Jordad skrev:I alla branscher styr produkters pris i vilket segment av marknaden och var på efterfrågekurvan produkten hamnar. Efterfrågan har ett exponentiellt förhållande till pris. Tio procents sänkning av pris ger alltså långt mer än tio procent i ökad efterfrågan.MWall skrev:Ok, det där om 2023 hade jag missat. Får se hur det blir med den saken. Jag tror det blir svårt. Dock förenklas det ju av att Tesla har så få modeller medan konkurrenterna har en uppsjö som deras försäljning fördelas över. Det är lite fusk.
Tesla har idag alldeles för låg tillverkningskapacitet sett till efterfrågan och man kan tom höja priser utan att efterfrågan viker. Det är ett oerhört styrketecken. Även om inte Wright's law stämmer helt så kommer varje fördubbling av kapacitet ofrånkomligt sänka tillverkningskostnaden. Det gör det möjligt att sänka priserna vilket i sin tur ökar efterfrågan exponentiellt. Det finns självklart sedan en gräns där efterfrågan inte ökar mer men Tesla har långt kvar innan de når den gränsen.
Det är lika mycket fusk att Toyota tillverkar flera olika varianter av Corolla men ändå räknar dem tillsammans.
Vet inte riktigt vad du pratar om. Sägs ju att begränsningen inte sätts av efterfrågan utan av hur många bilar Tesla kan bygga.
Det där med "fusk" var lite skämtsamt. Dock har du ju ganska stor kannibalism inom t ex Volkswagen med alla sina otaliga modeller. De har säkert kunder som väljer mellan t ex Arteon och Passat eller mellan T-Cross och Tiguan. Eller till och med mellan Golf Sportscombi och Passat Sportscombi. Eller... Ja du fattar. Hade de haft , som Tesla, enbart två modeller så hade det ju varit lättare att komma fram med "världens mest sålda bilmodell".

Varför det nu ens är viktigt? Det är väl så många som det är ändå? Varken fler eller färre.