Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Väntrum Model Y
Jo en har jag förstås läst. Det står inget om bredden eller att sitta tre i baksätet.
Model Y LR AWD 2022
- kristera71
- Teslaägare
Sett reviews från USA tidigare men inga mått och svårt att bedöma över video. Snart kommer några här pp forumet ha den i hand och kan ge mer info. Bilderna ger ju lite intryck men...jonasl skrev:Jo en har jag förstås läst. Det står inget om bredden eller att sitta tre i baksätet.
Google sa detta om måtten i baksätet
2020 Tesla Model Y Specs & Features
Rear Seat Dimensions
reclining rear seats yes
Rear head room 39.4 in.
Rear hip Room 50.6 in.
Rear leg room 40.5 in.
Rear Shoulder Room 54.0 in.
2019 Tesla Model 3 Specs & Features
Rear Seat Dimensions
Rear head room 37.7 in.
Rear hip Room 52.4 in.
Rear leg room 35.2 in.
Rear shoulder room 54.0 in.
Rear Seat Dimensions
reclining rear seats yes
Rear head room 39.4 in.
Rear hip Room 50.6 in.
Rear leg room 40.5 in.
Rear Seat Dimensions
Rear head room 37.7 in.
Rear hip Room 52.4 in.
Rear leg room 35.2 in.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det vore märkligt om det är smalare, kan man tycka. Det är inte riktigt samma kultur med bakåtvända barnstolar i USA så svårt att lita på de filmer som finns därifrån men de jag sett tyder på att det är jämförbart.
Model Y LR AWD 2022
Någon mer som fått leverans-sms på senaste? Jag fick mitt VIN igår när jag talade med min säljare dock inget leveransbesked än. 

Såg i FB-gruppen att folk fått tidigarelagda leveranser. Vissa så tidigt som nästa vecka!Elmou004 skrev:Någon mer som fått leverans-sms på senaste? Jag fick mitt VIN igår när jag talade med min säljare dock inget leveransbesked än.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Stämmer ungefär med vad han pratar om 8:20 in i denna video:Remuz skrev:Google sa detta om måtten i baksätet
Rear Seat Dimensions
reclining rear seats yes
Rear head room 39.4 in.
Rear hip Room 50.6 in.
Rear leg room 40.5 in.
Rear Seat Dimensions
Rear head room 37.7 in.
Rear hip Room 52.4 in.
Rear leg room 35.2 in.
Summering: Model Y har (väl?) bredare kaross men hip-room blir smalare pga tjockare dörrar (låter mysko, men kan ju ha att göra med formen/utsidan på dörren, trodde insidan på dörren var typ exakt samma som model 3). Sen ser ju baksätet annorlunda ut i Model Y med ett bredare mittsäte som gör att sido-passagerarnas säten hamnar längre ut (bredare isär) troligtvis genom att göra sidostöden i sitsen smalare (åtminstone mot dörren). Det (tillsammans med mer benutrymme, högre säte och mer utrymme över huvudet) borde göra att 3st personer sitter bättre bak i en Model Y än en Model 3.
Min plan är att vid tillfälle provåka eller åka till Tesla med hela familjen (barnen 9, 9, 11 idag) och provsitta en Model Y helt enkelt…
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- kristera71
- Teslaägare
Jag har inte fått nått - beställde 2021-07-21 (LR Vit/Svart/19) - jag hittar mitt VIN i källkoden på sidan sen ett tag tillbaka och jag har nu fått uppdaterat beställningsavtal med vinterdäck tillagt men ingen slutfaktura eller kontakt om leverans ännu.Elmou004 skrev:Någon mer som fått leverans-sms på senaste? Jag fick mitt VIN igår när jag talade med min säljare dock inget leveransbesked än.
Någon som har koll på när den kommer till MoS och när man kan provköra?Nect skrev:Model Y har anlänt!
Pratade med Segeltorp idag:John Galt skrev:Någon som har koll på när den kommer till MoS och när man kan provköra?Nect skrev:Model Y har anlänt!
bilen kommer till segeltorp på tis förm då den ska till norrköping över helgeb.
mos kan bli aktuellt senare i höst
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
kristera71 skrev:Jag har inte fått nått - beställde 2021-07-21 (LR Vit/Svart/19) - jag hittar mitt VIN i källkoden på sidan sen ett tag tillbaka och jag har nu fått uppdaterat beställningsavtal med vinterdäck tillagt men ingen slutfaktura eller kontakt om leverans ännu.Elmou004 skrev:Någon mer som fått leverans-sms på senaste? Jag fick mitt VIN igår när jag talade med min säljare dock inget leveransbesked än.
Fick mitt VIN för några dagar sedan, och ganska snabbt ett SMS efter det. Men länken leder bara till en sida med inloggning och information om att det inte finns några lediga tider och att jag ska återkomma dagen efter eller att någon kommer att ringa mig. Jag har mailat säljaren som säger att nytt sms ska skickas strax, men det var några dagar sedan nu..
Går det alltså att se den i Norrköping nu i helgen eller är det bästa helg som gäller?tobiaslej skrev:Pratade med Segeltorp idag:John Galt skrev:Någon som har koll på när den kommer till MoS och när man kan provköra?Nect skrev:Model Y har anlänt!
bilen kommer till segeltorp på tis förm då den ska till norrköping över helgeb.
mos kan bli aktuellt senare i höst
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
-
Hallå gänget,
är det någon som, likt jag, fick sms i veckan, med leverans kring 14-15 sept som har koll på vilken båt bilen är på? Jag har själv bokat upphämtning 14 i Stockholm och vill hålla lite koll på var bilen är.
jag ser nu att några fått tidigarelagda leveranser och när jag pratar med Tesla så verkar det som att "det är rätt vanligt att dom kommer några dagar innan".
Tänker att man kan följa båten & eventuellt följa leveransen
tack för svar
är det någon som, likt jag, fick sms i veckan, med leverans kring 14-15 sept som har koll på vilken båt bilen är på? Jag har själv bokat upphämtning 14 i Stockholm och vill hålla lite koll på var bilen är.
jag ser nu att några fått tidigarelagda leveranser och när jag pratar med Tesla så verkar det som att "det är rätt vanligt att dom kommer några dagar innan".
Tänker att man kan följa båten & eventuellt följa leveransen

tack för svar
Fått sms för upphämtning. Datum kan inte ändras (står i sms). Hämtas i Göteborg. Vit/vit/20 tums
- xanderhook
- Teslaägare
Dags för min andra Tesla, återigen köpt utan provkörning - och nytt väntrum!
Beställde en MY LR, MSM, svart, 20” Induction igår 19/8.
Kommer att sälja min 2020 M3 när det närmar sig leverans. Jag har varit extremt nöjd med den, men vill ha mer flexibelt lastutrymme, så hoppas att MY är den ultimata bilen för mig!
Kommer att sälja min 2020 M3 när det närmar sig leverans. Jag har varit extremt nöjd med den, men vill ha mer flexibelt lastutrymme, så hoppas att MY är den ultimata bilen för mig!
2020 Model 3 LR AWD, Midnight Silver, 18", drag
[o]Kia Niro Hybrid, Mini Cooper S, BMW 3-serie, Land Rover Discovery V8, Range Rover V8 [/o]
[o]Kia Niro Hybrid, Mini Cooper S, BMW 3-serie, Land Rover Discovery V8, Range Rover V8 [/o]
Du behöver inte vara orolig. Jag provkörde min Model S sen har jag inte provat några andra. Ändå varit sjukt nöjd med alla.xanderhook skrev:Dags för min andra Tesla, återigen köpt utan provkörning - och nytt väntrum!

Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Någon som vet om Norrköping får en snart?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Läste i nån tråd att det skulle komma en i helgen på tillfälligt besök. Inte läst något officiellt om det dock.AGCF skrev:Någon som vet om Norrköping får en snart?
hakon18 skrev:Läste i nån tråd att det skulle komma en i helgen på tillfälligt besök. Inte läst något officiellt om det dock.AGCF skrev:Någon som vet om Norrköping får en snart?
Den kommer från Segeltorp sist jag kollade med dem.
Såg ju tidigare i tråden att nån skulle få sin MY idag?
Vem blir först med en MY i Sverige?
Vem blir först med en MY i Sverige?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mailade en Tesla Advisor i Norrköping men han kunde inte bekräfta att det kommer någon i helgen.Elmou004 skrev:hakon18 skrev:Läste i nån tråd att det skulle komma en i helgen på tillfälligt besök. Inte läst något officiellt om det dock.AGCF skrev:Någon som vet om Norrköping får en snart?
Jag har ju bara 2 km till Tesla Norrköping så kanske svänger förbi imorgon och kollar läget. Hade varit väldigt trevligt att få klämma och känna lite på en.
Om du har vägarna förbi och det finns en inne kan du väl säga till. Jag har förbokat men valt att avvakta med leverans innan jag vet när draget kommer. Sjukt nyfiken på att klämma och känna på en i verkligheten.hakon18 skrev:Mailade en Tesla Advisor i Norrköping men han kunde inte bekräfta att det kommer någon i helgen.Elmou004 skrev:hakon18 skrev:Läste i nån tråd att det skulle komma en i helgen på tillfälligt besök. Inte läst något officiellt om det dock.AGCF skrev:Någon som vet om Norrköping får en snart?
Jag har ju bara 2 km till Tesla Norrköping så kanske svänger förbi imorgon och kollar läget. Hade varit väldigt trevligt att få klämma och känna lite på en.
Hej,
Kan bekräfta att en väldigt stor last med nästan uteslutande Model Y precis lastats av i Oslo, troligen kring 1000 bilar. Såg när fraktbåten lämnade nu i kväll.
Kan bekräfta att en väldigt stor last med nästan uteslutande Model Y precis lastats av i Oslo, troligen kring 1000 bilar. Såg när fraktbåten lämnade nu i kväll.
Coolt!accentor skrev:Hej,
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vilken syn för ögat! Snyggt fångat på bild!accentor skrev:Hej,

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/