Sida 315 av 422

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 05 apr 2023 10:14
av Xeik
Xerxes skrev: 05 apr 2023 08:12
Grodan skrev: 04 apr 2023 06:54
Då kom 2023.6.11 till bilen.
Sitter fast på 2023.6.8 och inget händer, lite lustigt hur slumpvis utrullningarna verkar vara.
Inget att stressa över. Knappt hälften av flottan ligger på 2023.6.8. Och en hel del ligger kvar på äldre varianter, av olika anledningar.

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 05 apr 2023 10:20
av Tellus
Grodan skrev: 04 apr 2023 06:54
Då kom 2023.6.11 till bilen.
Samma här, undra om det är några gömda påsk 🥚

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 08 apr 2023 14:56
av Airlift
Min ligger på .6.8 och energiappen (förbrukning) är helt skruvad.. använder inte den så ofta men märkte det vid senare långkörningen. Nollställde trip och jämförde 50km. Trip: 178Wh/km, grafen 356Wh/km
:lol:

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 09 apr 2023 06:59
av nesse11
rogsko74 skrev:
Hej!

Har en Tesla M3 LR som hämtades ny i Umeå i lördags. Fick senaste uppdateringen inatt och uppdaterade via appen i morse. I bilen kan jag se uppdateringen. Men: får bara "Parkeringsassistans ej tillgänglig". Har testat att starta om bilen/infotainment, kollat kameror, kört i både låg och normal fart, men får samma meddelande så snart jag kör under 8 km/h.

Nån som haft problem att "få igång"/kalibrera parkeringsassistans och kan ge ett tips?
/MVH Roger
När jag hade det felet var det en sensor som behövde bytas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 09 apr 2023 09:39
av agehall
Fast jag gissar på att nasse11 har en bil med parkeringssensorer medan rogsko74 har en bil utan, så det är troligen ingen sensor som ställer till det.

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 09 apr 2023 10:25
av Collin87
Airlift skrev: 29 mar 2023 06:36
Scania skrev: 29 mar 2023 01:12
Gnällkalaset igång redan alltså. Systemet funkar som jag tycker man kan förvänta sig att det ska funka. Gött efter all väntan.

Är förresten lite nyfiken på vilken tillverkare som har fungerande parkeringsassistansen när sensorer och kameror täcks av lera som sedan beskrivs som ”lite stänk” som om det är representativt för hur kameran ser ut vid vardaglig användning.
Över en halv miljon för en bil och detta var vad de lyckats med? Hmm. Ja, FSD känns ju nära då…

Backkamera fälls ju in på betydligt billigare bilar. I sak finns det inget vidare behov av backkameran vid körning framåt så det kunde ju skötts betydligt bättre. Nu har jag förvisso USS på min bil men de har haft bättre, klart bättre, funktion än backkameran i vinter…

Bilar med fungerande kameror är de som har dem infällbara. VW, MB mfl..
VW har ju dock gått ifrån täckt kamera på ID.4 och då satt spolning för kameran istället. Föredrog täckt som på exempelvis passaten.

Men spolningen funkar rätt bra, dock får man nyttja den ofta.

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 09 apr 2023 10:42
av spacecoin
Collin87 skrev: 09 apr 2023 10:25
VW har ju dock gått ifrån täckt kamera på ID.4 och då satt spolning för kameran istället. Föredrog täckt som på exempelvis passaten.

Men spolningen funkar rätt bra, dock får man nyttja den ofta.
Man kan ju inte ha täckt kamera om man har lite högre förarstödsambitioner. Spolning/rengörning är vägen framåt, för alla kameror.

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 10 apr 2023 09:19
av rogsko74
agehall skrev: 09 apr 2023 09:39
Fast jag gissar på att nasse11 har en bil med parkeringssensorer medan rogsko74 har en bil utan, så det är troligen ingen sensor som ställer till det.
Det stämmer. Min har inga sensorer. Men parkeringsassistenten kom igång av sig själv ca en vecka efter programvaran uppdaterats till 2023.6.9.

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 10 apr 2023 13:16
av spacecoin
I 2023.12 ska man tydligen kunna anpassa typsnittsstorleken i bilen. Förbättrad interaktion med scrollhjul/ui etc.

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 10 apr 2023 18:12
av Honkan
Verkar vara en del bra funktioner i den stora uppdateringen.

https://electrek.co/2023/04/10/tesla-la ... i-upgrade/

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 10 apr 2023 18:34
av ANLI
Kan Tesla Vision bli lika bra som med radar?
Väljer än så länge att inte uppdatera från 2022.24.5 som är den sista med radar

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 10 apr 2023 19:09
av Bjelke
ANLI skrev: 10 apr 2023 18:34
Kan Tesla Vision bli lika bra som med radar?
Väljer än så länge att inte uppdatera från 2022.24.5 som är den sista med radar
Nej knappast, kameror kan inte göra samma saker som radar, och att ta bort en
av två sensor-typer kan bara bli sämre.
Kameror kan göra vissa saker riktigt bra såklart men inte allt och absolut inte det som
radar är bäst på.

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 10 apr 2023 19:35
av simin
Collin87 skrev: 09 apr 2023 10:25

VW har ju dock gått ifrån täckt kamera på ID.4 och då satt spolning för kameran istället. Föredrog täckt som på exempelvis passaten.

Men spolningen funkar rätt bra, dock får man nyttja den ofta.
Har läst någonstans att ingen av VWs suvar (ID4, Tiguan t ex) har den utfällbara backkameran då den är integrerad i loggan som också är öppningsmekanism, och på mer högbyggda bilar hamnar den då för högt upp för att den ska kunna öppnas bekvämt av en kortare person. De bilarna har då en mer traditionell öppningsmekanism precis ovanför regskylten. Golf, Passat, ID3 har däremot kameran gömd under VW-loggan.

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 10 apr 2023 22:51
av Lurkern
ANLI skrev: 10 apr 2023 18:34
Kan Tesla Vision bli lika bra som med radar?
Väljer än så länge att inte uppdatera från 2022.24.5 som är den sista med radar
Vill du aldrig ha en uppdatering till? Den radarn som sitter i dagens bilar är historia för all framtid.

En radar som ger en massa felsignaler behöver inte alls tillföra mer än den skadar. Samtidigt kommer vision att bli bättre och bättre.

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 11 apr 2023 07:19
av agehall
ANLI skrev: 10 apr 2023 18:34
Kan Tesla Vision bli lika bra som med radar?
Väljer än så länge att inte uppdatera från 2022.24.5 som är den sista med radar
Vissa hävdar att bilen i princip blivit oanvändbar. Andra (inkl mig själv) märker ingen direkt försämring. Det enda som jag egentligen märkt av, är att man inte längre kan köra på avstånd 1 eller 8 från framförvarande bil och det stör mig inte. Allt annat anser jag fungerar minst lika bra som det gjorde med radar. Jag har väldigt få spökbromsningar, farthållare och filhållning fungerar utmärkt.

Min slutsats är att det beror på någonting i bilen om det blir bra eller inte, men ingen verkar ha satt fingret på exakt vad och därmed blir det ju lite som ett lotteri.

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 11 apr 2023 07:25
av mikebike
agehall skrev: 11 apr 2023 07:19
ANLI skrev: 10 apr 2023 18:34
Kan Tesla Vision bli lika bra som med radar?
Väljer än så länge att inte uppdatera från 2022.24.5 som är den sista med radar
Vissa hävdar att bilen i princip blivit oanvändbar. Andra (inkl mig själv) märker ingen direkt försämring. Det enda som jag egentligen märkt av, är att man inte längre kan köra på avstånd 1 eller 8 från framförvarande bil och det stör mig inte. Allt annat anser jag fungerar minst lika bra som det gjorde med radar. Jag har väldigt få spökbromsningar, farthållare och filhållning fungerar utmärkt.

Min slutsats är att det beror på någonting i bilen om det blir bra eller inte, men ingen verkar ha satt fingret på exakt vad och därmed blir det ju lite som ett lotteri.
I bra väder fungerar TV nästan lika bra som radar, om inte kamerorna bländas.
Om det är dimma, regnar, stänker upp på rutan, eller snöar, särskilt när det är mörkt, så fungerar det sämre eller inte alls.
Det kan t.o.m. räcka att man spolar rutan för farthållaren skall sänka hastigheten.
Särskilt otrevligt är det att max avstånd blir mycket kortare när man verkligen vill att det skall vara så långt som möjligt, d.v.s. när sikt och väglag är sämre.

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 11 apr 2023 07:42
av agehall
Och där kom motsatta upplevelsen. Jag upplever att bilen fungerar minst lika bra i alla dessa situationer även utan radar, bara som mätpunkt. Har inte haft några som helst problem att köra med AP i dimma som varit så pass tät att jag haft svårt att se men AP såg bilen framför innan jag gjorde det.

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 11 apr 2023 07:58
av mikebike
agehall skrev: 11 apr 2023 07:42
Och där kom motsatta upplevelsen. Jag upplever att bilen fungerar minst lika bra i alla dessa situationer även utan radar, bara som mätpunkt. Har inte haft några som helst problem att köra med AP i dimma som varit så pass tät att jag haft svårt att se men AP såg bilen framför innan jag gjorde det.
Det kanske har blivit något fel i uppdateringen och din bil använder fortfarande radar? :mrgreen:

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 11 apr 2023 08:16
av flamman
mikebike skrev: 11 apr 2023 07:58
agehall skrev: 11 apr 2023 07:42
Och där kom motsatta upplevelsen. Jag upplever att bilen fungerar minst lika bra i alla dessa situationer även utan radar, bara som mätpunkt. Har inte haft några som helst problem att köra med AP i dimma som varit så pass tät att jag haft svårt att se men AP såg bilen framför innan jag gjorde det.
Det kanske har blivit något fel i uppdateringen och din bil använder fortfarande radar? :mrgreen:
Eller tvärtom! :lol:

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 11 apr 2023 09:15
av Bjelke
mikebike skrev: 11 apr 2023 07:25
agehall skrev: 11 apr 2023 07:19
ANLI skrev: 10 apr 2023 18:34
Kan Tesla Vision bli lika bra som med radar?
Väljer än så länge att inte uppdatera från 2022.24.5 som är den sista med radar
Vissa hävdar att bilen i princip blivit oanvändbar. Andra (inkl mig själv) märker ingen direkt försämring. Det enda som jag egentligen märkt av, är att man inte längre kan köra på avstånd 1 eller 8 från framförvarande bil och det stör mig inte. Allt annat anser jag fungerar minst lika bra som det gjorde med radar. Jag har väldigt få spökbromsningar, farthållare och filhållning fungerar utmärkt.

Min slutsats är att det beror på någonting i bilen om det blir bra eller inte, men ingen verkar ha satt fingret på exakt vad och därmed blir det ju lite som ett lotteri.
I bra väder fungerar TV nästan lika bra som radar, om inte kamerorna bländas.
Om det är dimma, regnar, stänker upp på rutan, eller snöar, särskilt när det är mörkt, så fungerar det sämre eller inte alls.
Det kan t.o.m. räcka att man spolar rutan för farthållaren skall sänka hastigheten.
Särskilt otrevligt är det att max avstånd blir mycket kortare när man verkligen vill att det skall vara så långt som möjligt, d.v.s. när sikt och väglag är sämre.
Jag tror att många glömmer att det radarn är bäst på inte märks så mycket under bra
förhållanden eftersom kameror (med bra mjukvara) också kan mäta avstånd och hastighet på
tex bilar framför, problemet kan uppstå när marginalerna blir för små (dvs när en incident är
på G, eller risk för det osv) för DÅ kan man få en obehaglig överraskning.
Att bilen klarar av att hålla ett acceptabelt avstånd vid normal trafik säger inte så mycket
om hur den klarar av en svår situation, tex om bilen framför tappar fart extremt snabbt.
Jag tycker det känns ganska uppenbart på dom som rapporterat att bilen reagerat väldigt sent
och då även (såklart) väldigt kraftigt (för att kompensera för den sena reaktionen).
Man kan väl även uppleva det som att bilen kör ryckigt (eftersom den har svårt att avgöra
framförvarandes hastighet och avstånd exakt).
Så vid normal körning och skapliga förhållanden så funkar vision säkert helt OK för dom
allra flesta.
Tidigare har det ju även varit irriterande att automatiken på halvljuset och regnsensor inte
gick att stänga av när man körde på AP, vilket nu verkar vara löst iaf :)

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 11 apr 2023 09:30
av mikebike
Bjelke skrev: 11 apr 2023 09:15
mikebike skrev: 11 apr 2023 07:25
agehall skrev: 11 apr 2023 07:19
ANLI skrev: 10 apr 2023 18:34
Kan Tesla Vision bli lika bra som med radar?
Väljer än så länge att inte uppdatera från 2022.24.5 som är den sista med radar
Vissa hävdar att bilen i princip blivit oanvändbar. Andra (inkl mig själv) märker ingen direkt försämring. Det enda som jag egentligen märkt av, är att man inte längre kan köra på avstånd 1 eller 8 från framförvarande bil och det stör mig inte. Allt annat anser jag fungerar minst lika bra som det gjorde med radar. Jag har väldigt få spökbromsningar, farthållare och filhållning fungerar utmärkt.

Min slutsats är att det beror på någonting i bilen om det blir bra eller inte, men ingen verkar ha satt fingret på exakt vad och därmed blir det ju lite som ett lotteri.
I bra väder fungerar TV nästan lika bra som radar, om inte kamerorna bländas.
Om det är dimma, regnar, stänker upp på rutan, eller snöar, särskilt när det är mörkt, så fungerar det sämre eller inte alls.
Det kan t.o.m. räcka att man spolar rutan för farthållaren skall sänka hastigheten.
Särskilt otrevligt är det att max avstånd blir mycket kortare när man verkligen vill att det skall vara så långt som möjligt, d.v.s. när sikt och väglag är sämre.
Jag tror att många glömmer att det radarn är bäst på inte märks så mycket under bra
förhållanden eftersom kameror (med bra mjukvara) också kan mäta avstånd och hastighet på
tex bilar framför, problemet kan uppstå när marginalerna blir för små (dvs när en incident är
på G, eller risk för det osv) för DÅ kan man få en obehaglig överraskning.
Att bilen klarar av att hålla ett acceptabelt avstånd vid normal trafik säger inte så mycket
om hur den klarar av en svår situation, tex om bilen framför tappar fart extremt snabbt.
Jag tycker det känns ganska uppenbart på dom som rapporterat att bilen reagerat väldigt sent
och då även (såklart) väldigt kraftigt (för att kompensera för den sena reaktionen).
Man kan väl även uppleva det som att bilen kör ryckigt (eftersom den har svårt att avgöra
framförvarandes hastighet och avstånd exakt).
Så vid normal körning och skapliga förhållanden så funkar vision säkert helt OK för dom
allra flesta.
Tidigare har det ju även varit irriterande att automatiken på halvljuset och regnsensor inte
gick att stänga av när man körde på AP, vilket nu verkar vara löst iaf :)
Ja, det var riktigt läskigt på väg hem från Sundsvall efter Jul. Varje gång det blev 70 eller att bilen framför saktade in av någon annan anledning så minskade avståndet till under acceptabelt med tanke på väglag och sikt.
Rent generellt reagerar farthållaren långsamt, även när bilen framför svänger av t.ex. Då blir man bara irriterad, inte rädd som i ovanstående exempel.
Jag tror mig ha läst att FSD kan se blinkers hos framförvarande bilar, men min bil/mjukvara kan uppenbarligen inte se att andra bilar bromsar.

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 11 apr 2023 09:44
av Niklas Z
mikebike skrev: 11 apr 2023 09:30
Rent generellt reagerar farthållaren långsamt, även när bilen framför svänger av t.ex. Då blir man bara irriterad, inte rädd som i ovanstående exempel.
Farthållaren har reagerat långsamt hela tiden jag haft min bil (sedan september 2020). Den är seg med att öka farten när bilen framför accelererar och den är likaså seg att sänka farten när framförvarande bil gör det.

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 11 apr 2023 10:09
av jeppe_sthlm
Niklas Z skrev: 11 apr 2023 09:44
mikebike skrev: 11 apr 2023 09:30
Rent generellt reagerar farthållaren långsamt, även när bilen framför svänger av t.ex. Då blir man bara irriterad, inte rädd som i ovanstående exempel.
Farthållaren har reagerat långsamt hela tiden jag haft min bil (sedan september 2020). Den är seg med att öka farten när bilen framför accelererar och den är likaså seg att sänka farten när framförvarande bil gör det.
Det är rätt stor skillnad jämfört med AP1 - den var som en magnet till bilar framför och accellererade direkt om en bil flyttade på sig i omkörningsfilen.

Generellt tycker jag nog att AP3 stabilare och inte alls lika känslig för dåliga linjer osv. AP1 började svajja rätt rejält så fort linjerna blev lite dåliga.

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 11 apr 2023 10:11
av spacecoin
jeppe_sthlm skrev: 11 apr 2023 10:09
Niklas Z skrev: 11 apr 2023 09:44
mikebike skrev: 11 apr 2023 09:30
Rent generellt reagerar farthållaren långsamt, även när bilen framför svänger av t.ex. Då blir man bara irriterad, inte rädd som i ovanstående exempel.
Farthållaren har reagerat långsamt hela tiden jag haft min bil (sedan september 2020). Den är seg med att öka farten när bilen framför accelererar och den är likaså seg att sänka farten när framförvarande bil gör det.
Det är rätt stor skillnad jämfört med AP1 - den var som en magnet till bilar framför och accellererade direkt om en bil flyttade på sig i omkörningsfilen.

Generellt tycker jag nog att AP3 stabilare och inte alls lika känslig för dåliga linjer osv. AP1 började svajja rätt rejält så fort linjerna blev lite dåliga.
Med tanke på att AP1 är 10 år gammal så får vi hoppas att dagens system i bilar är bättre. tyvärr är skillnaden inte helt uppenbar alla gånger (ex skyltar, hastighetsanpassning).

Re: Senaste version 2023.6

Postat: 11 apr 2023 10:43
av mikebike
Niklas Z skrev: 11 apr 2023 09:44
mikebike skrev: 11 apr 2023 09:30
Rent generellt reagerar farthållaren långsamt, även när bilen framför svänger av t.ex. Då blir man bara irriterad, inte rädd som i ovanstående exempel.
Farthållaren har reagerat långsamt hela tiden jag haft min bil (sedan september 2020). Den är seg med att öka farten när bilen framför accelererar och den är likaså seg att sänka farten när framförvarande bil gör det.
Ja, fartökningen har alltid varit långsam (jämfört med Volvo), men just när det gäller bilar som lämnar körfältet framför har det blivit sämre.
Inbromsningen har jag inte upplevt som långsam innan TV och vid dålig sikt är det riktigt illa nu. När bilen framför bromsar minskar avståndet raskt till hälften.