Sida 32 av 84

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 sep 2019 10:25
av Geni87
Zalman3 skrev:
Att Taycan inte tappar effekt efter flera snabba starter är fel.
De säger själva att det dock är mindre än en sekund sämre.
Porsche says the car did this in under 10 seconds 26 times in a row, with “less than one second difference between first and last acceleration.”
https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533
Hm, det stämmer ju inte om den gör 0-200 på 9,8 sekunder som snabbast enligt de officiella siffrorna. Om alla accelerationer klockade in på under 10 sekunder och den tappade strax under en sekund mellan första och sista accelerationen måste ju den första varit betydligt mycket snabbare än 9,8 s. Är 9,8 någon slags snittvärde?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 sep 2019 10:27
av Legato
Zalman3 skrev:
Att Taycan inte tappar effekt efter flera snabba starter är fel.
De säger själva att det dock är mindre än en sekund sämre.
Porsche says the car did this in under 10 seconds 26 times in a row, with “less than one second difference between first and last acceleration.”
https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533
Fattar inte... De påstår ju fortfarande att alla 26 gångerna var under 10 sekunder. Om de skulle varit neråt 9 sekunder de första gångerna så är det ju bara långt mer imponerande.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 sep 2019 10:38
av Legato
Nyckellös start är tillval på Taycan för 11.500:- :D Skäms de inte en liten, liten aning?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 sep 2019 10:41
av OfarligTesla
Legato skrev:
Nyckellös start är tillval på Taycan för 11.500:- :D Skäms de inte en liten, liten aning?
Men det är ju jätteavancerat! Inte alls standard hos många mycket mindre ”fina” tillverkare!

Ne men tyskarna har ju alltid varit bra på att ta betalt för tillval, till och med saker som airbags bak är ju ett tillval hos många... Men jag ser ju hellre att tillvalen finns att betala för än att de inte finns alls så jag vet inte.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 sep 2019 14:01
av Zalman3
This regen, Porsche says, happens mostly up front, but also at the rear motor, with maximum power recuperation at 265 kW as measured at the battery and maximum longitudinal deceleration of 0.39 G.
https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533

Vore kul att testa motorbroms på vintern.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 sep 2019 15:22
av Geni87
Zalman3 skrev:
This regen, Porsche says, happens mostly up front, but also at the rear motor, with maximum power recuperation at 265 kW as measured at the battery and maximum longitudinal deceleration of 0.39 G.
https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533

Vore kul att testa motorbroms på vintern.
Superkul, förmodligen ungefär lika dramatiskt som att trycka på bromspedalen i vilken bil som helst med ABS. :)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 sep 2019 15:52
av HelectriC
Zalman3 skrev:
This regen, Porsche says, happens mostly up front, but also at the rear motor, with maximum power recuperation at 265 kW as measured at the battery and maximum longitudinal deceleration of 0.39 G.
https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533

Vore kul att testa motorbroms på vintern.
Det händer inget när du släpper gasen, blir precis som att bromsa med bromspedalen utan regen, ingen action mer alltså.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 sep 2019 16:33
av Zalman3
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
This regen, Porsche says, happens mostly up front, but also at the rear motor, with maximum power recuperation at 265 kW as measured at the battery and maximum longitudinal deceleration of 0.39 G.
https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533

Vore kul att testa motorbroms på vintern.
Superkul, förmodligen ungefär lika dramatiskt som att trycka på bromspedalen i vilken bil som helst med ABS. :)
Förra hösten hann det komma ca 5cm snö på is, innan jag han få på vinterdäck.
Vansinnigt halt.
Skulle köra ca 2km till däckverkstaden.
Provade att bromsa med ABS, dålig bromsverkan.

Provade att motorbroms, mycket bättre bromsverkan.

Varnar alltså för att trycka på bromsen när det är galet halt.

Undrar om Porsche har lika bra antispinn/antisladd som Tesla.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 sep 2019 17:53
av HelectriC
Fast det är ju inget speciellt med Porsche att man ska vara försiktig med att bromsa hårt på halt underlag. Det är ju samma med alla fordon. Jag förstår inte helt kopplingen?

Antispinn/antisladd är väl mest användbart när man ger gas och inte vid inbromsning?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 sep 2019 18:07
av Stevvee
Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
This regen, Porsche says, happens mostly up front, but also at the rear motor, with maximum power recuperation at 265 kW as measured at the battery and maximum longitudinal deceleration of 0.39 G.
https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533

Vore kul att testa motorbroms på vintern.
Superkul, förmodligen ungefär lika dramatiskt som att trycka på bromspedalen i vilken bil som helst med ABS. :)
Förra hösten hann det komma ca 5cm snö på is, innan jag han få på vinterdäck.
Vansinnigt halt.
Skulle köra ca 2km till däckverkstaden.
Provade att bromsa med ABS, dålig bromsverkan.

Provade att motorbroms, mycket bättre bromsverkan.

Varnar alltså för att trycka på bromsen när det är galet halt.

Undrar om Porsche har lika bra antispinn/antisladd som Tesla.
Det talar mer om dig som förare och din kunskap än ABS.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 sep 2019 18:11
av HelectriC
Såg precis detta:
F5CAFD07-E23D-4EC5-B5EF-D68465DACF17.jpeg
Som jag läser det går det att slå på regen när man släpper gasen och därmed one-pedal driving?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 sep 2019 19:12
av Zalman3
HelectriC skrev:
Fast det är ju inget speciellt med Porsche att man ska vara försiktig med att bromsa hårt på halt underlag. Det är ju samma med alla fordon. Jag förstår inte helt kopplingen?

Antispinn/antisladd är väl mest användbart när man ger gas och inte vid inbromsning?
Killgissar följande:
Bromssträcka på mycket halt underlag:
Med ABS, 60m
Med Teslas motorbroms, 50m

Gissar att ABS pumpbromsar 5ggr i sekunden, medans Teslan motorbromsar 50ggr i sekunden.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 sep 2019 19:49
av Verdi
Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
Fast det är ju inget speciellt med Porsche att man ska vara försiktig med att bromsa hårt på halt underlag. Det är ju samma med alla fordon. Jag förstår inte helt kopplingen?

Antispinn/antisladd är väl mest användbart när man ger gas och inte vid inbromsning?
Killgissar följande:
Bromssträcka på mycket halt underlag:
Med ABS, 60m
Med Teslas motorbroms, 50m

Gissar att ABS pumpbromsar 5ggr i sekunden, medans Teslan motorbromsar 50ggr i sekunden.
Så ineffektiv är inte ABS.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 sep 2019 20:20
av iAkita
HelectriC skrev:
Såg precis detta:
F5CAFD07-E23D-4EC5-B5EF-D68465DACF17.jpeg
Som jag läser det går det att slå på regen när man släpper gasen och därmed one-pedal driving?
Nej, tydligen får man bara svag regenerering i det läget, så ingen one-pedal driving.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 sep 2019 20:33
av Svenssons
iAkita skrev:
HelectriC skrev:
Såg precis detta:
F5CAFD07-E23D-4EC5-B5EF-D68465DACF17.jpeg
Som jag läser det går det att slå på regen när man släpper gasen och därmed one-pedal driving?
Nej, tydligen får man bara svag regenerering i det läget, så ingen one-pedal driving.
Porsche ville hålla sig inom lagen där de inte är tvungna att slå på bromsljuset när man släpper acceleratorn. Det var i alla fall vad som sades under en intervju. Vet inte exakt var gränsen går men på Teslan kan man ju se när bromsljuset tänds och när de inte gör det under regenerating. Att bromsljuset tänds när man trycker på bromsen är mer naturligt för tidigare avgasbilister än att det tänds när man släpper acceleratorn.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 08 sep 2019 09:29
av Fredrik j

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 08 sep 2019 22:44
av Geni87
Läste igenom den igår, mycket intressant artikel där man får se många delar av bilen ganska detaljerat.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 00:21
av helix
Har ju spekulerats en del även i den här tråden om Model S på NBR så postar samma info här som i den andra tråden om NBR. Det blir alltså ingen tidtagning och Tesla ska dit i nästa vecka och göra interna tester. That's it!

https://www.roadandtrack.com/car-cultur ... he-taycan/

"Editor's Note: This article was originally published Friday, Sept. 6, 2019, at 2:39 PM EST. On Saturday, Sept. 7, a Tesla spokesperson provided Road & Track with the following statement: "Tesla is excited to be a part at the Industry Pool testing community next week at the Nürburgring. Our participation is confirmed and contracted by the Nürburgring."

"Industry Pool" is the name for the Nürburgring's open-lapping test sessions reserved exclusively for automakers and auto industry suppliers. You've likely seen spy photos or videos from Industry Pool sessions—this is where automakers and suppliers test and tune their prototype vehicles on the 'Ring. Lap timing is prohibited during Industry Pool sessions—there's often heavy traffic, with everything from supercars to SUVs, and while drivers can occasionally run a fast segment when traffic allows, it's impossible (and against the rules) to run a complete lap at full speed during Industry Pool."

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 07:07
av Geni87
...men Tweeten gav ju mycket uppmärksamhet iaf. ^^

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 07:54
av Legato
Tråkigt... Men bra att de iaf skickar en bil dit för att testa. Jag trodde favorit var att det skulle ske mycket senare eller inte alls.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 08:46
av Svenssons
Legato skrev:
Tråkigt... Men bra att de iaf skickar en bil dit för att testa. Jag trodde favorit var att det skulle ske mycket senare eller inte alls.
Antar att inget rekordförsök kan utföras då...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 12:00
av mjwahl
Legato skrev:
Tråkigt... Men bra att de iaf skickar en bil dit för att testa. Jag trodde favorit var att det skulle ske mycket senare eller inte alls.
Elon Musk struntade tydligen helt i vårat vad - snyft... att man aldrig får man tjäna pengar på Tesla alltså.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 12:51
av Fredrik j
Som sagt, det är ju nu Porsche skulle syna och höja insatserna genom att erbjuda Tesla att göra ett rekordförsök på en av dom dagar jag antar att Porsche har bokat själva.
Inte troligt (dom har väl ett eget testprogram) men det skulle ju bli fokus från pressen...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 14:55
av Legato
Fredrik j skrev:
Som sagt, det är ju nu Porsche skulle syna och höja insatserna genom att erbjuda Tesla att göra ett rekordförsök på en av dom dagar jag antar att Porsche har bokat själva.
Inte troligt (dom har väl ett eget testprogram) men det skulle ju bli fokus från pressen...
Tesla har ju inte hävdat att de hade några planer på rekordförsök. Det är ju bara medias egen tolkning av Elons tweet. Elon sa bara att Model S skulle vara på ringen nästa vecka vilket nu visar sig stämma.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 14:56
av Legato
mjwahl skrev:
Legato skrev:
Tråkigt... Men bra att de iaf skickar en bil dit för att testa. Jag trodde favorit var att det skulle ske mycket senare eller inte alls.
Elon Musk struntade tydligen helt i vårat vad - snyft... att man aldrig får man tjäna pengar på Tesla alltså.
Du sparade ju 5000:-, det är mig det är synd om ;)