Model Y - Senaste nytt...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av 12man »

Dizzycap skrev:
Har den inte väldigt små hjul och för låg profil? Jag skulle nog stajla den med mer SUV-aktiga hjul.
Är det 20” på visningsbilarna? Ngn som vet däckbredd/profil?
https://shop.tesla.com/product/model-y- ... re-package

Vinter men sommar är samma dim
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Nu har jag också varit och provsuttit Y och är rätt imponerad. Blir mindre “insyn” jämfört med Model 3 med stolen på lägsta läget, visst är det mer SUV känsla i den men det kanske är en tradeoff man kan göra. Interiören var mer eller mindre exakt likadan som i min nya 3a så märkte ingen skillnad i “kvalitetskänslan” alls. Däremot var det stor skillnad i baksätet, man sitter såklart högre men mycket mer benutrymme, speciellt eftersom även jag med storlek 46 fick in fötterna under stolen framför trots att den var på lägsta läget. Fällbart mittenbaksäte är ju också underbart för skidresorna, slipper man hålla på med takbox eller liknande.

Nu ska jag nog vänta åtminstone till Q2 nästa år innan jag byter bil igen men om det kommer ett lite större batteri till Y nästa år (kanske 4680) så kommer jag helt klart vara spekulant på en sådan.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Dizzycap skrev:
Har den inte väldigt små hjul och för låg profil? Jag skulle nog stajla den med mer SUV-aktiga hjul.
Är det 20” på visningsbilarna? Ngn som vet däckbredd/profil?
Framgår av manualen.
Screenshot_20210718-204750_Drive.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev:
Ja, jag tycker det skulle kunna se riktigt bra ut med lite mindre fälgar och mera däck.
19" och höjningssats....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
frippz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik35927
Kontakt:

Inlägg av frippz »

Jag var nyfiken på vad det skulle kosta att foliera hela bilen. Vonne nere i Skåne skulle ta nästan 60 lakan för jobbet. :shock: Jag får nog tänka om lite i mina planer att ha en matt multi-coat red Model Y. :D

Men jösses, så läckert det är! :mrgreen:

[/yt]
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Sverigepremiär: Nya Tesla Model Y imponerar.

Tesla Model Y är en stor suv, men ser ganska smäcker ut när den visas upp på Teslas servicecenter i Segeltorp. Lacken och karossen har bättre finish än på någon annan Tesla hittills. Från och med måndag 23 augusti kan du själv kolla in bilen i Stockholm-Segeltorp, Göteborg och Malmö.
Här har Teslas viktigaste bilmodell på flera år Sverigepremiär. Nya Model Y ger sig in i ett verkligt getingbo, marknaden för mellanstora elektriska suvar. Bilen imponerar och väcker habegär vid en första visning – men kanske är priset för högt för att det ska bli succé?
Min första impuls när jag spanar in Teslas nya suv Model Y vid den svenska förhandsvisningen för media är att jag ska beställa bilen direkt när jag kommer hem.
Jag tänker att jag sätter mig vid datorn och trycker på beställ-knappen och gör mitt livs största impulsköp. Redan nu i september kan jag få ut min bil för 719 900 kronor.

Teslas bästa hitintills
Model Y kan vara den bästa bilen hittills från Tesla. Lacken är perfekt och glänser på ett sätt som jag aldrig sett på en Tesla tidigare. Dörrar och karosspaneler är perfekt monterade med lika stora springor.
Tesla har lärt sig sin läxa. Och suven har imponerande linjer och ser mäktig ut, utan att vara vulgärt stor. Helt klart en nivå upp jämfört med storsäljaren Model 3. Model Y är 6 cm längre och 7 cm bredare än Model 3 – men framför allt 18 cm högre.
Framifrån är Model Y väldigt lik Model 3, men är större och mäktigare.
Mellanstora elektriska suvar är det allra hetaste segmentet just nu, och en biltyp som tusentals svenskar vill ha som förmånsbil. Bilar som Volkswagen ID.4, Audi Q4 e-tron och Skoda Enyaq har redan gjort succé på marknaden och levereras i tusental till kunderna.
För en gångs skull är Tesla inte först på marknaden med en produkt. Tanken var att bilen skulle produceras i Teslas nya Berlin-fabrik, men det är inte klar förrän i oktober. I stället fick Tesla tänka om och börja importera Model Y från Kina för att inte bli frånåkta av de andra bilmärkena.

Dyrare, men bättre
Model Y är aningen dyrare än konkurrenterna, accelererar mycket snabbare och har bara lite längre räckvidd. Kommer det att räcka för att Tesla ska göra succé den här gången också?
Samma avskalade interiör som i Model 3, men det är rymligare och luftigare i alla ledder och mer premiumupplevelse. Panoramatak är standard.
Varumärkesmätningar visar att Tesla är det hetaste märket bland elbilsköparna, så där ligger Elon Musks bil bra till.
Upplevs och känns premium
Inuti ser den ut som en större och bättre variant av Model 3, och det är inte det sämsta. Framsätena erbjuder en hög sittposition över samma avskalade förarmiljö som i Model 3. Kvalitetskänslan i interiören är riktigt bra och visst känns det här som en premiumbil.
Baksätet är bekvämt och mycket rymligt. Bagageutrymmet är enormt, det största jag sett på en bil på mycket länge. Anledningen är att det snart ska gå att få modellen sjusitsig. Taket kommer med ett stort panoramaglas som standard, dessutom utan båge som i Model 3.
Otroligt rymligt bagageutrymme. Fyra- fem golfbaggar kan nog rymmas här.
Ingen har fått provköra ännu
Ännu har svenska journalister inte fått provköra, men bilen ska göra 0-100 km/h på fem sekunder och den som väljer dragkrok ska kunna dra 1600 kg.

Bagageutrymme
Trunken i fram är även den otroligt rymlig och kan härbärgera några matkassar eller lådor vin.
Ja, den här bilmodellen kommer säkerligen att stå sig bra mot Volkswagen, Audi, Skoda, Hyundai och Kia. Det största frågetecknet är priset. Startpriset på 719 900 kronor är nästan 100 000 kronor mer än vad många konkurrenter begär, även om det är svårt att jämföra utrustningsnivån.
Baksätet verkar komfortabelt vid en snabb provsittning. Ryggstödet är ställbart i tre steg.
Med lite extrautrustning landar det på 800 000 kronor. Det väl tilltagna priset kommer göra att det blir en öppen affär om vilken bil som ska vinna det elektriska suvsegmentet.

https://www.dagensps.se/motor/sverigepr ... imponerar/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dizzycap

Inlägg av Dizzycap »

mikebike skrev:
jonasl skrev:
Ja, jag tycker det skulle kunna se riktigt bra ut med lite mindre fälgar och mera däck.
19" och höjningssats....
Keep talking… 8-)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Otroligt rymligt bagageutrymme. Fyra- fem golfbaggar kan nog rymmas här.
https://www.dagensps.se/motor/sverigepr ... imponerar/
Vet inte vad golfbaggar väger men man kan nog tyvärr inte köra golfspelarna och baggarna samtidigt med tanke på lastvikten ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Aida skrev:

Är det en skylt om fotoförbud längst till höger vid podiet PÅ FOTOT!? :o :o :o
Bild

Den stod framför bilen fram till avtäckandet.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

themax skrev:
Aida skrev:

Är det en skylt om fotoförbud längst till höger vid podiet PÅ FOTOT!? :o :o :o
Bild

Den stod framför bilen fram till avtäckandet.
Fotoförbud på en bil som sålts ett bra tag i USA? Saknas det bilder på ModelY?
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Fredrik j skrev:
Fotoförbud på en bil som sålts ett bra tag i USA? Saknas det bilder på ModelY?
Ja, vi fnittrade lite småflicksaktigt åt just det.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Credde skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Tydligen såg kinesbyggda MY bra ut.
Screenshot_20210819-080703_Chrome.jpg

På bilder ser inredningen identisk ut med den i Model 3. Samma material och samma layout. Vad är det som gör Model Y mer "premium"?
Den är inte mer "premium". Ju mer jag ser den ju mer blir jag tveksam till att "byta" ner mig till en Y från S - men vill ju ha dragkrok, takräcke och plats för hundburen och det kan jag inte få i S (X är inte intressant). Så blir kanske en stor kamel att svälja.

Tycker dock inte den ser så ful ut som jag hade fruktat.
BildBild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Många Y...

Skärmavbild 2021-08-20 kl. 14.53.01.png
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
J_F
Teslaägare

Inlägg av J_F »

spuzz skrev:
Bokade en Model Y LR RWD i December 2019 för 634', men blev erbjuden en uppgradering till AWD för samma pris som gällde i December 2019 eftersom modellen med största sannolikhet aldrig kommer till Europa. :-)
Hej spuzz, det har var intressant för mig eftersom även jag beställde Model Y LR RWD till det lägre priset. Blev du kontaktad av Tesla eller hur gjorde du för att få denna deal?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

MY och ID4 test.

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

A huge shipment of Model Y has arrived in Norway. 1,300 Giga Shanghai-made electric SUVs will soon be delivered to their owners.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -in-norway
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Användarvisningsbild
spuzz
Teslaägare

Inlägg av spuzz »

J_F skrev:
spuzz skrev:
Bokade en Model Y LR RWD i December 2019 för 634', men blev erbjuden en uppgradering till AWD för samma pris som gällde i December 2019 eftersom modellen med största sannolikhet aldrig kommer till Europa. :-)
Hej spuzz, det har var intressant för mig eftersom även jag beställde Model Y LR RWD till det lägre priset. Blev du kontaktad av Tesla eller hur gjorde du för att få denna deal?
Nej, jag hade uppgraderat min order till AWD efter att jag pratade med säljarna i Göteborg. Men de löste ett prisavdrag på 40000 efter att jag hörde av mig.

Bakgrunden till att jag hörde av mig var för att läste i en av grupperna på Facebook där folk fått sina RWD ordrar uppgraderade och därmed fick behålla priset som gällde vid deras förhandsbokning. Testa att ringa de är mitt tips då flertalet andra fått RWD uppgraderat till AWD och fått priset som gällde vid deras orderläggning.

Har du tur så finns det bilar kvar för leverans.
Vit Model Y LR AWD - Beställd: 2021-08-01 - Leverans: 2021-09-10
Vit Model Y LR RWD - Beställd: 2019-12-29 - Ändrad av Tesla till AWD
Grå Model 3 LR AWD - Beställd: 2020-02-21 - Leverans: 2020-03-18 - Såld: 2021-08-15
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:

A huge shipment of Model Y has arrived in Norway. 1,300 Giga Shanghai-made electric SUVs will soon be delivered to their owners.
Ingen chrome delete på bilarna på bilden.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
joppex

Inlägg av joppex »

Credde skrev:
Zalman3 skrev:

Ingen chrome delete på bilarna på bilden.
det är bara tejp.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Vilka batterier är det i MY bilarna som nu levereras?
Version 5C eller 5L?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag blev besviken på hur den gråa bilen såg ut. Jag tyckte den var riktigt snygg i konfiguratorn men i verkligheten var den rätt tråkig. Kan ju bero på ljuset eller har de ändrat färg från min Model 3? Kanske är det kromet som lyfter färgen? Lutar år en vit bil om det blir något.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Zalman3 skrev:
Vilka batterier är det i MY bilarna som nu levereras?
Version 5C eller 5L?
Verkar vad jag sett på de som fått VIN/reg-nummer att alla kommer få den ”mindre” varianten på batteri. Men det kommer väl visa sig de närmaste veckorna om det är någon som får den större varianten redan nu. Det är väl ingen som vet hur det kommer bli och vad som faktiskt kommer levereras.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Hur var det med luftfjädring?
Tydligen finns det kit att montera själv.

tesla-model-3-icons-1-1024x655.jpg
Användarvisningsbild
Skaman
Teslaägare

Inlägg av Skaman »

Hur är bredden på sittdynan? Platsen för höfterna bak? Jämfört med M-3 eller M-S?
Har behov av 3 barnplatser. Har nu i M-3an en bakåtvänd en framåt och en sittdyna i mitten, funkar sådär... kan inte använda mig av isofix fästena för då blir det för trångt i mitten...
Funderar om nu M-Y är bättre även i bredden eller man måste hoppa upp till M-S?

Svårt att hitta info om just det måttet generellt om bilar...
Skriv svar