska. Elon borde söka hjälp för sitt självskadebeteende. Det känns som att titta på ett tåg som spårar ur i slowmotion. Säljer av TSLA imorgon.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/twit ... nkurrenter
Model S P85DL+
Skriv svar