Det finns inget som tyder på att VAG ens ska komma nära Tesla i produktionskapacitet för rena elbilar närmaste 4 åren.
Tesla ligger för närvarande i närheten av planerad kapacitet och växer i den takt man har sagt att man ska göra. VAG har inte ens hälften av Teslas försäljning idag, man har missat alla sina kortsiktiga mål grovt och den planerade framtida kapaciteten är lägre än Teslas. Hur ska de lyckas gå om Tesla då? Förutser analysen ett mirakel där batteripack och chip ramlar ner från himlen och VAG genom magi lyckas trolla fram elbilsfabriker från ingenstans?
Tesla ligger för närvarande i närheten av planerad kapacitet och växer i den takt man har sagt att man ska göra.
Inte jättenära sina "targets" då dom inte nådde upp till hälften av detta mål. Eller menar du att Tesla får revidera sina mål men inte de andra biltillverkarna?
During Tesla's first-quarter earnings call in 2017, Musk said it was "quite likely" the company would make 1 million vehicles "or maybe more" in 2020.
Det finns inget som tyder på att VAG ens ska komma nära Tesla i produktionskapacitet för rena elbilar närmaste 4 åren.
Tesla ligger för närvarande i närheten av planerad kapacitet och växer i den takt man har sagt att man ska göra. VAG har inte ens hälften av Teslas försäljning idag, man har missat alla sina kortsiktiga mål grovt och den planerade framtida kapaciteten är lägre än Teslas. Hur ska de lyckas gå om Tesla då? Förutser analysen ett mirakel där batteripack och chip ramlar ner från himlen och VAG genom magi lyckas trolla fram elbilsfabriker från ingenstans?
VW har ju redan lyckats "trolla fram" fem ebilsfabriker och ytterligare tre invigs nästa år. Helt klart underlättar det att de inte behöver förlita sig till att bygga nya fabriker utan kan konvertera redan existerande. På så vis slipper de långa tillståndsprocesser m.m., som Tesla måste ta sig igenom för varje ytterligare fabrik de tänker bygga
Tesla säljer ju bra i USA, Europa och Kina.
VW säljer hyfsat i Europa men uselt i USA och Kina.
Har svårt att se hur VW ska slå Tesla på nästan bara sin Europa försäljning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Inte jättenära sina "targets" då dom inte nådde upp till hälften av detta mål. Eller menar du att Tesla får revidera sina mål men inte de andra biltillverkarna?
During Tesla's first-quarter earnings call in 2017, Musk said it was "quite likely" the company would make 1 million vehicles "or maybe more" in 2020.
Ja självklart finns det långsiktiga ambitioner särskilt innan påbörjad M3-ramp man inte har lyckats nå. Men mer realistiska kortsiktiga mål har man nått riktigt bra de senaste åren.
VAG är inte ens i närheten av sina kortsiktiga mål. Det är stor skillnad där. Det känns inte som VAGs ledning riktigt förstår vad som krävs för att bygga elbilar.
Tesla drabbas inte av chipsbrist lika hårt som vissa konkurrenter.
Tesla kan köpa de chips som finns tillgängliga och anpassa koden själva.
Någon som inte är möjligt för många konkurrenter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Tesla vill anställa "software rockstars".
De allra bästa i branschen.
Och Tesla har ju skapat sig ett namn i branschen pga personalens aktievinster.
Tesla har råd att ge nyanställda "rockstars" aktier/aktieoptioner, så att på 5 års sikt, så kanske den anställde är dollar miljonär.
Ingen annan biltillverkare har lika stort börsvärde, så utspädningseffekten är därmed minst hos Tesla, när man ger aktier till anställda.
Inom FSD så kan ju Tesla få bra koll genom att anställda konkurrenters "rockstjärnor" inom området.
Screenshot_20210916-061745_YouTube.jpg
De allra bästa i branschen
Tror inte någon biltillverkare har som ambition att anställa dåliga utvecklare, och bra utvecklare tjänar bra oavsett bransch. Tveksam om en riktig stjärna tjänar bättre på Tesla än t.ex. Google eller Apple.
Tesla kombinerar mycket låga tillverkningskostnader i Kina, och säljer dessa bilar i Europa, till höga priser, vilket ger skyhöga vinster.
Tesla har redan stora volymer på LFP batterier.
Vilket inte exempelvis VW har.
Det pratas om att därför betalar VW 30% mer för batterierna än vad Tesla betalar
Från Q2 2020 till Q2 2021 så höjdes vinsten 11ggr!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Tesla kombinerar mycket låga tillverkningskostnader i Kina, och säljer dessa bilar i Europa, till höga priser, vilket ger skyhöga vinster.
Tesla har redan stora volymer på LFP batterier.
Vilket inte exempelvis VW har.
Det pratas om att därför betalar VW 30% mer för batterierna än vad Tesla betalar
Från Q2 2020 till Q2 2021 så höjdes vinsten 11ggr!
Screenshot_20210916-061849_YouTube.jpg
Vad bra, då kanske Tesla kan sänka priset på Y till under 700 tkr för att vi ska kunna hålla ännu mer skattepengar över ett företag som, enligt dig, redan gör groteska vinster.
Tesla kombinerar mycket låga tillverkningskostnader i Kina, och säljer dessa bilar i Europa, till höga priser, vilket ger skyhöga vinster.
Tesla har redan stora volymer på LFP batterier.
Vilket inte exempelvis VW har.
Det pratas om att därför betalar VW 30% mer för batterierna än vad Tesla betalar
Från Q2 2020 till Q2 2021 så höjdes vinsten 11ggr!
Screenshot_20210916-061849_YouTube.jpg
Vad bra, då kanske Tesla kan sänka priset på Y till under 700 tkr för att vi ska kunna hålla ännu mer skattepengar över ett företag som, enligt dig, redan gör groteska vinster.
Förlåt men den där bonusen måste bort.
Skattepengar? Är väl maluspengar bonusen ska betalas ut med? Om dessa inte räcker till så borde man höja malusdelen ytterligare.
Om det är med skattepengar så får man se vinsterna i att dessa betalas till dom som köper elbilar istället för att pengarna går till sjukvård pga utsläpp från bensin/dieselbilar.
Så där kan man inte räkna. Det är som att säga att man tjänar 24 MSEK om året för att man har en rekordmånad på 2MSEK i augusti. Det man kan säga är att augusti var en bra månad utan downtime och störningar, men ibland behöver man stänga för helger och service.
Annual run rate är 500k+ när man summerar de tolv senaste månaderna och summan blir 500k+.
Tesla kombinerar mycket låga tillverkningskostnader i Kina, och säljer dessa bilar i Europa, till höga priser, vilket ger skyhöga vinster.
Tesla har redan stora volymer på LFP batterier.
Vilket inte exempelvis VW har.
Det pratas om att därför betalar VW 30% mer för batterierna än vad Tesla betalar
Från Q2 2020 till Q2 2021 så höjdes vinsten 11ggr!
Screenshot_20210916-061849_YouTube.jpg
Vad bra, då kanske Tesla kan sänka priset på Y till under 700 tkr för att vi ska kunna hålla ännu mer skattepengar över ett företag som, enligt dig, redan gör groteska vinster.
Förlåt men den där bonusen måste bort.
Skattepengar? Är väl maluspengar bonusen ska betalas ut med? Om dessa inte räcker till så borde man höja malusdelen ytterligare.
Om det är med skattepengar så får man se vinsterna i att dessa betalas till dom som köper elbilar istället för att pengarna går till sjukvård pga utsläpp från bensin/dieselbilar.
Maluspengar är väl skattepengar? Eller missförstår jag något?
Det där med vården och vad det kostar har vi diskuterat i en annan tråd. Jag tror inte det är så självklart. Är du krass så förlänger du livet på folk i pensionsåldern. Det är sällan bra för statsfinanserna. Och förr eller senare behöver nästan alla människor vård om de bara blir tillräckligt gamla. Nu tycker jag det finns andra värden. En lång och frisk ålderdom kan man t ex inte sätta ett monetärt värde på.
Däremot tycker jag alltså inte att vi ska ge bidrag till företag som Tesla så att de kan sätta högre priser än de annars hade tvingats ha. Är det nu så att de verkligen har såna fantastiska marginaler som kvällstidningsrubriks-Zalman hävdar så kan de sänka priserna istället. Jag tycker inte om när det slösas med skattepengar. Stötande när medelklassen och Tesla delar på förtjänsten när vi har så många brister i samhället som skulle behöva fixas istället. Varför inte ta malus-pengarna och använda de för att bättre uppfylla samhällskontraktet? Basala grejer som vård, skola och omsorg är knappast överfinansierade idag.
Så där kan man inte räkna. Det är som att säga att man tjänar 24 MSEK om året för att man har en rekordmånad på 2MSEK i augusti. Det man kan säga är att augusti var en bra månad utan downtime och störningar, men ibland behöver man stänga för helger och service.
Annual run rate är 500k+ när man summerar de tolv senaste månaderna och summan blir 500k+.
Det verkar inte som om alla håller med:
Annual Run Rate is the yearly version of MRR or Monthly Recurring Revenue. ARR helps project future revenue for the year, based on your current monthly revenue. It assumes nothing changes in the year ahead – no churn, no new customers and no expansion.
Man summerar alltså de kommande 12 månaderna, inte de senaste tolv månaderna. Annars är det nog TTM du menar, dvs "Trailing Twelve Months", som kan tillämpas på lite vad som helst.
Så där kan man inte räkna. Det är som att säga att man tjänar 24 MSEK om året för att man har en rekordmånad på 2MSEK i augusti. Det man kan säga är att augusti var en bra månad utan downtime och störningar, men ibland behöver man stänga för helger och service.
Annual run rate är 500k+ när man summerar de tolv senaste månaderna och summan blir 500k+.
Det verkar inte som om alla håller med:
Annual Run Rate is the yearly version of MRR or Monthly Recurring Revenue. ARR helps project future revenue for the year, based on your current monthly revenue. It assumes nothing changes in the year ahead – no churn, no new customers and no expansion.
Man summerar alltså de kommande 12 månaderna, inte de senaste tolv månaderna. Annars är det nog TTM du menar, dvs "Trailing Twelve Months", som kan tillämpas på lite vad som helst. Augusti var väldigt bra hur som helst
Det är dock helt oanvändbart som prognos-KPI i detta kontext. Månaden x 12. Varför inte senaste dagen x 365 Ett rullande tre-månadersfönster x 4 är ju t ex mer rättvisande. MRR, monthly recurring revenue, används ju främst för att värdera företag med subscriptions, t ex Netflix. Där är ARR, annual recurring revenue, relevant för att jämföra företag.
Augusti var bra i alla fall.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Det är dock helt oanvändbart som prognos-KPI i detta kontext. Månaden x 12. Varför inte senaste dagen x 365 Ett rullande tre-månadersfönster x 4 är ju t ex mer rättvisande. MRR, monthly recurring revenue, används ju främst för att värdera företag med subscriptions, t ex Netflix. Där är ARR, annual recurring revenue, relevant för att jämföra företag.
Augusti var bra i alla fall.
När det gäller produktionen i Teslas fabriker blir det tokigt hur man än gör eftersom de expanderar så aggressivt. Shanghai är fortfarande en enda stor byggarbetsplats och de expanderar fabriken i alla riktningar. För produktion är ändå senaste månaden en bra indikation på hur det kommer utvecklas. Men för leveranser kan man bara bedöma hela kvartal.
Så där kan man inte räkna. Det är som att säga att man tjänar 24 MSEK om året för att man har en rekordmånad på 2MSEK i augusti. Det man kan säga är att augusti var en bra månad utan downtime och störningar, men ibland behöver man stänga för helger och service.
Annual run rate är 500k+ när man summerar de tolv senaste månaderna och summan blir 500k+.
Det verkar inte som om alla håller med:
Annual Run Rate is the yearly version of MRR or Monthly Recurring Revenue. ARR helps project future revenue for the year, based on your current monthly revenue. It assumes nothing changes in the year ahead – no churn, no new customers and no expansion.
Man summerar alltså de kommande 12 månaderna, inte de senaste tolv månaderna. Annars är det nog TTM du menar, dvs "Trailing Twelve Months", som kan tillämpas på lite vad som helst.
TESLA
Grön våg kan göra att Tesla levererar 1,3 miljoner bilar 2022 bedömer Wedbush - BN (Finwire)
En grön våg kan göra att elbilstillverkaren Tesla levererar 1,3 miljoner bilar 2022. Det skriver Bloomberg News som tagit del av en analys från en Wedbush-analytiker.
Teslas tillväxtberättelse har bara börjat i takt med att "den gröna vågen går in i nästa fas globalt", skriver analytikern.
Vidare skrivs att Tesla förväntas leverera 900 000 bilar i år, inklusive ett tapp om 40 000 bilar på grund av chip/batteribrist. Bloomberg konsensus pekar på 855 000 levererade bilar i år och 1 171 000 år 2022.