Tvärtom jag är lite besviken.
Ionitys laddare klarar högre effekt (150 kW) än Teslas Superchargers (120 kW) så man hoppades se högre laddeffekt.
M3 max laddeffekt verkar alltså vara 120kW även om stolpen kan leverera mer. Vilket bådar inte gott inför framtida Supercharger V3 och andra supersnabba snabbladdare.
Edit: hoppas helix har rätt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 feb 2019 20:58
av Verdi
TiborBlomhall skrev:
frippan skrev:
Model 3 laddar på ionity, bra fart
Tvärtom jag är lite besviken.
Ionitys laddare klarar högre effekt (150 kW) än Teslas Superchargers (120 kW) så man hoppades se högre laddeffekt.
M3 max laddeffekt verkar alltså vara 120kW även om stolpen kan leverera mer. Vilket bådar inte gott inför framtida Supercharger V3 och andra supersnabba snabbladdare.
Edit: hoppas helix har rätt.
Kanske går att låsa upp mer OTA?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 feb 2019 21:00
av Geni87
Det hade varit intressant att se vilken strömstyrka och spänning den laddar med. Teslas batterier har ju som bekant färre celler i serie jämfört med exempelvis I-pace och e-tron vilket innebär att den kommer ladda med lägre spänning jämfört med dem. Spänningen hade iofs behövt vara så låg som 312 V för att den skulle slå i laddarens strömtak @117 kW, vilket låter alldeles för lågt så begränsningen verkar nog ligga i bilen ändå.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 feb 2019 21:19
av Gustafsson
Besviken när den laddar 770 km/h ? Då har man bråttom i livet...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 feb 2019 21:35
av Lophornis
Jag börjar misstro att ionity klarar sitt mål till 2020. Sätta upp 15st laddstationer i månaden from nu till 2020 kan bli lite snävt.
Man undrar lite vad som bromsar för hela Europa har ju inte så besvärlig vinter. Misstänker att byråkrati är inblandad. Eller är pengarna slut?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 feb 2019 22:24
av Geni87
Lophornis skrev:
Jag börjar misstro att ionity klarar sitt mål till 2020. Sätta upp 15st laddstationer i månaden from nu till 2020 kan bli lite snävt.
Man undrar lite vad som bromsar för hela Europa har ju inte så besvärlig vinter. Misstänker att byråkrati är inblandad. Eller är pengarna slut?
Det är säkert en kombination av vinter, dålig tillgång på laddstationer från tillverkarna och byråkrati. Att pengarna är slut känns osannolikt när man ser vilka som står bakom Ionity. Jag tror att det kommer skjuta fart under året, men vi får se.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 feb 2019 22:47
av Jeppe_E
helix skrev:
Riktigt kul att se att Model 3 får samma flås på Ionity som på nuvarande SuC.
Bilen är troligtvis mjukvaruspärrad på 120kW fram till Tesla lanserar v3 SuC senare under året. Model 3 ska ju enligt spec. klara 175kW, 525A så skulle inte bli förvånad om den kan ladda i dessa hastigheter även på Ionity efter att Tesla uppgraderat mjukvaran. De vill såklart visa detta på sina egna SuC först
Diggar skarpt att Model 3 har CCS och därmed i princip kan ladda överallt utan adaptrar
Model 3's batteri har en spänning på 350V. Ionity klarar väl bara av att leverera 500A som max. Så den maximala (teoretiska) hastigheten blir 350x500=175kW. Men det är ju den teoretiska. Det blir ju en del värmeutveckling om man höjer strömstyrkan och därför kanske bilens BMS minskar laddstyrkan tidigare än vid 120kW? Som det är nu så laddar Model 3 med full hastighet upp till 46% SOC därefter 100kW upp till 55% SOC.
Om batteriet blir för varmt så kanske strömstyrkan reduceras tidigare?
Videon visar 7-70% laddning på 28 minuter och till 80% på 36 minuter. Det är väl någonstans där som man slutar ladda och kör vidare. Oavsett så går det ju väldigt fort. Det pratas ju mycket om kortare livslängd på batteriet hos leaf pga den höga temperaturen som batteriet får. Borde det inte vara samma för Tesla? En 30-35 minuters stopp på en 60-70 mils resa är väl inte orimligt?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 feb 2019 23:24
av bylund
Fast Teslan kyler aktivt batteriet under laddning.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 feb 2019 23:36
av fth
bylund skrev:
Fast Teslan kyler aktivt batteriet under laddning.
Precis, och jag är övertygad om att vi kommer att se Model 3 ladda runt 175kW på SuC när v3 rullar ut.
Jag är också rätt övertygad om att Tesla inte kommer att göra det möjligt att ladda Model 3 snabbare än 120kW på t.ex Ionity innan SuC erbjuder det, om någonsin.
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 08 feb 2019 09:42
av taliz
Jag tror ju snabbare hastighet kommer vara exklusivt för nya S/X, åtminstone något år eller två..
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 08 feb 2019 09:47
av Verdi
Just Model 3 behöver väl inte direkt snabbare laddning. Batteriet är ju inte så stort och den drar inte så mycket så km/h är riktigt bra. Model X P100D är väl den modell som ligger sämst till vad gäller laddhastighet i km/h?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 08 feb 2019 13:26
av Mickep
Jag tror att model 3 kommer begränsa laddhastigheten pga av värmen. men inte för att SuC skulle komma på skam om ionity laddar fortare utan för att bevara batteriet.
Men nu får ionity ta och lägga på ett kol tycker jag.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 08 feb 2019 13:54
av Jeppe_E
bylund skrev:
Fast Teslan kyler aktivt batteriet under laddning.
Finns ju en begränsning i hur mycket den kan kyla batteriet också
Någon som är tekniskt bevandrad kan ju säkert räkna ut hur mycket mer värme som alstras vid 180kW jämfört med 120kW.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 15 feb 2019 15:32
av fth
Geni87 skrev:
Lophornis skrev:
Jag börjar misstro att ionity klarar sitt mål till 2020. Sätta upp 15st laddstationer i månaden from nu till 2020 kan bli lite snävt.
Man undrar lite vad som bromsar för hela Europa har ju inte så besvärlig vinter. Misstänker att byråkrati är inblandad. Eller är pengarna slut?
Det är säkert en kombination av vinter, dålig tillgång på laddstationer från tillverkarna och byråkrati. Att pengarna är slut känns osannolikt när man ser vilka som står bakom Ionity. Jag tror att det kommer skjuta fart under året, men vi får se.
Nu har ju utbyggnaden helt avstannat, vad kan det bero på?
Jag förstår ju att dom väntar tills tjälen har gått ur marken i Tromsö och Kiruna, men det är ju 11-20 grader varmt i resten av Europa för närvarande.
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 15 feb 2019 15:36
av Geni87
fth skrev:
Nu har ju utbyggnaden helt avstannat, vad kan det bero på?
Jag förstår ju att dom väntar tills tjälen har gått ur marken i Tromsö och Kiruna, men det är ju 11-20 grader varmt i resten av Europa för närvarande.
/fth
Bra fråga, funderade på samma sak. Undrar om det är tillgången på laddstationer som inte lever upp till efterfrågan? Flera ställen verkar ju vara klara med matning och fundament men själva laddstationen saknas. Det borde ju iofs inte förhindra att de gräver och drar matning även på andra ställen.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 15 feb 2019 18:21
av Geni87
Nu har de börjat montera vätskekylda kablar även på Tritiumladdarna (ABB-laddarna hade det från början). När de är klara med det bör alla deras laddare kunna leverera 175/350 kW. Kanske är detta som gör att utbyggnaden har stannat av det senaste? Verkar iofs vara personal från Tritium som gör kabelbytet.
Nu har ju utbyggnaden helt avstannat, vad kan det bero på?
Jag förstår ju att dom väntar tills tjälen har gått ur marken i Tromsö och Kiruna, men det är ju 11-20 grader varmt i resten av Europa för närvarande.
/fth
Bra fråga, funderade på samma sak. Undrar om det är tillgången på laddstationer som inte lever upp till efterfrågan? Flera ställen verkar ju vara klara med matning och fundament men själva laddstationen saknas. Det borde ju iofs inte förhindra att de gräver och drar matning även på andra ställen.
Nja
Det måste vara något annat
Det finns ingen möjlighet att det valt en tillverkare som inte har kapacitet att leverera i alla fall några laddare "då och då"
Alla företag med någon som helst självbevarelsedrift ser till att ha leverantörer som kan leva upp till kraven, annars byts de ut.
Det enda möjliga alternativet är faktiskt att pengarna är "slut" den budget de fick var för liten. Det kostade helt enkelt mer (som vanligt) att få det färdigställt än vad som var budgeterat
Det spelar ingen roll om det är kapitalstarka bolag i botten som investerat, är slantarna slut är de slut. Att få mer från de som redan lagt vad de tycker det är värt kan så klart vara svårt
Sannolikt står Ionity på egna ben, och ett av benen gav vika (slantarna tog slut)
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 feb 2019 00:35
av Geni87
Crappy skrev:
Geni87 skrev:
fth skrev:
Nu har ju utbyggnaden helt avstannat, vad kan det bero på?
Jag förstår ju att dom väntar tills tjälen har gått ur marken i Tromsö och Kiruna, men det är ju 11-20 grader varmt i resten av Europa för närvarande.
/fth
Bra fråga, funderade på samma sak. Undrar om det är tillgången på laddstationer som inte lever upp till efterfrågan? Flera ställen verkar ju vara klara med matning och fundament men själva laddstationen saknas. Det borde ju iofs inte förhindra att de gräver och drar matning även på andra ställen.
Nja
Det måste vara något annat
Det finns ingen möjlighet att det valt en tillverkare som inte har kapacitet att leverera i alla fall några laddare "då och då"
Alla företag med någon som helst självbevarelsedrift ser till att ha leverantörer som kan leva upp till kraven, annars byts de ut.
Det enda möjliga alternativet är faktiskt att pengarna är "slut" den budget de fick var för liten. Det kostade helt enkelt mer (som vanligt) att få det färdigställt än vad som var budgeterat
Det spelar ingen roll om det är kapitalstarka bolag i botten som investerat, är slantarna slut är de slut. Att få mer från de som redan lagt vad de tycker det är värt kan så klart vara svårt
Sannolikt står Ionity på egna ben, och ett av benen gav vika (slantarna tog slut)
Byts ut och byts, är det en produkt med högre efterfrågan än tillgång hjälper det inte att byta ut leverantörer, man får helt enkelt invänta deras leveranser. Jämför med batterier. Dessutom har de ju redan två leverantörer av laddutrustning i ABB och Tritium. Det enda möjliga alternativet är absolut inte att slantarna är slut. Det finns 100 olika orsaker som kan ligga till grund för att det inte har hänt så mycket det senaste. Att slut på pengar skulle vara anledningen till att vi har ca 40 halvfärdiga laddstationer låter extremt osannolikt, men självklart inte omöjligt.
Den senaste laddstationen färdigställdes den 7e Februari, så det är ju inte så att det inte händer något, bara det att det har gått jäkligt segt det senaste av någon anledning.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 feb 2019 09:32
av Bjelke
Geni87 skrev:
Crappy skrev:
Geni87 skrev:
fth skrev:
Nu har ju utbyggnaden helt avstannat, vad kan det bero på?
Jag förstår ju att dom väntar tills tjälen har gått ur marken i Tromsö och Kiruna, men det är ju 11-20 grader varmt i resten av Europa för närvarande.
/fth
Bra fråga, funderade på samma sak. Undrar om det är tillgången på laddstationer som inte lever upp till efterfrågan? Flera ställen verkar ju vara klara med matning och fundament men själva laddstationen saknas. Det borde ju iofs inte förhindra att de gräver och drar matning även på andra ställen.
Nja
Det måste vara något annat
Det finns ingen möjlighet att det valt en tillverkare som inte har kapacitet att leverera i alla fall några laddare "då och då"
Alla företag med någon som helst självbevarelsedrift ser till att ha leverantörer som kan leva upp till kraven, annars byts de ut.
Det enda möjliga alternativet är faktiskt att pengarna är "slut" den budget de fick var för liten. Det kostade helt enkelt mer (som vanligt) att få det färdigställt än vad som var budgeterat
Det spelar ingen roll om det är kapitalstarka bolag i botten som investerat, är slantarna slut är de slut. Att få mer från de som redan lagt vad de tycker det är värt kan så klart vara svårt
Sannolikt står Ionity på egna ben, och ett av benen gav vika (slantarna tog slut)
Byts ut och byts, är det en produkt med högre efterfrågan än tillgång hjälper det inte att byta ut leverantörer, man får helt enkelt invänta deras leveranser. Jämför med batterier. Dessutom har de ju redan två leverantörer av laddutrustning i ABB och Tritium. Det enda möjliga alternativet är absolut inte att slantarna är slut. Det finns 100 olika orsaker som kan ligga till grund för att det inte har hänt så mycket det senaste. Att slut på pengar skulle vara anledningen till att vi har ca 40 halvfärdiga laddstationer låter extremt osannolikt, men självklart inte omöjligt.
Den senaste laddstationen färdigställdes den 7e Februari, så det är ju inte så att det inte händer något, bara det att det har gått jäkligt segt det senaste av någon anledning.
Eller så följer dom sin plan, alltså inte den officiella.... Fast det känns ju lite långsökt... Inte ens jag är så
negativ mot "dom" (dvs företagen bakom).
Fast berodde det på materialbrist så skulle vi väl hört något officiellt om det, eller?
Men om det hela var planerat ungefär så här från början så... Hrm....
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 feb 2019 10:56
av Geni87
Ja nyfiken som man är så hade man ju gärna viljat veta anledningen. Om de ska nå ditt officiella mål behöver de få upp ett bra tempo snart och i princip färdigställa en station om dagen i snitt under resten av året. Enligt en Tweet från Ionity för några dagar sen så står de fortfarande fast vid sitt officiella mål.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 feb 2019 09:07
av Geni87
55 live, 42 now building
10 st färdigställda hittills i år, står inte still men lite trögt...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 feb 2019 10:45
av 12man
Kanske detta slängde tillfälligt grus i maskineriet:
Läste lite och det verkar mest handla om grön elproduktion, hemmaladdning och semisnabbladdning vid typ affärer och sånt. Tror inte det finns någon konflikt med Ionity i och med det där.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 feb 2019 12:10
av Geni87
55 live, 46 building. Så fyra byggen har påbörjats idag, nu börjar det röra på sig igen.