Sida 310 av 421

Re: Senaste version 2023.2

Postat: 16 feb 2023 20:41
av agehall
Jag skulle gissa på att det är ett fåtal som får problem och därför anser Tesla att det är bättre att rulla ut den till fler. Det kan ju även vara så att de identifierat vilka bilar som som kan få problem och nu undviker att skjuta ut mjukvaran till dessa.

Jag kör 2023.2.10 och har inga av de problem som nämnts. Det betyder inte att det inte finns problem, men det kommer nästan alltid framstå som att versioner har större problem än de har om man ser till helheten eftersom de som har problem tenderar att skriva om det medan den stora massan som inte säger något inte har problem.

Re: Senaste version 2023.2

Postat: 23 feb 2023 08:45
av FinaFisken
Fick 23.2.12 idag. Förhoppningsvis är det fixat nu

Re: Senaste version 2023.2

Postat: 23 feb 2023 08:55
av Nect
mikebike skrev: 16 feb 2023 12:27
lawgiver skrev: 16 feb 2023 12:17
Liten varning:

2023.2.10 har genererat ljudproblem i vissa bilar, känt även internationellt, se separat tråd:

viewtopic.php?p=701877#p701877

Problemet är inte fixat i 2023.2.11.
Varför fortsätter de skicka ut en uppdatering som de vet medför problem?
Försämrad stereo och hackig styrning känns inte så lockande.
Det är därför man köper en Tesla! Att få ständiga uppdateringar och agera betatestare 😂

Begriper verkligen inte hur man kan misslyckas, har de verkligen ingen kvalitetskontroll innan uppdateringarna skickas ut? Jag tar helt ärligt hellre en uppdatering per år som inte orsakar nått fel än flera som efter varje uppdatering gör det som en bergochdalbana upplevelse mässigt

Re: Senaste version 2023.2

Postat: 23 feb 2023 08:58
av jonasl
Det beror antagligen på att de inför ändringar i hårdvara löpande så antalet varianter är testa mot blir orimligt stort.

Re: Senaste version 2023.2

Postat: 23 feb 2023 09:04
av mikebike
jonasl skrev: 23 feb 2023 08:58
Det beror antagligen på att de inför ändringar i hårdvara löpande så antalet varianter är testa mot blir orimligt stort.
Ja, så är det enligt en tekniker jag pratade med.
Fast denna uppdatering innehåller ju bara automatisk rattvärme enligt beskrivningen, så varför påverkar den styrning och stereo?

Re: Senaste version 2023.2

Postat: 23 feb 2023 09:05
av Nect
jonasl skrev: 23 feb 2023 08:58
Det beror antagligen på att de inför ändringar i hårdvara löpande så antalet varianter är testa mot blir orimligt stort.
Då har man samtidigt svårt att släppa en uppdatering som passar alla utan det kommer alltid innebära problem för några vid varje uppdatering. Helt banans om du frågar mig (när det är en bil vi pratar om).

Släpp färre men bättre uppdateringar. 😊

Re: Senaste version 2023.2

Postat: 23 feb 2023 09:09
av jonasl
Har du avancerad inställt på uppdateringar? Då har du ju själv godtagit att få den tidigare och är en del av betatestandet.

Många som gnäller borde köra standard istället.

Release notes verkar högst summarisk, det skulle vara trevligt med en mer komplett lista.

Re: Senaste version 2023.2

Postat: 23 feb 2023 09:13
av Nect
jonasl skrev: 23 feb 2023 09:09
Har du avancerad inställt på uppdateringar? Då har du ju själv godtagit att få den tidigare och är en del av betatestandet.

Många som gnäller borde köra standard istället.

Release notes verkar högst summarisk, det skulle vara trevligt med en mer komplett lista.
Så problemen som de flesta klagar över är enbart för de som valt avancerad? Då tar jag tillbaka mitt klagande helt och hållet. Då har man faktiskt valt att vara betatestare 😊

Re: Senaste version 2023.2

Postat: 23 feb 2023 09:16
av mikebike
jonasl skrev: 23 feb 2023 09:09
Har du avancerad inställt på uppdateringar? Då har du ju själv godtagit att få den tidigare och är en del av betatestandet.

Många som gnäller borde köra standard istället.

Release notes verkar högst summarisk, det skulle vara trevligt med en mer komplett lista.
Jag har alltid kört Standard. Nu har jag 2023.2 väntande och jag tänker inte installera den.
På samma sätt som jag gjorde med den uppdatering som kopplade ur radarn. Fast där installerade Mobil Service den ändå. :evil:

Re: Senaste version 2023.2

Postat: 23 feb 2023 10:54
av Curik
jonasl skrev: 23 feb 2023 09:09
Har du avancerad inställt på uppdateringar? Då har du ju själv godtagit att få den tidigare och är en del av betatestandet.

Många som gnäller borde köra standard istället.

Release notes verkar högst summarisk, det skulle vara trevligt med en mer komplett lista.
Många som gnäller på andra som gnäller borde läsa på lite också. Du får fortfarande betatesta även fast du har standard, du står bara längre bak i kön. Jag har alltid haft standard.
Nect skrev: 23 feb 2023 09:05
jonasl skrev: 23 feb 2023 08:58
Det beror antagligen på att de inför ändringar i hårdvara löpande så antalet varianter är testa mot blir orimligt stort.
Då har man samtidigt svårt att släppa en uppdatering som passar alla utan det kommer alltid innebära problem för några vid varje uppdatering. Helt banans om du frågar mig (när det är en bil vi pratar om).

Släpp färre men bättre uppdateringar. 😊
Mjukvaruindustrin jobbar oftast inte så. Att släppa uppdateringar ofta anses vara "agilt" - man vinner en massa saker som feedback och att snabbt kunna iterera. Släpper du mer sällan blir många saker knöligare. Är du intresserad så finns det mycket att läsa om det.

Re: Senaste version 2023.2

Postat: 23 feb 2023 12:25
av jonasl
Nect skrev: 23 feb 2023 09:13
Så problemen som de flesta klagar över är enbart för de som valt avancerad? Då tar jag tillbaka mitt klagande helt och hållet. Då har man faktiskt valt att vara betatestare 😊
Vet inte hur stor skillnaden är i praktiken. Jag kör "avancerad" men brukar avvakta med att installera för att se om många verkar få problem. Just nu ligger jag kvar på sista 2022-versionen..

Men det skulle helt klart kunna testas mer och fungera bättre.

Re: Senaste version 2023.2

Postat: 23 feb 2023 12:50
av Nect
Curik skrev: 23 feb 2023 10:54
jonasl skrev: 23 feb 2023 09:09
Har du avancerad inställt på uppdateringar? Då har du ju själv godtagit att få den tidigare och är en del av betatestandet.

Många som gnäller borde köra standard istället.

Release notes verkar högst summarisk, det skulle vara trevligt med en mer komplett lista.
Många som gnäller på andra som gnäller borde läsa på lite också. Du får fortfarande betatesta även fast du har standard, du står bara längre bak i kön. Jag har alltid haft standard.
Nect skrev: 23 feb 2023 09:05
jonasl skrev: 23 feb 2023 08:58
Det beror antagligen på att de inför ändringar i hårdvara löpande så antalet varianter är testa mot blir orimligt stort.
Då har man samtidigt svårt att släppa en uppdatering som passar alla utan det kommer alltid innebära problem för några vid varje uppdatering. Helt banans om du frågar mig (när det är en bil vi pratar om).

Släpp färre men bättre uppdateringar. 😊
Mjukvaruindustrin jobbar oftast inte så. Att släppa uppdateringar ofta anses vara "agilt" - man vinner en massa saker som feedback och att snabbt kunna iterera. Släpper du mer sällan blir många saker knöligare. Är du intresserad så finns det mycket att läsa om det.
Tycker man ska skilja på mjukvara och mjukvara. Det är mjukvara för en bil vi pratar om och inte en programvara till PC etc. Borde ställas mer krav på validering än vad som görs när det gäller fordon som potentiellt kan orsaka livsfarliga situationer vid fel.

Jag tror inte flygindustrin t ex. arbetar så här, de har trots allt mjukvara med…

Re: Senaste version 2023.2

Postat: 23 feb 2023 13:04
av Curik
Nect skrev: 23 feb 2023 12:50
Curik skrev: 23 feb 2023 10:54
jonasl skrev: 23 feb 2023 09:09
Har du avancerad inställt på uppdateringar? Då har du ju själv godtagit att få den tidigare och är en del av betatestandet.

Många som gnäller borde köra standard istället.

Release notes verkar högst summarisk, det skulle vara trevligt med en mer komplett lista.
Många som gnäller på andra som gnäller borde läsa på lite också. Du får fortfarande betatesta även fast du har standard, du står bara längre bak i kön. Jag har alltid haft standard.
Nect skrev: 23 feb 2023 09:05
jonasl skrev: 23 feb 2023 08:58
Det beror antagligen på att de inför ändringar i hårdvara löpande så antalet varianter är testa mot blir orimligt stort.
Då har man samtidigt svårt att släppa en uppdatering som passar alla utan det kommer alltid innebära problem för några vid varje uppdatering. Helt banans om du frågar mig (när det är en bil vi pratar om).

Släpp färre men bättre uppdateringar. 😊
Mjukvaruindustrin jobbar oftast inte så. Att släppa uppdateringar ofta anses vara "agilt" - man vinner en massa saker som feedback och att snabbt kunna iterera. Släpper du mer sällan blir många saker knöligare. Är du intresserad så finns det mycket att läsa om det.
Tycker man ska skilja på mjukvara och mjukvara. Det är mjukvara för en bil vi pratar om och inte en programvara till PC etc. Borde ställas mer krav på validering än vad som görs när det gäller fordon som potentiellt kan orsaka livsfarliga situationer vid fel.

Jag tror inte flygindustrin t ex. arbetar så här, de har trots allt mjukvara med…
Det kan man tycka, men det är såhär Tesla arbetar. Flygindustrin arbetar till stor del också såhär men vi släpper ju inte ut mjukvaran direkt till slutkund där precis. Speciellt inte på flygkritiskt. Då hade vi varit arbetslösa. :)

Däremot kan du nog vara lugn i att olika programvaror i din Tesla utvecklas på olika sätt. Jag tror inte man experimenterar lika mycket med mjukvaran som faktiskt kör din bil. Tyvärr verkar Autopilot-teamet vara lite oförsiktiga :(

Re: Senaste version 2023.2

Postat: 23 feb 2023 14:41
av Lophornis
Har fått automatiskt rattvärme men om man kör manuellt i appen då blir det lägsta nivån i bilen. Samma hos er?

Re: Senaste version 2023.2

Postat: 23 feb 2023 18:45
av John Galt

Nect skrev:

Jag tror inte flygindustrin t ex. arbetar så här, de har trots allt mjukvara med…
Typ Boeing 737 Max? 🫣 Bild

Re: Senaste version 2023.2

Postat: 23 feb 2023 20:03
av martinot
John Galt skrev: 23 feb 2023 18:45
Nect skrev:

Jag tror inte flygindustrin t ex. arbetar så här, de har trots allt mjukvara med…
Typ Boeing 737 Max? 🫣 Bild
Jo, den var ju katastrofalt projekt. Man lade ut mjukvaran off-shore till billiga indiska konsulter som hade lite erfarenhet av flyg. Detta, tillsammans med en ledning som ljög mer än Musk, ledde ju till katastrofprojekt gällande mjukvaruutveckling.

Sedan gnälls det mycket på Tesla, och det skall de absolut ha, men det blir ju lite komiskt när det är VAG-bilister som gnäller. Just problem mjukvaruutveckling har ju kostat VAG-gruppen miljarder för att de inte fått ordning på den. Så de är ju knappast en förebild för Tesla att ta efter (även om Tesla förtjänar mycket kritik och skit håller jag med om).

Re: Senaste version 2023.2

Postat: 23 feb 2023 20:47
av Nect
martinot skrev: 23 feb 2023 20:03
John Galt skrev: 23 feb 2023 18:45
Nect skrev:

Jag tror inte flygindustrin t ex. arbetar så här, de har trots allt mjukvara med…
Typ Boeing 737 Max? 🫣 Bild
Jo, den var ju katastrofalt projekt. Man lade ut mjukvaran off-shore till billiga indiska konsulter som hade lite erfarenhet av flyg. Detta, tillsammans med en ledning som ljög mer än Musk, ledde ju till katastrofprojekt gällande mjukvaruutveckling.

Sedan gnälls det mycket på Tesla, och det skall de absolut ha, men det blir ju lite komiskt när det är VAG-bilister som gnäller. Just problem mjukvaruutveckling har ju kostat VAG-gruppen miljarder för att de inte fått ordning på den. Så de är ju knappast en förebild för Tesla att ta efter (även om Tesla förtjänar mycket kritik och skit håller jag med om).
Om du syftar på bland annat mig så har inte mitt bilval något med mina synpunkter att göra om det känns bättre 🤓


Men VAG har åtminstone erkänt att de haft stora problem med sin mjukvara till de nya bilarna, där de medvetet flyttat fram leveransdatumet tills de fått bukt med det värsta, vilket är raka motsatsen till hur Tesla hanterar det…😂

Tesla är duktig på utveckling och mjukvara. Men lider av ”fort men fel” då tid är pengar för Elon. Varför ska de själva testa något när deras kunder kan gör det gratis utan att någon direkt klagar?

Re: Senaste version 2023.2

Postat: 23 feb 2023 21:11
av martinot
Nect skrev: 23 feb 2023 20:47
martinot skrev: 23 feb 2023 20:03
John Galt skrev: 23 feb 2023 18:45
Nect skrev:

Jag tror inte flygindustrin t ex. arbetar så här, de har trots allt mjukvara med…
Typ Boeing 737 Max? 🫣 Bild
Jo, den var ju katastrofalt projekt. Man lade ut mjukvaran off-shore till billiga indiska konsulter som hade lite erfarenhet av flyg. Detta, tillsammans med en ledning som ljög mer än Musk, ledde ju till katastrofprojekt gällande mjukvaruutveckling.

Sedan gnälls det mycket på Tesla, och det skall de absolut ha, men det blir ju lite komiskt när det är VAG-bilister som gnäller. Just problem mjukvaruutveckling har ju kostat VAG-gruppen miljarder för att de inte fått ordning på den. Så de är ju knappast en förebild för Tesla att ta efter (även om Tesla förtjänar mycket kritik och skit håller jag med om).
Om du syftar på bland annat mig så har inte mitt bilval något med mina synpunkter att göra om det känns bättre 🤓


Men VAG har åtminstone erkänt att de haft stora problem med sin mjukvara till de nya bilarna, där de medvetet flyttat fram leveransdatumet tills de fått bukt med det värsta, vilket är raka motsatsen till hur Tesla hanterar det…😂

Tesla är duktig på utveckling och mjukvara. Men lider av ”fort men fel” då tid är pengar för Elon. Varför ska de själva testa något när deras kunder kan gör det gratis utan att någon direkt klagar?
Sure. ;)

Re: Senaste version 2023.2

Postat: 23 feb 2023 21:12
av Holve
Nect skrev: 23 feb 2023 08:55
mikebike skrev: 16 feb 2023 12:27
lawgiver skrev: 16 feb 2023 12:17
Liten varning:

2023.2.10 har genererat ljudproblem i vissa bilar, känt även internationellt, se separat tråd:

viewtopic.php?p=701877#p701877

Problemet är inte fixat i 2023.2.11.
Varför fortsätter de skicka ut en uppdatering som de vet medför problem?
Försämrad stereo och hackig styrning känns inte så lockande.
Det är därför man köper en Tesla! Att få ständiga uppdateringar och agera betatestare 😂

Begriper verkligen inte hur man kan misslyckas, har de verkligen ingen kvalitetskontroll innan uppdateringarna skickas ut? Jag tar helt ärligt hellre en uppdatering per år som inte orsakar nått fel än flera som efter varje uppdatering gör det som en bergochdalbana upplevelse mässigt
Klicka ur Beta..

Om du är osäker så kan du googla beta programvara..

Re: Senaste version 2023.2

Postat: 23 feb 2023 23:17
av spacecoin
Holve skrev: 23 feb 2023 21:12
Klicka ur Beta..

Om du är osäker så kan du googla beta programvara..
Har du ens en Tesla? Allt är i evig beta... Ska du köra en Tesla utan "beta"-märkning har du inte ens cruise control. Man ska vara glad att laddning av bilen och bromsarna inte är i beta. :lol:

Re: Senaste version 2023.2

Postat: 24 feb 2023 16:57
av Elmil
Fick nytt alternativ i servicemenyn med 2023.2.12
IMG_20230224_120107182.jpg

Re: Senaste version 2023.2

Postat: 28 feb 2023 08:15
av Jerker
I den här tråden var det nån som skrev att den senaste uppdateringen gjorde att helljusautomatiken slår på helljuset snabbare efter möte, så igår kväll fick jag en första möjlighet att testa detta. Körde först på mindre landsväg. Bilen bländade av helt OK, men det tog varje gång c:a 3 sekunder efter mötet tills den slog på helljus igen. Så, ingen förbättring.

När jag körde ut på E18 som där var 2+1 väg så tvingades jag strax ge upp eftersom den bländade av och slog på helt slumpmässigt och jag fick massor av ilskna blinkningar från mötande trafik.

Återgår till manuell helljuskontroll.

Re: Senaste version 2023.2

Postat: 04 mar 2023 18:01
av spacecoin

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 18 mar 2023 21:47
av Grodan
Nu är 2023.6.8 på väg ner till bilen.

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 20 mar 2023 21:12
av Hertsh
Enligt Notateslaapp finns det inget i 2023.6.8 för legacy S & X i Sverige. Ändå laddas den nu ner till min X. Märkligt.