Precis, kommer Tesla klara av att hålla dessa marginalerna när de ökar produktionstakten ytterligare?
Hittills har marginalerna ökat rejält samtidigt som volym ökat och ASP minskat, så det ser rätt bra ut för framtiden.
/fth
Ja och de stora kostnadsbesparingarna med gigapress till hela produktionen och 4680 har man fortfarande framför sig. ASP är heller inte långt över genomsnittspriset för en ny bil på flera av Teslas största marknader. I USA var tex genomsnittspriset för en ny bil år 2020 38960usd.
Det pratas ju om att Tesla kommer upp i en bruttomarginal på ca 40% med en allt mer ökad mjukvaruförsäljning.
Dessutom satsas mycket på helkundserbjudanden.
Har man:
1. Tesla bil
2. Tesla solceller
3. Tesla Powerwall
4. Tesla försäkring
5. Tesla FSD
6. Tesla VPP elbolag
Så får man stora rabatter. Men det blir svårt/dyrt att byta till ett annat märke.
Allt enligt välkänt Apple tänk.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Tesla har 3ggr högre bruttovinst per bil än GM och 6ggr högre än Ford.
Om nu Tesla ligger på en årstakt på ca 1 miljon bilar.
Det skulle innebära att GM måste sälja 3 miljoner bilar för att tjäna lika mycket pengar som Tesla och Ford måste sälja 6 miljoner bilar.
Om då Tesla säljer ca 2 miljoner bilar 2023.
Det skulle innebära att GM måste sälja 6 miljoner bilar för att tjäna lika mycket pengar som Tesla och Ford måste sälja 12 miljoner bilar.
Tesla 2022.jpg
Porsche och Ferrari har väl högre marginal än Tesla men det måste ju finnas tillräckligt många kunder med tillräckligt mycket pengar också...
Teslas stora problem nu är att man inte hinner leverera.
Global vehicle inventory (days of supply)
Q3 2020, 14 dagar
Q3 2021, 6 dagar (-57%) https://ir.tesla.com/#tab-quarterly-disclosure
Tesla höjer priserna, men tyvärr ökar ändå leveranstiderna.
Men bortsett från M/X som varit utan produktion i ett år och modeller som inte börjat tillverkas ännu så har Tesla korta leveranstider jämför med t ex VW
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Ja och de stora kostnadsbesparingarna med gigapress till hela produktionen och 4680 har man fortfarande framför sig. ASP är heller inte långt över genomsnittspriset för en ny bil på flera av Teslas största marknader. I USA var tex genomsnittspriset för en ny bil år 2020 38960usd.
ASP bör också kunna öka när leveranser av S/X i volym kommer igång, med bibehållen eller ökande marginal.
Det är faktiskt svårt att hitta någon indikator som pekar åt fel håll för TSLA just nu.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Tesla styr till de dyraste P modellerna.
USA
Model Y P
Est. Delivery: December 2021
Model 3 P
Est. Delivery: November 2021
Ja, vissa modeller har fått några månaders väntetid i USA men det är ju ändå inte så blodigt. Dubbla den tiden är ju inte helt ovanligt på vissa modeller hos andra märken.
Känns ändå på det stora hela som att Tesla tillverkar allt de kan sälja
Det finns ju dock alla möjligheter för Tesla att efterhand utöka sin marknad till nya grupper av kunder.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Tesla styr till de dyraste P modellerna.
USA
Model Y P
Est. Delivery: December 2021
Model 3 P
Est. Delivery: November 2021
Ja, vissa modeller har fått några månaders väntetid i USA men det är ju ändå inte så blodigt. Dubbla den tiden är ju inte helt ovanligt på vissa modeller hos andra märken.
Känns ändå på det stora hela som att Tesla tillverkar allt de kan sälja
Det finns ju dock alla möjligheter för Tesla att efterhand utöka sin marknad till nya grupper av kunder.
Tesla har ökat produktionen rätt rejält i år samtidigt som man höjt priserna och har trots det den längsta leveranstiden man har haft på länge. Med tanke på marginaler och hur lågt ASP de hade senaste kvartalet kommer de lätt kunna sänka priserna för att öka efterfrågan.
Det är högsta stägningskurs någonsin men inte högsta intradag. Intradag är det som betyder något men galet härligt ändå ATH är förhoppningsvis inte långt borta