Re: Artikel i media
Postat: 03 jul 2020 10:36
Hehe. Som hämtat från en Toyotareklam. När ska det gå upp för folk att ladda är något man VILL göra för att slippa tanka, inte tvärtom?
Gustafsson skrev:Håkan Nilsson behöver inte ladda laddhybriden då regenereringen är så effektiv.
https://www.dagensps.se/motor/tack-for- ... rlig-epok/
Några skojiga synpunkter i denna artikel..
Tesla borde införa detta på sina leveranser, "Här har du en Type 2, men den behövs inte, bilen regenererar med 80kW mot 16.5kW den kabeln ger dig. Vi tar bort den!"i8fantasten#elbilskungen skrev:Jag har aldrig behövt använda denna kabel eftersom regenereringen (återladdningen under färd) är oerhört effektiv. Väljer man att ladda bilen via ett 2,7 kW/12 A eller 3,7 kW/16 A uttag så tar det ca. 2,4 timmar att nå 80 procents laddning. Men det behövs alltså inte.
Ja, utvecklingen har varit snabb de senaste åren. Frågan är dock om det ens är nödvändigt att trycka in 80-100kWh i en bil som Leaf. 60-70kWh i kombination med låg förbrukning är ju tillräckligt för de allra flesta. Istället för att använda den högre energidensiteten hos moderna batterier för att öka räckvidden så skulle man kunna behålla samma batterikapacitet och istället sänka priset och även vikten på bilarna.Zalman3 skrev:Intressant är att en Leaf hade 24kWh batteri 2014.
Idag har den 62kWh batteri, och 62kWh batteriet passar i den gamla Leafen.
Jag vet en som nu åker till Finland och sätter i ett större batteri i sin Nissan.
Det jag vill säga är att det sker en oerhört snabb utveckling på elbilssidan.
Om 50-60kWh är standard idag så kanske 80-100kWh batterier är standard om 5 år.
Det tråkiga är att Leafar med större batterier degraderas snabbare då batterierna kokar.Zalman3 skrev:Intressant är att en Leaf hade 24kWh batteri 2014.mati skrev:Okej, men det är ingenting man kan använda som argument för att en elbil fungerar lika bra som vilken annan bil som helst. Man hör rätt ofta argument i stil med "du kan köra vart du vill med en elbil, det tar bara lite längre tid". Och visst, för en Tesla är det sant. Men inte för vilken elbil som helst, framförallt inte elbilar av den första eller andra generationen. Ja, det fungerar för entusiaster och tekniknördar. Men inte för gemene man. Och trots att jag är både elbilsentusiast, tekniknörd och miljötaliban så skulle jag inte ge mig på en långresa som innebär att tiden som går åt för laddning överskrider tiden som man faktiskt kör. Då stannar jag hellre hemma. Det var det enda jag ville uttrycka.SwedishAdvocate skrev:1. Har en elbil.
2. Använder sig av den även om det krävs att han behöver stanna 11 gånger för att ladda!...
Vill du få mig att rädda planeten så sparkar du in öppna dörrar. Det är bland annat därför jag inte har skaffat några barn.
Idag har den 62kWh batteri, och 62kWh batteriet passar i den gamla Leafen.
Jag vet en som nu åker till Finland och sätter i ett större batteri i sin Nissan.
Det jag vill säga är att det sker en oerhört snabb utveckling på elbilssidan.
Om 50-60kWh är standard idag så kanske 80-100kWh batterier är standard om 5 år.
Bra! Det var på tiden. Tycker det är tråkigt personer som Gunde ställer upp på sådant där dravel.bonath skrev:Preems greenwashing... Konsumentverket reagerar.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/n ... 0011e24d79
Jag antar att Preem betalar honom några kronor för det. Och pengar luktar som bekant inte (i motsats till diesel).Teslaspolen skrev:Bra! Det var på tiden. Tycker det är tråkigt personer som Gunde ställer upp på sådant där dravel.
Säkerligen.mati skrev:Jag antar att Preem betalar honom några kronor för det. Och pengar luktar som bekant inte (i motsats till diesel).Teslaspolen skrev:Bra! Det var på tiden. Tycker det är tråkigt personer som Gunde ställer upp på sådant där dravel.
Fullt möjligt att han blir vilseledd av reklamen som han själv gör.Jerker skrev:Det kan ju mycket möjligt vara så att Gunde verkligen tror att han gör reklam för nåt bra.
Solceller kyler inte ner, kanske tvärt om då det blir rätt varmt under cellerna. ACn går väl dagtid för att kyla rummet dagtid då det blir varmt under dagen. Hjälper inte att man kylt ner i det natten.Teslaspolen skrev:Dagtid: Solsken har vi mer än nog sommartid. Hög tid att ta till vara på den?!Solceller!
Har just monterat solceller i vår och tempen på vinden har blivit avsevärt lägre pga skuggan som panelerna ger.Svenssons skrev:Solceller kyler inte ner, kanske tvärt om då det blir rätt varmt under cellerna. ACn går väl dagtid för att kyla rummet dagtid då det blir varmt under dagen. Hjälper inte att man kylt ner i det natten.Teslaspolen skrev:Dagtid: Solsken har vi mer än nog sommartid. Hög tid att ta till vara på den?!Solceller!
Visst går det att bygga mer energismarta hus men nu har vi oftast de hus vi har. Själv har jag bara AC i huset i Thailand och där endast i ett av sovrummen.
Då har du kanske mörkt tak redan innan. Blir rätt varmt under panelerna normalt. De är gjorda för att inte reflektera solljus och gör om ca 20% till el. En panel som genererar 300W måste alltså sprida bort ca 1200W.[JM] skrev:Har just monterat solceller i vår och tempen på vinden har blivit avsevärt lägre pga skuggan som panelerna ger.Svenssons skrev:Solceller kyler inte ner, kanske tvärt om då det blir rätt varmt under cellerna. ACn går väl dagtid för att kyla rummet dagtid då det blir varmt under dagen. Hjälper inte att man kylt ner i det natten.Teslaspolen skrev:Dagtid: Solsken har vi mer än nog sommartid. Hög tid att ta till vara på den?!Solceller!
Visst går det att bygga mer energismarta hus men nu har vi oftast de hus vi har. Själv har jag bara AC i huset i Thailand och där endast i ett av sovrummen.
Japp. Svarta betongpannor. Rena bastubadet att gå upp på vinden innan solcellernaSvenssons skrev:Då har du kanske mörkt tak redan innan. Blir rätt varmt under panelerna normalt. De är gjorda för att inte reflektera solljus och gör om ca 20% till el. En panel som genererar 300W måste alltså sprida bort ca 1200W.[JM] skrev:Har just monterat solceller i vår och tempen på vinden har blivit avsevärt lägre pga skuggan som panelerna ger.Svenssons skrev:Solceller kyler inte ner, kanske tvärt om då det blir rätt varmt under cellerna. ACn går väl dagtid för att kyla rummet dagtid då det blir varmt under dagen. Hjälper inte att man kylt ner i det natten.Teslaspolen skrev:Dagtid: Solsken har vi mer än nog sommartid. Hög tid att ta till vara på den?!Solceller!
Visst går det att bygga mer energismarta hus men nu har vi oftast de hus vi har. Själv har jag bara AC i huset i Thailand och där endast i ett av sovrummen.
Ja. När det var som varmast hade vi typ 35 grader i sovrummet som ligger under taket. Det är en inredd vind, alltså mindre än två decimenter isolering mot de stekheta tegelpannorna. Öppet fönster hjälper nada eftersom taket är så otroligt varmt. Jag tog fram en såndär bärbar AC som jag satte på när solen hade gått ner. Den lyckades sänka temperaturen till behagliga nivåer, men så fort man stängde av den kom värmen omedelbart tillbaka. Taket strålar som en spisplatta. Och så vaknar man på natten eftersom man badar i svett. Jag gick och la mig faktiskt i husvagnen en natt när det var som varmast.Verdi skrev:Var kanske 2-3 nätter nu när öppna fönster inte räckte för att kyla. AC i vårt klimat känns som att skjuta mygg med kanon.
För ni bor väl i enplanshus?En och en halvplans ska tydligen bli sjukt varma på ovanvåningen.
Ja, jag bor i vindsetage med stora fönster mot syd på båda våningarna plus ett svart plåtttak, blev 28 grader på övervåningen redan i maj när det var 18-19 ute. Stängde av ACn i 1.5 timme när de fixade med den en av dagarna det var 30 grader här., tog 1 timme sen var ovanvåningen 29 grader och fortsatte klättra snabbt.Fredrik j skrev:Vinden är ju till för att vara barriären både för värme och kyla. Bor i 1 1/2 plan och vinden är ju som du säger som en bastu. Men nere i huset är det svalt i dom rum som inte har stora fönster.
Ja och åt vilket håll sovrummet ligger. Är ju där man man vill ha kallt i första hand.Fredrik j skrev:Hur varmt ett hus blir beror ju nästan bara på hur mycket ljusinsläpp man har. Solskyddet måste dessutom sitta på utsidan av rutan för att göra nytta.