Sida 308 av 464

Re: Väntrum Model 3

Postat: 07 nov 2021 20:57
av Limmet
Beställde i september. MP3. Norrköping. Skulle komma i december sas det då. Tror ni det fortfarande är rimligt?


Inväntas en större leverans snart?

Re: Väntrum Model 3

Postat: 07 nov 2021 20:59
av NEO
Limmet skrev:
Beställde i september. MP3. Norrköping. Skulle komma i december sas det då. Tror ni det fortfarande är rimligt?


Inväntas en större leverans snart?
Helt klart rimligt, men man vet aldrig. Beställer man idag är det februari som gäller. Beställde du tidigt i september eller sent?

Re: Väntrum Model 3

Postat: 07 nov 2021 21:34
av Holve
FreudWille skrev:
Hej!

Fråga 2;
Sen nämnde hon också att man kan bli överflyttad till nästa leveransperiod. Men då började jag bli lite orolig att bilen kanske utrustas med nya batterier, de som klarar att laddas till 100% utan problem, men har lägre energidensitet. Har beställt en M3 LR. Finns det risk att även dessa utrustas med nya batterier eller berör det främst M3 sr+?

Mvh
LFP med LR räckvidd får inte plats i M3 så som jag förstått det.

Liten risk att LFP hamnar i LR

Re: Väntrum Model 3

Postat: 07 nov 2021 21:58
av taliz
NEO skrev:
taliz skrev:
NEO skrev:
taliz skrev:
NEO skrev:
Farsan beställde en P för två veckor sedan, förra veckan loggade han in och hittade en inventory P med 249km på mätaren. 82kWh, midnight silver med EAP och 5års garanti eller 100.000km för att den var ”begagnad”.

Första ägaren hade ångrat sig och ville ha en Y, det fick han av tesla men bonusen brann inne för bilen, tesla tog dock smällen.

Han beställde den förra torsdagen, idag hämtade han den på Trosta.

Hur kan man ha sån tur?
3AB10A12-176E-48A6-9D31-E06BE4CCA6A2.jpeg
Jag är bra sugen på att dumpa min ID4 och skaffa M3P igen när/om bonusen kommer.
Fick ju 50k rabatt på min förra, hittar jag nån sån deal igen så blir det nog väldigt svårt att hålla sig. :lol:
Köp en standard vit? Den kostar 920kr under 700.000kr inkl destinationsavgift.

Från P til ID4 måste vara värre än att åka i cargo på flyg. Hur gick tankarna kring det bytet? Toppar ens ID4 160?
Pfft det hade väl inte du gjort? Hur ska man då sälja för mer än man betalat? Bild

Pengar pengar pengar…
Min tanke med att byta elbil ofta är ju att hålla nere kostnaderna så att det inte kostar mer än en beggad avgasbil typ.
Ska man behålla ngt länge så är ju 630k för en bil efter bonus rätt mkt mer än 430k…

Har kört en del hoj på sistone och är lite sugen på en Zero. Velar om man ska ha en elbil för A till B och en hoj för skoj skull. Eller bara en kul bil… både och känns lite väl. Särskilt när jag har funderingar om att pensionera mig och flytta utomlands.
Har exakt samma tankesätt som dig, men jag är för bekväm för att köpa något annat märke. När man väl är nära att köpa något annat kommer alltid den vettiga hjärnhalvan igång och det blir Tesla ändå. Finns liksom inget annat som är så enkelt, laggfritt och brutal prestanda med möjlighet att ladda problemfritt. Autopiloten är dessutom överlägsen alla andra. Får kalla kårar av serviceavtal och fjantiga effekter med toppfarter som får autobahntysken att somna.
Mnja, du verkar ju fixa en massa med dina Tesla. Chrome deletes, instegslister, fälgar och däck etc etc. Sen säljer du överblivna komponenter kors och tvärs. Det hade jag aldrig orkat.
Att beställa och hämta en bil är inte så besvärligt i jämförelse. :lol:
Och... ibland måste man prova gräset på andra sidan...

Re: Väntrum Model 3

Postat: 07 nov 2021 22:08
av Turbo
Chook skrev:
lav1 skrev:
Om någon har mer information kring skillnaderna mellan B och K i VIN för M3LR vore det grymt :)
Har försökt undersöka skillnaderna närmare. Lyckas inte hitta mycket mer än att K verkar vara drivlinan tillverkad i Kina med den nya "hairpin"-designen och "B" den "gamla", USA-tillverkade. Vad detta innebär i praktiken är oklart, dock verkar de flesta beställningarna från UK ha fått VIN med ett "B" (gått igenom en del trådar i tesla motors club). Det som är lite oroande i det fallet är att de beställningarna verkar avse versioner med WLTP om 580 km. De som har beställt versioner med WLTP om 614 km (dvs. i Europa, UK verkar inte ha något annat än 580 km-versionen?) verkar istället ha fått "K" i sitt VIN. Den Tesla-säljare jag tidigare haft kontakt med har sagt att skillnaderna mellan 580 och 614-versionerna är endast hänförlig till drivlinan och andra effektiviseringar (dvs. inte själva batteriet).

Jag utgår ifrån att ni som beställt och tilldelats VIN med ett "B" har gjort beställning på version med WLTP om 614 km (mig själv inkluderat). Frågan är väl då, och om ovan nu stämmer, om bilar med "B"-motorn faktiskt är 614km versioner eller om de egentligen är 580 km versionerna som såldes rabatterat under Q3. I sådana fall känner man ju sig sådär lagom "snuvad".
Är det någon som har ställt frågan till Tesla och krävt att få en bil med den senast drivlinan? Eller är bara risken att man får ett "god dag yxskaft svar"?

Re: Väntrum Model 3

Postat: 07 nov 2021 22:27
av valleb
Chook skrev:
lav1 skrev:
Om någon har mer information kring skillnaderna mellan B och K i VIN för M3LR vore det grymt :)
Har försökt undersöka skillnaderna närmare. Lyckas inte hitta mycket mer än att K verkar vara drivlinan tillverkad i Kina med den nya "hairpin"-designen och "B" den "gamla", USA-tillverkade. Vad detta innebär i praktiken är oklart, dock verkar de flesta beställningarna från UK ha fått VIN med ett "B" (gått igenom en del trådar i tesla motors club). Det som är lite oroande i det fallet är att de beställningarna verkar avse versioner med WLTP om 580 km. De som har beställt versioner med WLTP om 614 km (dvs. i Europa, UK verkar inte ha något annat än 580 km-versionen?) verkar istället ha fått "K" i sitt VIN. Den Tesla-säljare jag tidigare haft kontakt med har sagt att skillnaderna mellan 580 och 614-versionerna är endast hänförlig till drivlinan och andra effektiviseringar (dvs. inte själva batteriet).

Jag utgår ifrån att ni som beställt och tilldelats VIN med ett "B" har gjort beställning på version med WLTP om 614 km (mig själv inkluderat). Frågan är väl då, och om ovan nu stämmer, om bilar med "B"-motorn faktiskt är 614km versioner eller om de egentligen är 580 km versionerna som såldes rabatterat under Q3. I sådana fall känner man ju sig sådär lagom "snuvad".
Jag tror att det LG M50 batteriet på 82kWh , ca 79kWh effektivt) som sitter i och det är något kraftigare än det tidigare LG batteriet som låg på 75kWh. Annars är det den "gamla" drivlinan.

Re: Väntrum Model 3

Postat: 08 nov 2021 07:04
av Htnek
valleb skrev:
Chook skrev:
lav1 skrev:
Om någon har mer information kring skillnaderna mellan B och K i VIN för M3LR vore det grymt :)
Har försökt undersöka skillnaderna närmare. Lyckas inte hitta mycket mer än att K verkar vara drivlinan tillverkad i Kina med den nya "hairpin"-designen och "B" den "gamla", USA-tillverkade. Vad detta innebär i praktiken är oklart, dock verkar de flesta beställningarna från UK ha fått VIN med ett "B" (gått igenom en del trådar i tesla motors club). Det som är lite oroande i det fallet är att de beställningarna verkar avse versioner med WLTP om 580 km. De som har beställt versioner med WLTP om 614 km (dvs. i Europa, UK verkar inte ha något annat än 580 km-versionen?) verkar istället ha fått "K" i sitt VIN. Den Tesla-säljare jag tidigare haft kontakt med har sagt att skillnaderna mellan 580 och 614-versionerna är endast hänförlig till drivlinan och andra effektiviseringar (dvs. inte själva batteriet).

Jag utgår ifrån att ni som beställt och tilldelats VIN med ett "B" har gjort beställning på version med WLTP om 614 km (mig själv inkluderat). Frågan är väl då, och om ovan nu stämmer, om bilar med "B"-motorn faktiskt är 614km versioner eller om de egentligen är 580 km versionerna som såldes rabatterat under Q3. I sådana fall känner man ju sig sådär lagom "snuvad".
Jag tror att det LG M50 batteriet på 82kWh , ca 79kWh effektivt) som sitter i och det är något kraftigare än det tidigare LG batteriet som låg på 75kWh. Annars är det den "gamla" drivlinan.
Håller inte med tror jag. =)

Om man har LRW3E7EK0MC3XXXXX dvs K i sitt VIN så har man "Hairpin Windings"-motortyp som är samma som i Model Y. Det är vad jag fått fram som information efter sökt på internet. Jag har också ställt frågan till en Tesla-advisor. Kanske får svar på det idag.

Re: Väntrum Model 3

Postat: 08 nov 2021 08:27
av valleb
Htnek skrev:
valleb skrev:
Chook skrev:
lav1 skrev:
Om någon har mer information kring skillnaderna mellan B och K i VIN för M3LR vore det grymt :)


Jag tror att det LG M50 batteriet på 82kWh , ca 79kWh effektivt) som sitter i och det är något kraftigare än det tidigare LG batteriet som låg på 75kWh. Annars är det den "gamla" drivlinan.
Håller inte med tror jag. =)

Om man har LRW3E7EK0MC3XXXXX dvs K i sitt VIN så har man "Hairpin Windings"-motortyp som är samma som i Model Y. Det är vad jag fått fram som information efter sökt på internet. Jag har också ställt frågan till en Tesla-advisor. Kanske får svar på det idag.
Aah, jag menade att B modellen är ett LG50 men utan hairpin.
K är också LG50 men med hairpin.

Som sagt, det är vad jag tror.

Re: Väntrum Model 3

Postat: 08 nov 2021 10:44
av zelest
Ingen som beställt en LR och valt Norrköping för leverans som fått VIN eller liknande ännu? Börjar nojja att jag kommer få vänta till nästa år. :(

Re: Väntrum Model 3

Postat: 08 nov 2021 10:46
av Dexter86
zelest skrev:
Ingen som beställt en LR och valt Norrköping för leverans som fått VIN eller liknande ännu? Börjar nojja att jag kommer få vänta till nästa år. :(
In på chatten på hemsidan och kolla med dom
Alternativt maila någon av dom dära brudarna som man brukar få svar ifrån ?

Re: Väntrum Model 3

Postat: 08 nov 2021 11:13
av Holve
Vart hittar man den där chatten på hemsidan?

Re: Väntrum Model 3

Postat: 08 nov 2021 11:28
av Bira
Holve skrev:
Vart hittar man den där chatten på hemsidan?

Tog mig en evighet att hitta det också :)

Gå in på Anpassad beställning av Model 3. Då dyker det upp en chatbubbla längst ned till vänster.

Re: Väntrum Model 3

Postat: 08 nov 2021 11:50
av zelest
Dexter86 skrev:
In på chatten på hemsidan och kolla med dom
Alternativt maila någon av dom dära brudarna som man brukar få svar ifrån ?
Hon på chatten hänvisar ju så klart till ens Tesla Advisor och även där får man vaga svar tyvärr. Kan bara sitta lugnt i båten och ha tålamot helt enkelt. :)

Re: Väntrum Model 3

Postat: 08 nov 2021 12:29
av Malt1
De kommer ju en herrans massa Model 3 och Y i december så känns som att du borde kunna vara lugn!

Re: Väntrum Model 3

Postat: 08 nov 2021 12:30
av Dexter86
Frågan är om inte mer eller mindre alla dom är sålda
Va ju många ”lagerbilar” av 3an tillgängliga för bara någon dag sen, nu endast 3-4? kvar

Re: Väntrum Model 3

Postat: 08 nov 2021 12:50
av lav1
valleb skrev:
Htnek skrev:
valleb skrev:
Chook skrev:
lav1 skrev:
Om någon har mer information kring skillnaderna mellan B och K i VIN för M3LR vore det grymt :)


Jag tror att det LG M50 batteriet på 82kWh , ca 79kWh effektivt) som sitter i och det är något kraftigare än det tidigare LG batteriet som låg på 75kWh. Annars är det den "gamla" drivlinan.
Håller inte med tror jag. =)

Om man har LRW3E7EK0MC3XXXXX dvs K i sitt VIN så har man "Hairpin Windings"-motortyp som är samma som i Model Y. Det är vad jag fått fram som information efter sökt på internet. Jag har också ställt frågan till en Tesla-advisor. Kanske får svar på det idag.
Aah, jag menade att B modellen är ett LG50 men utan hairpin.
K är också LG50 men med hairpin.

Som sagt, det är vad jag tror.

Då kanske de med K i VIN får det hemska tjutande ljudet som alla klagar på…kanske är min med B bäst ändå ;-)

Re: Väntrum Model 3

Postat: 08 nov 2021 15:45
av jontis
Höll på att hoppa ur brallorna när vin finder plötsligt säger att det inte finns VIN kopplat till mitt konto...

Har haft kontakt med Tesla i dag angående mitt inbyte och senare under dagen går jag in på kontot för att kontrollera mina kontaktuppgifter.
Då får jag meddelandet att det inte finns något vin i koden. Va f-n!

Lyckligtvis så finns det där när man klickar in på bilen igen...
Läskigt.

Re: Väntrum Model 3

Postat: 09 nov 2021 11:56
av r_b
Fått besked om att min order nu är sammanställd och klar inför leverans.
Är matchad med en bil men dock inget sökbart VIN ännu.


Uppskattad leveranstid: December 01 – December 15

Nu är det bara att vänta :roll:

Re: Väntrum Model 3

Postat: 09 nov 2021 12:34
av Anzwer
Då var jag och hämta min Model 3 SR+ imorse i Märsta Stockholm. Leveransen var väldigt smidig där jag fick först gå ut och kika på bilen medans de tittade på min som gick som inbyte. Bilen var ren och fin och jag kunde inte se några fel alls. Efter att vi båda sa att allt var ok så fick jag skriva under lite dokument och sedan fick jag mina nycklar för att gå ut och testa bilen och göra inställningar om jag så ville på plats. Jag gjorde det jag kände att jag hann med, vädret var skit så det gjorde saken liten jobbigare vill jag säga. Bilen var laddad till 98% och efter en 35min körning hem så är den på 80% nu. Kan tycka att den drog lite mycket, men den kanske behöver några dagar för att komma på bättre nivåer. Körningen är helt fantastiskt och jag ser framemot att åka mer så klart :D

Kommer säkert att uppstå frågor längre fram och jag kan bara tacka och buga för alla trevliga människor som tagit sin tid för att svara på frågor som man har haft hittills!

Re: Väntrum Model 3

Postat: 09 nov 2021 12:34
av hestjan
r_b skrev:
Fått besked om att min order nu är sammanställd och klar inför leverans.
Är matchad med en bil men dock inget sökbart VIN ännu.


Uppskattad leveranstid: December 01 – December 15

Nu är det bara att vänta :roll:
Grattis! När beställde du, och vilken modell?

Re: Väntrum Model 3

Postat: 09 nov 2021 13:26
av r_b
hestjan skrev:
r_b skrev:
Fått besked om att min order nu är sammanställd och klar inför leverans.
Är matchad med en bil men dock inget sökbart VIN ännu.


Uppskattad leveranstid: December 01 – December 15

Nu är det bara att vänta :roll:
Grattis! När beställde du, och vilken modell?
Jobbet/chefen beställde min M3LR den 29 oktober (känns längre än så!), Röd inkl vinterdäck.

Tesla handläggarna man mailar med har varit snabba och kunnat hjälpa mig med alla mina frågor och problem man stött på. :)

Det blir svart interiör men det är nog det enda jag inte var 100% säker på.

Re: Väntrum Model 3

Postat: 09 nov 2021 13:38
av Norge67
Nu har jag fått datum beställde 4/10.
Uppskattad leveranstid: December 03 – December 17.
Long Range med fyrhjulsdrift
Midnight Silver Metallic-lack
18" Aero-fälgar
Helsvart premiuminteriör
Autopilot
18" Nokian vinterdäck (dubbade) med Pinwheel-fälgar
Dragkrok
vin LRW................. :P

Re: Väntrum Model 3

Postat: 09 nov 2021 13:48
av hestjan
Ni som fått leveransdatum - ser det det via hemsidan eller har ni blivit meddelade av en SA dem specifika datumen?

Beställde en Svart M3LR 20/10 väntar på leveransdatum och hittar ännu inget VIN i source-koden.

Re: Väntrum Model 3

Postat: 09 nov 2021 15:53
av Bira
Då har jag äntligen fått ett VIN och preliminärt datum för upphämtning. På slutfakturan står 9:e december,och på Tesla-kontot 28:e nov - 12 dec. Beställde 24:e oktober så det är snabba ryck ändå 8-)

LR
Midnight silver
Dragkrok

Re: Väntrum Model 3

Postat: 09 nov 2021 16:10
av Norge67
Bira skrev:
Då har jag äntligen fått ett VIN och preliminärt datum för upphämtning. På slutfakturan står 9:e december,och på Tesla-kontot 28:e nov - 12 dec. Beställde 24:e oktober så det är snabba ryck ändå 8-)

LR
Midnight silver
Dragkrok
Kina bil?