Re: Aktien TSLA
Postat: 08 sep 2021 13:20
Aktien tuffar upp mot höjder vi inte sett på länge.
När når vi 800 dollar?
Före öppningsdags 758,02 +5,10 (0,68 %)
När når vi 800 dollar?
Före öppningsdags 758,02 +5,10 (0,68 %)
Det tror jag också!Sabbe skrev:Tesla kommer göra stora pengar på energilagring.
https://electrek.co/2021/09/08/tesla-is ... y-traders/
Autoline (As a journalist, McElroy put his automotive background to good use. His past experience includes five years at Detroit Editor for Road & Track,)Sabbe skrev:Hur stort försprång Tesla har enligt Sandy Munro.
https://electrek.co/2016/06/01/elon-mus ... facturing/Musk’s rant about the importance of the “machine that makes the machine.”
https://insideevs.com/news/460730/vw-wa ... -10-hours/Volkswagen spends more than 20 hours in manufacturing each Golf or Tiguan in Wolfsburg, its largest plant. Herbert Diess told top managers he wants that plant to spend only 10 hours in each vehicle it produces, a goal that would be similar to what Elon Musk said he wants Tesla to achieve, according to Bloomberg.
Vad är sanningen bakom försäljningsminskningen annars?Zalman3 skrev:Och nu när Tesla har en årlig runrate på ca 1 miljon bilar.
Då börjar Teslas konkurrenter oroa sig på allvar.
Som Autolines McElroy pratar om.
Fossilbilstillverkarna klagar på chipsbrist.
Men det är nog inte hela sanningen till försäljningsminskningen.
Några orsaker:Maw skrev:Vad är sanningen bakom försäljningsminskningen annars?Zalman3 skrev:Och nu när Tesla har en årlig runrate på ca 1 miljon bilar.
Då börjar Teslas konkurrenter oroa sig på allvar.
Som Autolines McElroy pratar om.
Fossilbilstillverkarna klagar på chipsbrist.
Men det är nog inte hela sanningen till försäljningsminskningen.
Det kan knappast vara Teslas som är orsaken till att den årliga biltillverkningen i världen gått ner från 97 miljoner 2018 till 78 miljpner 2020 https://www.statista.com/statistics/262 ... ince-2000/
Med tanke på att man kan få en ny Tesla levererad på bara några veckor så verkar efterfrågan vara i hyfsad balans med tillgången för dem. Många andra tillverkare verkar däremot ha svårt att leverera på efterfrågan med långa leveranstider, höga begagnatpriser och nedgång i nybilsförsäljning som följd.
Men du menar alltså att det är Tesla som är orsaken till den monskade bilförsäljningen i världen? Hurdå?
Nästa bil blir en elbil men det finns fortfarande ingen som lockar så man kör vidare i sin gamla bil lite längre än normalt. Det finns ju fortfarande ett problem med utbudet bland elbilarna.Zalman3 skrev:2. Osborne effekt. Flera av mina vänner säger. Nästa bil blir en elbil, men den är lite för dyr än. Så man har kört sin gamla bil längre än normalt.
Jag förstår fortfarande inte hur Tesla är orsaken till nedgången som du väl menade i ditt förra inlägg?Zalman3 skrev:Några orsaker:Maw skrev:Vad är sanningen bakom försäljningsminskningen annars?Zalman3 skrev:Och nu när Tesla har en årlig runrate på ca 1 miljon bilar.
Då börjar Teslas konkurrenter oroa sig på allvar.
Som Autolines McElroy pratar om.
Fossilbilstillverkarna klagar på chipsbrist.
Men det är nog inte hela sanningen till försäljningsminskningen.
Det kan knappast vara Teslas som är orsaken till att den årliga biltillverkningen i världen gått ner från 97 miljoner 2018 till 78 miljpner 2020 https://www.statista.com/statistics/262 ... ince-2000/
Med tanke på att man kan få en ny Tesla levererad på bara några veckor så verkar efterfrågan vara i hyfsad balans med tillgången för dem. Många andra tillverkare verkar däremot ha svårt att leverera på efterfrågan med långa leveranstider, höga begagnatpriser och nedgång i nybilsförsäljning som följd.
Men du menar alltså att det är Tesla som är orsaken till den monskade bilförsäljningen i världen? Hurdå?
1. Corona
2. Osborne effekt. Flera av mina vänner säger. Nästa bil blir en elbil, men den är lite för dyr än. Så man har kört sin gamla bil längre än normalt.
3. Miljötänk, man vill inte äga bil.
4. Bilen har tappat lite status bland unga. Känner flera personer i 20 till 30 års åldern som varken har körkort eller bil. De är ointresserade av bilar. Tycker bilen bara är ett problem.
Så bilförsäljningen I allmänhet viker ner, speciellt för fossilbilar.
Men det är ju inte så kul att gå ut med i media.
Så hela försäljningsminskningen skyller man på chipsbrist.
Och att man skulle kunna sälja Brazillions med bilar bara man hade chip.
Flera traditionella biltillverkare har tappat 20 till 50% av sin fossilbilsförsäljning i år.
Om "alla" i bilbranschen har drabbats av chipsbrist och det är "omöjligt" att få tag på chips. Hur kan då
Tesla ökat med kanske 50-60% sin försäljning i år?
Visst det finns en brist, men en inköpsavdelnings jobb är ju att följa marknaden så bra att man kommer bättre ut än sina konkurrenter. Stora kunder vill ju ha minst 3 olika leverantörer så en brand eller annan leveransstörning får minimala konsekvenser.
Sen har ju bråket mellan exempelvis Huawei/Kina och västvärlden inte underlättat att västvärlden ska få chip.
Kina vill nog ge väst lite tjuvnyp om de kan.
Fredrik j skrev:Nästa bil blir en elbil men det finns fortfarande ingen som lockar så man kör vidare i sin gamla bil lite längre än normalt. Det finns ju fortfarande ett problem med utbudet bland elbilarna.Zalman3 skrev:2. Osborne effekt. Flera av mina vänner säger. Nästa bil blir en elbil, men den är lite för dyr än. Så man har kört sin gamla bil längre än normalt.
https://www.tagesspiegel.de/berlin/fabr ... 09450.html
Tesla får ytterligare preliminära godkännanden för byggnader och system.
Alltså han skrev ” Fossilbilstillverkarna klagar på chipsbrist.Maw skrev:Jag förstår fortfarande inte hur Tesla är orsaken till nedgången som du väl menade i ditt förra inlägg?Zalman3 skrev:Några orsaker:Maw skrev:Vad är sanningen bakom försäljningsminskningen annars?Zalman3 skrev:Och nu när Tesla har en årlig runrate på ca 1 miljon bilar.
Då börjar Teslas konkurrenter oroa sig på allvar.
Som Autolines McElroy pratar om.
Fossilbilstillverkarna klagar på chipsbrist.
Men det är nog inte hela sanningen till försäljningsminskningen.
Det kan knappast vara Teslas som är orsaken till att den årliga biltillverkningen i världen gått ner från 97 miljoner 2018 till 78 miljpner 2020 https://www.statista.com/statistics/262 ... ince-2000/
Med tanke på att man kan få en ny Tesla levererad på bara några veckor så verkar efterfrågan vara i hyfsad balans med tillgången för dem. Många andra tillverkare verkar däremot ha svårt att leverera på efterfrågan med långa leveranstider, höga begagnatpriser och nedgång i nybilsförsäljning som följd.
Men du menar alltså att det är Tesla som är orsaken till den monskade bilförsäljningen i världen? Hurdå?
1. Corona
2. Osborne effekt. Flera av mina vänner säger. Nästa bil blir en elbil, men den är lite för dyr än. Så man har kört sin gamla bil längre än normalt.
3. Miljötänk, man vill inte äga bil.
4. Bilen har tappat lite status bland unga. Känner flera personer i 20 till 30 års åldern som varken har körkort eller bil. De är ointresserade av bilar. Tycker bilen bara är ett problem.
Så bilförsäljningen I allmänhet viker ner, speciellt för fossilbilar.
Men det är ju inte så kul att gå ut med i media.
Så hela försäljningsminskningen skyller man på chipsbrist.
Och att man skulle kunna sälja Brazillions med bilar bara man hade chip.
Flera traditionella biltillverkare har tappat 20 till 50% av sin fossilbilsförsäljning i år.
Om "alla" i bilbranschen har drabbats av chipsbrist och det är "omöjligt" att få tag på chips. Hur kan då
Tesla ökat med kanske 50-60% sin försäljning i år?
Visst det finns en brist, men en inköpsavdelnings jobb är ju att följa marknaden så bra att man kommer bättre ut än sina konkurrenter. Stora kunder vill ju ha minst 3 olika leverantörer så en brand eller annan leveransstörning får minimala konsekvenser.
Sen har ju bråket mellan exempelvis Huawei/Kina och västvärlden inte underlättat att västvärlden ska få chip.
Kina vill nog ge väst lite tjuvnyp om de kan.
Nej, han skrev:Johlei skrev:Alltså han skrev ” Fossilbilstillverkarna klagar på chipsbrist.
Men det är nog inte hela sanningen till försäljningsminskningen.”
Då påstod du att han menade att Tesla var orsaken.
Då svarade han med fyra andra orsaker till nedgången.
Så hur kan du då fortfarande tro att han menade att det är Tesla som är orsaken? Den enda som påstått det i detta meningsutbyte är ju du!
Jag påstod inte utan frågade om han inte menade att Tesla var orsaken.Zalman3 skrev:Och nu när Tesla har en årlig runrate på ca 1 miljon bilar.
Då börjar Teslas konkurrenter oroa sig på allvar.
Som Autolines McElroy pratar om.
Fossilbilstillverkarna klagar på chipsbrist.
Men det är nog inte hela sanningen till försäljningsminskningen.
Om han inte menade att det är Tesla som gör att de andra drar ner på produktionen så kan han väl svara det när jag frågade om just det utan att du håller honom i handen?Jag förstår fortfarande inte hur Tesla är orsaken till nedgången som du väl menade i ditt förra inlägg?
Eh? Jo, han skrev visst det som jag citerade och det vet du eftersom du också citerade det tidigare.Maw skrev:Nej, han skrev:Johlei skrev:Alltså han skrev ” Fossilbilstillverkarna klagar på chipsbrist.
Men det är nog inte hela sanningen till försäljningsminskningen.”
Då påstod du att han menade att Tesla var orsaken.
Då svarade han med fyra andra orsaker till nedgången.
Så hur kan du då fortfarande tro att han menade att det är Tesla som är orsaken? Den enda som påstått det i detta meningsutbyte är ju du!
Jag påstod inte utan frågade om han inte menade att Tesla var orsaken.Zalman3 skrev:Och nu när Tesla har en årlig runrate på ca 1 miljon bilar.
Då börjar Teslas konkurrenter oroa sig på allvar.
Som Autolines McElroy pratar om.
Fossilbilstillverkarna klagar på chipsbrist.
Men det är nog inte hela sanningen till försäljningsminskningen.
Om han inte menade att det är Tesla som gör att de andra drar ner på produktionen så kan han väl svara det när jag frågade om just det utan att du håller honom i handen?Jag förstår fortfarande inte hur Tesla är orsaken till nedgången som du väl menade i ditt förra inlägg?
Om folk inte använder det så kan det ju bero på att det är så svåranvänt.Credde skrev:Tesla tog ju till och med elektrisk svankstöd på passager siden på Model Y på grund av ökade priser och enligt Elon att folk inte använder det (säkert även komponentbrister):
https://electrek.co/2021/05/31/tesla-de ... pport-why/
Det där är lite av skåpmat, uttalandet om 2025 är från en strategipresentation som Diess höll i juli, oklart varför InsideEVs lyfter detta som en nyhet nu?spacecoin skrev:VW går om Tesla som största EV-tillverkare 2025 (tror dom):
https://insideevs.com/news/533113/volks ... top-tesla/
Det finns inget som tyder på att VAG ens ska komma nära Tesla i produktionskapacitet för rena elbilar närmaste 4 åren.spacecoin skrev:VW går om Tesla som största EV-tillverkare 2025 (tror dom):
https://insideevs.com/news/533113/volks ... top-tesla/
VW har ju redan lyckats "trolla fram" fem ebilsfabriker och ytterligare tre invigs nästa år. Helt klart underlättar det att de inte behöver förlita sig till att bygga nya fabriker utan kan konvertera redan existerande. På så vis slipper de långa tillståndsprocesser m.m., som Tesla måste ta sig igenom för varje ytterligare fabrik de tänker byggaJordad skrev:Det finns inget som tyder på att VAG ens ska komma nära Tesla i produktionskapacitet för rena elbilar närmaste 4 åren.spacecoin skrev:VW går om Tesla som största EV-tillverkare 2025 (tror dom):
https://insideevs.com/news/533113/volks ... top-tesla/
Tesla ligger för närvarande i närheten av planerad kapacitet och växer i den takt man har sagt att man ska göra. VAG har inte ens hälften av Teslas försäljning idag, man har missat alla sina kortsiktiga mål grovt och den planerade framtida kapaciteten är lägre än Teslas. Hur ska de lyckas gå om Tesla då? Förutser analysen ett mirakel där batteripack och chip ramlar ner från himlen och VAG genom magi lyckas trolla fram elbilsfabriker från ingenstans?