Att Teslas börsvärde är skyhögt mycket större än dess bokförda skulder (alltså även tillgångar eftersom skulder och tillgångar alltid är i balans i bokföringen)?
Nej det stämmer ju inte. Balansomslutningen består både av skulder och eget kapital (vilket matchar tillgångarna). Att skulden är liten betyder således inte att tillgångarna måste vara små.
Enterprise value är ganska intressant att jämföra och då oftast i relation till EBIT, dvs vinsten före kostnader för finansiering. Dock har givetvis Tesla skyhögt EV/EBIT också, inte bara ett skyhögt PE-tal...
Penser nördade loss på vad de anser om börsens värdering häromdagen. Alltid intressant. Från 5 min ungefär:
Är inte så insatt. Har Penser bra track record?
Ja men det händer ju oförutsedda saker som Evergreen och annat med. Spännande ändå att se om det blir någon supercykel framöver eller om de har fel. Christer Gardell har nog rätt bra koll med.
Nu sålde jag mina 130 000 kr för 750 $… Kommer jag att ångra mig?!
Jag är ju en evig optimist i dom här sammanhangen, och jag har haft fel många gånger, men för mig är iaf tecknen väldigt tydliga att Tesla kommer att göra ett rekordkvartal Q3, både map produktion, leveranser, lönsamhet, marginaler, efterfrågan, etc.
Detta borde i en rimlig värld avspegla sig i kursen efter rapporten, men nu lever vi ju inte i en helt rimlig värld.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Med stor sannolikhet beroende på tidshorisont. Vad investerar du pengarna på istället och varför tror du den investeringen kommer slå Tesla på kort respektive lång sikt?
Jag är ju en evig optimist i dom här sammanhangen, och jag har haft fel många gånger, men för mig är iaf tecknen väldigt tydliga att Tesla kommer att göra ett rekordkvartal Q3, både map produktion, leveranser, lönsamhet, marginaler, efterfrågan, etc.
Detta borde i en rimlig värld avspegla sig i kursen efter rapporten, men nu lever vi ju inte i en helt rimlig värld.
/fth
Om kursen inte ökar så kommer Tesla snart ses som en värdeaktie med tanke på tillväxt och vinsten man lär rapportera i q3 och q4.
Jag vet inte egentligen… Hade satsat 40 000 kr och fick nu 130 000 kr. Kändes som att det var dags att stoppa även om jag egentligen hade velat vänta in Giga Berlin…
Jag behöver pengar till min Hyundai I5 och av alla aktier kändes Tesla som störst risk. Aktien är ju skyhög jämfört med andra biltillverkare. Alla leveransrekord bör ju redan vara inräknade i kursen. Elon är ju en loose cannon…
Jag vet inte egentligen… Hade satsat 40 000 kr och fick nu 130 000 kr. Kändes som att det var dags att stoppa även om jag egentligen hade velat vänta in Giga Berlin…
Jag behöver pengar till min Hyundai I5 och av alla aktier kändes Tesla som störst risk. Aktien är ju skyhög jämfört med andra biltillverkare. Alla leveransrekord bör ju redan vara inräknade i kursen. Elon är ju en loose cannon…
Men jaaa lite ångrar jag mig redan…
Om du anser Tesla vara en i mängden som vilken annan biltillverkare så gjorde du rätt i att sälja.
Resan för Tesla har precis börjat. Är övertygad om att Tesla kommer att bli världens högst värderade bolag redan innan 2030.
2017 sa jag att varje Tesla aktie kommer att bli värd 1 miljon kronor styck (splittar borträknade). Idag är den värd 33.555kr styck, så den ska upp 30 gånger dagens kurs till