Sida 32 av 84

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 08 sep 2019 09:29
av Fredrik j

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 08 sep 2019 22:44
av Geni87
Läste igenom den igår, mycket intressant artikel där man får se många delar av bilen ganska detaljerat.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 00:21
av helix
Har ju spekulerats en del även i den här tråden om Model S på NBR så postar samma info här som i den andra tråden om NBR. Det blir alltså ingen tidtagning och Tesla ska dit i nästa vecka och göra interna tester. That's it!

https://www.roadandtrack.com/car-cultur ... he-taycan/

"Editor's Note: This article was originally published Friday, Sept. 6, 2019, at 2:39 PM EST. On Saturday, Sept. 7, a Tesla spokesperson provided Road & Track with the following statement: "Tesla is excited to be a part at the Industry Pool testing community next week at the Nürburgring. Our participation is confirmed and contracted by the Nürburgring."

"Industry Pool" is the name for the Nürburgring's open-lapping test sessions reserved exclusively for automakers and auto industry suppliers. You've likely seen spy photos or videos from Industry Pool sessions—this is where automakers and suppliers test and tune their prototype vehicles on the 'Ring. Lap timing is prohibited during Industry Pool sessions—there's often heavy traffic, with everything from supercars to SUVs, and while drivers can occasionally run a fast segment when traffic allows, it's impossible (and against the rules) to run a complete lap at full speed during Industry Pool."

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 07:07
av Geni87
...men Tweeten gav ju mycket uppmärksamhet iaf. ^^

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 07:54
av Legato
Tråkigt... Men bra att de iaf skickar en bil dit för att testa. Jag trodde favorit var att det skulle ske mycket senare eller inte alls.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 08:46
av Svenssons
Legato skrev:
Tråkigt... Men bra att de iaf skickar en bil dit för att testa. Jag trodde favorit var att det skulle ske mycket senare eller inte alls.
Antar att inget rekordförsök kan utföras då...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 12:00
av mjwahl
Legato skrev:
Tråkigt... Men bra att de iaf skickar en bil dit för att testa. Jag trodde favorit var att det skulle ske mycket senare eller inte alls.
Elon Musk struntade tydligen helt i vårat vad - snyft... att man aldrig får man tjäna pengar på Tesla alltså.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 12:51
av Fredrik j
Som sagt, det är ju nu Porsche skulle syna och höja insatserna genom att erbjuda Tesla att göra ett rekordförsök på en av dom dagar jag antar att Porsche har bokat själva.
Inte troligt (dom har väl ett eget testprogram) men det skulle ju bli fokus från pressen...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 14:55
av Legato
Fredrik j skrev:
Som sagt, det är ju nu Porsche skulle syna och höja insatserna genom att erbjuda Tesla att göra ett rekordförsök på en av dom dagar jag antar att Porsche har bokat själva.
Inte troligt (dom har väl ett eget testprogram) men det skulle ju bli fokus från pressen...
Tesla har ju inte hävdat att de hade några planer på rekordförsök. Det är ju bara medias egen tolkning av Elons tweet. Elon sa bara att Model S skulle vara på ringen nästa vecka vilket nu visar sig stämma.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 14:56
av Legato
mjwahl skrev:
Legato skrev:
Tråkigt... Men bra att de iaf skickar en bil dit för att testa. Jag trodde favorit var att det skulle ske mycket senare eller inte alls.
Elon Musk struntade tydligen helt i vårat vad - snyft... att man aldrig får man tjäna pengar på Tesla alltså.
Du sparade ju 5000:-, det är mig det är synd om ;)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 18:49
av Fredrik j
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Som sagt, det är ju nu Porsche skulle syna och höja insatserna genom att erbjuda Tesla att göra ett rekordförsök på en av dom dagar jag antar att Porsche har bokat själva.
Inte troligt (dom har väl ett eget testprogram) men det skulle ju bli fokus från pressen...
Tesla har ju inte hävdat att de hade några planer på rekordförsök. Det är ju bara medias egen tolkning av Elons tweet. Elon sa bara att Model S skulle vara på ringen nästa vecka vilket nu visar sig stämma.
Precis. Så riskfritt för porsche att erbjuda ett försök.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 22:07
av helix
Satt och kikade på en video om produktionen av Taycan. Tycker det är lite ironiskt att Model 3 fått skit för att det är tunn lack runt vissa gångjärn som sitter dolda och att primer skiner igenom. Jag hade normalt sett aldrig reflekterat över det här men efter att Model 3 synas i minsta lilla söm så har man ju börjat lägga märke till sådant man aldrig tidigare gjort :D
lack1.png
lack2.png
Intressant video för övrigt som visar produktionslinan och de olika momenten i tillverkningen:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 22:18
av Fredrik j
Helt klart skillnad mot äldre porschemodeller.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 10 sep 2019 21:11
av Zalman3
Nu säljs Taycan kontrakt för 100.000kr på blocket.

Här är din chans att få din valfria Taycan model innan alla andra. Jag innehar en förbeställning med leverans Januari 2020 leverans bland dom första i landet.

Hela 2020 och halva 2021 års produktion på bilen är redan såld.

Jag överlåter min förbeställning till köparen omedelbart efter betalning, sedan är det upp till er hur ni väljer att konfigurera er nya drömbil.

OBS! Denna annons avser endast kostnaden för att ta över förbeställningen hos en av Sveriges största Porsche handlare. Själva bilens pris överenskommes med Porsche Center.
https://www.blocket.se/stockholm/Porsch ... m?ca=2&w=3

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 10 sep 2019 21:20
av dd88
Zalman3 skrev:
Nu säljs Taycan kontrakt för 100.000kr på blocket.

Här är din chans att få din valfria Taycan model innan alla andra. Jag innehar en förbeställning med leverans Januari 2020 leverans bland dom första i landet.

Hela 2020 och halva 2021 års produktion på bilen är redan såld.

Jag överlåter min förbeställning till köparen omedelbart efter betalning, sedan är det upp till er hur ni väljer att konfigurera er nya drömbil.

OBS! Denna annons avser endast kostnaden för att ta över förbeställningen hos en av Sveriges största Porsche handlare. Själva bilens pris överenskommes med Porsche Center.
https://www.blocket.se/stockholm/Porsch ... m?ca=2&w=3
Om Porsche hanterar Taycan på samma sätt som sina övriga efterfrågade modeller så kan inte kontrakten överlåtas utan de erbjuds till nästa person i kön (eller snarare nästa person som säljaren är polare med) om en köpare hoppar av.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 10 sep 2019 21:32
av Verdi
dd88 skrev:
Zalman3 skrev:
Nu säljs Taycan kontrakt för 100.000kr på blocket.

Här är din chans att få din valfria Taycan model innan alla andra. Jag innehar en förbeställning med leverans Januari 2020 leverans bland dom första i landet.

Hela 2020 och halva 2021 års produktion på bilen är redan såld.

Jag överlåter min förbeställning till köparen omedelbart efter betalning, sedan är det upp till er hur ni väljer att konfigurera er nya drömbil.

OBS! Denna annons avser endast kostnaden för att ta över förbeställningen hos en av Sveriges största Porsche handlare. Själva bilens pris överenskommes med Porsche Center.
https://www.blocket.se/stockholm/Porsch ... m?ca=2&w=3
Om Porsche hanterar Taycan på samma sätt som sina övriga efterfrågade modeller så kan inte kontrakten överlåtas utan de erbjuds till nästa person i kön (eller snarare nästa person som säljaren är polare med) om en köpare hoppar av.

Nej det ska inte vara på samma vis som med de andra utan en mer rättvis kö där man inte behöver vara återkommande kund.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 10 sep 2019 21:38
av dd88
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Zalman3 skrev:
Nu säljs Taycan kontrakt för 100.000kr på blocket.

Här är din chans att få din valfria Taycan model innan alla andra. Jag innehar en förbeställning med leverans Januari 2020 leverans bland dom första i landet.

Hela 2020 och halva 2021 års produktion på bilen är redan såld.

Jag överlåter min förbeställning till köparen omedelbart efter betalning, sedan är det upp till er hur ni väljer att konfigurera er nya drömbil.

OBS! Denna annons avser endast kostnaden för att ta över förbeställningen hos en av Sveriges största Porsche handlare. Själva bilens pris överenskommes med Porsche Center.
https://www.blocket.se/stockholm/Porsch ... m?ca=2&w=3
Om Porsche hanterar Taycan på samma sätt som sina övriga efterfrågade modeller så kan inte kontrakten överlåtas utan de erbjuds till nästa person i kön (eller snarare nästa person som säljaren är polare med) om en köpare hoppar av.

Nej det ska inte vara på samma vis som med de andra utan en mer rättvis kö där man inte behöver vara återkommande kund.
Läst lite blandat om det där. Tydligen får varje PC ett gäng Taycan-slots för ”sina VIP-kunder” och sen så finns det en allmän kölista för ”pöbeln”, skulle gissa att annonsen försöker sälja en köplats hos sitt lokala PC. Om det är fallet så har handlarna gemensamt tagit beslut om att köplats inte kan förmedlas (vill minnas att det var något år sen dom gick ut med det).

Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 00:12
av taliz
"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."

https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/

Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.

https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 06:37
av Verdi
taliz skrev:
"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."

https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/

Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.

https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
Model 3 har väl ett mindre batteri?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 12:14
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:
"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."

https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/

Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.

https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
Model 3 har väl ett mindre batteri?
Vilket gör det ännu mer imponerande.
Porsche har ju precis som étron reserverat en stor del av batteriet för att kunna ladda snabbt, det har inte Tesla gjort.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 12:30
av HelectriC
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."

https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/

Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.

https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
Model 3 har väl ett mindre batteri?
Vilket gör det ännu mer imponerande.

Porsche har ju precis som étron reserverat en stor del av batteriet för att kunna ladda snabbt, det har inte Tesla gjort.
nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 12:31
av Verdi
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."

https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/

Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.

https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
Model 3 har väl ett mindre batteri?
Vilket gör det ännu mer imponerande.

Porsche har ju precis som étron reserverat en stor del av batteriet för att kunna ladda snabbt, det har inte Tesla gjort.
nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
Du har inte provat taliz glasögon. Han ser allt med en lite annan vinkel tack vare dem. :lol:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 12:47
av helix
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."

https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/

Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.

https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
Model 3 har väl ett mindre batteri?
Vilket gör det ännu mer imponerande.

Porsche har ju precis som étron reserverat en stor del av batteriet för att kunna ladda snabbt, det har inte Tesla gjort.
nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
Håller med.

dock har du fel siffror. Taycan har inte laddat 71kWh, utan 63kWh att jämföra med Teslans 56kWh.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 12:49
av Laban
HelectriC skrev:
nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
Model 3 laddas med 3.3C max medan Taycan laddar som mest med 2.8C. Har man dessutom mindre buffert på det (troligt) så skulle jag nog säga att det är mer imponerande.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 12 sep 2019 12:54
av HelectriC
helix skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."

https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/

Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.

https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
Model 3 har väl ett mindre batteri?
Vilket gör det ännu mer imponerande.

Porsche har ju precis som étron reserverat en stor del av batteriet för att kunna ladda snabbt, det har inte Tesla gjort.
nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
Håller med.

dock har du fel siffror. Taycan har inte laddat 71kWh, utan 63kWh att jämföra med Teslans 56kWh.
Ahh, du menar 75% av tillgängliga 84kWh på Taycan? och i så fall 55kWh av tillgängliga 74 hos M3?