Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 08 sep 2019 09:29
Läste igenom den igår, mycket intressant artikel där man får se många delar av bilen ganska detaljerat.Fredrik j skrev:
Antar att inget rekordförsök kan utföras då...Legato skrev:Tråkigt... Men bra att de iaf skickar en bil dit för att testa. Jag trodde favorit var att det skulle ske mycket senare eller inte alls.
Elon Musk struntade tydligen helt i vårat vad - snyft... att man aldrig får man tjäna pengar på Tesla alltså.Legato skrev:Tråkigt... Men bra att de iaf skickar en bil dit för att testa. Jag trodde favorit var att det skulle ske mycket senare eller inte alls.
Tesla har ju inte hävdat att de hade några planer på rekordförsök. Det är ju bara medias egen tolkning av Elons tweet. Elon sa bara att Model S skulle vara på ringen nästa vecka vilket nu visar sig stämma.Fredrik j skrev:Som sagt, det är ju nu Porsche skulle syna och höja insatserna genom att erbjuda Tesla att göra ett rekordförsök på en av dom dagar jag antar att Porsche har bokat själva.
Inte troligt (dom har väl ett eget testprogram) men det skulle ju bli fokus från pressen...
Du sparade ju 5000:-, det är mig det är synd ommjwahl skrev:Elon Musk struntade tydligen helt i vårat vad - snyft... att man aldrig får man tjäna pengar på Tesla alltså.Legato skrev:Tråkigt... Men bra att de iaf skickar en bil dit för att testa. Jag trodde favorit var att det skulle ske mycket senare eller inte alls.
Precis. Så riskfritt för porsche att erbjuda ett försök.Legato skrev:Tesla har ju inte hävdat att de hade några planer på rekordförsök. Det är ju bara medias egen tolkning av Elons tweet. Elon sa bara att Model S skulle vara på ringen nästa vecka vilket nu visar sig stämma.Fredrik j skrev:Som sagt, det är ju nu Porsche skulle syna och höja insatserna genom att erbjuda Tesla att göra ett rekordförsök på en av dom dagar jag antar att Porsche har bokat själva.
Inte troligt (dom har väl ett eget testprogram) men det skulle ju bli fokus från pressen...
https://www.blocket.se/stockholm/Porsch ... m?ca=2&w=3
Här är din chans att få din valfria Taycan model innan alla andra. Jag innehar en förbeställning med leverans Januari 2020 leverans bland dom första i landet.
Hela 2020 och halva 2021 års produktion på bilen är redan såld.
Jag överlåter min förbeställning till köparen omedelbart efter betalning, sedan är det upp till er hur ni väljer att konfigurera er nya drömbil.
OBS! Denna annons avser endast kostnaden för att ta över förbeställningen hos en av Sveriges största Porsche handlare. Själva bilens pris överenskommes med Porsche Center.
Om Porsche hanterar Taycan på samma sätt som sina övriga efterfrågade modeller så kan inte kontrakten överlåtas utan de erbjuds till nästa person i kön (eller snarare nästa person som säljaren är polare med) om en köpare hoppar av.Zalman3 skrev:Nu säljs Taycan kontrakt för 100.000kr på blocket.
https://www.blocket.se/stockholm/Porsch ... m?ca=2&w=3
Här är din chans att få din valfria Taycan model innan alla andra. Jag innehar en förbeställning med leverans Januari 2020 leverans bland dom första i landet.
Hela 2020 och halva 2021 års produktion på bilen är redan såld.
Jag överlåter min förbeställning till köparen omedelbart efter betalning, sedan är det upp till er hur ni väljer att konfigurera er nya drömbil.
OBS! Denna annons avser endast kostnaden för att ta över förbeställningen hos en av Sveriges största Porsche handlare. Själva bilens pris överenskommes med Porsche Center.
dd88 skrev:Om Porsche hanterar Taycan på samma sätt som sina övriga efterfrågade modeller så kan inte kontrakten överlåtas utan de erbjuds till nästa person i kön (eller snarare nästa person som säljaren är polare med) om en köpare hoppar av.Zalman3 skrev:Nu säljs Taycan kontrakt för 100.000kr på blocket.
https://www.blocket.se/stockholm/Porsch ... m?ca=2&w=3
Här är din chans att få din valfria Taycan model innan alla andra. Jag innehar en förbeställning med leverans Januari 2020 leverans bland dom första i landet.
Hela 2020 och halva 2021 års produktion på bilen är redan såld.
Jag överlåter min förbeställning till köparen omedelbart efter betalning, sedan är det upp till er hur ni väljer att konfigurera er nya drömbil.
OBS! Denna annons avser endast kostnaden för att ta över förbeställningen hos en av Sveriges största Porsche handlare. Själva bilens pris överenskommes med Porsche Center.
Läst lite blandat om det där. Tydligen får varje PC ett gäng Taycan-slots för ”sina VIP-kunder” och sen så finns det en allmän kölista för ”pöbeln”, skulle gissa att annonsen försöker sälja en köplats hos sitt lokala PC. Om det är fallet så har handlarna gemensamt tagit beslut om att köplats inte kan förmedlas (vill minnas att det var något år sen dom gick ut med det).Verdi skrev:dd88 skrev:Om Porsche hanterar Taycan på samma sätt som sina övriga efterfrågade modeller så kan inte kontrakten överlåtas utan de erbjuds till nästa person i kön (eller snarare nästa person som säljaren är polare med) om en köpare hoppar av.Zalman3 skrev:Nu säljs Taycan kontrakt för 100.000kr på blocket.
https://www.blocket.se/stockholm/Porsch ... m?ca=2&w=3
Här är din chans att få din valfria Taycan model innan alla andra. Jag innehar en förbeställning med leverans Januari 2020 leverans bland dom första i landet.
Hela 2020 och halva 2021 års produktion på bilen är redan såld.
Jag överlåter min förbeställning till köparen omedelbart efter betalning, sedan är det upp till er hur ni väljer att konfigurera er nya drömbil.
OBS! Denna annons avser endast kostnaden för att ta över förbeställningen hos en av Sveriges största Porsche handlare. Själva bilens pris överenskommes med Porsche Center.
Nej det ska inte vara på samma vis som med de andra utan en mer rättvis kö där man inte behöver vara återkommande kund.
Model 3 har väl ett mindre batteri?taliz skrev:"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."
https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/
Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.
https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
Vilket gör det ännu mer imponerande.Verdi skrev:Model 3 har väl ett mindre batteri?taliz skrev:"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."
https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/
Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.
https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?taliz skrev:Vilket gör det ännu mer imponerande.Verdi skrev:Model 3 har väl ett mindre batteri?taliz skrev:"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."
https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/
Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.
https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
Porsche har ju precis som étron reserverat en stor del av batteriet för att kunna ladda snabbt, det har inte Tesla gjort.
Du har inte provat taliz glasögon. Han ser allt med en lite annan vinkel tack vare dem.HelectriC skrev:nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?taliz skrev:Vilket gör det ännu mer imponerande.Verdi skrev:Model 3 har väl ett mindre batteri?taliz skrev:"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."
https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/
Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.
https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
Porsche har ju precis som étron reserverat en stor del av batteriet för att kunna ladda snabbt, det har inte Tesla gjort.
Håller med.HelectriC skrev:nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?taliz skrev:Vilket gör det ännu mer imponerande.Verdi skrev:Model 3 har väl ett mindre batteri?taliz skrev:"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."
https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/
Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.
https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
Porsche har ju precis som étron reserverat en stor del av batteriet för att kunna ladda snabbt, det har inte Tesla gjort.
Model 3 laddas med 3.3C max medan Taycan laddar som mest med 2.8C. Har man dessutom mindre buffert på det (troligt) så skulle jag nog säga att det är mer imponerande.HelectriC skrev:nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?
Ahh, du menar 75% av tillgängliga 84kWh på Taycan? och i så fall 55kWh av tillgängliga 74 hos M3?helix skrev:Håller med.HelectriC skrev:nu är jag inte helt med. Om du laddar ca 56kWh (M3) på samma tid som ca 71kWh (Taycan) på samma tid, så är väl inte M3 mer imponerande?taliz skrev:Vilket gör det ännu mer imponerande.Verdi skrev:Model 3 har väl ett mindre batteri?taliz skrev:"The Taycan made a 250-mile journey to Niagara Falls, during which it hooked up to EA's network at its Bloomsburg, PA station and charged at an impressive 270 kW. This is the quickest fast-charging speed to date when it comes to passenger EVs.
According to the press release, the Taycan charged from 5 percent to 80 percent. It did so in just 22.5 minutes. The release explains that Electrify America and Porsche North America had this planned ahead of time and did prior testing to assure that the results were possible."
https://insideevs.com/news/370185/elect ... -charging/
Trodde nog det skulle gå lite fortare?
Model 3 gör 5-80% på 23,5 min.
https://electrek.co/2019/07/02/tesla-su ... e-minutes/
Porsche har ju precis som étron reserverat en stor del av batteriet för att kunna ladda snabbt, det har inte Tesla gjort.
dock har du fel siffror. Taycan har inte laddat 71kWh, utan 63kWh att jämföra med Teslans 56kWh.