Re: Aktien TSLA
Postat: 06 okt 2021 10:11
Apropå det, hur går det med den eventuella bonusens återinförande för Tesla? Finns chansen kvar?
Införs med stor sannolikhet den 1 januari 2022. Frågan är hur stor den blir för Teslas del, 5000-8000 dollar?Bjelke skrev:Apropå det, hur går det med den eventuella bonusens återinförande för Tesla? Finns chansen kvar?
Sabbe skrev:Antal sålda elbilar i USA 3:e kvartalet 2021:
Tesla Model Y 46600
Tesla Model 3 43558
Tesla Model S/X 9158
VW ID.4 6049
Ford Mach-E 5880
Chevy Bolt EV/EUV 4515
Nissan Leaf 2345
Porsche Taycan 1861
Audi GT 462
Audi e-tron+Sportback 447
BMW i3 426
Ser ut som Tesla har en marknadsandel på runt 82%, detta innan fabriken i Texas kommit igång
Rob Maurer (Tesla Daily) gjorde en genomgång av Morgan Stanleys analys av varför Tesla klarat detta bättre än "konkurrenterna", med en del egna tillägg, som jag tycker är väldigt bra (startar efter c:a 7 min).dd88 skrev:Borde vara enklare att få tag i halvledare till en miljon bilar jämfört med tio miljoner. Även om det är lätt att glömma så är Tesla sett till antal sålda bilar en liten spelare.
Analysen av "supply shortages" kommer efter c:a 7 minuter precis som jag skrev i inlägget, pågår i kanske två minuter.dd88 skrev:Förändrar väl inte faktum att det är enklare att sourca material till ett betydligt lägre antal bilar?
Om det är något intressant i klippet så får du gärna skriva det, eller iaf ge en timestamp. Höll på att få hjärnblödning av klippet du länkade igår.
Missade det, tack!fth skrev:Analysen av "supply shortages" kommer efter c:a 7 minuter precis som jag skrev i inlägget, pågår i kanske två minuter.dd88 skrev:Förändrar väl inte faktum att det är enklare att sourca material till ett betydligt lägre antal bilar?
Om det är något intressant i klippet så får du gärna skriva det, eller iaf ge en timestamp. Höll på att få hjärnblödning av klippet du länkade igår.
Vilket klipp menar du framkallar hjärnblödning?
/fth
Du påstår alltså att tex Toyota till sina 10 miljoner bilar använder exakt samma elektronik i alla modeller?dd88 skrev:Förändrar väl inte faktum att det är enklare att sourca material till ett betydligt lägre antal bilar?
Om det är något intressant i klippet så får du gärna skriva det, eller iaf ge en timestamp. Höll på att få hjärnblödning av klippet du länkade igår.
[JM] skrev:Du påstår alltså att tex Toyota till sina 10 miljoner bilar använder exakt samma elektronik i alla modeller?dd88 skrev:Förändrar väl inte faktum att det är enklare att sourca material till ett betydligt lägre antal bilar?
Om det är något intressant i klippet så får du gärna skriva det, eller iaf ge en timestamp. Höll på att få hjärnblödning av klippet du länkade igår.
Ta valfri bil från valfri tillverkare och ta sedan valfri elektronikbox i reservdelskatalogen och kolla om den boxen passar alla modeller från samma bolag.
Vi aktieägare i Tesla har ju fått höra i alla år att när traditionella biltillverkare som Toyota och Volkswagen verkligen börjar leverera elbilar så är det kört för Tesla. De traditionella biltillverkarna kan det här med massproduktion mycket bättre. Men två saker har blivit tydliga under pandemin.backe skrev:Om det är generell brist på halvledare så är det väl troligen svårare att få fram halvledare till 10 miljoner bilar än 1 miljon bilar?
Jag tror att Q3-rapporten kommer att vara vändpunkten då marknaden slutligen accepterar att Tesla faktiskt är bättre än dom traditionella tillverkarna på massproduktion, och att dom dessutom kan producera bilar med avsevärt högre marginal än konkurrenterna.Jordad skrev:Tesla har i jämförelse bevisat att de både kan anpassa produktionen och har god framförhållning.
När det gäller Model 3 och Y (som väl delar många komponenter), men Model S och X kan dom ju inte massproducera. Min gissning är att Tesla fokuserar mer på Model 3 och Y än på S och X.fth skrev:Jag tror att Q3-rapporten kommer att vara vändpunkten då marknaden slutligen accepterar att Tesla faktiskt är bättre än dom traditionella tillverkarna på massproduktion, och att dom dessutom kan producera bilar med avsevärt högre marginal än konkurrenterna.Jordad skrev:Tesla har i jämförelse bevisat att de både kan anpassa produktionen och har god framförhållning.
/fth
Intressant sammanställning på amerikanska forumet: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5983703/fth skrev:Jag tror att Q3-rapporten kommer att vara vändpunkten då marknaden slutligen accepterar att Tesla faktiskt är bättre än dom traditionella tillverkarna på massproduktion, och att dom dessutom kan producera bilar med avsevärt högre marginal än konkurrenterna.
/fth
With Tesla likely to get $2b in profit this quarter (which is $8b annualized), here is the 10 year average of profits at other automakers (2011-2020):
(adjusting for inflation would increase these figures by about 10%)
$16,079m (6.4%) Toyota
$11,621m (4.6%) Volkswagen
$8,122m (4.8%) Daimler
$6,905m (6.5%) BMW
$6,110m (4.1%) GM
$5,824m (4.0%) Ford
$5,008m (4.0%) Honda
$2,740m (2.6%) Nissan
$2,685m (2.2%) Stellantis/FCA* (only 7 years)
Remember, almost none of these automakers are beating inflation for revenue growth.
I think Tesla will get $12 billion next year, which is already more than the 10 year average for VW!
Jag tror iofs Tesla kommer effektivisera även produktionen av S och X, gigapress, strukturella batterier etc kommer nog att användas även där vid något tillfälle i framtiden.Credde skrev:När det gäller Model 3 och Y (som väl delar många komponenter), men Model S och X kan dom ju inte massproducera. Min gissning är att Tesla fokuserar mer på Model 3 och Y än på S och X.
Tesla har varit smarta och gjort så få konfigurationer som möjligt för att simplifiera produktionen, vilket är smart men i mina ögon gör att det blir lite tråkigt.
Jag skulle vilja ändra sista meningen till ”…dom dessutom kan sälja bilar med avsevärt högre marginal änfth skrev:Jag tror att Q3-rapporten kommer att vara vändpunkten då marknaden slutligen accepterar att Tesla faktiskt är bättre än dom traditionella tillverkarna på massproduktion, och att dom dessutom kan producera bilar med avsevärt högre marginal än konkurrenterna.Jordad skrev:Tesla har i jämförelse bevisat att de både kan anpassa produktionen och har god framförhållning.
/fth
Hur många nya bilar säljs det totalt på ett kvartal i usa?Sabbe skrev:Antal sålda elbilar i USA 3:e kvartalet 2021:
Tesla Model Y 46600
Tesla Model 3 43558
Tesla Model S/X 9158
VW ID.4 6049
Ford Mach-E 5880
Chevy Bolt EV/EUV 4515
Nissan Leaf 2345
Porsche Taycan 1861
Audi GT 462
Audi e-tron+Sportback 447
BMW i3 426
Ser ut som Tesla har en marknadsandel på runt 82%, detta innan fabriken i Texas kommit igång
Här är det du missar eftersom du inte är elektronikkonstruktör och/eller inte har koll på bilelektronik.backe skrev:[JM] skrev:Du påstår alltså att tex Toyota till sina 10 miljoner bilar använder exakt samma elektronik i alla modeller?dd88 skrev:Förändrar väl inte faktum att det är enklare att sourca material till ett betydligt lägre antal bilar?
Om det är något intressant i klippet så får du gärna skriva det, eller iaf ge en timestamp. Höll på att få hjärnblödning av klippet du länkade igår.
Ta valfri bil från valfri tillverkare och ta sedan valfri elektronikbox i reservdelskatalogen och kolla om den boxen passar alla modeller från samma bolag.
Vad ville du få fram med den här kommentaren? Vad spelar det för roll om en elektronikbox passar alla bilar?
Om det är generell brist på halvledare så är det väl troligen svårare att få fram halvledare till 10 miljoner bilar än 1 miljon bilar?
Eller menar du att när alla biltillverkare inkluderat Tesla kämpar med att få tag på komponenter så betyder det att alla har exakt samma komponent som man kan ta fram i en generell reservdelskatalog?
Det handlar ju inte heller bara om nya lådor utan även att snabbt kunna ställa om prouktionen till att använda de nya lådorna. Det kom nyligen en grym presentation som beskriver hela processen som Tesla använder (man kan skippa första 8 min):[JM] skrev:Slutsatsen är alltså att pga att Tesla (som i princip bara tillverkar model 3 och Y där alla lådor är lika ) designar dom själva har således enklare att lösa problemet än övriga OEM.
Det är alltså inte det faktum att VW gör 10ggr fler bilar som gör det svårare för dom utan hur bilarna är designade/konstruerade.
Dom hade haft exakt samma problem även om dom bara hade gjort en tiondel så många som tesla i stället för tio ggr fler.
Förstår du nu mitt inlägg?
Mycket intressant!Jordad skrev:Det handlar ju inte heller bara om nya lådor utan även att snabbt kunna ställa om prouktionen till att använda de nya lådorna. Det kom nyligen en grym presentation som beskriver hela processen som Tesla använder (man kan skippa första 8 min):[JM] skrev:Slutsatsen är alltså att pga att Tesla (som i princip bara tillverkar model 3 och Y där alla lådor är lika ) designar dom själva har således enklare att lösa problemet än övriga OEM.
Det är alltså inte det faktum att VW gör 10ggr fler bilar som gör det svårare för dom utan hur bilarna är designade/konstruerade.
Dom hade haft exakt samma problem även om dom bara hade gjort en tiondel så många som tesla i stället för tio ggr fler.
Förstår du nu mitt inlägg?
[JM] skrev:Här är det du missar eftersom du inte är elektronikkonstruktör och/eller inte har koll på bilelektronik.backe skrev:[JM] skrev:Du påstår alltså att tex Toyota till sina 10 miljoner bilar använder exakt samma elektronik i alla modeller?dd88 skrev:Förändrar väl inte faktum att det är enklare att sourca material till ett betydligt lägre antal bilar?
Om det är något intressant i klippet så får du gärna skriva det, eller iaf ge en timestamp. Höll på att få hjärnblödning av klippet du länkade igår.
Ta valfri bil från valfri tillverkare och ta sedan valfri elektronikbox i reservdelskatalogen och kolla om den boxen passar alla modeller från samma bolag.
Vad ville du få fram med den här kommentaren? Vad spelar det för roll om en elektronikbox passar alla bilar?
Om det är generell brist på halvledare så är det väl troligen svårare att få fram halvledare till 10 miljoner bilar än 1 miljon bilar?
Eller menar du att när alla biltillverkare inkluderat Tesla kämpar med att få tag på komponenter så betyder det att alla har exakt samma komponent som man kan ta fram i en generell reservdelskatalog?
Tesla är vertikalt integrerade och designar sina elektronikboxar själva. Övriga tillverkare köper sina boxar från olika underleverantörer.
Om jag minns rätt så berättade Sandy Munro i ID4 teardownfilmen att VW hade uppåt 30-40 boxar i bilen medans Tesla hade 6 (eller var det 8).
När Tesla får brist på ett/flera chip så kan dom designa om en box.
VW måste vänta tills Bosch, Delphi, Autoliv, osv har designat om en låda.
Omdesigner med externa leverantörer tar mkt mer tid pga omförhandligar av avtal, specar etc.
Liknelse:
Säg att du behöver byta en planka hemma på huset.
Jämför tiden det tar att själv åka ner till byggmax och köpa en snarlik planka som du sågar till i rätt storlek och spika fast den. Jämfört med att sätta dig och börja ringa upp snickare som du ska skriva avtal med för att dom ska komma och göra samma jobb.
Vad går fortast?
Har man dessutom 5-10ggr fler lådor i bilen ökar sannorlikheten att någon av dessa från någon underleverantör drabbas.
De olika underleverantörerna använder ju dessutom olika chip från olika tillverkare. Vilket ytterligare ökar på sannorlikheten att en viss bilmodell drabbas.
Sen som grädde på moset så använder biltillverkarna inte samma boxar i alla sina bilar utan tex lådan som har hand om tex rumpvärmen köps in från tre olika tillverkare i 7 olika modeller som sen sitter i 17 olika bilmodeller. Naturligtvis så funkar ju inte boxen från underleverantör 1 på samma sätt som nr 2 utan kräver ändringar i SW som biltillverkaren inte gör själv....
Slutsatsen är alltså att pga att Tesla (som i princip bara tillverkar model 3 och Y där alla lådor är lika ) designar dom själva har således enklare att lösa problemet än övriga OEM.
Det är alltså inte det faktum att VW gör 10ggr fler bilar som gör det svårare för dom utan hur bilarna är designade/konstruerade.
Dom hade haft exakt samma problem även om dom bara hade gjort en tiondel så många som tesla i stället för tio ggr fler.
Förstår du nu mitt inlägg?
Fast det här är fortfarande din slutsats, inte den definitiva sanningen.Dom hade haft exakt samma problem även om dom bara hade gjort en tiondel så många som tesla i stället för tio ggr fler.
Tittar man på det här exemplet så skulle jag säga att det är betydligt snabbare att åka och handla en planka istället för 10 plankor.Jämför tiden det tar att själv åka ner till byggmax och köpa en snarlik planka som du sågar till i rätt storlek och spika fast den. Jämfört med att sätta dig och börja ringa upp snickare som du ska skriva avtal med för att dom ska komma och göra samma jobb.
Vad går fortast?
https://www.tesla.com/sv_se/2021shareholdermeeting
Tesla, Inc.2021 Annual Meeting of Stockholders
October 7, 2021 | 4:30 p.m. CT
The 2021 Annual Meeting will be presented from Gigafactory Austin on Thursday, October 7, 2021, at 4:30 p.m. Central Time in a virtual-only format
Jag har inte sett någon information alls om vad det är som orsakar denna försening.backe skrev:
Fast det här är fortfarande din slutsats, inte den definitiva sanningen.
Sen underlättar det såklart för Tesla när dom i princip bara haft en bil(Model 3 och Model Y som mer eller mindre är en svullen 3:a) i produktion under den här halvledarkrisen, de flesta andra biltillverkare har många bilar i produktionvilket försvårar. Tittar man på hur enkelt det är för Tesla att få igång tillverkningen av MS och MX så känns det geniala i deras produktion inte lika genial längre...
....klipp....
Tittar man på det här exemplet så skulle jag säga att det är betydligt snabbare att åka och handla en planka istället för 10 plankor.
Det handlar om hur artikeln/boxen/lådan designas och inhandlas.Det är alltså inte det faktum att VW gör 10ggr fler bilar som gör det svårare för dom utan hur bilarna är designade/konstruerade.
Dom hade haft exakt samma problem även om dom bara hade gjort en tiondel så många som tesla i stället för tio ggr fler.