Re: Väntrum Model 3
Postat: 07 nov 2021 20:57
Beställde i september. MP3. Norrköping. Skulle komma i december sas det då. Tror ni det fortfarande är rimligt?
Inväntas en större leverans snart?
Inväntas en större leverans snart?
Helt klart rimligt, men man vet aldrig. Beställer man idag är det februari som gäller. Beställde du tidigt i september eller sent?Limmet skrev:Beställde i september. MP3. Norrköping. Skulle komma i december sas det då. Tror ni det fortfarande är rimligt?
Inväntas en större leverans snart?
LFP med LR räckvidd får inte plats i M3 så som jag förstått det.FreudWille skrev:Hej!
Fråga 2;
Sen nämnde hon också att man kan bli överflyttad till nästa leveransperiod. Men då började jag bli lite orolig att bilen kanske utrustas med nya batterier, de som klarar att laddas till 100% utan problem, men har lägre energidensitet. Har beställt en M3 LR. Finns det risk att även dessa utrustas med nya batterier eller berör det främst M3 sr+?
Mvh
Mnja, du verkar ju fixa en massa med dina Tesla. Chrome deletes, instegslister, fälgar och däck etc etc. Sen säljer du överblivna komponenter kors och tvärs. Det hade jag aldrig orkat.NEO skrev:Har exakt samma tankesätt som dig, men jag är för bekväm för att köpa något annat märke. När man väl är nära att köpa något annat kommer alltid den vettiga hjärnhalvan igång och det blir Tesla ändå. Finns liksom inget annat som är så enkelt, laggfritt och brutal prestanda med möjlighet att ladda problemfritt. Autopiloten är dessutom överlägsen alla andra. Får kalla kårar av serviceavtal och fjantiga effekter med toppfarter som får autobahntysken att somna.taliz skrev:Pfft det hade väl inte du gjort? Hur ska man då sälja för mer än man betalat?NEO skrev:Köp en standard vit? Den kostar 920kr under 700.000kr inkl destinationsavgift.taliz skrev:Jag är bra sugen på att dumpa min ID4 och skaffa M3P igen när/om bonusen kommer.NEO skrev:Farsan beställde en P för två veckor sedan, förra veckan loggade han in och hittade en inventory P med 249km på mätaren. 82kWh, midnight silver med EAP och 5års garanti eller 100.000km för att den var ”begagnad”.
Första ägaren hade ångrat sig och ville ha en Y, det fick han av tesla men bonusen brann inne för bilen, tesla tog dock smällen.
Han beställde den förra torsdagen, idag hämtade han den på Trosta.
Hur kan man ha sån tur?
Fick ju 50k rabatt på min förra, hittar jag nån sån deal igen så blir det nog väldigt svårt att hålla sig.
Från P til ID4 måste vara värre än att åka i cargo på flyg. Hur gick tankarna kring det bytet? Toppar ens ID4 160?
Pengar pengar pengar…
Min tanke med att byta elbil ofta är ju att hålla nere kostnaderna så att det inte kostar mer än en beggad avgasbil typ.
Ska man behålla ngt länge så är ju 630k för en bil efter bonus rätt mkt mer än 430k…
Har kört en del hoj på sistone och är lite sugen på en Zero. Velar om man ska ha en elbil för A till B och en hoj för skoj skull. Eller bara en kul bil… både och känns lite väl. Särskilt när jag har funderingar om att pensionera mig och flytta utomlands.
Är det någon som har ställt frågan till Tesla och krävt att få en bil med den senast drivlinan? Eller är bara risken att man får ett "god dag yxskaft svar"?Chook skrev:Har försökt undersöka skillnaderna närmare. Lyckas inte hitta mycket mer än att K verkar vara drivlinan tillverkad i Kina med den nya "hairpin"-designen och "B" den "gamla", USA-tillverkade. Vad detta innebär i praktiken är oklart, dock verkar de flesta beställningarna från UK ha fått VIN med ett "B" (gått igenom en del trådar i tesla motors club). Det som är lite oroande i det fallet är att de beställningarna verkar avse versioner med WLTP om 580 km. De som har beställt versioner med WLTP om 614 km (dvs. i Europa, UK verkar inte ha något annat än 580 km-versionen?) verkar istället ha fått "K" i sitt VIN. Den Tesla-säljare jag tidigare haft kontakt med har sagt att skillnaderna mellan 580 och 614-versionerna är endast hänförlig till drivlinan och andra effektiviseringar (dvs. inte själva batteriet).lav1 skrev:Om någon har mer information kring skillnaderna mellan B och K i VIN för M3LR vore det grymt
Jag utgår ifrån att ni som beställt och tilldelats VIN med ett "B" har gjort beställning på version med WLTP om 614 km (mig själv inkluderat). Frågan är väl då, och om ovan nu stämmer, om bilar med "B"-motorn faktiskt är 614km versioner eller om de egentligen är 580 km versionerna som såldes rabatterat under Q3. I sådana fall känner man ju sig sådär lagom "snuvad".
Jag tror att det LG M50 batteriet på 82kWh , ca 79kWh effektivt) som sitter i och det är något kraftigare än det tidigare LG batteriet som låg på 75kWh. Annars är det den "gamla" drivlinan.Chook skrev:Har försökt undersöka skillnaderna närmare. Lyckas inte hitta mycket mer än att K verkar vara drivlinan tillverkad i Kina med den nya "hairpin"-designen och "B" den "gamla", USA-tillverkade. Vad detta innebär i praktiken är oklart, dock verkar de flesta beställningarna från UK ha fått VIN med ett "B" (gått igenom en del trådar i tesla motors club). Det som är lite oroande i det fallet är att de beställningarna verkar avse versioner med WLTP om 580 km. De som har beställt versioner med WLTP om 614 km (dvs. i Europa, UK verkar inte ha något annat än 580 km-versionen?) verkar istället ha fått "K" i sitt VIN. Den Tesla-säljare jag tidigare haft kontakt med har sagt att skillnaderna mellan 580 och 614-versionerna är endast hänförlig till drivlinan och andra effektiviseringar (dvs. inte själva batteriet).lav1 skrev:Om någon har mer information kring skillnaderna mellan B och K i VIN för M3LR vore det grymt
Jag utgår ifrån att ni som beställt och tilldelats VIN med ett "B" har gjort beställning på version med WLTP om 614 km (mig själv inkluderat). Frågan är väl då, och om ovan nu stämmer, om bilar med "B"-motorn faktiskt är 614km versioner eller om de egentligen är 580 km versionerna som såldes rabatterat under Q3. I sådana fall känner man ju sig sådär lagom "snuvad".
Håller inte med tror jag. =)valleb skrev:Jag tror att det LG M50 batteriet på 82kWh , ca 79kWh effektivt) som sitter i och det är något kraftigare än det tidigare LG batteriet som låg på 75kWh. Annars är det den "gamla" drivlinan.Chook skrev:Har försökt undersöka skillnaderna närmare. Lyckas inte hitta mycket mer än att K verkar vara drivlinan tillverkad i Kina med den nya "hairpin"-designen och "B" den "gamla", USA-tillverkade. Vad detta innebär i praktiken är oklart, dock verkar de flesta beställningarna från UK ha fått VIN med ett "B" (gått igenom en del trådar i tesla motors club). Det som är lite oroande i det fallet är att de beställningarna verkar avse versioner med WLTP om 580 km. De som har beställt versioner med WLTP om 614 km (dvs. i Europa, UK verkar inte ha något annat än 580 km-versionen?) verkar istället ha fått "K" i sitt VIN. Den Tesla-säljare jag tidigare haft kontakt med har sagt att skillnaderna mellan 580 och 614-versionerna är endast hänförlig till drivlinan och andra effektiviseringar (dvs. inte själva batteriet).lav1 skrev:Om någon har mer information kring skillnaderna mellan B och K i VIN för M3LR vore det grymt
Jag utgår ifrån att ni som beställt och tilldelats VIN med ett "B" har gjort beställning på version med WLTP om 614 km (mig själv inkluderat). Frågan är väl då, och om ovan nu stämmer, om bilar med "B"-motorn faktiskt är 614km versioner eller om de egentligen är 580 km versionerna som såldes rabatterat under Q3. I sådana fall känner man ju sig sådär lagom "snuvad".
Aah, jag menade att B modellen är ett LG50 men utan hairpin.Htnek skrev:valleb skrev:Håller inte med tror jag. =)Chook skrev:lav1 skrev:Om någon har mer information kring skillnaderna mellan B och K i VIN för M3LR vore det grymt
Jag tror att det LG M50 batteriet på 82kWh , ca 79kWh effektivt) som sitter i och det är något kraftigare än det tidigare LG batteriet som låg på 75kWh. Annars är det den "gamla" drivlinan.
Om man har LRW3E7EK0MC3XXXXX dvs K i sitt VIN så har man "Hairpin Windings"-motortyp som är samma som i Model Y. Det är vad jag fått fram som information efter sökt på internet. Jag har också ställt frågan till en Tesla-advisor. Kanske får svar på det idag.
In på chatten på hemsidan och kolla med domzelest skrev:Ingen som beställt en LR och valt Norrköping för leverans som fått VIN eller liknande ännu? Börjar nojja att jag kommer få vänta till nästa år.
Holve skrev:Vart hittar man den där chatten på hemsidan?
Hon på chatten hänvisar ju så klart till ens Tesla Advisor och även där får man vaga svar tyvärr. Kan bara sitta lugnt i båten och ha tålamot helt enkelt.Dexter86 skrev:In på chatten på hemsidan och kolla med dom
Alternativt maila någon av dom dära brudarna som man brukar få svar ifrån ?
valleb skrev:Aah, jag menade att B modellen är ett LG50 men utan hairpin.Htnek skrev:valleb skrev:Håller inte med tror jag. =)Chook skrev:lav1 skrev:Om någon har mer information kring skillnaderna mellan B och K i VIN för M3LR vore det grymt
Jag tror att det LG M50 batteriet på 82kWh , ca 79kWh effektivt) som sitter i och det är något kraftigare än det tidigare LG batteriet som låg på 75kWh. Annars är det den "gamla" drivlinan.
Om man har LRW3E7EK0MC3XXXXX dvs K i sitt VIN så har man "Hairpin Windings"-motortyp som är samma som i Model Y. Det är vad jag fått fram som information efter sökt på internet. Jag har också ställt frågan till en Tesla-advisor. Kanske får svar på det idag.
K är också LG50 men med hairpin.
Som sagt, det är vad jag tror.
Grattis! När beställde du, och vilken modell?r_b skrev:Fått besked om att min order nu är sammanställd och klar inför leverans.
Är matchad med en bil men dock inget sökbart VIN ännu.
Uppskattad leveranstid: December 01 – December 15
Nu är det bara att vänta
Jobbet/chefen beställde min M3LR den 29 oktober (känns längre än så!), Röd inkl vinterdäck.hestjan skrev:Grattis! När beställde du, och vilken modell?r_b skrev:Fått besked om att min order nu är sammanställd och klar inför leverans.
Är matchad med en bil men dock inget sökbart VIN ännu.
Uppskattad leveranstid: December 01 – December 15
Nu är det bara att vänta
Kina bil?Bira skrev:Då har jag äntligen fått ett VIN och preliminärt datum för upphämtning. På slutfakturan står 9:e december,och på Tesla-kontot 28:e nov - 12 dec. Beställde 24:e oktober så det är snabba ryck ändå![]()
LR
Midnight silver
Dragkrok