Sida 311 av 605
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 16:23
av MWall
Jordad skrev:MWall skrev:
Ok, det där om 2023 hade jag missat. Får se hur det blir med den saken. Jag tror det blir svårt. Dock förenklas det ju av att Tesla har så få modeller medan konkurrenterna har en uppsjö som deras försäljning fördelas över. Det är lite fusk.
I alla branscher styr produkters pris i vilket segment av marknaden och var på efterfrågekurvan produkten hamnar. Efterfrågan har ett exponentiellt förhållande till pris. Tio procents sänkning av pris ger alltså långt mer än tio procent i ökad efterfrågan.
Tesla har idag alldeles för låg tillverkningskapacitet sett till efterfrågan och man kan tom höja priser utan att efterfrågan viker. Det är ett oerhört styrketecken. Även om inte Wright's law stämmer helt så kommer varje fördubbling av kapacitet ofrånkomligt sänka tillverkningskostnaden. Det gör det möjligt att sänka priserna vilket i sin tur ökar efterfrågan exponentiellt. Det finns självklart sedan en gräns där efterfrågan inte ökar mer men Tesla har långt kvar innan de når den gränsen.
Det är lika mycket fusk att Toyota tillverkar flera olika varianter av Corolla men ändå räknar dem tillsammans.
Vet inte riktigt vad du pratar om. Sägs ju att begränsningen inte sätts av efterfrågan utan av hur många bilar Tesla kan bygga.
Det där med "fusk" var lite skämtsamt. Dock har du ju ganska stor kannibalism inom t ex Volkswagen med alla sina otaliga modeller. De har säkert kunder som väljer mellan t ex Arteon och Passat eller mellan T-Cross och Tiguan. Eller till och med mellan Golf Sportscombi och Passat Sportscombi. Eller... Ja du fattar. Hade de haft , som Tesla, enbart två modeller så hade det ju varit lättare att komma fram med "världens mest sålda bilmodell".
Varför det nu ens är viktigt? Det är väl så många som det är ändå? Varken fler eller färre.
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 16:32
av Jordad
MWall skrev:Det där med "fusk" var lite skämtsamt. Dock har du ju ganska stor kannibalism inom t ex Volkswagen med alla sina otaliga modeller.
Jämförelsen var med Toyota och inte VAGs röra.
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 17:46
av Maw
MWall skrev:Maw skrev:Zalman3 skrev:Elon pratade om att MY kommer mest troligt vara världens mest sålda bil 2022, om man ser till värde.
Och världens mest sålda bil 2022 om man ser till antal.
Elon sa också att kinatillverkade MY var billigast att tillverka, med den högsta kvaliteten.
Elon säger så mycket, någon gång ibland får han rätt men sällan när det gäller årtal. Vi får se om det stämmer den här gången men det är en ganska dyr bil för att bli mest sålda i världen. Har över en miljon människor råd och vilja att köpa en MY? Kommer Tesla kunna producera över en miljon MY redan under nästa år?
Jag är skeptisk

Han menar den bil som ger mest omsättning. Dvs antal bilar ggr pris.
Enligt Zalmans inlägg som jag citerade gäller det både värde och antal 2022. Om det stämmer vet jag inte

Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 17:49
av Maw
fth skrev:
Tesla är begränsade av produktionskapacitet, inte efterfrågan, det finns ingen som helst anledning för dom att sänka priserna, tvärtom, dom har ju höjt priset flera gånger den senaste tiden.
Man ser ofta det påståendet men stämmer det verkligen för MY och M3? Borde det inte vara långa leveranstider i så fall?
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 18:01
av Jordad
Maw skrev:fth skrev:
Tesla är begränsade av produktionskapacitet, inte efterfrågan, det finns ingen som helst anledning för dom att sänka priserna, tvärtom, dom har ju höjt priset flera gånger den senaste tiden.
Man ser ofta det påståendet men stämmer det verkligen för MY och M3? Borde det inte vara långa leveranstider i så fall?
Leverenstiden i USA är tex lång. Lite bättre här när det gäller 3/Y. Optimalt för Tesla hade varit mer kapacitet för då hade de kunnat leverera snabbare och haft högre vinst. Detta trots att man ökar kapaciteten i år med 75-80%. USA:
Tesla Model 3:
Standard Range Plus: April 2022 (previously March)
Long Range: December (no change)
Performance: November (no change)
Tesla Model S:
Long Range: April–May, 2022 (previously March–April)
Plaid: February–March, 2022 (previously January–February)
Tesla Model X:
Long Range: May–June, 2022 (previously March–April)
Plaid: May–June, 2022 (previously March–April)
Tesla Model Y:
Long Range: April 2022 (no change)
Performance: December (previously November)
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 18:22
av Maw
Jordad skrev:Maw skrev:fth skrev:
Tesla är begränsade av produktionskapacitet, inte efterfrågan, det finns ingen som helst anledning för dom att sänka priserna, tvärtom, dom har ju höjt priset flera gånger den senaste tiden.
Man ser ofta det påståendet men stämmer det verkligen för MY och M3? Borde det inte vara långa leveranstider i så fall?
Leverenstiden i USA är tex lång. Lite bättre här när det gäller 3/Y. Optimalt för Tesla hade varit mer kapacitet för då hade de kunnat leverera snabbare och haft högre vinst. Detta trots att man ökar kapaciteten i år med 75-80%. USA:
Tesla Model 3:
Standard Range Plus: April 2022 (previously March)
Long Range: December (no change)
Performance: November (no change)
Tesla Model S:
Long Range: April–May, 2022 (previously March–April)
Plaid: February–March, 2022 (previously January–February)
Tesla Model X:
Long Range: May–June, 2022 (previously March–April)
Plaid: May–June, 2022 (previously March–April)
Tesla Model Y:
Long Range: April 2022 (no change)
Performance: December (previously November)
1-2 månaders leveranstid på alla varianter av M3 och MY utom M3 sr+ betecknar jag som väldigt kort. De flesta andra (el)bilar har väl betydligt längre leveranstider?
Om försäljningen var begränsad av produktionen borde väntetiderna vara i storleksordningen 6-12 månader eller mer?
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 18:59
av flipmac
Maw skrev:Jordad skrev:Maw skrev:fth skrev:
Tesla är begränsade av produktionskapacitet, inte efterfrågan, det finns ingen som helst anledning för dom att sänka priserna, tvärtom, dom har ju höjt priset flera gånger den senaste tiden.
Man ser ofta det påståendet men stämmer det verkligen för MY och M3? Borde det inte vara långa leveranstider i så fall?
Leverenstiden i USA är tex lång. Lite bättre här när det gäller 3/Y. Optimalt för Tesla hade varit mer kapacitet för då hade de kunnat leverera snabbare och haft högre vinst. Detta trots att man ökar kapaciteten i år med 75-80%. USA:
Tesla Model 3:
Standard Range Plus: April 2022 (previously March)
Long Range: December (no change)
Performance: November (no change)
Tesla Model S:
Long Range: April–May, 2022 (previously March–April)
Plaid: February–March, 2022 (previously January–February)
Tesla Model X:
Long Range: May–June, 2022 (previously March–April)
Plaid: May–June, 2022 (previously March–April)
Tesla Model Y:
Long Range: April 2022 (no change)
Performance: December (previously November)
1-2 månaders leveranstid på alla varianter av M3 och MY utom M3 sr+ betecknar jag som väldigt kort. De flesta andra (el)bilar har väl betydligt längre leveranstider?
Om försäljningen var begränsad av produktionen borde väntetiderna vara i storleksordningen 6-12 månader eller mer?
Väntetiden är ju en sak. Men så länge Tesla varje kvartal lyckas sälja så gott som alla bilar de tillverkar och samtidigt ökar produktionen varje kvartal så kvittar de om leveranstiderna är kortare. Jag tänker att leveranstiderna på model y är korta i Europa då många väntar på Berlin. Men när det nrämas sig kvartalsslut är det ändå tillräckligt många som tar en från Shanghai som de kan få nästa vecka.
Att sen Hyundai gravt missbedömt efterfrågan på Ioniq 5 (alternativt inte kan producera tillräckligt många) är en annan femma.
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 19:13
av Maw
flipmac skrev:
Väntetiden är ju en sak. Men så länge Tesla varje kvartal lyckas sälja så gott som alla bilar de tillverkar och samtidigt ökar produktionen varje kvartal så kvittar de om leveranstiderna är kortare. Jag tänker att leveranstiderna på model y är korta i Europa då många väntar på Berlin. Men när det nrämas sig kvartalsslut är det ändå tillräckligt många som tar en från Shanghai som de kan få nästa vecka.
Att sen Hyundai gravt missbedömt efterfrågan på Ioniq 5 (alternativt inte kan producera tillräckligt många) är en annan femma.
Min poäng är att det snarare ser ut som att de lyckas tillverka alla bilar de kan sälja än att de säljer alla bilar de kan tillverka med tanke på att leveranstiden ligger på 1-2 månader på den stora volymen av Teslas bilar. 1-2 månaders leveranstid pekar ju på att de tillverkar efter den mängd som beställs. Att efterfrågan och försäljning av Teslor hela tiden ökat betyder betyder i sig självt inte att de ligger på maximal produktionskapacitet.
Det är inte bara Ionic 5 som har lång leveranstid. Bedömt så har najoriteten av världens bilmärken och modeller betydligt längre leveranstid än 1-2 månader för närvarande.
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 19:57
av FinaFisken
Maw skrev:flipmac skrev:
Väntetiden är ju en sak. Men så länge Tesla varje kvartal lyckas sälja så gott som alla bilar de tillverkar och samtidigt ökar produktionen varje kvartal så kvittar de om leveranstiderna är kortare. Jag tänker att leveranstiderna på model y är korta i Europa då många väntar på Berlin. Men när det nrämas sig kvartalsslut är det ändå tillräckligt många som tar en från Shanghai som de kan få nästa vecka.
Att sen Hyundai gravt missbedömt efterfrågan på Ioniq 5 (alternativt inte kan producera tillräckligt många) är en annan femma.
Min poäng är att det snarare ser ut som att de lyckas tillverka alla bilar de kan sälja än att de säljer alla bilar de kan tillverka med tanke på att leveranstiden ligger på 1-2 månader på den stora volymen av Teslas bilar. 1-2 månaders leveranstid pekar ju på att de tillverkar efter den mängd som beställs. Att efterfrågan och försäljning av Teslor hela tiden ökat betyder betyder i sig självt inte att de ligger på maximal produktionskapacitet.
Det är inte bara Ionic 5 som har lång leveranstid. Bedömt så har najoriteten av världens bilmärken och modeller betydligt längre leveranstid än 1-2 månader för närvarande.
Många amerikanska potentiella Teslakunder väntar nog på att den federala elbilsbonusen ska klubbas igenom innan de beställer något.
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 20:23
av Sabbe
Det fina är att vi bara behöver vänta 1-2 år för att se vem som har rätt

Jag tror inte bara att Model Y blir bäst säljande bilen i världen under 2023 men också i Sverige.
Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 20:37
av Maw
Sabbe skrev:Det fina är att vi bara behöver vänta 1-2 år för att se vem som har rätt

Jag tror inte bara att Model Y blir bäst säljande bilen i världen under 2023 men också i Sverige.
Redan 2022 skrev Zalman att Tesla MY skulle sälja flest antal bilar. Jag är fortsatt skeptisk

Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 21:32
av Jordad
FinaFisken skrev:
Många amerikanska potentiella Teslakunder väntar nog på att den federala elbilsbonusen ska klubbas igenom innan de beställer något.
Trots det är det långa väntetider på mest eftertraktade MY LR och Tesla har sålt fler bilar i USA i q3 än BMW som har ett stort modellprogram och både import och tillverkning lokalt i USA.
Blir Tesla berättigade för subventionerna i USA så kommer efterfrågan bli sjuk. Marginalerna kommer vara sjuka med

Re: Aktien TSLA
Postat: 08 okt 2021 21:53
av Maw
Jordad skrev:FinaFisken skrev:
Många amerikanska potentiella Teslakunder väntar nog på att den federala elbilsbonusen ska klubbas igenom innan de beställer något.
Trots det är det långa väntetider på mest eftertraktade MY LR och Tesla har sålt flet bilar i USA 2021 än BMW som har ett stort modellprogram och både import och tillverkning lokalt i USA.
Blir Tesla berättigade för subventionerna i USA så kommer efterfrågan bli sjuk. Marginalerna kommer vara sjuka med

Ja, MY LR har visst betydande väntetid, missade det förut när jag läste din lista. Den verkar helt klart vara begränsad av produktionskapacitet i USA.
Re: Aktien TSLA
Postat: 09 okt 2021 05:43
av Zalman3
Låter som några få 4680 MY kommer från Texas fabriken redan i år.
Re: Aktien TSLA
Postat: 09 okt 2021 05:45
av Zalman3
Re: Aktien TSLA
Postat: 09 okt 2021 05:48
av Zalman3
Re: Aktien TSLA
Postat: 09 okt 2021 06:51
av Maw
Zalman3 skrev:Screenshot_20211009-052431_YouTube.jpg
Screenshot_20211009-052442_YouTube.jpg
Oj, massproduktion av MY i Texas först i slutet av nästa år? Kan det stämma eller gäller det bara med 4680-celler?
Re: Aktien TSLA
Postat: 09 okt 2021 07:34
av Xeik
Maw skrev:Zalman3 skrev:Screenshot_20211009-052431_YouTube.jpg
Screenshot_20211009-052442_YouTube.jpg
Oj, massproduktion av MY i Texas först i slutet av nästa år? Kan det stämma eller gäller det bara med 4680-celler?
Det är väl rimligt. Ungefär samma tid som det tog för Shanghai att komma upp i full produktion, beräknas det nu ta i Texas.
Inte uppseendeväckande direkt.
Re: Aktien TSLA
Postat: 09 okt 2021 08:25
av Sabbe
Maw skrev:Zalman3 skrev:Screenshot_20211009-052431_YouTube.jpg
Screenshot_20211009-052442_YouTube.jpg
Oj, massproduktion av MY i Texas först i slutet av nästa år? Kan det stämma eller gäller det bara med 4680-celler?
Massproduktion innebär ~5000 stycken Model Y producerade per vecka.
Re: Aktien TSLA
Postat: 09 okt 2021 12:59
av Sabbe
Re: Aktien TSLA
Postat: 09 okt 2021 13:00
av Sabbe
Re: Aktien TSLA
Postat: 09 okt 2021 17:28
av Sabbe
Berlin Model Y med 4680 batterier

Re: Aktien TSLA
Postat: 11 okt 2021 16:11
av Zalman3
Nu är man uppe och nosar på 800 dollar igen.
Högst 801,24 dollar
Re: Aktien TSLA
Postat: 12 okt 2021 15:10
av Zalman3
Ska aktien äntligen kunna stänga på en kurs över 800 dollar?
Före öppningsdags 802,00 +10,06 (1,27 %)
Re: Aktien TSLA
Postat: 12 okt 2021 19:28
av Mickep
Dags att sälja av lite?