Sida 32 av 35
Re: VW ID Buzz
Postat: 03 jun 2023 22:42
av R_Edvinsson
taliz skrev: ↑03 jun 2023 16:40
R_Edvinsson skrev: ↑03 jun 2023 16:30
taliz skrev: ↑02 jun 2023 21:56
Skall bli spännande att se vad som skiljer på denna och Euro modellen.
Och vilka av övriga ID bilar som får samma uppdatering av batteri och mjukvara redan i höst.
Är ju det som visas i videoklippen.
Samma drivlina/batteri som ID7. Tror det lär dröja minst ett år innan det letar sig vidare till befintliga modeller. Tveksamt om batteriet överhuvudtaget får plats i dem.
Skoda har precis presenterat Enyaq 85 med uppdaterad drivlina och mjukvara.
Och det finns indikationer att ID4/5 redan v35 börjar produceras med högre räckvidd och effekt, dvs med ID7 motorn mm.
Men vad jag menade var vad som kommer skilja mellan denna US lång modellen av Buzz och den Euorpeiska, där den senare inte presenterades nu.
Re: VW ID Buzz
Postat: 03 jun 2023 22:47
av krille
R_Edvinsson skrev: ↑03 jun 2023 22:42
Men vad jag menade var vad som kommer skilja mellan denna US lång modellen av Buzz och den Euorpeiska, där den senare inte presenterades nu.
De uppenbara är:
EU-versionen saknar belyst logga på fronten
US-versionen saknar matrix-strålkastare
Annan laddkontakt
Re: VW ID Buzz
Postat: 03 jun 2023 22:49
av toppo
R_Edvinsson skrev: ↑03 jun 2023 22:42
Skoda har precis presenterat Enyaq 85 med uppdaterad drivlina och mjukvara.
Och det finns indikationer att ID4/5 redan v35 börjar produceras med högre räckvidd och effekt, dvs med ID7 motorn mm.
En VW-säljare hintade om precis samma till mig, och han hoppades att försäljningen skulle dra igång vecka 23. Man kan alltid hoppas!
Re: VW ID Buzz
Postat: 04 jun 2023 09:53
av Andersen
"En elbil som var på laddning exploderade i en parkeringsanläggning i centrala Lahtis på lördagen. Orsaken till explosioinen är oklar, men räddningsverket fick snabbt situationen under kontroll."
https://svenska.yle.fi/a/7-10035601
Re: VW ID Buzz
Postat: 04 jun 2023 11:18
av martinot
FAT e-tron är ju dock knappast en god förebil gällande effektiv drivlina och låg förbrukning.
Re: VW ID Buzz
Postat: 04 jun 2023 11:45
av Tars
Andersen skrev:"En elbil som var på laddning exploderade i en parkeringsanläggning i centrala Lahtis på lördagen. Orsaken till explosioinen är oklar, men räddningsverket fick snabbt situationen under kontroll."
https://svenska.yle.fi/a/7-10035601
Läste detta i morse. Undrar vad som orsakade detta.
Högspänningsbatteriet va det inte tydligen.
Kan laddaren ha orsakat detta?
Underligt måste jag säga.
Re: VW ID Buzz
Postat: 04 jun 2023 11:46
av Maw
Tars skrev: ↑04 jun 2023 11:45
Andersen skrev:"En elbil som var på laddning exploderade i en parkeringsanläggning i centrala Lahtis på lördagen. Orsaken till explosioinen är oklar, men räddningsverket fick snabbt situationen under kontroll."
https://svenska.yle.fi/a/7-10035601
Läste detta i morse. Undrar vad som orsakade detta.
Högspänningsbatteriet va det inte tydligen.
Kan laddaren ha orsakat detta?
Underligt måste jag säga.
Kanske något som stått i kupén helt orelaterat till biltypen och att den laddade?
Re: VW ID Buzz
Postat: 04 jun 2023 13:50
av SwedishAdvocate
martinot skrev: ↑04 jun 2023 11:18
FAT e-tron är ju dock knappast en god förebil gällande effektiv drivlina och låg förbrukning.
Det verkar ju vara en hel del här som tror att FAT e-trons förbrukning skulle bero på drivlinan. Själv tror jag istället att det handlar om fysisk storlek och form vilka tillsammans ger bilens luftmotstånd. Samt såklart även vikten. Och samma variabler påverkar även Buzz förbrukning... Med en bil av de här dimensionerna som Buzz har så kommer det ju bli en relativt påtaglig förbrukning i högre hastigheter oavsett hur man bär sig åt.
Re: VW ID Buzz
Postat: 04 jun 2023 14:49
av Tars
Maw skrev:Tars skrev: ↑04 jun 2023 11:45
Andersen skrev:"En elbil som var på laddning exploderade i en parkeringsanläggning i centrala Lahtis på lördagen. Orsaken till explosioinen är oklar, men räddningsverket fick snabbt situationen under kontroll."
https://svenska.yle.fi/a/7-10035601
Läste detta i morse. Undrar vad som orsakade detta.
Högspänningsbatteriet va det inte tydligen.
Kan laddaren ha orsakat detta?
Underligt måste jag säga.
Kanske något som stått i kupén helt orelaterat till biltypen och att den laddade?
Skulle faktiskt gissa det då man kan tex ha något kopplat konstant till 12v uttaget i bagaget.
Bilen ser tillräckligt intakt ut för att kunna göra en teknisk undersökning
Re: VW ID Buzz
Postat: 04 jun 2023 15:22
av Dafro
SwedishAdvocate skrev: ↑04 jun 2023 13:50
martinot skrev: ↑04 jun 2023 11:18
FAT e-tron är ju dock knappast en god förebil gällande effektiv drivlina och låg förbrukning.
Det verkar ju vara en hel del här som tror att FAT e-trons förbrukning skulle bero på drivlinan. Själv tror jag istället att det handlar om fysisk storlek och form vilka tillsammans ger bilens luftmotstånd. Samt såklart även vikten. Och samma variabler påverkar även Buzz förbrukning... Med en bil av de här dimensionerna som Buzz har så kommer det ju bli en relativt påtaglig förbrukning i högre hastigheter oavsett hur man bär sig åt.
Nja, möjligen både och, jag som har ägt en E-tron behöver inte tro lika mycket, tycker jag. Har nu en IX50 som ichförsig inte kört vinter än men med dess 106 kWh batteri så uppger bilen en räckvidd på drygt 28 mil med 50% laddning och med E-tron så fick jag drygt 30 mil med 100% och 86 kWh batteri. IX är dessutom ganska exakt vad gäller räckvidd mot E-tron som var mer optimistisk och mycket känsligare om man kör något fortare på motorvägen vilket ör något som IX inte påverkas lika mycket av, ör min uppfattning, har inte gjort något direkt test. Och det är väl ingen som påstår att IX är något som är super aerodynamiskt. Men ID buzz är ju ännu mer av en ladugårdsvägg än E-tron.
Re: VW ID Buzz
Postat: 04 jun 2023 15:42
av SwedishAdvocate
Dafro skrev: ↑04 jun 2023 15:22
SwedishAdvocate skrev: ↑04 jun 2023 13:50
martinot skrev: ↑04 jun 2023 11:18
FAT e-tron är ju dock knappast en god förebil gällande effektiv drivlina och låg förbrukning.
Det verkar ju vara en hel del här som tror att FAT e-trons förbrukning skulle bero på drivlinan. Själv tror jag istället att det handlar om fysisk storlek och form vilka tillsammans ger bilens luftmotstånd. Samt såklart även vikten. Och samma variabler påverkar även Buzz förbrukning... Med en bil av de här dimensionerna som Buzz har så kommer det ju bli en relativt påtaglig förbrukning i högre hastigheter oavsett hur man bär sig åt.
Nja, möjligen både och, jag som har ägt en E-tron behöver inte tro lika mycket, tycker jag. Har nu en IX50 som ichförsig inte kört vinter än men med dess 106 kWh batteri så uppger bilen en räckvidd på drygt 28 mil med 50% laddning och med E-tron så fick jag drygt 30 mil med 100% och 86 kWh batteri. IX är dessutom ganska exakt vad gäller räckvidd mot E-tron som var mer optimistisk och mycket känsligare om man kör något fortare på motorvägen vilket ör något som IX inte påverkas lika mycket av, ör min uppfattning, har inte gjort något direkt test. Och det är väl ingen som påstår att IX är något som är super aerodynamiskt.
Men ID buzz är ju ännu mer av en ladugårdsvägg än E-tron. [Min understrykn.]
En skapligt designad "ladugårdsvägg" behöver ju tydligen inte vara sådär jättemycket värre än en FAT e-tron...
Buzz har ju ett Cd på 0,29. e-tron har väl istället 0,27-0,28...
Re: VW ID Buzz
Postat: 04 jun 2023 16:29
av Dafro
SwedishAdvocate skrev: ↑04 jun 2023 15:42
Dafro skrev: ↑04 jun 2023 15:22
SwedishAdvocate skrev: ↑04 jun 2023 13:50
martinot skrev: ↑04 jun 2023 11:18
FAT e-tron är ju dock knappast en god förebil gällande effektiv drivlina och låg förbrukning.
Det verkar ju vara en hel del här som tror att FAT e-trons förbrukning skulle bero på drivlinan. Själv tror jag istället att det handlar om fysisk storlek och form vilka tillsammans ger bilens luftmotstånd. Samt såklart även vikten. Och samma variabler påverkar även Buzz förbrukning... Med en bil av de här dimensionerna som Buzz har så kommer det ju bli en relativt påtaglig förbrukning i högre hastigheter oavsett hur man bär sig åt.
Nja, möjligen både och, jag som har ägt en E-tron behöver inte tro lika mycket, tycker jag. Har nu en IX50 som ichförsig inte kört vinter än men med dess 106 kWh batteri så uppger bilen en räckvidd på drygt 28 mil med 50% laddning och med E-tron så fick jag drygt 30 mil med 100% och 86 kWh batteri. IX är dessutom ganska exakt vad gäller räckvidd mot E-tron som var mer optimistisk och mycket känsligare om man kör något fortare på motorvägen vilket ör något som IX inte påverkas lika mycket av, ör min uppfattning, har inte gjort något direkt test. Och det är väl ingen som påstår att IX är något som är super aerodynamiskt.
Men ID buzz är ju ännu mer av en ladugårdsvägg än E-tron. [Min understrykn.]
En skapligt designad "ladugårdsvägg" behöver ju tydligen inte vara sådär jättemycket värre än en FAT e-tron...
Buzz har ju ett Cd på 0,29. e-tron har väl istället 0,27-0,28...
Det är ju Cw värdet som ör intressant, så man får med arean. Var visst 0.29 på buzz och 0.28 på E-tron så inte stor skillnad ändå. Buzz behöver det större batterit för att få vettig räckvidd.
Re: VW ID Buzz
Postat: 04 jun 2023 16:36
av Maw
Dafro skrev: ↑04 jun 2023 16:29
SwedishAdvocate skrev: ↑04 jun 2023 15:42
Dafro skrev: ↑04 jun 2023 15:22
SwedishAdvocate skrev: ↑04 jun 2023 13:50
martinot skrev: ↑04 jun 2023 11:18
FAT e-tron är ju dock knappast en god förebil gällande effektiv drivlina och låg förbrukning.
Det verkar ju vara en hel del här som tror att FAT e-trons förbrukning skulle bero på drivlinan. Själv tror jag istället att det handlar om fysisk storlek och form vilka tillsammans ger bilens luftmotstånd. Samt såklart även vikten. Och samma variabler påverkar även Buzz förbrukning... Med en bil av de här dimensionerna som Buzz har så kommer det ju bli en relativt påtaglig förbrukning i högre hastigheter oavsett hur man bär sig åt.
Nja, möjligen både och, jag som har ägt en E-tron behöver inte tro lika mycket, tycker jag. Har nu en IX50 som ichförsig inte kört vinter än men med dess 106 kWh batteri så uppger bilen en räckvidd på drygt 28 mil med 50% laddning och med E-tron så fick jag drygt 30 mil med 100% och 86 kWh batteri. IX är dessutom ganska exakt vad gäller räckvidd mot E-tron som var mer optimistisk och mycket känsligare om man kör något fortare på motorvägen vilket ör något som IX inte påverkas lika mycket av, ör min uppfattning, har inte gjort något direkt test. Och det är väl ingen som påstår att IX är något som är super aerodynamiskt.
Men ID buzz är ju ännu mer av en ladugårdsvägg än E-tron. [Min understrykn.]
En skapligt designad "ladugårdsvägg" behöver ju tydligen inte vara sådär jättemycket värre än en FAT e-tron...
Buzz har ju ett Cd på 0,29. e-tron har väl istället 0,27-0,28...
Det är ju Cw värdet som ör intressant, så man får med arean. Var visst 0.29 på buzz och 0.28 på E-tron så inte stor skillnad ändå. Buzz behöver det större batterit för att få vettig räckvidd.
Arean är inte med i Cw.
Cw är samma sak som Cd (och Cx). Det är olika förkortningar på samma enhetslösa konstant.
För övrigt kan drivlinan påverka effektiviteten en hel del. Polestar 2 ökar ju t ex sin räckvidd rejält på PS2 främst genom att göra om drivlinan.
Re: VW ID Buzz
Postat: 04 jun 2023 16:51
av Dafro
Maw skrev: ↑04 jun 2023 16:36
Dafro skrev: ↑04 jun 2023 16:29
SwedishAdvocate skrev: ↑04 jun 2023 15:42
Dafro skrev: ↑04 jun 2023 15:22
SwedishAdvocate skrev: ↑04 jun 2023 13:50
Det verkar ju vara en hel del här som tror att FAT e-trons förbrukning skulle bero på drivlinan. Själv tror jag istället att det handlar om fysisk storlek och form vilka tillsammans ger bilens luftmotstånd. Samt såklart även vikten. Och samma variabler påverkar även Buzz förbrukning... Med en bil av de här dimensionerna som Buzz har så kommer det ju bli en relativt påtaglig förbrukning i högre hastigheter oavsett hur man bär sig åt.
Nja, möjligen både och, jag som har ägt en E-tron behöver inte tro lika mycket, tycker jag. Har nu en IX50 som ichförsig inte kört vinter än men med dess 106 kWh batteri så uppger bilen en räckvidd på drygt 28 mil med 50% laddning och med E-tron så fick jag drygt 30 mil med 100% och 86 kWh batteri. IX är dessutom ganska exakt vad gäller räckvidd mot E-tron som var mer optimistisk och mycket känsligare om man kör något fortare på motorvägen vilket ör något som IX inte påverkas lika mycket av, ör min uppfattning, har inte gjort något direkt test. Och det är väl ingen som påstår att IX är något som är super aerodynamiskt.
Men ID buzz är ju ännu mer av en ladugårdsvägg än E-tron. [Min understrykn.]
En skapligt designad "ladugårdsvägg" behöver ju tydligen inte vara sådär jättemycket värre än en FAT e-tron...
Buzz har ju ett Cd på 0,29. e-tron har väl istället 0,27-0,28...
Det är ju Cw värdet som ör intressant, så man får med arean. Var visst 0.29 på buzz och 0.28 på E-tron så inte stor skillnad ändå. Buzz behöver det större batterit för att få vettig räckvidd.
Arean är inte med i Cw.
Cw är samma sak som Cd (och Cx). Det är olika förkortningar på samma enhetslösa konstant.
För övrigt kan drivlinan påverka effektiviteten en hel del. Polestar 2 ökar ju t ex sin räckvidd rejält på PS2 främst genom att göra om drivlinan.
Gick lite fort. CdA eller vad man nu skriver. Men absolut kan drivlinan göra en hel del, var det jag skrev tidigare. Id7 och Skoda iv85 som bygger på samma drivlina får ju längre räckvidd med samma batteristorlek.
Hur mycket ökade ps2 nu igen?
Re: VW ID Buzz
Postat: 04 jun 2023 16:58
av Maw
Dafro skrev: ↑04 jun 2023 16:51
Hur mycket ökade ps2 nu igen?
För PS2 LRDM blir det 592 km, en ökning med 105 km eller knappt 22%
Batteriet ökar dock med 4 kWh från 78 kWh till 82 kWh och jag misstänker att luftmotståndet också minskar något med nya fronten, men drivlinan bör stå för merparten av förbättringen.
Re: VW ID Buzz
Postat: 04 jun 2023 18:32
av Dafro
Maw skrev: ↑04 jun 2023 16:58
Dafro skrev: ↑04 jun 2023 16:51
Hur mycket ökade ps2 nu igen?
För PS2 LRDM blir det 592 km, en ökning med 105 km eller knappt 22%
Batteriet ökar dock med 4 kWh från 78 kWh till 82 kWh och jag misstänker att luftmotståndet också minskar något med nya fronten, men drivlinan bör stå för merparten av förbättringen.
Jo det låter så faktiskt, då kanske det kan komma någon bil med vettig räckvidd inom 3 år, uppåt 600 km wltp är vad jag vill ha för att slippa snabbladda.
Re: VW ID Buzz
Postat: 11 aug 2023 19:54
av vigge50
Nu kommer det uppgifter i tyska medier att campingvarianten av ID Buzz har lagts ner. Anledningen ska vara att tjänstevikten skulle hamna över 3 000 kg vilket gör att kunder skulle få en väldigt begränsad lastkapacitet för att köra den på ett vanligt körkort.
Istället kommer nästa California variant baseras på T7 och komma som laddhybrid...
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... rnia-buzz/
Re: VW ID Buzz
Postat: 11 aug 2023 20:17
av OvePaHornet
Lånade hem en Buzz från jobbet häromdagen. Jag blev INTE imponerad (tyvärr). Högt vind/vägljud (20”), ”uråldrigt” infotainmentsystem, törstig (jämfört med min EV6a) och segare än segast.
Positiva saker var att den gick riktigt mjukt och fint över håligheter samt att man verkligen blir glad när man ser bilen
Förhoppningsvis blir en del saker bättre iom uppdateringen som kommer framöver (starkare/effektivare motor och bättre infotainmentsystem). Tror tyvärr att ljudnivån blir svår att komma ifrån, mycket tack vare bilens utformning… Nu sätter jag mina förhoppningar till ID7an

Re: VW ID Buzz
Postat: 11 aug 2023 22:18
av Bjelke
Ja man blir verkligen glad när man ser den iaf

Re: VW ID Buzz
Postat: 12 aug 2023 18:26
av AGCF
Jag tycker min Buzz Cargo är tystare än min förra Model 3. Konstigt att det kan vara så olika. Men UI:n är så sjukt jobbig att jag inte använder den om jag inte måste.
Re: VW ID Buzz
Postat: 12 aug 2023 19:15
av Tars
AGCF skrev:Jag tycker min Buzz Cargo är tystare än min förra Model 3. Konstigt att det kan vara så olika. Men UI:n är så sjukt jobbig att jag inte använder den om jag inte måste.
Ja, den är väldigt dålig.
Re: VW ID Buzz
Postat: 12 aug 2023 20:02
av OvePaHornet
AGCF skrev: ↑12 aug 2023 18:26
Jag tycker min Buzz Cargo är tystare än min förra Model 3. Konstigt att det kan vara så olika. Men UI:n är så sjukt jobbig att jag inte använder den om jag inte måste.
Cargon har ju avsevärt mindre kupé

(om vi jämför med Buzzen alltså) Så den har säkerligen bättre ljudnivå kontra Buzz

Re: VW ID Buzz
Postat: 14 aug 2023 20:29
av Bjelke
AGCF skrev: ↑12 aug 2023 18:26
Jag tycker min Buzz Cargo är tystare än min förra Model 3. Konstigt att det kan vara så olika. Men UI:n är så sjukt jobbig att jag inte använder den om jag inte måste.
Lite trist ju

hade du bott närmare så hade jag skämtat om att du kan ju ställa den hos mig då

Re: VW ID Buzz
Postat: 16 aug 2023 05:54
av OvePaHornet
Re: VW ID Buzz
Postat: 16 aug 2023 06:51
av R_Edvinsson
Tappade tyvärr en del av sin identitet med den nya fronten.
