Re: Senaste version 2023.6
Postat: 05 apr 2023 10:14
Inget att stressa över. Knappt hälften av flottan ligger på 2023.6.8. Och en hel del ligger kvar på äldre varianter, av olika anledningar.
Inget att stressa över. Knappt hälften av flottan ligger på 2023.6.8. Och en hel del ligger kvar på äldre varianter, av olika anledningar.
När jag hade det felet var det en sensor som behövde bytas.rogsko74 skrev:Hej!
Har en Tesla M3 LR som hämtades ny i Umeå i lördags. Fick senaste uppdateringen inatt och uppdaterade via appen i morse. I bilen kan jag se uppdateringen. Men: får bara "Parkeringsassistans ej tillgänglig". Har testat att starta om bilen/infotainment, kollat kameror, kört i både låg och normal fart, men får samma meddelande så snart jag kör under 8 km/h.
Nån som haft problem att "få igång"/kalibrera parkeringsassistans och kan ge ett tips?
/MVH Roger
VW har ju dock gått ifrån täckt kamera på ID.4 och då satt spolning för kameran istället. Föredrog täckt som på exempelvis passaten.Airlift skrev: ↑29 mar 2023 06:36Över en halv miljon för en bil och detta var vad de lyckats med? Hmm. Ja, FSD känns ju nära då…Scania skrev: ↑29 mar 2023 01:12Gnällkalaset igång redan alltså. Systemet funkar som jag tycker man kan förvänta sig att det ska funka. Gött efter all väntan.
Är förresten lite nyfiken på vilken tillverkare som har fungerande parkeringsassistansen när sensorer och kameror täcks av lera som sedan beskrivs som ”lite stänk” som om det är representativt för hur kameran ser ut vid vardaglig användning.
Backkamera fälls ju in på betydligt billigare bilar. I sak finns det inget vidare behov av backkameran vid körning framåt så det kunde ju skötts betydligt bättre. Nu har jag förvisso USS på min bil men de har haft bättre, klart bättre, funktion än backkameran i vinter…
Bilar med fungerande kameror är de som har dem infällbara. VW, MB mfl..
Man kan ju inte ha täckt kamera om man har lite högre förarstödsambitioner. Spolning/rengörning är vägen framåt, för alla kameror.
Det stämmer. Min har inga sensorer. Men parkeringsassistenten kom igång av sig själv ca en vecka efter programvaran uppdaterats till 2023.6.9.
Nej knappast, kameror kan inte göra samma saker som radar, och att ta bort en
Har läst någonstans att ingen av VWs suvar (ID4, Tiguan t ex) har den utfällbara backkameran då den är integrerad i loggan som också är öppningsmekanism, och på mer högbyggda bilar hamnar den då för högt upp för att den ska kunna öppnas bekvämt av en kortare person. De bilarna har då en mer traditionell öppningsmekanism precis ovanför regskylten. Golf, Passat, ID3 har däremot kameran gömd under VW-loggan.
Vill du aldrig ha en uppdatering till? Den radarn som sitter i dagens bilar är historia för all framtid.
Vissa hävdar att bilen i princip blivit oanvändbar. Andra (inkl mig själv) märker ingen direkt försämring. Det enda som jag egentligen märkt av, är att man inte längre kan köra på avstånd 1 eller 8 från framförvarande bil och det stör mig inte. Allt annat anser jag fungerar minst lika bra som det gjorde med radar. Jag har väldigt få spökbromsningar, farthållare och filhållning fungerar utmärkt.
I bra väder fungerar TV nästan lika bra som radar, om inte kamerorna bländas.agehall skrev: ↑11 apr 2023 07:19Vissa hävdar att bilen i princip blivit oanvändbar. Andra (inkl mig själv) märker ingen direkt försämring. Det enda som jag egentligen märkt av, är att man inte längre kan köra på avstånd 1 eller 8 från framförvarande bil och det stör mig inte. Allt annat anser jag fungerar minst lika bra som det gjorde med radar. Jag har väldigt få spökbromsningar, farthållare och filhållning fungerar utmärkt.
Min slutsats är att det beror på någonting i bilen om det blir bra eller inte, men ingen verkar ha satt fingret på exakt vad och därmed blir det ju lite som ett lotteri.
Det kanske har blivit något fel i uppdateringen och din bil använder fortfarande radar?agehall skrev: ↑11 apr 2023 07:42Och där kom motsatta upplevelsen. Jag upplever att bilen fungerar minst lika bra i alla dessa situationer även utan radar, bara som mätpunkt. Har inte haft några som helst problem att köra med AP i dimma som varit så pass tät att jag haft svårt att se men AP såg bilen framför innan jag gjorde det.
Eller tvärtom!mikebike skrev: ↑11 apr 2023 07:58Det kanske har blivit något fel i uppdateringen och din bil använder fortfarande radar?agehall skrev: ↑11 apr 2023 07:42Och där kom motsatta upplevelsen. Jag upplever att bilen fungerar minst lika bra i alla dessa situationer även utan radar, bara som mätpunkt. Har inte haft några som helst problem att köra med AP i dimma som varit så pass tät att jag haft svårt att se men AP såg bilen framför innan jag gjorde det.![]()
Jag tror att många glömmer att det radarn är bäst på inte märks så mycket under bramikebike skrev: ↑11 apr 2023 07:25I bra väder fungerar TV nästan lika bra som radar, om inte kamerorna bländas.agehall skrev: ↑11 apr 2023 07:19Vissa hävdar att bilen i princip blivit oanvändbar. Andra (inkl mig själv) märker ingen direkt försämring. Det enda som jag egentligen märkt av, är att man inte längre kan köra på avstånd 1 eller 8 från framförvarande bil och det stör mig inte. Allt annat anser jag fungerar minst lika bra som det gjorde med radar. Jag har väldigt få spökbromsningar, farthållare och filhållning fungerar utmärkt.
Min slutsats är att det beror på någonting i bilen om det blir bra eller inte, men ingen verkar ha satt fingret på exakt vad och därmed blir det ju lite som ett lotteri.
Om det är dimma, regnar, stänker upp på rutan, eller snöar, särskilt när det är mörkt, så fungerar det sämre eller inte alls.
Det kan t.o.m. räcka att man spolar rutan för farthållaren skall sänka hastigheten.
Särskilt otrevligt är det att max avstånd blir mycket kortare när man verkligen vill att det skall vara så långt som möjligt, d.v.s. när sikt och väglag är sämre.
Ja, det var riktigt läskigt på väg hem från Sundsvall efter Jul. Varje gång det blev 70 eller att bilen framför saktade in av någon annan anledning så minskade avståndet till under acceptabelt med tanke på väglag och sikt.Bjelke skrev: ↑11 apr 2023 09:15Jag tror att många glömmer att det radarn är bäst på inte märks så mycket under bramikebike skrev: ↑11 apr 2023 07:25I bra väder fungerar TV nästan lika bra som radar, om inte kamerorna bländas.agehall skrev: ↑11 apr 2023 07:19Vissa hävdar att bilen i princip blivit oanvändbar. Andra (inkl mig själv) märker ingen direkt försämring. Det enda som jag egentligen märkt av, är att man inte längre kan köra på avstånd 1 eller 8 från framförvarande bil och det stör mig inte. Allt annat anser jag fungerar minst lika bra som det gjorde med radar. Jag har väldigt få spökbromsningar, farthållare och filhållning fungerar utmärkt.
Min slutsats är att det beror på någonting i bilen om det blir bra eller inte, men ingen verkar ha satt fingret på exakt vad och därmed blir det ju lite som ett lotteri.
Om det är dimma, regnar, stänker upp på rutan, eller snöar, särskilt när det är mörkt, så fungerar det sämre eller inte alls.
Det kan t.o.m. räcka att man spolar rutan för farthållaren skall sänka hastigheten.
Särskilt otrevligt är det att max avstånd blir mycket kortare när man verkligen vill att det skall vara så långt som möjligt, d.v.s. när sikt och väglag är sämre.
förhållanden eftersom kameror (med bra mjukvara) också kan mäta avstånd och hastighet på
tex bilar framför, problemet kan uppstå när marginalerna blir för små (dvs när en incident är
på G, eller risk för det osv) för DÅ kan man få en obehaglig överraskning.
Att bilen klarar av att hålla ett acceptabelt avstånd vid normal trafik säger inte så mycket
om hur den klarar av en svår situation, tex om bilen framför tappar fart extremt snabbt.
Jag tycker det känns ganska uppenbart på dom som rapporterat att bilen reagerat väldigt sent
och då även (såklart) väldigt kraftigt (för att kompensera för den sena reaktionen).
Man kan väl även uppleva det som att bilen kör ryckigt (eftersom den har svårt att avgöra
framförvarandes hastighet och avstånd exakt).
Så vid normal körning och skapliga förhållanden så funkar vision säkert helt OK för dom
allra flesta.
Tidigare har det ju även varit irriterande att automatiken på halvljuset och regnsensor inte
gick att stänga av när man körde på AP, vilket nu verkar vara löst iaf![]()
Farthållaren har reagerat långsamt hela tiden jag haft min bil (sedan september 2020). Den är seg med att öka farten när bilen framför accelererar och den är likaså seg att sänka farten när framförvarande bil gör det.
Det är rätt stor skillnad jämfört med AP1 - den var som en magnet till bilar framför och accellererade direkt om en bil flyttade på sig i omkörningsfilen.
Med tanke på att AP1 är 10 år gammal så får vi hoppas att dagens system i bilar är bättre. tyvärr är skillnaden inte helt uppenbar alla gånger (ex skyltar, hastighetsanpassning).jeppe_sthlm skrev: ↑11 apr 2023 10:09Det är rätt stor skillnad jämfört med AP1 - den var som en magnet till bilar framför och accellererade direkt om en bil flyttade på sig i omkörningsfilen.
Generellt tycker jag nog att AP3 stabilare och inte alls lika känslig för dåliga linjer osv. AP1 började svajja rätt rejält så fort linjerna blev lite dåliga.
Ja, fartökningen har alltid varit långsam (jämfört med Volvo), men just när det gäller bilar som lämnar körfältet framför har det blivit sämre.