Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Kan säga att sommaren 2018 var jag ett par nätter sugen på att flytta ut i X:en när det var som värst. Hade absolut gjort det om vi hade haft fällbara säten. :lol:
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Hur varmt ett hus blir beror ju nästan bara på hur mycket ljusinsläpp man har. Solskyddet måste dessutom sitta på utsidan av rutan för att göra nytta.
Ja och åt vilket håll sovrummet ligger. Är ju där man man vill ha kallt i första hand.
Gillestugan i källaren funkar utmärkt som sovrum.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Hur varmt ett hus blir beror ju nästan bara på hur mycket ljusinsläpp man har. Solskyddet måste dessutom sitta på utsidan av rutan för att göra nytta.
Ja och åt vilket håll sovrummet ligger. Är ju där man man vill ha kallt i första hand.
Norrläge är ju bäst. Då kan man ju t.o.m. ha ljusinsläpp. Vårt sovrum ligger dock på andra våningen i rakt söderläge men med en inbyggd balkong i väster. Inbyggd balkong var ju vanligt på 70-talet och funkar bra om man vill ha fönster men samtidigt skugga.
Markiser fungerar ju också bra.
I garaget har jag inga fönster alls och naket betonggolv. Jag måste ha strumpor i foppatofflorna mitt i sommaren därute.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Fredrik j skrev:
Det är ju trenderna med ”ljust och fräscht” Och stora glaspartier som gör moderna hus så varma att dom behöver aktiv kyla.
Vi kör 70/30 solglas på alla fönster mot söder, mer solskydd hade inneburit en färgtint av ljuset som kommer igenom, så en prioritering mellan funktion och estetik. Utan aktiv kyla så har vi runt 35 grader varmt, trots suterränghus med källare som kyler. Med kyla påslagen runt 27 en varm sommardag, då har vi en årsförbrukning på 16000kWh per år.

Kommer bygga pergola med solsegel över fönsterpartierna till hösten och räknar då med att få ner till 22-23.

Gardiner gör inte någon större skillnad (förutom att hålla borta ljuset).
DD1872E2-3F05-4332-9E5D-C28D0D5B46F0.jpeg
Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 1 gånger.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Nä solskyddet måste ju vara på utsidan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Det är ju trenderna med ”ljust och fräscht” Och stora glaspartier som gör moderna hus så varma att dom behöver aktiv kyla. Och att man i äldre hus renoverar bort den ursprungliga funktionen. Inreda vinden är ett exempel. Uppvärmda golv ett annat. Ett 70-talshus med bred takfot och små fönster blir inte så varmt. Jag har ett uterum där man kan vara en stund i värmen.
Mitt hus är byggt i slutet på 1800-talet och då gällde ju helt andra förutsättningar än idag. Vintrarna var mycket kallare och då eldade man hela dagen för att hålla kylan borta. Man lyckades väl med dåtidens mått, men då var man också nöjd när det var lagom varmt i ett rum, men idag vill man ju kanske inte ha det så. På sommarn var det nog ovanligare med temperaturer uppemot 30 grader i flera dygn eller rentav veckor så som det är nu. Och så var det väl likadant som på vintern, man var nöjd så länge temperaturen var lagom i ett rum i huset. Idag är vi ju bortskämda så in i bänken. Det får aldrig bli jobbigt liksom. Så var det inte förr.
Sen ska det ju isoleras och sparas på energi överallt idag. Problemet med gamla hus som mitt är att de inte är byggda på det viset. De ska läcka värme både uppåt och neråt, det ska blåsa rätt igenom väggar och tak. Att isolera för mycket kan innebära att hela huset blir fuktskadat på nolltid, med mögel och annat otrevligt som följd. Så sett är min personliga lösning den enda rätta tror jag. Uppvärming (och kylning) sker med luft-luft värmepumpar. Energin kommer från solpanelerna som täcker hela ladugården. Det gör inte så mycket att huset läcker lite värme. Förr högg de ner skogen runt omkring för att få tillgång till energi. Det slipper jag idag, samtidigt som jag har det betydligt bättre. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju trenderna med ”ljust och fräscht” Och stora glaspartier som gör moderna hus så varma att dom behöver aktiv kyla. Och att man i äldre hus renoverar bort den ursprungliga funktionen. Inreda vinden är ett exempel. Uppvärmda golv ett annat. Ett 70-talshus med bred takfot och små fönster blir inte så varmt. Jag har ett uterum där man kan vara en stund i värmen.
Mitt hus är byggt i slutet på 1800-talet och då gällde ju helt andra förutsättningar än idag. Vintrarna var mycket kallare och då eldade man hela dagen för att hålla kylan borta. Man lyckades väl med dåtidens mått, men då var man också nöjd när det var lagom varmt i ett rum, men idag vill man ju kanske inte ha det så. På sommarn var det nog ovanligare med temperaturer uppemot 30 grader i flera dygn eller rentav veckor så som det är nu. Och så var det väl likadant som på vintern, man var nöjd så länge temperaturen var lagom i ett rum i huset. Idag är vi ju bortskämda så in i bänken. Det får aldrig bli jobbigt liksom. Så var det inte förr.
Sen ska det ju isoleras och sparas på energi överallt idag. Problemet med gamla hus som mitt är att de inte är byggda på det viset. De ska läcka värme både uppåt och neråt, det ska blåsa rätt igenom väggar och tak. Att isolera för mycket kan innebära att hela huset blir fuktskadat på nolltid, med mögel och annat otrevligt som följd. Så sett är min personliga lösning den enda rätta tror jag. Uppvärming (och kylning) sker med luft-luft värmepumpar. Energin kommer från solpanelerna som täcker hela ladugården. Det gör inte så mycket att huset läcker lite värme. Förr högg de ner skogen runt omkring för att få tillgång till energi. Det slipper jag idag, samtidigt som jag har det betydligt bättre. :)
Det är det som är det fiffiga med förnybar energi. :) Skulle all energi i världen vara det, ja då spelar det i stort sett ingen roll hur mycket man slösar på den. Det finns (i praktiskt mening) oändligt tillgängligt av den!
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Så är det. Gamla hus är konstruerade från att det tillförs energi i överflöd. Värmen skulle läcka ut genom väggarna. Det förhindrar kondens i väggmaterialen. Samma med golv. Tanken var ju att man skulle värma upp grunden.
Numera handlar ju allt om var/hur man ska hantera köldbryggan.
Ofta har äldre hus även en sluss vid entrén.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Teslaspolen skrev:
Det är det som är det fiffiga med förnybar energi. :) Skulle all energi i världen vara det, ja då spelar det i stort sett ingen roll hur mycket man slösar på den. Det finns (i praktiskt mening) oändligt tillgängligt av den!
Precis. Och det var väl likadant förr när man bara eldade med ved. Det växer ju nya träd hela tiden. Elda upp en björk till när det blir för kallt, det finns ju gott om dem. Och eftersom det fanns betydligt färre människor förr i tiden så räckte skogen till för alla. En nästintill oändlig resurs. Så är det inte längre. Vi har blivit för många. Det roliga är ju att mina solceller ger mycket (!!!!!) mer energi per kvm än motsvarande yta med skog skulle ge. Träd är ganska så ineffektiva. Och så är de jobbiga att hantera också. :D
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Teslaspolen skrev:
Precis. Och det var väl likadant förr när man bara eldade med ved. Det växer ju nya träd hela tiden. Elda upp en björk till när det blir för kallt, det finns ju gott om dem. Och eftersom det fanns betydligt färre människor förr i tiden så räckte skogen till för alla. En nästintill oändlig resurs. Så är det inte längre. Vi har blivit för många. Det roliga är ju att mina solceller ger mycket (!!!!!) mer energi per kvm än motsvarande yta med skog skulle ge. Träd är ganska så ineffektiva. Och så är de jobbiga att hantera också. :D
Poängen med att få värme från skogen var att var och en kunde fixa det själv utan nån vidare utbildning eller inkomst. Du har ju knappast tillverkat dina solpaneler själv och du var ju tvungen att göra något för någon annan för att kunna köpa dom.

Nu myseldar jag bara (visserligen i 5 eldstäder av olika sort) men slås ofta av hur mycket ved man får av endast en björk.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Mina föräldrar har också stora problem med värme på sommaren, blir lätt upp mot 28-30 grader inomhus mitt på sommaren och sen är det svårt att vädra ut på natten om man inte väljer öppna dörrar.

Numera jobbar jag själv som VVS-projektör och där är det framförallt ventilation mitt företag satsar inom. Det som gör att vi sticker ut är att vi avstår från FTX-system i alla fall bortsätt från då ventilation krävs för processer eller storkök. Vad vi föredrar är kulvert, fördelarna som brukar lyftas med detta är att du värmer luften på vintern och därmed minskar uppvärmningsbehovet men du får också kyla på sommaren, trots 30 grader ute kan vi få en tilluftstemperatur på 15 grader och kyla byggnaderna. Nackdelen är såklart att det är svårt att få in i gamla byggnader, det krävs att man fixar det när huset byggs.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Nu myseldar jag bara (visserligen i 5 eldstäder av olika sort) men slås ofta av hur mycket ved man får av endast en björk.
Ja, det gör jag också. Och en braskamin ger faktiskt en helt annan värme än en värmepump. Men jag är glad att jag inte behöver hugga ved halva sommarn för att hålla huset varmt på vintern. Allt var inte bättre förr. :)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Ja, det gör jag också. Och en braskamin ger faktiskt en helt annan värme än en värmepump. Men jag är glad att jag inte behöver hugga ved halva sommarn för att hålla huset varmt på vintern. Allt var inte bättre förr. :)
Jag tar det som motion. Sen tar det ju inte halva sommaren även om jag på senare år inte fällt träden själv utan fått det uppsågat. Klyvning och stapling kan jag tycka är ganska kul. Mitt första jobb var som elektrikerlärling i slutet på 80-talet och var då med och byggde SE-bankens kontor i Risne.
Där ledde man ut kallvatten i kylbaffrar i taket innan det gick vidare till varmvattenberedaren. Det gav svalka och är ju även det gratis. Vattnet ska ju ändå värmas upp. Tänker mig ett sånt element ovanför sängen i sovrummet. Kranvatten håller väl 6 grader även på sommaren?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag testade det en gång, sprutade kallt brunnsvatten på taket. Och visst var resultatet slående. Bastun försvann rätt omgående. Men tyvärr är ju heta sommrar oftast direkt relaterade till vattenbrist och då känns det helt fel att kyla ner huset med en massa vatten. Vi tar vårt dricksvatten från samma brunn, och det får bara inte ta slut.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Lättare om man får sitt vatten från Vänern...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Stämmer, men egen brunn har helt klart sina fördelar, förutsatt att vattnet håller hög kvalitet och att det finns tillflöde.
Förra sommarn hade jag däremot en död mus i brunnen och vattnet smakade as. Det var lite obra. Men det räckte att tömma brunnen, och sedan dess har vattnet varit bättre än någonsin. :)
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Stämmer, men egen brunn har helt klart sina fördelar, förutsatt att vattnet håller hög kvalitet och att det finns tillflöde.
Förra sommarn hade jag däremot en död mus i brunnen och vattnet smakade as. Det var lite obra. Men det räckte att tömma brunnen, och sedan dess har vattnet varit bättre än någonsin. :)
Du får slänga ner ett par ålar som håller rent. Så gjorde man tydligen förr.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Been there, done that. :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Teslaspolen skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Visst är det gott med smak av död råtta? :? :shock: :x
Konstigt att man inte blev magsjuk. Det tog ju ett tag innan man fattade vad det var.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
Teslaspolen skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Visst är det gott med smak av död råtta? :? :shock: :x
Konstigt att man inte blev magsjuk. Det tog ju ett tag innan man fattade vad det var.
Tror vi hittade våran ganska tidigt, den hade nog legat där ett par dagar "bara". Men visst, spikat med död gnagare... Aptitretande!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:
Dagtid: Solsken har vi mer än nog sommartid. Hög tid att ta till vara på den?! 8-) Solceller!
Solceller kyler inte ner, kanske tvärt om då det blir rätt varmt under cellerna. ACn går väl dagtid för att kyla rummet dagtid då det blir varmt under dagen. Hjälper inte att man kylt ner i det natten.

Visst går det att bygga mer energismarta hus men nu har vi oftast de hus vi har. Själv har jag bara AC i huset i Thailand och där endast i ett av sovrummen.
Om det strålar in 1000W per kvadratmeter, och 170 av dem blir till elektrisk energi så är det för mig ganska självklart att det inte blir *varmare* inne i huset. Jag har gjort lite mätningar, och visst är luften varm mellan panelerna och taket, men takytans temperatur (och det är den som huset "ser") är lägre.

Och "har de hus vi har"-resonemanget köper jag inte. Det är mycket enkelt, och inte speciellt dyrt att tilläggsisolera, speciellt inte i Thailand där man börjar från en otroligt låg nivå. Oftast helt oisolerat både ytter- och innertak, så att solvärmen går rakt in. Samt fönster med enkelglas.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag antar att man i Thailand inte heller har stora glaspartier mot solen och sen blir förvånade över att det blir varmt.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Enligt min erfarenhet så bygger man lite hursomhelst, och om det råkar bli så att man får ett stort glasparti mot solen så monterar man in en extra stor AC i det rummet. Har man råd att bygga ett glasparti har man oftast råd att slösa på andra områden, tyvärr.

De ligger några år efter när det gäller energibesparing, åtminstone i de lite mer rurala områden jag besökt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar