Sida 301 av 606

Re: Aktien TSLA

Postat: 08 sep 2021 13:20
av Zalman3
Aktien tuffar upp mot höjder vi inte sett på länge.
När når vi 800 dollar?

Före öppningsdags 758,02 +5,10 (0,68 %)

Re: Aktien TSLA

Postat: 08 sep 2021 15:34
av Zalman3
Kursen rusar.
Kursen har inte varit så hög sedan februari i år!

763,79 USD

Re: Aktien TSLA

Postat: 08 sep 2021 17:56
av Sabbe
Tesla kommer göra stora pengar på energilagring.

https://electrek.co/2021/09/08/tesla-is ... y-traders/

Re: Aktien TSLA

Postat: 09 sep 2021 03:56
av Zalman3
Sabbe skrev:
Tesla kommer göra stora pengar på energilagring.

https://electrek.co/2021/09/08/tesla-is ... y-traders/
Det tror jag också!

Re: Aktien TSLA

Postat: 09 sep 2021 03:59
av Zalman3
Tesla Daily spår att Tesla tillverkar ca 246.000 bilar Q3.
Man börjar därmed närma sig en runrate på 1 miljon bilar per år.
Och en ökning på ca 70% y/y.
Screenshot_20210909-032752_YouTube.jpg

Re: Aktien TSLA

Postat: 11 sep 2021 20:51
av Zalman3
Sabbe skrev:
Hur stort försprång Tesla har enligt Sandy Munro.
1.jpeg
Autoline (As a journalist, McElroy put his automotive background to good use. His past experience includes five years at Detroit Editor for Road & Track,)
pratar om Teslas försprång.
Är intressant eftersom de är Petrolheads.

39:10 - Tesla: Can Traditional OEMs Keep Up?

Re: Aktien TSLA

Postat: 11 sep 2021 23:44
av Jordad
Elon förstår inte alltid vad investerare ser i Tesla. Många investerare är fortfarande skeptiska till autonomi men tycker aktien är attraktivt värderad ändå. Majoriteten av analytiker har tex köp eller behåll som rating med högre riktkurs än dagens men det är ingen analys som fäster något större värde vid autonomi närmaste åren: https://money.cnn.com/quote/forecast/fo ... ?symb=tsla
Screenshot_20210911-234059_Twitter.png

Re: Aktien TSLA

Postat: 12 sep 2021 00:30
av Zalman3
Den långsiktiga fördelen med Tesla enligt Elon är att tillverkningen är överlägsen.
Musk’s rant about the importance of the “machine that makes the machine.”
https://electrek.co/2016/06/01/elon-mus ... facturing/

Det ska inte ta mer än 10 timmar att bygga en bil.
Volkswagen spends more than 20 hours in manufacturing each Golf or Tiguan in Wolfsburg, its largest plant. Herbert Diess told top managers he wants that plant to spend only 10 hours in each vehicle it produces, a goal that would be similar to what Elon Musk said he wants Tesla to achieve, according to Bloomberg.
https://insideevs.com/news/460730/vw-wa ... -10-hours/

Och nu när Tesla har en årlig runrate på ca 1 miljon bilar.
Då börjar Teslas konkurrenter oroa sig på allvar.
Som Autolines McElroy pratar om.

Fossilbilstillverkarna klagar på chipsbrist.
Men det är nog inte hela sanningen till försäljningsminskningen.

Re: Aktien TSLA

Postat: 12 sep 2021 07:35
av Maw
Zalman3 skrev:
Och nu när Tesla har en årlig runrate på ca 1 miljon bilar.
Då börjar Teslas konkurrenter oroa sig på allvar.
Som Autolines McElroy pratar om.

Fossilbilstillverkarna klagar på chipsbrist.
Men det är nog inte hela sanningen till försäljningsminskningen.
Vad är sanningen bakom försäljningsminskningen annars?

Det kan knappast vara Teslas som är orsaken till att den årliga biltillverkningen i världen gått ner från 97 miljoner 2018 till 78 miljpner 2020 https://www.statista.com/statistics/262 ... ince-2000/

Med tanke på att man kan få en ny Tesla levererad på bara några veckor så verkar efterfrågan vara i hyfsad balans med tillgången för dem. Många andra tillverkare verkar däremot ha svårt att leverera på efterfrågan med långa leveranstider, höga begagnatpriser och nedgång i nybilsförsäljning som följd.

Men du menar alltså att det är Tesla som är orsaken till den monskade bilförsäljningen i världen? Hurdå?

Re: Aktien TSLA

Postat: 12 sep 2021 08:13
av Zalman3
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Och nu när Tesla har en årlig runrate på ca 1 miljon bilar.
Då börjar Teslas konkurrenter oroa sig på allvar.
Som Autolines McElroy pratar om.

Fossilbilstillverkarna klagar på chipsbrist.
Men det är nog inte hela sanningen till försäljningsminskningen.
Vad är sanningen bakom försäljningsminskningen annars?

Det kan knappast vara Teslas som är orsaken till att den årliga biltillverkningen i världen gått ner från 97 miljoner 2018 till 78 miljpner 2020 https://www.statista.com/statistics/262 ... ince-2000/

Med tanke på att man kan få en ny Tesla levererad på bara några veckor så verkar efterfrågan vara i hyfsad balans med tillgången för dem. Många andra tillverkare verkar däremot ha svårt att leverera på efterfrågan med långa leveranstider, höga begagnatpriser och nedgång i nybilsförsäljning som följd.

Men du menar alltså att det är Tesla som är orsaken till den monskade bilförsäljningen i världen? Hurdå?
Några orsaker:
1. Corona
2. Osborne effekt. Flera av mina vänner säger. Nästa bil blir en elbil, men den är lite för dyr än. Så man har kört sin gamla bil längre än normalt.
3. Miljötänk, man vill inte äga bil.
4. Bilen har tappat lite status bland unga. Känner flera personer i 20 till 30 års åldern som varken har körkort eller bil. De är ointresserade av bilar. Tycker bilen bara är ett problem.

Så bilförsäljningen I allmänhet viker ner, speciellt för fossilbilar.
Men det är ju inte så kul att gå ut med i media.
Så hela försäljningsminskningen skyller man på chipsbrist.
Och att man skulle kunna sälja Brazillions med bilar bara man hade chip.

Flera traditionella biltillverkare har tappat 20 till 50% av sin fossilbilsförsäljning i år.

Om "alla" i bilbranschen har drabbats av chipsbrist och det är "omöjligt" att få tag på chips. Hur kan då
Tesla ökat med kanske 50-60% sin försäljning i år?
Visst det finns en brist, men en inköpsavdelnings jobb är ju att följa marknaden så bra att man kommer bättre ut än sina konkurrenter. Stora kunder vill ju ha minst 3 olika leverantörer så en brand eller annan leveransstörning får minimala konsekvenser.

Sen har ju bråket mellan exempelvis Huawei/Kina och västvärlden inte underlättat att västvärlden ska få chip.
Kina vill nog ge väst lite tjuvnyp om de kan.

Re: Aktien TSLA

Postat: 12 sep 2021 08:19
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
2. Osborne effekt. Flera av mina vänner säger. Nästa bil blir en elbil, men den är lite för dyr än. Så man har kört sin gamla bil längre än normalt.
Nästa bil blir en elbil men det finns fortfarande ingen som lockar så man kör vidare i sin gamla bil lite längre än normalt. Det finns ju fortfarande ett problem med utbudet bland elbilarna.

Re: Aktien TSLA

Postat: 12 sep 2021 08:23
av Maw
Zalman3 skrev:
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Och nu när Tesla har en årlig runrate på ca 1 miljon bilar.
Då börjar Teslas konkurrenter oroa sig på allvar.
Som Autolines McElroy pratar om.

Fossilbilstillverkarna klagar på chipsbrist.
Men det är nog inte hela sanningen till försäljningsminskningen.
Vad är sanningen bakom försäljningsminskningen annars?

Det kan knappast vara Teslas som är orsaken till att den årliga biltillverkningen i världen gått ner från 97 miljoner 2018 till 78 miljpner 2020 https://www.statista.com/statistics/262 ... ince-2000/

Med tanke på att man kan få en ny Tesla levererad på bara några veckor så verkar efterfrågan vara i hyfsad balans med tillgången för dem. Många andra tillverkare verkar däremot ha svårt att leverera på efterfrågan med långa leveranstider, höga begagnatpriser och nedgång i nybilsförsäljning som följd.

Men du menar alltså att det är Tesla som är orsaken till den monskade bilförsäljningen i världen? Hurdå?
Några orsaker:
1. Corona
2. Osborne effekt. Flera av mina vänner säger. Nästa bil blir en elbil, men den är lite för dyr än. Så man har kört sin gamla bil längre än normalt.
3. Miljötänk, man vill inte äga bil.
4. Bilen har tappat lite status bland unga. Känner flera personer i 20 till 30 års åldern som varken har körkort eller bil. De är ointresserade av bilar. Tycker bilen bara är ett problem.

Så bilförsäljningen I allmänhet viker ner, speciellt för fossilbilar.
Men det är ju inte så kul att gå ut med i media.
Så hela försäljningsminskningen skyller man på chipsbrist.
Och att man skulle kunna sälja Brazillions med bilar bara man hade chip.

Flera traditionella biltillverkare har tappat 20 till 50% av sin fossilbilsförsäljning i år.

Om "alla" i bilbranschen har drabbats av chipsbrist och det är "omöjligt" att få tag på chips. Hur kan då
Tesla ökat med kanske 50-60% sin försäljning i år?
Visst det finns en brist, men en inköpsavdelnings jobb är ju att följa marknaden så bra att man kommer bättre ut än sina konkurrenter. Stora kunder vill ju ha minst 3 olika leverantörer så en brand eller annan leveransstörning får minimala konsekvenser.

Sen har ju bråket mellan exempelvis Huawei/Kina och västvärlden inte underlättat att västvärlden ska få chip.
Kina vill nog ge väst lite tjuvnyp om de kan.
Jag förstår fortfarande inte hur Tesla är orsaken till nedgången som du väl menade i ditt förra inlägg?

Re: Aktien TSLA

Postat: 12 sep 2021 09:18
av MWall
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
2. Osborne effekt. Flera av mina vänner säger. Nästa bil blir en elbil, men den är lite för dyr än. Så man har kört sin gamla bil längre än normalt.
Nästa bil blir en elbil men det finns fortfarande ingen som lockar så man kör vidare i sin gamla bil lite längre än normalt. Det finns ju fortfarande ett problem med utbudet bland elbilarna.

Jag kommer inte köpa en till ny elbil på säkert 3-4 år. Finns ingenting jag vill ha egentligen. Och när de kommer så lär de vara sjukt dyra. När en begagnad eldriven 5-serie går att få för ca 400' så slår jag kanske till.

Re: Aktien TSLA

Postat: 12 sep 2021 09:28
av MWall
Chipbristen är ett faktum. Det är jättelånga leveranstider på många nya bilar och de har även börjat begränsa vad man kan välja för utrustning för att kunna få bilen snabbare. Så det är klart som fan att det påverkar.

Re: Aktien TSLA

Postat: 14 sep 2021 00:25
av Zalman3
Berlin får kanske köra igång i oktober i alla fall.

Tesla får ytterligare preliminära godkännanden för byggnader och system.
https://www.tagesspiegel.de/berlin/fabr ... 09450.html

Re: Aktien TSLA

Postat: 14 sep 2021 07:47
av Johlei
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Och nu när Tesla har en årlig runrate på ca 1 miljon bilar.
Då börjar Teslas konkurrenter oroa sig på allvar.
Som Autolines McElroy pratar om.

Fossilbilstillverkarna klagar på chipsbrist.
Men det är nog inte hela sanningen till försäljningsminskningen.
Vad är sanningen bakom försäljningsminskningen annars?

Det kan knappast vara Teslas som är orsaken till att den årliga biltillverkningen i världen gått ner från 97 miljoner 2018 till 78 miljpner 2020 https://www.statista.com/statistics/262 ... ince-2000/

Med tanke på att man kan få en ny Tesla levererad på bara några veckor så verkar efterfrågan vara i hyfsad balans med tillgången för dem. Många andra tillverkare verkar däremot ha svårt att leverera på efterfrågan med långa leveranstider, höga begagnatpriser och nedgång i nybilsförsäljning som följd.

Men du menar alltså att det är Tesla som är orsaken till den monskade bilförsäljningen i världen? Hurdå?
Några orsaker:
1. Corona
2. Osborne effekt. Flera av mina vänner säger. Nästa bil blir en elbil, men den är lite för dyr än. Så man har kört sin gamla bil längre än normalt.
3. Miljötänk, man vill inte äga bil.
4. Bilen har tappat lite status bland unga. Känner flera personer i 20 till 30 års åldern som varken har körkort eller bil. De är ointresserade av bilar. Tycker bilen bara är ett problem.

Så bilförsäljningen I allmänhet viker ner, speciellt för fossilbilar.
Men det är ju inte så kul att gå ut med i media.
Så hela försäljningsminskningen skyller man på chipsbrist.
Och att man skulle kunna sälja Brazillions med bilar bara man hade chip.

Flera traditionella biltillverkare har tappat 20 till 50% av sin fossilbilsförsäljning i år.

Om "alla" i bilbranschen har drabbats av chipsbrist och det är "omöjligt" att få tag på chips. Hur kan då
Tesla ökat med kanske 50-60% sin försäljning i år?
Visst det finns en brist, men en inköpsavdelnings jobb är ju att följa marknaden så bra att man kommer bättre ut än sina konkurrenter. Stora kunder vill ju ha minst 3 olika leverantörer så en brand eller annan leveransstörning får minimala konsekvenser.

Sen har ju bråket mellan exempelvis Huawei/Kina och västvärlden inte underlättat att västvärlden ska få chip.
Kina vill nog ge väst lite tjuvnyp om de kan.
Jag förstår fortfarande inte hur Tesla är orsaken till nedgången som du väl menade i ditt förra inlägg?
Alltså han skrev ” Fossilbilstillverkarna klagar på chipsbrist.
Men det är nog inte hela sanningen till försäljningsminskningen.”

Då påstod du att han menade att Tesla var orsaken.

Då svarade han med fyra andra orsaker till nedgången.

Så hur kan du då fortfarande tro att han menade att det är Tesla som är orsaken? Den enda som påstått det i detta meningsutbyte är ju du!

Re: Aktien TSLA

Postat: 14 sep 2021 08:27
av Maw
Johlei skrev:
Alltså han skrev ” Fossilbilstillverkarna klagar på chipsbrist.
Men det är nog inte hela sanningen till försäljningsminskningen.”

Då påstod du att han menade att Tesla var orsaken.

Då svarade han med fyra andra orsaker till nedgången.

Så hur kan du då fortfarande tro att han menade att det är Tesla som är orsaken? Den enda som påstått det i detta meningsutbyte är ju du!
Nej, han skrev:
Zalman3 skrev:
Och nu när Tesla har en årlig runrate på ca 1 miljon bilar.
Då börjar Teslas konkurrenter oroa sig på allvar.
Som Autolines McElroy pratar om.


Fossilbilstillverkarna klagar på chipsbrist.
Men det är nog inte hela sanningen till försäljningsminskningen.
Jag påstod inte utan frågade om han inte menade att Tesla var orsaken.
Jag förstår fortfarande inte hur Tesla är orsaken till nedgången som du väl menade i ditt förra inlägg?
Om han inte menade att det är Tesla som gör att de andra drar ner på produktionen så kan han väl svara det när jag frågade om just det utan att du håller honom i handen?

Re: Aktien TSLA

Postat: 14 sep 2021 12:40
av Johlei
Maw skrev:
Johlei skrev:
Alltså han skrev ” Fossilbilstillverkarna klagar på chipsbrist.
Men det är nog inte hela sanningen till försäljningsminskningen.”

Då påstod du att han menade att Tesla var orsaken.

Då svarade han med fyra andra orsaker till nedgången.

Så hur kan du då fortfarande tro att han menade att det är Tesla som är orsaken? Den enda som påstått det i detta meningsutbyte är ju du!
Nej, han skrev:
Zalman3 skrev:
Och nu när Tesla har en årlig runrate på ca 1 miljon bilar.
Då börjar Teslas konkurrenter oroa sig på allvar.
Som Autolines McElroy pratar om.


Fossilbilstillverkarna klagar på chipsbrist.
Men det är nog inte hela sanningen till försäljningsminskningen.
Jag påstod inte utan frågade om han inte menade att Tesla var orsaken.
Jag förstår fortfarande inte hur Tesla är orsaken till nedgången som du väl menade i ditt förra inlägg?
Om han inte menade att det är Tesla som gör att de andra drar ner på produktionen så kan han väl svara det när jag frågade om just det utan att du håller honom i handen?
Eh? Jo, han skrev visst det som jag citerade och det vet du eftersom du också citerade det tidigare.

Du förstår inte hur Tesla skulle vara orsaken till nedgången. Jag är fine med det. Och by the way så har ingen påstått att så skulle vara fallet heller. Förutom då att DU antar att Zalman MENADE det trots hans redogörelse av fler orsaker än chipsbristen som han ser som troliga.

Men visst. Jag släpper min beskyddande hand så får Zalman värja sig själv. För det här är ju inte forum där många ska vara med och diskutera utan en arena för dig och Zalman! Jag fattar.

Så tar jag och gör nåt vettigt med mitt liv, istället för att förundras över dina trollkonster.

Re: Aktien TSLA

Postat: 14 sep 2021 12:44
av Fredrik j
Var och en äger ju sin egen tolkning, särskilt när det som skrivs är i kvällstidningsrubriker.

Jag tolkade Zalman som att hans poäng är att dom traditionella biltillverkarna upplever kraftiga försäljningstapp som beror på Teslas framgångar och att man ljuger när man hänvisar till komponentbrister.

Re: Aktien TSLA

Postat: 14 sep 2021 12:53
av Credde
Tesla tog ju till och med elektrisk svankstöd på passager siden på Model Y på grund av ökade priser och enligt Elon att folk inte använder det (säkert även komponentbrister):

https://electrek.co/2021/05/31/tesla-de ... pport-why/

Re: Aktien TSLA

Postat: 14 sep 2021 13:30
av Jerker
Credde skrev:
Tesla tog ju till och med elektrisk svankstöd på passager siden på Model Y på grund av ökade priser och enligt Elon att folk inte använder det (säkert även komponentbrister):

https://electrek.co/2021/05/31/tesla-de ... pport-why/
Om folk inte använder det så kan det ju bero på att det är så svåranvänt.

Re: Aktien TSLA

Postat: 15 sep 2021 16:43
av spacecoin
VW går om Tesla som största EV-tillverkare 2025 (tror dom):
https://insideevs.com/news/533113/volks ... top-tesla/

Re: Aktien TSLA

Postat: 15 sep 2021 17:03
av fth
spacecoin skrev:
VW går om Tesla som största EV-tillverkare 2025 (tror dom):
https://insideevs.com/news/533113/volks ... top-tesla/
Det där är lite av skåpmat, uttalandet om 2025 är från en strategipresentation som Diess höll i juli, oklart varför InsideEVs lyfter detta som en nyhet nu?

Det finns inte heller mycket som talar för att Diess får rätt, även mer försiktiga progonoser för Teslas produktionskapacitet dom närmsta åren ligger rätt långt över VWs egna mål.

/fth

Re: Aktien TSLA

Postat: 15 sep 2021 17:05
av Jordad
spacecoin skrev:
VW går om Tesla som största EV-tillverkare 2025 (tror dom):
https://insideevs.com/news/533113/volks ... top-tesla/
Det finns inget som tyder på att VAG ens ska komma nära Tesla i produktionskapacitet för rena elbilar närmaste 4 åren.

Tesla ligger för närvarande i närheten av planerad kapacitet och växer i den takt man har sagt att man ska göra. VAG har inte ens hälften av Teslas försäljning idag, man har missat alla sina kortsiktiga mål grovt och den planerade framtida kapaciteten är lägre än Teslas. Hur ska de lyckas gå om Tesla då? Förutser analysen ett mirakel där batteripack och chip ramlar ner från himlen och VAG genom magi lyckas trolla fram elbilsfabriker från ingenstans?

Re: Aktien TSLA

Postat: 15 sep 2021 20:45
av iAkita
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
VW går om Tesla som största EV-tillverkare 2025 (tror dom):
https://insideevs.com/news/533113/volks ... top-tesla/
Det finns inget som tyder på att VAG ens ska komma nära Tesla i produktionskapacitet för rena elbilar närmaste 4 åren.

Tesla ligger för närvarande i närheten av planerad kapacitet och växer i den takt man har sagt att man ska göra. VAG har inte ens hälften av Teslas försäljning idag, man har missat alla sina kortsiktiga mål grovt och den planerade framtida kapaciteten är lägre än Teslas. Hur ska de lyckas gå om Tesla då? Förutser analysen ett mirakel där batteripack och chip ramlar ner från himlen och VAG genom magi lyckas trolla fram elbilsfabriker från ingenstans?
VW har ju redan lyckats "trolla fram" fem ebilsfabriker och ytterligare tre invigs nästa år. Helt klart underlättar det att de inte behöver förlita sig till att bygga nya fabriker utan kan konvertera redan existerande. På så vis slipper de långa tillståndsprocesser m.m., som Tesla måste ta sig igenom för varje ytterligare fabrik de tänker bygga