Sida 317 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 07 aug 2020 21:11
av taliz
https://electrek.co/2020/08/07/vw-ceo-t ... iday-test/

Lite kul, han ska testa hur laddnätverken funkar i 2v....

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 12:19
av renes
Värt att läsa för allt de utelämnar.
Det tar längre tid att läsa instruktionerna än att fylla tanken. Fem kilo vätgas tar bara två-tre minuter att fylla, en elbil hade fått stå här minst en timme.
Att transporteras ljudlöst som i en elbil och samtidigt kunna tanka dem fullt på någon minut känns så mycket rimligare än att krångla med sladdar.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/en-kamp ... -tankarna/

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 12:35
av Svenssons
renes skrev:
Värt att läsa för allt de utelämnar.
Det tar längre tid att läsa instruktionerna än att fylla tanken. Fem kilo vätgas tar bara två-tre minuter att fylla, en elbil hade fått stå här minst en timme.
Sant på en del av vätgasstationerna under förutsättning att tankarna är fyllda, bilen kan tankas med 6 kg och ingen annan vätgasbil nyss varit där i närtid (senaste timmen typ). I Sverige finns det tre stationer där detta gäller:
Mariestad
Arlanda
Sandviken

Sannolikheten att någon annan vätgasbil har tankat där senaste timmen är inte särskilt stor dock...

Hur ska kunna ta sig till resten av landet och tillbaka? Släpvagn.

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 12:38
av taliz
Tycker man hör mindre och mindre om vätgas. Inte särskilt oväntat.
Om 2-3 år är det nog närmast obefintligt.

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 12:47
av Svenssons
taliz skrev:
Tycker man hör mindre och mindre om vätgas. Inte särskilt oväntat.
Om 2-3 år är det nog närmast obefintligt.
Inga större pågående EU-projekt men gissar att det kommer lobbas fram några igen och när dessa miljarder ska spridas ut till lobbyorganisationerna så får vi på nytt höra lite om det men hoppas att politikerna tillslut fattar att det finns viktigare områden att lägga dessa resurser på.

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 13:33
av Teslaspolen
Finns det någon bra informationssida där man samlat kan hitta bra källor emot vätgasvurmares tokigheter?

Lätt att argumentera, men det tar en otrolig massa tid att gräva fram pålitliga källor eller exempel varje gång...

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 13:43
av Fredrik j
Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 13:59
av Teslaspolen
Fredrik j skrev:
Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig? :P

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 14:42
av Fredrik j
Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig? :P
Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 14:51
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig? :P
Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.
Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 15:26
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig? :P
Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.
Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?
Det borde ju bli ungefär 6kg/timme/stolpe då.

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 15:33
av znak3
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig? :P
Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.
Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?
Det borde ju bli ungefär 6kg/timme/stolpe då.
Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil då :)

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 15:40
av bylund
znak3 skrev:

Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil då :)
Hellre köra än göra!

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 15:43
av Verdi
znak3 skrev:

Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil då :)

Nä inte ett dugg. Har man vätgasbil måste man alltid köra på vätgas och dessutom ha en mer komplicerad drivlina ombord.

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 15:43
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Teslaspolen skrev:
Fredrik j skrev:
Kanske kan infrastruktur runt vätgas ämnat för elintensiv industri kunna ge synnergieffekter för fordon?
Mobila vätgasdrivna laddstationer för elbilar?
Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig? :P
Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.
Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?
Det borde ju bli ungefär 6kg/timme/stolpe då.
Så en mobil laddare som ska ersätta en stolpe i 5 timmar kommer att ha 30 kg vätgas när den kommer? Det lär ha gått åt cirka 300 kWh el efter att en elbil har fått i sig 100 kWh. Ser ut som du också antar att bränslecellerna skall kunna leverera 100kW. Undra hur många miljoner PowerCell vill ha för sin PowerCell S3 125 kW.

Själv har jag svårt att se ekonomin i detta plus skulle inte vilja ladda bredvid en mobil laddstation med upp till 30 kg vätgas.

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 15:54
av bylund
Verdi skrev:
znak3 skrev:

Låter det inte lite krångligt att först göra vätgas av el sen el av vätgas? Bättre att köra vätgasbil då :)

Nä inte ett dugg. Har man vätgasbil måste man alltid köra på vätgas och dessutom ha en mer komplicerad drivlina ombord.
En drivlina som innefattar steget "göra el av vätgas".

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 16:43
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Teslaspolen skrev:
Kommer dom hem till mig på natten och laddar bilen extra billigt åt mig? :P
Nej jag tänker mig som förstärkning på platser som skulle uppleva tillfälliga toppar. På väg till skidorter t.ex. eller i väntan på permanent laddstation.
Hur många kilo vätgas alternativt kWh energi (6 kg vätgas ~ 100kWh batteriel) skulle en mobil vätgasdrivna laddstation ha?
Det borde ju bli ungefär 6kg/timme/stolpe då.
Så en mobil laddare som ska ersätta en stolpe i 5 timmar kommer att ha 30 kg vätgas när den kommer? Det lär ha gått åt cirka 300 kWh el efter att en elbil har fått i sig 100 kWh. Ser ut som du också antar att bränslecellerna skall kunna leverera 100kW. Undra hur många miljoner PowerCell vill ha för sin PowerCell S3 125 kW.

Själv har jag svårt att se ekonomin i detta plus skulle inte vilja ladda bredvid en mobil laddstation med upp till 30 kg vätgas.
Som sagt, idén förutsätter ju att det produceras vätgas för annat ändamål t.ex. stålproduktion.
30kg vätgas är ju rimligen i minsta laget.
Jag tänker mig en tank i en kontainer.

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 16:50
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Som sagt, idén förutsätter ju att det produceras vätgas för annat ändamål t.ex. stålproduktion.
30kg vätgas är ju rimligen i minsta laget.
Jag tänker mig en tank i en kontainer.
Ja, det blir ungefär 30 kg inklusive bränslecell, batteri, ledningar och pumpar... Vätgasen som produceras för stålindustrin blir ju inte effektivare eller billigare bara för att den produceras där.

Här är en bild på en med 10 kg utan bränslecell, batteri och laddare:
h2ume.jpeg
https://www.hbl.fi/artikel/vatgas-en-he ... a-omraden/

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 17:35
av Fredrik j
Varför är det ett problem? Jag tänker mig att det inte alltid finns ett utrymmesproblem där stationen skulle placeras.
Att stora mängder vätgas produceras för stålindustri gör ju att marginaleffekter uppstår.

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 17:46
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Varför är det ett problem? Jag tänker mig att det inte alltid finns ett utrymmesproblem där stationen skulle placeras.
Att stora mängder vätgas produceras för stålindustri gör ju att marginaleffekter uppstår.
Jag har inte sagt något om att det skulle vara ett problem. Verkar dock som du trodde att 30 kg vätgas tog mindre plats. Vill man ha mer än 30 kg vätgas, dvs ca 500 kWh, så blir det bara att sätta dit en container till.

Vätgas är inte särskilt komplicerat att producera och det går inte direkt effektivisera tillverkningen. Går väl effektivisera komprimering och lagring en del men där spelar det ingen roll var produktion sker. Jag kan inte se vilka marginaleffekter som skulle kunna uppstå vid ett stålverk där produktion är uppskalat som gör själva tillverkningen billigare. Effektivare lär den inte att vara i alla fall. Förutom tillverkningen så kommer man behöva transportera vätgasen regelbundet. Köra den där containern fram och tillbaka dagligen. Vill man ha mer än 500 kWh/dag så blir det mer än en tur eller container per dag.

Som sagt var, tror inte det finns någon som helst ekonomi att göra detta. Billigare och effektivare att antingen sätta upp en laddare till eller ifall det är effektbrist att sätta upp större batteribackup (som ändå måste finnas i den mobila vätgasstationen).

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 17:51
av Fredrik j
Ok. Jag trodde man tänkte producera vätgasen för stålproduktion nära kraftverket och inte vid stålverket. Såg framför mig en distributionsinfrastruktur.

Re: Artikel i media

Postat: 08 aug 2020 18:06
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Ok. Jag trodde man tänkte producera vätgasen för stålproduktion nära kraftverket och inte vid stålverket. Såg framför mig en distributionsinfrastruktur.
Produktion av vätgas är ju inget problem (i princip behövs endast el+vatten om man inte kör med fossila bränslen som är billigare men som släpper ut koldioxid), transport av vätgas är ett större problem (komprimering, tankar och vägtransport) kostnadsmässigt.

Transport av el är inget problem kostnadsmässigt, produktion av el är ett större problem.

Det är alltså bra mycket enklare, billigare och säkrare att producera vätgas där den behövs och transportera elen dit än att producera vätgas där elen produceras och sedan distribuera vätgasen. Detta gäller i alla fall vid större förbrukning.

Re: Artikel i media

Postat: 09 aug 2020 06:57
av Zalman3

RUSSIAN COMPANY MAKING CARBON FIBER BODIED TESLA MODEL S-BASED FORD MUSTANG

https://drivetribe.com/p/russian-compan ... 2Xppdpnhdw

Re: Artikel i media

Postat: 09 aug 2020 07:31
av Bjelke
Ja den såg ju bra ut på bild iaf.... :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 09 aug 2020 13:01
av taliz
taliz skrev:
https://electrek.co/2020/08/07/vw-ceo-t ... iday-test/

Lite kul, han ska testa hur laddnätverken funkar i 2v....
Förresten, är inte detta första gången en VD för en avgasbilstillverkare sätter sig bakom ratten på en elbil och visar det publikt?
Må ses som en liten grej, men det är ju ett ENORMT steg framåt egentligen. Ett erkännande av tekniken på ett handgripligt sätt av högsta hönset är ju något helt annat än skriftliga uttalanden trimmade av marknadsavdelningar.