Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av LarsL »

MWall skrev:
fth skrev:
MWall skrev:
Skoja lagom. Öppnar Tesla nästa månad så har vi kaos nästa sommar. Varför ska jag då köra elbil?
Ja, om Tesla helt utan planering och strategi över en natt släpper in alla andra elbilar och samtidigt slutar bygga ut och underhålla nätverket så finns det en uppenbar risk för kaos nästa sommar.

Jag är dock helt säker på att detta inte kommer att ske.

Jag killgissar att Tesla har fler Data Scientists vars enda arbetsuppgift är att analysera SuC-nätverkets användning än vad t.ex. Ionity har anställda totalt.

Det här kommer att gå bra. ;)

/fth

Ja det får vi hoppas. Är det något Tesla skött bra så är det SuC.
Är väl lite som för servicen att det kostar alldeles för mycket att ha superhäftigt nivå som de hade under de första åren. De var ju sedan tvungna att ta bort telefonkontakten och generösa lånebilar för att det skulle funka. Här kan man ju hoppas att de nu öppnar för andra och därmed kan hålla Supercharger nivån kvar.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Den risken bedömer iaf jag vara helt obefintlig, de enda tillfällen där öppnandet möjligen kommer att leda till överbelastning och köer torde vara i samband med storhelger som jul, nyår, sportlov, påsk, midsommar, etc., tider då man väl normalt inte är ute på affärsresor?

Att öppnandet skulle leda till försämrat underhåll med trasiga laddare som följd är väl inte heller särskilt sannolikt? Tesla är ju idag nästan felfria i sitt underhåll av SuC, jag tror knappt jag har sett en trasig stolpe under dom snart fem år och 15,000 mil jag har kört över hela Europa, till skillnad från dom andra nätverken, som verkar vara helt nöjda med felfrekvenser på 25-50%. Jag är helt säker på att Tesla inte kommer att försämra underhållet bara för att dom öppnar nätverket, snarare tvärtom.

/fth
Det jag är orolig för att Tesla (läs Elon) överskattar hur rationella och pålästa människor är. Som han pratat hittills verkar han tro att allt de behöver göra är att styra kostnaden så folk väljer att åka andra tider när det är mindre beläggning och då lägre pris, som om de sitter hemma och räknar innan de reser för att bestämma vilka dagar och tider de skall åka. I realiteten kommer det nog vara så att när de väl är vid stationen så är de så illa tvungna att betala även om det är dyrt så antingen är de okej med prisnivån och kommer fortsätta använda SuC eller så blir de arga och kommer inte använda SuC alls.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:

Så vi kan summera det till att många som åker elbil gör det ej för miljön, eftersom det snabbt tänker bojkott vid eventuell kö.

Och tesla skall vara en status symbol för folk med pengar som har råd.
Det varierar säkert från elbilsägare till elbilsägare vilka de största orsakerna till att de valt elbil. En del gör det säkert för miljön, men många gör det säkert av kostnadsskäl, och andra för att de är intresserad av ny teknik och typiskt "early adopters" av nya saker.

Har funnits en del undersökningar här på TCS där Tibor och andra ställt frågan till viktigaste orsaken att folk kör elbilar. Hittar inte artikel eller tråd just nu, men den finns där ut om du letar (eller om någon annan som har den postar här).

Personligen, och jag kan ju bara tala för mig själv, så skaffade jag en Tesla varken för status (ointressant för mig) eller miljön (intressant, men mer långt ner på listan).

För mig var det den härliga känslan när jag första gången provkörde en elbil (en M3P när de kommit till Sverige). Bestämde mig redan på kvällen, efter att ha räknat på ekonomin som förmånsbil på firman, att beställa en (även om det blev den något svagare AWD LR).

Tycker elbilar är mycket trevligare att köra än ICE-bilar, oavsett om man kör hårt eller lugnt/mjukt. De är bättre på bägge delarna och finare körupplevelse (enligt mig personligen).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Vad gäller det andra så skaffade jag en svindyr Tesla eftersom det var underförstått att jag skulle kunna köra långt och billigt med superchargers. Om Tesla släpper in andra så bryter de vår överenskommelse. Jag gillar inte sånt.
Jo, även om Tesla inte bryter något kontrakt och avtal, så håller jag med.

Kommer känna mig sviken om det inte längre ger en god upplevelse till mig som kund när vill skall resa med vår Tesla. Detta har deras säljare sålt in till mig.

Händer det så byter jag antingen till annan elbil, eller kör mer med vår diesel istället.
Gör nog inget att en och annan tesla ägare byter till diesel för öppnar de upp så kommer så många andra använda och köpa elbilar för att köra sina långresor.. Tror de är en stor vinst för miljön att tesla öppnar sitt ladd nätverk.

Sen tror jag tesla löser detta precis som de löste de med alla modell 3 som var hotet för vissa för något år sedan.
Tänker inte i perspektivet hur det påverkar andra. Ser det bara rationellt från min familjs egna perspektiv och att optimera våra semesterresor.

Blir det inte koas (vilket jag hoppas, för vi vet ju inte hur det kommer öppna upp, och exakt för vilka stolpar/stationer) så fortsätter vi helst att ta vår Tesla istället för vår dieselbil. Inga konstigheter med det för oss. Så länge elbilsladdning fungerar problemfritt så tycker jag det är trevligare känsla att kör elbil. Behagligare helt enkelt.

Men är det massor av köer och koas, så är det inte värt det. Ganska enkelt från vårt perspektiv (andra perspektiv är inte fokus på för mig).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:

Medans ”ni” försöker få MWall att släppa tanken är det en väljargrupp som hamnar i kläm. Försök stick hål på bubblan.
De som säger här att de kommer byta till fossilbil om det eller det andra händer gör det ju för att illustrera hur allvarligt de tar på deras upplevda problem. Jag tror inte att de på fullt allvar kommer sluta med elbilar, åtminstone inte på lite längre sikt. För de som allvarligt tror att de måste ha fossilbilar så vore höga skatter och sedan till slut ett förbud rätt väg. Det går inte att locka in den sista 30-20% i ny teknik (jämför med tex glödlampor). Som exempel så finns det fortfarande folk i Norge som köper nya fossilbilar, galet.

Jag har däremot skrivit här i tråden tidigare att om det blir lika illa med Tesla som det var att åka Leaf så kommer jag under vissa lägen välja fossilbil. Nu skulle jag utan tvekan ta kollegorna på en affärsresa med min Tesla. Jag skulle nästan garanterat kunna imponera på dem med hur enkelt det är att åka elbil och att det inte påverkar dem speciellt mycket. Men om jag istället skulle vara i Leaf läget med blockerade eller trasiga laddare eller oro om det så skulle jag inte sätta mig med dem för en jobbresa.
Du beskriver väldigt väl hur jag exakt ser på läget. Föredrar att ta vår elbil på långa resor (fungerar fint idag med Tesla SuC) framför att ta vår diesel. Men om det blir stökigt (vilket jag hoppas att det inte blir) så tar vi helt enkelt vår diesel på långresor istället.

Det kommer troligen inte innebära att vi säljer vår elbil. Mer att den får ta rollen att vara vardagsbil, och sådana körningar som inte är långa resor. Möjligen, om vi endast skall ha den för kortare sträckor, och SuC inte längre har någon fördel för Tesla-ägare, att vi nästa gång vi byter elbilen väljer en elbil från en annan tillverkare.

Men för många år framåt så ser jag för mig att vi kommer fortsätta med kombon vi kört med de senaste åren; 1 elbil (Tesla så länge SuC har fördel) + 1 diesel. I framtiden är jag övertygad om att vi helt kommer gå över till endast elbilar (möjligen någon historisk entusiastbil som går på bensin, som man inte kör mycket med).

Jag är dock av åsikten att detta endast är ett övergångsproblem. På många års sikt så är jag övertygad att detta kommer ha löst sig. Precis som det en gång i tiden (i början på 1900-talet) fanns ont om bensinmackar längs vägarna. Då kommer det finnas en bra väl utbyggd infrastruktur för alla elbilar, och alla elbilister. Troligen blir det då snarare en mackdöd och mer problem med att köra fossilbil runt om i landet på långa resor. Då kommer elbilen vara det lätta och enda självklara valet.
Bild
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mats11813

Inlägg av Elmil »

LarsL skrev:
Jag tror det blir dåligt först under en period för att sedan bli betydligt bättre. Hur lång perioden med dåligt är beror på hur mycket pengar Tesla får av detta och hur hårt de kan pressa utbyggnaden. För fjällresor, vilket tycks vara det viktigaste för många, så kanske detta innebär en eller två ytterligare Superchargers i Dalarna där nu Mora är ensam.
Om man ska vara petig så ligger Sälen i Dalarna, och både Malung och Avesta är ju redan planerade till Q4 i år.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Elmil skrev:
LarsL skrev:
Jag tror det blir dåligt först under en period för att sedan bli betydligt bättre. Hur lång perioden med dåligt är beror på hur mycket pengar Tesla får av detta och hur hårt de kan pressa utbyggnaden. För fjällresor, vilket tycks vara det viktigaste för många, så kanske detta innebär en eller två ytterligare Superchargers i Dalarna där nu Mora är ensam.
Om man ska vara petig så ligger Sälen i Dalarna, och både Malung och Avesta är ju redan planerade till Q4 i år.
Borlänge finns också.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Håller man sig med en dieselbil redan nu så tycker jag att man är diskvalificerad från diskussionen.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mats11813

Inlägg av Elmil »

MWall skrev:
Elmil skrev:
LarsL skrev:
Borlänge finns också.
Haha! Den ligger så nära hemma så jag tänker inte på den, :D Har inte ens använt den ännu.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Håller man sig med en dieselbil redan nu så tycker jag att man är diskvalificerad från diskussionen.
Menar du en själv personligen, inom familjen, inom släkten eller inom företaget?

Finns ju för övrigt funktioner på forumet för att registrera om man har elbil, och även om man specifikt har Tesla eller inte.

Ser du något fel där någon du tycker deltar på fel grunder, eller håller sig med fel värderingar, så kan du ju alltid replikera i sakfrågan (eller om det är helt galna inlägg kan du anmäla till moderator).
Bild
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

martinot skrev:
Erxon skrev:
OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Ja, det handlar förstås om hur mycket köer det blir om det ens blir några.

Jag har kört 1200 mil med elbil sedan jag fick min PS2 den 10:e juni och ar snabbladdat ett 20-tal gånger, mest på Ionity. En enda gång fick jag stå typ 10 minuter i kö innan jag fick ladda. "Laddkaoset" är därför för närvarande ett ickeproblem för mig. Om/när Tesla öppnar blir det ännu mindre köer.

Det finns säkert andra som har andra som haft mer otur och därmef har sämre erfarenheter, men jag är övertygad om att medelelbilisten inte stått många minuter i laddkö i sommar sammanlagt. Om majoriteten av elbilsförarna får stå i flera timmar i laddkö sammanlagt per år kan vi börja gnälla :)
Om jag fått köa 10 minuter per år hade jag nog övervägt att göra mig av med elbil, hade det blivit 20 minuter hade det varit bestämt redan… Kö är hemskt och något jag avskyr.

Liftköerna i fjällen inräknade?
Köerna inräknade som du en gång råkade ut för 30 år sedan till ett disko?

Relevant?
Förlåt, men vad har 30 år gamla köer med detta att göra?
Jag har inte sagt att jag har problem med köer, det är några andra här som har dessa problem. Jag ställde frågan bara för att största problemet många har är när man skall till fjällen och där om något är det köer till liften.

Gällande de köer för 30 år sedan upplevde jag inte att det var där vi gick. Största problemet då var att man oftast behövde gå ett varv till runt kvarteret innan man fick kom in...
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare

Inlägg av Daven »

En tanke så här en lördags eftermiddag. SuC Vetlanda och det nya stället i Kristianstad har laddarna placerade mellan parkeringsfickorna. Är detta gjort för att passa fordon med eluttag placerat nära antingen fram eller bakhjulen? Fram som Etron/taycan eller bak som iX3/egolf (många bilar som även finns som avgasbilar verkar ju ha laddintaget under tanklocket)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Erxon skrev:
martinot skrev:
Erxon skrev:
OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Ja, det handlar förstås om hur mycket köer det blir om det ens blir några.

Jag har kört 1200 mil med elbil sedan jag fick min PS2 den 10:e juni och ar snabbladdat ett 20-tal gånger, mest på Ionity. En enda gång fick jag stå typ 10 minuter i kö innan jag fick ladda. "Laddkaoset" är därför för närvarande ett ickeproblem för mig. Om/när Tesla öppnar blir det ännu mindre köer.

Det finns säkert andra som har andra som haft mer otur och därmef har sämre erfarenheter, men jag är övertygad om att medelelbilisten inte stått många minuter i laddkö i sommar sammanlagt. Om majoriteten av elbilsförarna får stå i flera timmar i laddkö sammanlagt per år kan vi börja gnälla :)
Om jag fått köa 10 minuter per år hade jag nog övervägt att göra mig av med elbil, hade det blivit 20 minuter hade det varit bestämt redan… Kö är hemskt och något jag avskyr.

Liftköerna i fjällen inräknade?
Köerna inräknade som du en gång råkade ut för 30 år sedan till ett disko?

Relevant?
Förlåt, men vad har 30 år gamla köer med detta att göra?
Exakt.

Du har förstått (nu). :)
Erxon skrev:
Gällande de köer för 30 år sedan upplevde jag inte att det var där vi gick. Största problemet då var att man oftast behövde gå ett varv till runt kvarteret innan man fick kom in...
Minns vissa trendiga technoklubbar i New York (nere i industrilokalerna i Tribeca) där det var vansinniga köer runt hela kvarteret, och fortsatte runt hörnet innan. Dock man kunde komma in förbi hela kön genom att prata med de trevliga portvakterna att man är fan av klubben, och kommit hela vägen från Sverige för att gå på den. Vem är det som säger att inte NY-bor eller dörrvakter kan vara trevliga? :)
Bild
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Tesla verka vara väl förberedda på ökad belastning på laddstationerna
https://www.teslarati.com/tesla-superch ... completed/
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Gustafsson skrev:
Fantastiskt bra!

Även om jag inte haft några problem med tillgången på snabbladdare så ser jag fram emot att kunna ladda min Polestar på Tesla SuC :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
Som sagt, jag är inte orolig för den här utvecklingen, om/när den sker kommer det ske under kontrollerade former. :)

Det vore intressant att se siffror på Teslas hårdvarukostnader jämfört med ”konkurrenterna”, jag gissar att Tesla även här drar maximal nytta av sin vertikala integrering och storskalighet och har väsentligt lägre kostnad per laddplats.

Det kommer att bli bra det här ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

fth skrev:
Gustafsson skrev:
Som sagt, jag är inte orolig för den här utvecklingen, om/när den sker kommer det ske under kontrollerade former. :)

Det vore intressant att se siffror på Teslas hårdvarukostnader jämfört med ”konkurrenterna”, jag gissar att Tesla även här drar maximal nytta av sin vertikala integrering och storskalighet och har väsentligt lägre kostnad per laddplats.

Det kommer att bli bra det här ;)

/fth
Problemet är väl inte att bygga laddarna. Det är väl att få bygglov, få fram effekt till platsen och bygga själva anläggningen?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Gustafsson skrev:
Fantastiskt bra!

Även om jag inte haft några problem med tillgången på snabbladdare så ser jag fram emot att kunna ladda min Polestar på Tesla SuC :)
Håll dig borta! :D

Seriöst; Ladda inte där och ta upp plats i onödan (speciellt eftersom du inte behöver).
Bild
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Problemet är väl inte att bygga laddarna. Det är väl att få bygglov, få fram effekt till platsen och bygga själva anläggningen?
Så är det absolut, men hårdvarukostnaden påverkar förstås kalkylen, ett försprång här ger Tesla möjlighet att bygga fler laddare än konkurrenterna för samma kostnad.

Med tanke på försprånget dom har i installerade laddare och den långa erfarenhet dom skaffat sig så killgissar jag att dom även ligger långt före i projektering, tillståndsprocesser, installation etc etc, allt annat vore väl märkligt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

fth skrev:
MWall skrev:
Så är det absolut, men hårdvarukostnaden påverkar förstås kalkylen, ett försprång här ger Tesla möjlighet att bygga fler laddare än konkurrenterna för samma kostnad.

Med tanke på försprånget dom har i installerade laddare och den långa erfarenhet dom skaffat sig så killgissar jag att dom även ligger långt före i projektering, tillståndsprocesser, installation etc etc, allt annat vore väl märkligt?

/fth
Jag tror att Tesla ligger flera år före konkurrenterna när fet gäller att bygga snabbladdare och kan göra det mycket bättre och billigare..

...till skillnad från bilar där konkurrenterna verkar vara i stort sett ikapp och oftast är billigare :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Maw skrev:
Gustafsson skrev:
Fantastiskt bra!

Seriöst; Ladda inte där och ta upp plats i onödan (speciellt eftersom du inte behöver).
Låt bli att snabbladda själv om du vill att det ska vara mer plats..:)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
Gustafsson skrev:
Fantastiskt bra!

Laddar normalt hemma. Tar aldrig och snabbladdar i onödan.

Snabbladdar endast på resa, och där behövs det verkligen. Hade aldrig valt en elbil som inte kan ladda på Tesla SuC. Är helt avgörande för att jag skall få en bekväm och smidig resa även när vi tar elbilen istället för dieselbilen.

Men ni som inte behöver SuC, varken hemma eller på resa, gör ju bättre i att låta platserna vara fria (för oss som behöver de när vi är på resa).
Bild
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Varför ska man ladda på SUC om man inte behöver det? Skulle nog vilja påstå att dom flesta som gör det har ett behov.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Maw skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
Gustafsson skrev:
Fantastiskt bra!

Snabbladdar endast på resa, och där behövs det verkligen. Hade aldrig valt en elbil som inte kan ladda på Tesla SuC. Är helt avgörande för att jag skall få en bekväm och smidig resa även när vi tar elbilen istället för dieselbilen.

Men ni som inte behöver SuC, varken hemma eller på resa, gör ju bättre i att låta platserna vara fria (för oss som behöver de när vi är på resa).
Du kan tycka vad du vill om var jag snabbladdar och om jag behöver det eller inte. Jag bryr mig inte det minsta om dina åsikter :roll:

Om Tesla vill sälja något till mig och jag vill köpa det så är det Teslas och min ensakoch inget du har med att göra. Ska jag ha åsikter om att du borde låta bli att köpa Teslas produkter för att det ska bli mer över till oss andra? Nej, jag är för en fri marknad och håller inte på med såna kommunistfasoner som du verkar göra.
VW ID.7 GTX Tourer -25
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
Maw skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
Gustafsson skrev:
Fantastiskt bra!

Säger detsamma om alla tesla som laddar på cirkel k flädie när de är bara 1 mil till SuC lödde..

Men ja helt seriöst, man laddar väl var man vill.. Gäller både tesla och andra bilar.. Om SuC öppnar för andra bilar och man vill ladda där så gör man ju de..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Skriv svar