Re: Väntrum Model Y
Postat: 11 mar 2023 16:26
Hoppas bilarna till Stockholm är med
Sanningen är aldrig bitter min vän... Men tack för de vänliga orden.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑11 mar 2023 12:07Piggelin, i detta inlägg må det vara någorlunda befogat, men jag har nu börjat ta dina konstanta bittra inlägg på allt med en nypa humor/salt och jag njuter nu genuint av varje inlägg. Sluta aldrig vara dig själv.
Vilken färg har du beställt? När beställde du?Tesluminati skrev:I samband med att jag fick VIN tidigare i veckan ändrades mitt datum till
24-31 Mars
Från
21-31 Mars
Så antar att min kommer med någon annan båt. :/
@daz_meatball, hade du en blå LR beställd? När beställde du? Jag beställde LR Blå/Svart/20” den 30/1 och har bollats fram och tillbaka med leveransdatum, just nu 8 maj-14 juni, uppenbar bugg i systemet men intressant att veta vilka andra blå som börjat levereras…daz_meatball skrev: ↑11 mar 2023 15:21Yes jag skulle tro det jag har upphämtning Malmö 20/3 fick sms igårVito Corleone skrev: ↑11 mar 2023 14:51Tjena Hoegh Oslo gänget!
Nu åkte Elbe Highway från Zeebrugge till Malmö. Framme imorgon. Har 21-31 mars i Göteborg som estimerade. Vad säger ni? Är våra bilar on-board?
Använde serviceteknikern vätska när hen monterade på ppfn?kenme skrev: ↑11 mar 2023 19:52Här kommer min leveransrapport.
MY Rwd tillverkad 7/1 2023 i Shanghai. Hämtade lördagen den 11/3 klockan 11:10.
Full fart på utlämningsstället, jag hade redan fått ett mejl om att godkänna leveransen i appen. Jag behövde inte träffa någon servicepersonal. Men när jag gör den första inspektionen ser jag att det saknas ppf på bakskämarna så jag kontaktar en säljare och får ppf filmen monterad på plats. Alla paneler sitter fint och jag har inga ojämna panel gaps. Provar att allt öppnar och stänger som det ska, och det gör det.
Jag har köpt bilen med vinterdäck (dubbfria Hakka 5) så jag har mina 20" induction i bakluckan, med fällt baksäte. Däcken ligger i däckpåsar och jag tittar snabbt igenom dom efter repor, men dom ser fina ut (men skitiga).
Vid den inre inspektionen ser jag att det är ett märke på förardörrens klädsel. Jag kontaktar åter igen en Tesla säljare som dokumenterar och startar ett serviceärende. Jag kommer att får linern på dörren bytt av en Tesla ranger hemma.
Nu startar resan hem, laddnivån var strax under 30% men jag kom till Huddinge i en annan elbil (Peugeot e-2008) som behöver ladda i Strängnäs, så vi beger oss dit.
Anländer till Strängnäs med 9% kopplar in Teslas supercharger och tar en hamburgare på Max, när jag kommer tillbaka till bilen har jag 84% soc
Trots fällt baksäte och ingen hatthylla går bilen förvånansvärt tyst på E20, jag upplever också fjädringen som minst lika bra som i mina Volvos (xc60 och v40). Jag har 16 mil hem och kör den mesta tiden med farthållare och den fungerar bra fast det är blött och slaskigt tidvis. Jag upplever inte att vindrutetorkarna går i onödan när jag har farthållaren inkopplad.
På resan hem hinner jag prova ljudsystemet och det är UNDERBART. Det går att kräma på rejält utan distorsion eller andra missljud.
När jag kommer hem ser jag att bakre nummerplåten sitter aningens snett. Jag tror att jag kommer att justera den själv, eller så får rangern göra det när han fixar min dörr.
Sammantaget då är jag mycket nöjd med bilen och bemötandet från Tesla.
Hej ! Det stämmer en Blå med vit inredning och 20tum. Jag beställde någon gång i mitten Februari fick mitt VIN efter bara någon vecka. Hör med dom i chatten för det verkar ju va bra tryck på leveranserna nu!adamty skrev: ↑11 mar 2023 18:42@daz_meatball, hade du en blå LR beställd? När beställde du? Jag beställde LR Blå/Svart/20” den 30/1 och har bollats fram och tillbaka med leveransdatum, just nu 8 maj-14 juni, uppenbar bugg i systemet men intressant att veta vilka andra blå som börjat levereras…daz_meatball skrev: ↑11 mar 2023 15:21Yes jag skulle tro det jag har upphämtning Malmö 20/3 fick sms igårVito Corleone skrev: ↑11 mar 2023 14:51Tjena Hoegh Oslo gänget!
Nu åkte Elbe Highway från Zeebrugge till Malmö. Framme imorgon. Har 21-31 mars i Göteborg som estimerade. Vad säger ni? Är våra bilar on-board?
Tack för svar! Grymt att du fick så snabb leverans. Försökt med både chatt och säljare men ingen vet någonting, det enda de kan säga är att jag inte är matchas mot en bil.daz_meatball skrev: ↑11 mar 2023 20:45Hej ! Det stämmer en Blå med vit inredning och 20tum. Jag beställde någon gång i mitten Februari fick mitt VIN efter bara någon vecka. Hör med dom i chatten för det verkar ju va bra tryck på leveranserna nu!adamty skrev: ↑11 mar 2023 18:42@daz_meatball, hade du en blå LR beställd? När beställde du? Jag beställde LR Blå/Svart/20” den 30/1 och har bollats fram och tillbaka med leveransdatum, just nu 8 maj-14 juni, uppenbar bugg i systemet men intressant att veta vilka andra blå som börjat levereras…daz_meatball skrev: ↑11 mar 2023 15:21Yes jag skulle tro det jag har upphämtning Malmö 20/3 fick sms igårVito Corleone skrev: ↑11 mar 2023 14:51Tjena Hoegh Oslo gänget!
Nu åkte Elbe Highway från Zeebrugge till Malmö. Framme imorgon. Har 21-31 mars i Göteborg som estimerade. Vad säger ni? Är våra bilar on-board?
Vart hämtar du bilen?
På vilka ställen ska ppf finnas? Kandi lägga bilder vart? Super tackkenme skrev: ↑11 mar 2023 19:52Här kommer min leveransrapport.
MY Rwd tillverkad 7/1 2023 i Shanghai. Hämtade lördagen den 11/3 klockan 11:10.
Full fart på utlämningsstället, jag hade redan fått ett mejl om att godkänna leveransen i appen. Jag behövde inte träffa någon servicepersonal. Men när jag gör den första inspektionen ser jag att det saknas ppf på bakskämarna så jag kontaktar en säljare och får ppf filmen monterad på plats. Alla paneler sitter fint och jag har inga ojämna panel gaps. Provar att allt öppnar och stänger som det ska, och det gör det.
Jag har köpt bilen med vinterdäck (dubbfria Hakka 5) så jag har mina 20" induction i bakluckan, med fällt baksäte. Däcken ligger i däckpåsar och jag tittar snabbt igenom dom efter repor, men dom ser fina ut (men skitiga).
Vid den inre inspektionen ser jag att det är ett märke på förardörrens klädsel. Jag kontaktar åter igen en Tesla säljare som dokumenterar och startar ett serviceärende. Jag kommer att får linern på dörren bytt av en Tesla ranger hemma.
Nu startar resan hem, laddnivån var strax under 30% men jag kom till Huddinge i en annan elbil (Peugeot e-2008) som behöver ladda i Strängnäs, så vi beger oss dit.
Anländer till Strängnäs med 9% kopplar in Teslas supercharger och tar en hamburgare på Max, när jag kommer tillbaka till bilen har jag 84% soc
Trots fällt baksäte och ingen hatthylla går bilen förvånansvärt tyst på E20, jag upplever också fjädringen som minst lika bra som i mina Volvos (xc60 och v40). Jag har 16 mil hem och kör den mesta tiden med farthållare och den fungerar bra fast det är blött och slaskigt tidvis. Jag upplever inte att vindrutetorkarna går i onödan när jag har farthållaren inkopplad.
På resan hem hinner jag prova ljudsystemet och det är UNDERBART. Det går att kräma på rejält utan distorsion eller andra missljud.
När jag kommer hem ser jag att bakre nummerplåten sitter aningens snett. Jag tror att jag kommer att justera den själv, eller så får rangern göra det när han fixar min dörr.
Sammantaget då är jag mycket nöjd med bilen och bemötandet från Tesla.
Kommer det ppf på bilen från fabrik? Vart ska man kolla efter dessa?kenme skrev: ↑11 mar 2023 19:52Här kommer min leveransrapport.
MY Rwd tillverkad 7/1 2023 i Shanghai. Hämtade lördagen den 11/3 klockan 11:10.
Full fart på utlämningsstället, jag hade redan fått ett mejl om att godkänna leveransen i appen. Jag behövde inte träffa någon servicepersonal. Men när jag gör den första inspektionen ser jag att det saknas ppf på bakskämarna så jag kontaktar en säljare och får ppf filmen monterad på plats. Alla paneler sitter fint och jag har inga ojämna panel gaps. Provar att allt öppnar och stänger som det ska, och det gör det.
Jag har köpt bilen med vinterdäck (dubbfria Hakka 5) så jag har mina 20" induction i bakluckan, med fällt baksäte. Däcken ligger i däckpåsar och jag tittar snabbt igenom dom efter repor, men dom ser fina ut (men skitiga).
Vid den inre inspektionen ser jag att det är ett märke på förardörrens klädsel. Jag kontaktar åter igen en Tesla säljare som dokumenterar och startar ett serviceärende. Jag kommer att får linern på dörren bytt av en Tesla ranger hemma.
Nu startar resan hem, laddnivån var strax under 30% men jag kom till Huddinge i en annan elbil (Peugeot e-2008) som behöver ladda i Strängnäs, så vi beger oss dit.
Anländer till Strängnäs med 9% kopplar in Teslas supercharger och tar en hamburgare på Max, när jag kommer tillbaka till bilen har jag 84% soc
Trots fällt baksäte och ingen hatthylla går bilen förvånansvärt tyst på E20, jag upplever också fjädringen som minst lika bra som i mina Volvos (xc60 och v40). Jag har 16 mil hem och kör den mesta tiden med farthållare och den fungerar bra fast det är blött och slaskigt tidvis. Jag upplever inte att vindrutetorkarna går i onödan när jag har farthållaren inkopplad.
På resan hem hinner jag prova ljudsystemet och det är UNDERBART. Det går att kräma på rejält utan distorsion eller andra missljud.
När jag kommer hem ser jag att bakre nummerplåten sitter aningens snett. Jag tror att jag kommer att justera den själv, eller så får rangern göra det när han fixar min dörr.
Sammantaget då är jag mycket nöjd med bilen och bemötandet från Tesla.
Bra fråga. Har översatt tesla-delivery day checklistan och lagt till den kontrollen här. Ska hämta bil på onsdag och tänker att det kan vara skönt att ha den på svenska. Behöver kolla den på plats eftersom jag ska köra den från Malmö till Uppsala direkt så utrymmet för att lägga serviceärenden kommer inte vara så långt. La till PPF till orginal-listan
Svart/Svart MYLR
Känner av hastighetsskyltar på motorväg? Näe.malmer skrev: ↑11 mar 2023 20:48Hämtade ut vår Model Y Long Range igår. Byggd i Berlin den 21 februari. Hämtade i Huddinge. Bilen stog framkörd och utan någon snö på. Inga konstigheter.
Bilen blev såklart superskitig redan under hemfärden.
Vi kommer från en Model 3 SR+ från 2019 innan och måste säga att även om vi älskade den gamla bilen så är det här en stor uppgradering. Med betoning på stor. Den är verkligen en rejäl koloss. Med gott om utrymme.
Den är tyst och fin. Ja, inte knäpptyst, men väldigt behagligt. Fjädringen är mjuk men samtidigt så känner man vad som händer på vägbanan. Inte så det stör utan mer som att man får den information man vill ha. Bra komfort. Och man sitter jättebra i stolarna, som känns fastare än tidigare. Toppen. Och man sitter så bra med den upphöjda positionen.
Ljudet från ljudanläggningen är verkligen riktigt riktigt bra. Mycket med bas såklart från baslådan, men helheten låter väldigt bra också med ett bra mellanregister och ingen överdriven diskant. Toppen.
Körde en rejäl bit på motorvägen hem och den är verkligen härlig att köra. Autopiloten kalibrerades efter ett tag och kunde köra på den också utan problem trots motljus. Inga fantombromsningar eller några konstigheter. det har iofs inte varit något problem på länge hos vår förra bil heller, men den har å andra sidan HW 2.5 med radar som fortfarande används. Trevligt också att den här känner av hastighetsskyltar och inte enbart går på kartdata likt vår förra. Nya funktionen med att den stänger av blinkersen själv efter filbyte gillar jag skarpt. Fanns inte i förra bilen (Slå på under belysningsfliken).
Trevligt också hur ens inställningar importerades från ens molnprofil. Bara att ställa in stol, ratt och backspeglar, och se över hur man ville konfigurera de nya funktioner som inte fanns på förra bilen.
Upplever större motstånd i styrningen i högre hastighet. Det är mycket bra. M3:an kunde vara lite sladdrig.
Alla filt/tygytor i bilen känns som de är av högre kvalité än i vår Model 3 också.
Vi beställde med vinterdäcken från Tesla, och trodde vi skulle få Nokian R3, men det visade sig vara de nya R5. Stor glädje över det.
I det stora hela känns precis allt som en rejäl uppgradering från en redan fantastisk bil i Model 3 2019.
Några saker jag noterar med denna Berlinbil som kanske skiljer från Shanghai (?):
- Tyg på sidorna i bagageutrymmet går hela vägen upp till hatthyllan
- Tyg hela vägen på sidan vid bältet i baksätet.
- Dörrfacken är helt tygbeklädda, men det tror jag kanske finns på Shanghaibilar också. Men nytt från Model 3 iaf.
- Fasta stolar med extra söm. Som i Performance.
- Generellt väldigt mycket mjukhet i alla "läder" detaljer odyl i inredningen.
4A5FE47A-7D59-4087-ACD6-50C2AD113F9D.jpeg
Väl hemma gjorde vi några uppgraderingar:
- Vi bytte fälgkåporna mot liknande svarta från AliExpress. Extremt nöjd med dessa. Lyfte hela bilen. Speciellt då den redan är vit med svarta detaljer.
- La in XPE-mattor (Tässla) (Se bild. Redan smutsiga såklart från snö och slask)
- Installerade liten skräpkorg i baksätet under mittkonsolen. (Tässla).
8E067FCC-C960-49CF-B41A-1998FDB11E00.jpeg