Sida 313 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 10 jul 2020 00:44
av nek0
dd88 skrev:
Körde 118 mil idag (Göteborg - Fulda), tog ganska exakt 12h + två stop på 5min för tankning och 80-talsgympa vid pumpen.

Räknar med cirka 13h imorgon (Fortsätter till Split). En resa som hade tagit två nätter istället för en om jag inte hade kunnat köra i sträck, så visst är räckvidd grymt (även om jag bara behöver det en gång per år)
Trevlig resa och kör försiktigt.
Idag var väntetiden vid gränsen Slovenien-Croatien ca 3,5 timmar
Bregana live: https://www2.hak.hr/rmt/?l=3
Macelj live : https://www2.hak.hr/rmt/?l=16

Re: Artikel i media

Postat: 10 jul 2020 10:35
av Verdi
dd88 skrev:
Körde 118 mil idag (Göteborg - Fulda), tog ganska exakt 12h + två stop på 5min för tankning och 80-talsgympa vid pumpen.

Räknar med cirka 13h imorgon (Fortsätter till Split). En resa som hade tagit två nätter istället för en om jag inte hade kunnat köra i sträck, så visst är räckvidd grymt (även om jag bara behöver det en gång per år)
Med en Tesla hade det tagit 14-15 timmar. Visst är det lite längre men du har ju knappast nån tid att passa. I gengäld får du längre pauser under körningen och man håller sig fräschare i längden. Körde själv över 100 mil på en dag runt 5 ggr förra sommaren. Ska väl inte säga att jag alltid älskade laddpauserna men oftast såg jag fram mot dem. Just det där att man inte kan stressa under pausen är avkopplande.

Vi har vänner med tre barn. De orkar inte köra sin fossilbil från Uppsala till Ystad på en dag utan tar en övernattning i Jönköping. Så kan det också vara.

Re: Artikel i media

Postat: 10 jul 2020 11:04
av Fredrik j
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Körde 118 mil idag (Göteborg - Fulda), tog ganska exakt 12h + två stop på 5min för tankning och 80-talsgympa vid pumpen.

Räknar med cirka 13h imorgon (Fortsätter till Split). En resa som hade tagit två nätter istället för en om jag inte hade kunnat köra i sträck, så visst är räckvidd grymt (även om jag bara behöver det en gång per år)
Med en Tesla hade det tagit 14-15 timmar. Visst är det lite längre men du har ju knappast nån tid att passa. I gengäld får du längre pauser under körningen och man håller sig fräschare i längden. Körde själv över 100 mil på en dag runt 5 ggr förra sommaren. Ska väl inte säga att jag alltid älskade laddpauserna men oftast såg jag fram mot dem. Just det där att man inte kan stressa under pausen är avkopplande.

Vi har vänner med tre barn. De orkar inte köra sin fossilbil från Uppsala till Ystad på en dag utan tar en övernattning i Jönköping. Så kan det också vara.
När vi åker långt brukar vi bytas av. Åker upp och jagar i Norrland på hösten. Dit åker vi 120mil i en etapp. Tre förare som kör i 2timmar var.

Re: Artikel i media

Postat: 10 jul 2020 11:18
av Verdi
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Körde 118 mil idag (Göteborg - Fulda), tog ganska exakt 12h + två stop på 5min för tankning och 80-talsgympa vid pumpen.

Räknar med cirka 13h imorgon (Fortsätter till Split). En resa som hade tagit två nätter istället för en om jag inte hade kunnat köra i sträck, så visst är räckvidd grymt (även om jag bara behöver det en gång per år)
Med en Tesla hade det tagit 14-15 timmar. Visst är det lite längre men du har ju knappast nån tid att passa. I gengäld får du längre pauser under körningen och man håller sig fräschare i längden. Körde själv över 100 mil på en dag runt 5 ggr förra sommaren. Ska väl inte säga att jag alltid älskade laddpauserna men oftast såg jag fram mot dem. Just det där att man inte kan stressa under pausen är avkopplande.

Vi har vänner med tre barn. De orkar inte köra sin fossilbil från Uppsala till Ystad på en dag utan tar en övernattning i Jönköping. Så kan det också vara.
När vi åker långt brukar vi bytas av. Åker upp och jagar i Norrland på hösten. Dit åker vi 120mil i en etapp. Tre förare som kör i 2timmar var.

Jag antecknar. Eller menar du att det är omöjligt att göra i en Tesla/elbil?

Re: Artikel i media

Postat: 10 jul 2020 11:21
av dd88
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Körde 118 mil idag (Göteborg - Fulda), tog ganska exakt 12h + två stop på 5min för tankning och 80-talsgympa vid pumpen.

Räknar med cirka 13h imorgon (Fortsätter till Split). En resa som hade tagit två nätter istället för en om jag inte hade kunnat köra i sträck, så visst är räckvidd grymt (även om jag bara behöver det en gång per år)
Med en Tesla hade det tagit 14-15 timmar. Visst är det lite längre men du har ju knappast nån tid att passa. I gengäld får du längre pauser under körningen och man håller sig fräschare i längden. Körde själv över 100 mil på en dag runt 5 ggr förra sommaren. Ska väl inte säga att jag alltid älskade laddpauserna men oftast såg jag fram mot dem. Just det där att man inte kan stressa under pausen är avkopplande.

Vi har vänner med tre barn. De orkar inte köra sin fossilbil från Uppsala till Ystad på en dag utan tar en övernattning i Jönköping. Så kan det också vara.
Ska ta emot ett kök så vi har en rätt tight deadline, blir det för lång kö in i Kroatien så får vi problem men har ett par timmars marginal.

Personligen så stannar jag gärna så lite som möjligt, sjukt mycket folk på mackarna. Har med kyl i bilen och vi turas om att äta/köra. Tänkte grilla till middag när vi kommer ner till bergen men annars så isolerar vi oss i bilen.

Re: Artikel i media

Postat: 10 jul 2020 11:54
av Fredrik j
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Körde 118 mil idag (Göteborg - Fulda), tog ganska exakt 12h + två stop på 5min för tankning och 80-talsgympa vid pumpen.

Räknar med cirka 13h imorgon (Fortsätter till Split). En resa som hade tagit två nätter istället för en om jag inte hade kunnat köra i sträck, så visst är räckvidd grymt (även om jag bara behöver det en gång per år)
Med en Tesla hade det tagit 14-15 timmar. Visst är det lite längre men du har ju knappast nån tid att passa. I gengäld får du längre pauser under körningen och man håller sig fräschare i längden. Körde själv över 100 mil på en dag runt 5 ggr förra sommaren. Ska väl inte säga att jag alltid älskade laddpauserna men oftast såg jag fram mot dem. Just det där att man inte kan stressa under pausen är avkopplande.

Vi har vänner med tre barn. De orkar inte köra sin fossilbil från Uppsala till Ystad på en dag utan tar en övernattning i Jönköping. Så kan det också vara.
När vi åker långt brukar vi bytas av. Åker upp och jagar i Norrland på hösten. Dit åker vi 120mil i en etapp. Tre förare som kör i 2timmar var.

Jag antecknar. Eller menar du att det är omöjligt att göra i en Tesla/elbil?
Det hoppas jag verkligen inte. Ville bara beskriva att det inte alls är konstigt/ovanligt att en bil kan rulla stort sätt oavbrutet på långresa. Ofta beskrivs önskemålet som inte genuint utan bara ett sätt att kritisera elbilen.

Re: Artikel i media

Postat: 10 jul 2020 12:43
av PoloPrinsen
Klart det vore önskvärt om elbilar kunde ersätta fossilbilar rakt av, utan det minsta negativa följder. Men så är det inte nu idag, tyvärr!

Det saknas billiga alternativ i i princip alla fordonsklasser.
Det saknas användbara alternativ på långresor med kort tid till själva resan. Undantag nu är de dyra teslorna som har lång räckvidd och OM man kan hålla sig inom det egna Teslanätverket.

Men för mångas jobb/ICA/hobby mm körningar så finns det idag flera utmärķta elbilar att välja på. Dock inte om man snabbt skall ta sig någonstans 2000 km bort, typ.

Skulle tesla ha haft pengar över OCH även haft batterikapacitet över så skulle man ha kunnat bygga ut batteriswitchsystemet som man hade på ett enda ställe om jag mins rätt. OM man kunnat hålla sig till ytterst få olika batterimoduler så kanske det hade kunnat varit en lösning på att kunna låta folk sträckköra långa sträckor med tidsmässigt liten tidsförlust.

Löser man sträckkörningsproblemen/hindren för lastbilar så visar man att fossildrift inte är nått att satsa på vid nyköp för åkerierna. Om man nu inte prisar ut sig såklarkt.
Mvh PP.

Re: Artikel i media

Postat: 10 jul 2020 13:31
av Jordad
Jag förstår verkligen inte varför den här diskussionen om att inte elbilar har nödvändig räckvidd måste ältas om och om igen med samma argument. Vi har nog alla hört dem tillräckligt många gånger vid det här laget.

Vi vet ju fakta. Långsamt kommer räckvidden för elbilar öka samtidigt som de sjunker i pris. När räckvidden är bra nog är högst subjektivt från person till person och det finns mängder med anekdoter som kan användas för att påvisa antingen det ena eller det andra.

I dagsläget är alla elbilar mer eller mindre långsammare än fossilbilar på längre resor men för många elbilsägare finns det andra fördelar som uppväger den tidsförlusten. Har man inte ägt elbil kan det vara svårt att förstå de fördelarna vilket gör att man kanske drar ut på beslutet att skaffa elbil onödigt länge. Det bästa är att försöka se helheten och inte hänga upp sig på en enda sak.

Re: Artikel i media

Postat: 10 jul 2020 19:18
av TiborBlomhall
Nu fick jag åter igen städa bort flera sidor pajkastning och personpåhopp.

SKÄRPNING alla inblandade!

Övriga: anmäl sånt här gärna redan tidigare så slipper man skära med slaktkniv sida efter sida.

/Moderatorn

Re: Artikel i media

Postat: 10 jul 2020 21:03
av Zalman3
Tesla the movie.


Re: Artikel i media

Postat: 11 jul 2020 09:22
av Bod
TiborBlomhall skrev:
Nu fick jag åter igen städa bort flera sidor pajkastning och personpåhopp.

SKÄRPNING alla inblandade!

Övriga: anmäl sånt här gärna redan tidigare så slipper man skära med slaktkniv sida efter sida.

/Moderatorn
Tack Tibor!
Hade tänkt att skapa en ”Artikel i Media 2”. Men ditt initiativ är bättre.

Re: Artikel i media

Postat: 12 jul 2020 09:57
av Zalman3
Tror ni på ni på batterier med 2600W per kg?


Re: Artikel i media

Postat: 14 jul 2020 09:37
av Zalman3
Teslas börsrörelse i går ses som signal om sektorrotation
Tesla har nu på kort tid gått och blivit ett av USA:s tio största bolag sett till börsvärdet och i konkurrensen bland fordonstillverkare är bolaget nu ohotad etta.

Elbilstillverkaren Teslas aktie stod för en uppmärksammad intradagsrörelse på måndagen.
Spekulationerna gick varma om vad som pågår i en av världsbörsernas mest omdiskuterade aktier,
och vad rörelsen indikerar för framtiden.
https://www.di.se/live/teslas-borsrorel ... rrotation/


Vad står det mera i denna artikel?

Re: Artikel i media

Postat: 14 jul 2020 10:08
av frippe
Zalman3 skrev:
Teslas börsrörelse i går ses som signal om sektorrotation
Tesla har nu på kort tid gått och blivit ett av USA:s tio största bolag sett till börsvärdet och i konkurrensen bland fordonstillverkare är bolaget nu ohotad etta.

Elbilstillverkaren Teslas aktie stod för en uppmärksammad intradagsrörelse på måndagen.
Spekulationerna gick varma om vad som pågår i en av världsbörsernas mest omdiskuterade aktier,
och vad rörelsen indikerar för framtiden.
https://www.di.se/live/teslas-borsrorel ... rrotation/


Vad står det mera i denna artikel?
Typ att det troligen kommer roteras över från tillväxtaktier till värdeaktier och att det troligen är dags för vinsthemtagning.

Samt att den höga uppmärksamheten på aktien skapat en självuppfyllande profetia, positiva analytiker kommentarer och förväntningar om något speciellt på batteridagen.

Så, min kommentar att det inte stod speciellt nytt.....

Re: Artikel i media

Postat: 14 jul 2020 14:03
av taliz
"We've also had a few instances where the automatic emergency braking system activating randomly. An alarm sounds loudly in the cabin as the head-up display shows a blinking red graph of a car crashing. This has happened with and without other cars around. The system cuts power and applies the brakes for a split second, then it shuts off and everything returns to normal. "

Min gamla V60 hade detta problem ibland. Gäller tydligen nya Volvo också.

https://www.motortrend.com/cars/volvo/s ... -update-6/

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2020 11:11
av Swede1
Nu är det på riktigt i Sverige, Volvo går över till elbilutveckling, 1000 maskiningenjörer får kicken.

https://www.dn.se/ekonomi/osaker-framti ... olvo-cars/

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2020 11:19
av Verdi
Swede1 skrev:
Nu är det på riktigt i Sverige, Volvo går över till elbilutveckling, 1000 maskiningenjörer får kicken.

https://www.dn.se/ekonomi/osaker-framti ... olvo-cars/

Jag läste hela artikeln i papperstidningen i morse. Den målar upp en dyster bild tycker jag. Bådar inte gott för Sveriges framtid.

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2020 11:30
av Zalman3
Swede1 skrev:
Nu är det på riktigt i Sverige, Volvo går över till elbilutveckling, 1000 maskiningenjörer får kicken.

https://www.dn.se/ekonomi/osaker-framti ... olvo-cars/
Jag tror att Northvolt inom 5 år har större nettoexport än vad Volvo Cars har.

Och eftersom Northvolt gör så mycket själva så kommer man ha betydligt högre föräldlingsgrad än Volvo Cars, eftersom de importerar så mycket från underleverantörer.

Northvolt lyfter hela Norrland. Alltifrån att Northvolt behöver ca 1,5% av hela Sveriges elproduktion( det krävs ca 60kWh per kilowattimme färdigt batteri).
Bland annat därför byggs 1.100 vindkraftverk i Piteå, vilket blir en av Europas största vindkraftsparker på land.

Gissar att för varje Northvolt jobb så skapas 2-3 till på grund av byggjobb, bostäder, vägar, infrastruktur, skolor, sjukvård, dagis.
Till sidoföretag som på något sätt har koppling till Northvolt.
Som batteriåtervinning, underleverantör, underhåll mm.

Och kompetenta svenskar får åka ut i Europa och bygga Northvolt fabriker i andra länder.

Gissar också att Northvolt fabriken i Västerås kommer att byggas ut eftersom behovet av batterisystem, och inte bara batterier, kommer att finnas.

Säljer Northvolt för 500 miljarder per år 2025 är man överlägset störst i Sverige.

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2020 11:46
av Verdi
Northvolt har väl ingen fabrik i Västerås?

De räknar med att Northvolt behöver 16-17 fabriker. Än så länge ser det ut som att det bara blir en i Sverige...

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2020 11:50
av Fredrik j
Verdi skrev:
Northvolt har väl ingen fabrik i Västerås?

De räknar med att Northvolt behöver 16-17 fabriker. Än så länge ser det ut som att det bara blir en i Sverige...
Fabriker sprids väl ut och förläggs så nära kunderna som möjligt?

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2020 11:56
av Verdi
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Northvolt har väl ingen fabrik i Västerås?

De räknar med att Northvolt behöver 16-17 fabriker. Än så länge ser det ut som att det bara blir en i Sverige...
Fabriker sprids väl ut och förläggs så nära kunderna som möjligt?
Ja precis. En byggdes där VW byggt motorer, "Tyskland Skövde" och BMW förväntar sig en fabrik i Bayern. Ser tyvärr inte att det gynnar Sverige.

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2020 12:00
av Laban
Fredrik j skrev:
Fabriker sprids väl ut och förläggs så nära kunderna som möjligt?
Inte nödvändigtvis. Batteriproduktion är elintensivt. Sverige har miljövänlig och billig el, om man kan kalla sig industri vill säga.

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2020 12:27
av Fredrik j
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Northvolt har väl ingen fabrik i Västerås?

De räknar med att Northvolt behöver 16-17 fabriker. Än så länge ser det ut som att det bara blir en i Sverige...
Fabriker sprids väl ut och förläggs så nära kunderna som möjligt?
Ja precis. En byggdes där VW byggt motorer, "Tyskland Skövde" och BMW förväntar sig en fabrik i Bayern. Ser tyvärr inte att det gynnar Sverige.
Nej, eftersom Volvo inte har batteriavtal med northvolt till skillnad mot vw och bmw.

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2020 16:02
av Verdi
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Northvolt har väl ingen fabrik i Västerås?

De räknar med att Northvolt behöver 16-17 fabriker. Än så länge ser det ut som att det bara blir en i Sverige...
Fabriker sprids väl ut och förläggs så nära kunderna som möjligt?
Ja precis. En byggdes där VW byggt motorer, "Tyskland Skövde" och BMW förväntar sig en fabrik i Bayern. Ser tyvärr inte att det gynnar Sverige.
Nej, eftersom Volvo inte har batteriavtal med northvolt till skillnad mot vw och bmw.
Nej de köper sina batterier av Kina (och lite Sydkorea) och större delen av vinsten hamnar där istället för Sverige. Svenska politiker borde ha lobbat för fler batterifabriker i Sverige. Även om Volvo är ägt av Kina så är företaget viktigt för Sverige.

Re: Artikel i media

Postat: 19 jul 2020 16:17
av Fredrik j
Kan ju hänga ihop med att Volvos/polestars första elbilar byggs i kina.
Första Volvo, XC40, byggs ju inte heller i Sverige.