{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag brukar köra typ rakt över minirondeller. Varför besvära sig liksom? 

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
taliz skrev:Jag brukar köra typ rakt över minirondeller. Varför besvära sig liksom?
Klockrent!

Men svårt om man ska vända…

-
Fast om polisen ligger och lurar i någon buske så åker man väl dit för att ha kört över heldragen spärrlinje – eller?taliz skrev:Jag brukar köra typ rakt över minirondeller. Varför besvära sig liksom?
Fast 1500:- i böter är väl i och för sig inte så farligt. Och det lär väl bara hända max en gång på typ ~30 år...
Men. Just den här trafikförseelsen kan man även bli av med körkortet för, så det kan kanske bli lite jobbigt om polisen får för sig att ta kortet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Men ratten i nya S handlar bara om design eller?
Har tesla hävdat någon annan anledning till försämringen?
-
Som jag förstått det så handlar det inte om design. Det handlar om att få bästa möjliga sikt över instrumentskärmen som sitter rakt framför föraren...Fredrik j skrev:Men ratten i nya S handlar bara om design eller?
Hade det varit en vanlig ratt hade det inte varit möjligt att utforma på ett sätt så att ratten inte skymde vissa delar av instrumenteringen för X% av kunderna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Jag har inte kört model S men väl suttit i en. Minns inte att ratten på något sätt var i vägen.SwedishAdvocate skrev:Som jag förstått det så är det är det inte design. Det handlar om att få bästa möjliga sikt över instrumentskärmen som sitter rakt framför föraren...Fredrik j skrev:Men ratten i nya S handlar bara om design eller?
Hade det varit en vanlig ratt hade det inte varit möjligt att utforma på ett sätt så att ratten inte skymde vissa delar av instrumenteringen för X% av kunderna.
-
Som jag förstått det är hela instrumentpanelen omgjord i nya S. Men oavsett – det var därför jag skrev "X% av kunderna"... Men sannolikt hade väl du inte varit en av dem hade fått delar av instrumenteringen skymd av en traditionell ratt ifall du köpt en...Fredrik j skrev:Jag har inte kört model S men väl suttit i en. Minns inte att ratten på något sätt var i vägen.SwedishAdvocate skrev:Som jag förstått det så är det är det inte design. Det handlar om att få bästa möjliga sikt över instrumentskärmen som sitter rakt framför föraren...Fredrik j skrev:Men ratten i nya S handlar bara om design eller?
Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag ser inte hela skärmen i min X. Övre delen är skymd. Så är det i väldigt många bilar.
Peugeot har löst det på ett mycket bra sätt. Tesla på ett mycket dåligt sätt.
Jag var positiv till ratten från början men då förutsåg jag att Tesla bara tagit bort toppen av ratten men behållt en mer rund formfaktor på botten (för att underlätta att intuitivt få rätt grepp vid sväng), men de har gjort den helt avlång. Korkat och bara för utseendet skull och nån form av övertro på FSD.
Peugeot har löst det på ett mycket bra sätt. Tesla på ett mycket dåligt sätt.
Jag var positiv till ratten från början men då förutsåg jag att Tesla bara tagit bort toppen av ratten men behållt en mer rund formfaktor på botten (för att underlätta att intuitivt få rätt grepp vid sväng), men de har gjort den helt avlång. Korkat och bara för utseendet skull och nån form av övertro på FSD.
Senast redigerad av Hertsh, redigerad totalt 1 gånger.
Glad för att jag sålt min Tesla
Med mina 1,94 trodde jag att om det är någon som borde få skymd ratt i bilar så är det väl jag.SwedishAdvocate skrev:Som jag förstått det är hela instrumentpanelen omgjord i nya S. Men oavsett – det var därför jag skrev "X% av kunderna"... Men sannolikt hade väl du inte varit en av dem hade fått delar av instrumenteringen skymd av en traditionell ratt ifall du köpt en...Fredrik j skrev:Jag har inte kört model S men väl suttit i en. Minns inte att ratten på något sätt var i vägen.SwedishAdvocate skrev:Som jag förstått det så är det är det inte design. Det handlar om att få bästa möjliga sikt över instrumentskärmen som sitter rakt framför föraren...Fredrik j skrev:Men ratten i nya S handlar bara om design eller?
Beror ju på hur högt/lågt man gillar att ha ratten samt hur mycket sätet är lutat. Inte enbart längd som avgör.Fredrik j skrev:Med mina 1,94 trodde jag att om det är någon som borde få skymd ratt i bilar så är det väl jag.SwedishAdvocate skrev:Som jag förstått det är hela instrumentpanelen omgjord i nya S. Men oavsett – det var därför jag skrev "X% av kunderna"... Men sannolikt hade väl du inte varit en av dem hade fått delar av instrumenteringen skymd av en traditionell ratt ifall du köpt en...Fredrik j skrev:Jag har inte kört model S men väl suttit i en. Minns inte att ratten på något sätt var i vägen.SwedishAdvocate skrev:Som jag förstått det så är det är det inte design. Det handlar om att få bästa möjliga sikt över instrumentskärmen som sitter rakt framför föraren...Fredrik j skrev:Men ratten i nya S handlar bara om design eller?
Själv är jag bara 180 men kör alltid med ratt i lägsta och mest utdragna position.
Ja man slutar ju aldrig förvånas. Då har tesla löst ett problem åt dig.
Tråkig attityd du har.Fredrik j skrev:Ja man slutar ju aldrig förvånas. Då har tesla löst ett problem åt dig.
Ja, de har löst ett problem men skapat andra. Verkligen ingen bra lösning.
Vadå tråkig? Jag trodde det bara var längre personer som hade problem med att rattkransen täcker instrumenteringen.Hertsh skrev:Tråkig attityd du har.Fredrik j skrev:Ja man slutar ju aldrig förvånas. Då har tesla löst ett problem åt dig.
Ja, de har löst ett problem men skapat andra. Verkligen ingen bra lösning.
Jag försöker förstå varför man gjort så här.
Airbus kör med joystick i sina plan, för de anser att det är bättre.
Boeing kör med yoke i sina plan, för de anser att det är bättre.
Jag vill styra min model S plaid superextraplusspluss med en TAC-2 (bästa joysticken ever!)taliz skrev:Airbus kör med joystick i sina plan, för de anser att det är bättre.
Varför inte styra med Elons Neuralink så slipper man alla input devices. Som bonus är det ju gott med lite banan-smoothie när man är ute och kör...
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
taliz skrev:Airbus kör med joystick i sina plan, för de anser att det är bättre.
Sjukt bra idé! Kan inte Teslan ha två spakar som en gammal PBV?! Eller ett snöre som min gamla lådbil?!
Tänk så bra man skulle se hastighetsmätaren då!!

Eller en Xbox kontroller? Så kan man styra både spel och bil med den.M3apan skrev:Jag vill styra min model S plaid superextraplusspluss med en TAC-2 (bästa joysticken ever!)taliz skrev:Airbus kör med joystick i sina plan, för de anser att det är bättre.

Kanske kunde funka som dubbelkommando vid övningskörning åtminstone?

Hopplöst köra rondell med sin 747 med andra ord. Har dom vanlig blinkersspak?taliz skrev:Airbus kör med joystick i sina plan, för de anser att det är bättre.
Ja den är väl inget stadsfordon helt enkelt?kallekula skrev:Hopplöst köra rondell med sin 747 med andra ord. Har dom vanlig blinkersspak?taliz skrev:Airbus kör med joystick i sina plan, för de anser att det är bättre.
ms 76132 "Eleamore"
Hahaha! Underbart!kallekula skrev:Hopplöst köra rondell med sin 747 med andra ord. Har dom vanlig blinkersspak?taliz skrev:Airbus kör med joystick i sina plan, för de anser att det är bättre.

- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
https://www.autoevolution.com/news/2021 ... 64558.html#
Hoppas det är en enkelt bil som skulle gå snabbt inför launchen, annars ser det inte ut att vara mycket förbättring i byggkvalitén.
Hoppas det är en enkelt bil som skulle gå snabbt inför launchen, annars ser det inte ut att vara mycket förbättring i byggkvalitén.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
-
Jag tyckte knapparna höll lite dåligt...M3apan skrev:Jag vill styra min model S plaid superextraplusspluss med en TAC-2 (bästa joysticken ever!)taliz skrev:Airbus kör med joystick i sina plan, för de anser att det är bättre.

De har precis höjt priset på LR med 5k$ i USA och höjningen lär ske här när som helst. Funderar ngn på att beställa så är det läge att göra det nu.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Saab hade väl en demobil med joystick en gång i tiden?
Själv tycker jag att man borde ha som för sidrodret på flygplan: pedaler. Helst med integrerad styr/broms/gaspedal för true one pedal driving utan ratt eller yoke.
Själv tycker jag att man borde ha som för sidrodret på flygplan: pedaler. Helst med integrerad styr/broms/gaspedal för true one pedal driving utan ratt eller yoke.