Re: Artikel i media
Postat: 07 aug 2020 21:11
https://electrek.co/2020/08/07/vw-ceo-t ... iday-test/
Lite kul, han ska testa hur laddnätverken funkar i 2v....
Lite kul, han ska testa hur laddnätverken funkar i 2v....
Det tar längre tid att läsa instruktionerna än att fylla tanken. Fem kilo vätgas tar bara två-tre minuter att fylla, en elbil hade fått stå här minst en timme.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/en-kamp ... -tankarna/Att transporteras ljudlöst som i en elbil och samtidigt kunna tanka dem fullt på någon minut känns så mycket rimligare än att krångla med sladdar.
Sant på en del av vätgasstationerna under förutsättning att tankarna är fyllda, bilen kan tankas med 6 kg och ingen annan vätgasbil nyss varit där i närtid (senaste timmen typ). I Sverige finns det tre stationer där detta gäller:renes skrev:Värt att läsa för allt de utelämnar.
Det tar längre tid att läsa instruktionerna än att fylla tanken. Fem kilo vätgas tar bara två-tre minuter att fylla, en elbil hade fått stå här minst en timme.
Inga större pågående EU-projekt men gissar att det kommer lobbas fram några igen och när dessa miljarder ska spridas ut till lobbyorganisationerna så får vi på nytt höra lite om det men hoppas att politikerna tillslut fattar att det finns viktigare områden att lägga dessa resurser på.taliz skrev:Tycker man hör mindre och mindre om vätgas. Inte särskilt oväntat.
Om 2-3 år är det nog närmast obefintligt.
Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig?Fredrik j skrev:Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.Teslaspolen skrev:Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig?Fredrik j skrev:Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?Fredrik j skrev:Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.Teslaspolen skrev:Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig?Fredrik j skrev:Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Det borde ju bli ungefär 6kg/timme/stolpe då.Svenssons skrev:Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?Fredrik j skrev:Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.Teslaspolen skrev:Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig?Fredrik j skrev:Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil dåFredrik j skrev:Det borde ju bli ungefär 6kg/timme/stolpe då.Svenssons skrev:Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?Fredrik j skrev:Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.Teslaspolen skrev:Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig?Fredrik j skrev:Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Hellre köra än göra!znak3 skrev:
Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil då
znak3 skrev:
Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil då
Så en mobil laddare som ska ersätta en stolpe i 5 timmar kommer att ha 30 kg vätgas när den kommer? Det lär ha gått åt cirka 300 kWh el efter att en elbil har fått i sig 100 kWh. Ser ut som du också antar att bränslecellerna skall kunna leverera 100kW. Undra hur många miljoner PowerCell vill ha för sin PowerCell S3 125 kW.Fredrik j skrev:Det borde ju bli ungefär 6kg/timme/stolpe då.Svenssons skrev:Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?Fredrik j skrev:Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.Teslaspolen skrev:Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig?Fredrik j skrev:Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
En drivlina som innefattar steget "göra el av vätgas".Verdi skrev:znak3 skrev:
Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil då
Nä inte ett dugg. Har man vätgasbil måste man alltid köra på vätgas och dessutom ha en mer komplicerad drivlina ombord.
Som sagt, idén förutsätter ju att det produceras vätgas för annat ändamål t.ex. stålproduktion.Svenssons skrev:Så en mobil laddare som ska ersätta en stolpe i 5 timmar kommer att ha 30 kg vätgas när den kommer? Det lär ha gått åt cirka 300 kWh el efter att en elbil har fått i sig 100 kWh. Ser ut som du också antar att bränslecellerna skall kunna leverera 100kW. Undra hur många miljoner PowerCell vill ha för sin PowerCell S3 125 kW.Fredrik j skrev:Det borde ju bli ungefär 6kg/timme/stolpe då.Svenssons skrev:Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?Fredrik j skrev:Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.Teslaspolen skrev:Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig?
Själv har jag svårt att se ekonomin i detta plus skulle inte vilja ladda bredvid en mobil laddstation med upp till 30 kg vätgas.
Ja, det blir ungefär 30 kg inklusive bränslecell, batteri, ledningar och pumpar... Vätgasen som produceras för stålindustrin blir ju inte effektivare eller billigare bara för att den produceras där.Fredrik j skrev:Som sagt, idén förutsätter ju att det produceras vätgas för annat ändamål t.ex. stålproduktion.
30kg vätgas är ju rimligen i minsta laget.
Jag tänker mig en tank i en kontainer.
Jag har inte sagt något om att det skulle vara ett problem. Verkar dock som du trodde att 30 kg vätgas tog mindre plats. Vill man ha mer än 30 kg vätgas, dvs ca 500 kWh, så blir det bara att sätta dit en container till.Fredrik j skrev:Varför är det ett problem? Jag tänker mig att det inte alltid finns ett utrymmesproblem där stationen skulle placeras.
Att stora mängder vätgas produceras för stålindustri gör ju att marginaleffekter uppstår.
Produktion av vätgas är ju inget problem (i princip behövs endast el+vatten om man inte kör med fossila bränslen som är billigare men som släpper ut koldioxid), transport av vätgas är ett större problem (komprimering, tankar och vägtransport) kostnadsmässigt.Fredrik j skrev:Ok. Jag trodde man tänkte producera vätgasen för stålproduktion nära kraftverket och inte vid stålverket. Såg framför mig en distributionsinfrastruktur.
https://drivetribe.com/p/russian-compan ... 2Xppdpnhdw
RUSSIAN COMPANY MAKING CARBON FIBER BODIED TESLA MODEL S-BASED FORD MUSTANG
Förresten, är inte detta första gången en VD för en avgasbilstillverkare sätter sig bakom ratten på en elbil och visar det publikt?taliz skrev:https://electrek.co/2020/08/07/vw-ceo-t ... iday-test/
Lite kul, han ska testa hur laddnätverken funkar i 2v....