Sida 316 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 30 jul 2020 13:03
av nek0
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Hur många batterier har tesla köpt?
Alla.
Då vet vi varför VW inte levererar några ID.3 bilar. De saknar batterier och ljuger om mjukvaran. :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 30 jul 2020 13:18
av Jordad
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Hur många batterier har tesla köpt?
Alla.
:lol:

Re: Artikel i media

Postat: 02 aug 2020 00:56
av Zalman3
Regeringen vill göra mer för att öka batteriproduktionen

För att nå klimatmålen elektrifieras Sverige i rasande takt – och batterier ses som en nyckelpunkt för att ställa om från fossila bränslen.

Regeringen har gett tre myndigheter i uppdrag att se över hur man kan underlätta en ökad batteriproduktion, och bidra till att tillverkningen är hållbar.
https://www.di.se/nyheter/regeringen-vi ... duktionen/

Re: Artikel i media

Postat: 02 aug 2020 11:49
av Teslaspolen
Känns som det var förra veckan man envisades att prata om biodrivmedel som framtiden. Men skönt att höra att så inte längre är fallet.

Re: Artikel i media

Postat: 02 aug 2020 14:26
av mati
SwedishAdvocate skrev:
Tellus skrev:
12man skrev:
Audi etron brann i natt, potsdam trakten, 1 död

https://m.bild.de/regional/berlin/berli ... 440,view=a
Oj! Sökte men kunde inte hitta någon annan info om detta. Ej bra på tyska och google translate gav lite oklar info. Var det något familjegräl? Kupén ser relativt intakt ut.
Är inte heller så bra på tyska...

Men som jag förstår det så kan det "eventuellt" ha varit någon form av "tvist" inom familjen innan. Av någon okänd anledning kör den nittonåriga dottern sedan in i ett träd med bilen. Hennes pappa och X antal ytterligare personer föröker få ut henne. Man försöker krossa rutan med en mejsel. Men det gick inte.

Känns som man borde skaffa två sådana där grejer som det går att krossa bilrutor med ifall man inte redan har en... Och sedan stoppa en väskan och den andra i bilen...
Det står att pappan efter en familjetvist tillsammans med en bekant försökte "bromsa ut" dottern som körde e-tron. Jag tolkar det som att hon försökte köra ifrån dem, och att det blev någon form av biljakt. Man kan räkna ut själv hur det har gått till. En 19 årig tjej som precis har tagit körkortet sitter bakom ratten på en bil med över 400 hästkrafter, hon blir jagad av sin far och ytterligare en gubbe.
De kör på en smal landsväg i östtyska ödemarken med en massa träd utmed vägkanten. Troligen är de helt ensamma på vägen. Hur kan detta inte gå åt helvete?
Att bilen började brinna av okänd anledning eller att den bara sådär lite random körde av vägen och in i ett träd kan vi nog bocka av som bullshit.

Re: Artikel i media

Postat: 02 aug 2020 14:32
av Verdi
mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Tellus skrev:
12man skrev:
Audi etron brann i natt, potsdam trakten, 1 död

https://m.bild.de/regional/berlin/berli ... 440,view=a
Oj! Sökte men kunde inte hitta någon annan info om detta. Ej bra på tyska och google translate gav lite oklar info. Var det något familjegräl? Kupén ser relativt intakt ut.
Är inte heller så bra på tyska...

Men som jag förstår det så kan det "eventuellt" ha varit någon form av "tvist" inom familjen innan. Av någon okänd anledning kör den nittonåriga dottern sedan in i ett träd med bilen. Hennes pappa och X antal ytterligare personer föröker få ut henne. Man försöker krossa rutan med en mejsel. Men det gick inte.

Känns som man borde skaffa två sådana där grejer som det går att krossa bilrutor med ifall man inte redan har en... Och sedan stoppa en väskan och den andra i bilen...
Det står att pappan efter en familjetvist tillsammans med en bekant försökte "bromsa ut" dottern som körde e-tron. Jag tolkar det som att hon försökte köra ifrån dem, och att det blev någon form av biljakt. Man kan räkna ut själv hur det har gått till. En 19 årig tjej som precis har tagit körkortet sitter bakom ratten på en bil med över 400 hästkrafter, hon blir jagad av sin far och ytterligare en gubbe.
De kör på en smal landsväg i östtyska ödemarken med en massa träd utmed vägkanten. Troligen är de helt ensamma på vägen. Hur kan detta inte gå åt helvete?
Att bilen började brinna av okänd anledning eller att den bara sådär lite random körde av vägen och in i ett träd kan vi nog bocka av som bullshit.
Modern form av balkongflygning?

Re: Artikel i media

Postat: 02 aug 2020 21:09
av mati
Verdi skrev:
Modern form av balkongflygning?
Kanske det. Jag får konstiga vibbar när jag läser detta. Stackars tjejen kanske inte ville gifta sig med pappans "bekant".
Nä, bäst jag håller käft nu.

Re: Artikel i media

Postat: 03 aug 2020 18:56
av Front242

Re: Artikel i media

Postat: 03 aug 2020 21:41
av Zalman3
Front242 skrev:
Imponerande!

Re: Artikel i media

Postat: 04 aug 2020 09:04
av _TonyV
Front242 skrev:
Peter Carlsson (Northvolt) skulle nog behöva ringa sin gamla polare Elon.

Re: Artikel i media

Postat: 07 aug 2020 21:11
av taliz
https://electrek.co/2020/08/07/vw-ceo-t ... iday-test/

Lite kul, han ska testa hur laddnätverken funkar i 2v....

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 12:19
av renes
Värt att läsa för allt de utelämnar.
Det tar längre tid att läsa instruktionerna än att fylla tanken. Fem kilo vätgas tar bara två-tre minuter att fylla, en elbil hade fått stå här minst en timme.
Att transporteras ljudlöst som i en elbil och samtidigt kunna tanka dem fullt på någon minut känns så mycket rimligare än att krångla med sladdar.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/en-kamp ... -tankarna/

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 12:35
av Svenssons
renes skrev:
Värt att läsa för allt de utelämnar.
Det tar längre tid att läsa instruktionerna än att fylla tanken. Fem kilo vätgas tar bara två-tre minuter att fylla, en elbil hade fått stå här minst en timme.
Sant på en del av vätgasstationerna under förutsättning att tankarna är fyllda, bilen kan tankas med 6 kg och ingen annan vätgasbil nyss varit där i närtid (senaste timmen typ). I Sverige finns det tre stationer där detta gäller:
Mariestad
Arlanda
Sandviken

Sannolikheten att någon annan vätgasbil har tankat där senaste timmen är inte särskilt stor dock...

Hur ska kunna ta sig till resten av landet och tillbaka? Släpvagn.

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 12:38
av taliz
Tycker man hör mindre och mindre om vätgas. Inte särskilt oväntat.
Om 2-3 år är det nog närmast obefintligt.

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 12:47
av Svenssons
taliz skrev:
Tycker man hör mindre och mindre om vätgas. Inte särskilt oväntat.
Om 2-3 år är det nog närmast obefintligt.
Inga större pågående EU-projekt men gissar att det kommer lobbas fram några igen och när dessa miljarder ska spridas ut till lobbyorganisationerna så får vi på nytt höra lite om det men hoppas att politikerna tillslut fattar att det finns viktigare områden att lägga dessa resurser på.

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 13:33
av Teslaspolen
Finns det någon bra informationssida där man samlat kan hitta bra källor emot vätgasvurmares tokigheter?

Lätt att argumentera, men det tar en otrolig massa tid att gräva fram pålitliga källor eller exempel varje gång...

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 13:43
av Fredrik j
Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 13:59
av Teslaspolen
Fredrik j skrev:
Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig? :P

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 14:42
av Fredrik j
Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig? :P
Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 14:51
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig? :P
Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.
Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 15:26
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig? :P
Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.
Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?
Det borde ju bli ungefär 6kg/timme/stolpe då.

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 15:33
av znak3
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig? :P
Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.
Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?
Det borde ju bli ungefär 6kg/timme/stolpe då.
Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil då :)

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 15:40
av bylund
znak3 skrev:

Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil då :)
Hellre köra än göra!

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 15:43
av Verdi
znak3 skrev:

Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil då :)

Nä inte ett dugg. Har man vätgasbil måste man alltid köra på vätgas och dessutom ha en mer komplicerad drivlina ombord.

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 15:43
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig? :P
Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.
Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?
Det borde ju bli ungefär 6kg/timme/stolpe då.
Så en mobil laddare som ska ersätta en stolpe i 5 timmar kommer att ha 30 kg vätgas när den kommer? Det lär ha gått åt cirka 300 kWh el efter att en elbil har fått i sig 100 kWh. Ser ut som du också antar att bränslecellerna skall kunna leverera 100kW. Undra hur många miljoner PowerCell vill ha för sin PowerCell S3 125 kW.

Själv har jag svårt att se ekonomin i detta plus skulle inte vilja ladda bredvid en mobil laddstation med upp till 30 kg vätgas.