Det var det roligaste inlägget sedan länge.
Fascinerande hur du lyckas förvränga verkligheten bara för att försvara Tesla. Och detta trots att det är helt uppenbart att det var ett pucko som kraschade in i polisbilen. Inte Teslas fel.
Autopilot är ett begrepp från luftfarten. Mig veterligt innebär autopiloten i ett flygplan inte att planet väjer för saker i luften, eller landar självt och taxar fram till gaten.
Undrar vad missförstånden vad gäller Teslas autpllot kommer ifrån?
Det är kanske för att Elon tjatar om att när som helst kommer alla Tesla kunna hyras ut som robottaxis. Många jag träffar tror på allvar att Teslor kan köra själv, antagligen pga just detta.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Det var det roligaste inlägget sedan länge.
Fascinerande hur du lyckas förvränga verkligheten bara för att försvara Tesla. Och detta trots att det är helt uppenbart att det var ett pucko som kraschade in i polisbilen. Inte Teslas fel.
Autopilot är ett begrepp från luftfarten. Mig veterligt innebär autopiloten i ett flygplan inte att planet väjer för saker i luften, eller landar självt och taxar fram till gaten.
Undrar vad missförstånden vad gäller Teslas autpllot kommer ifrån?
Kanske beror det på att tesla kallar sin funktion för just autopilot?
Volvo kallar sitt för pilot assist.
Det var det roligaste inlägget sedan länge.
Fascinerande hur du lyckas förvränga verkligheten bara för att försvara Tesla. Och detta trots att det är helt uppenbart att det var ett pucko som kraschade in i polisbilen. Inte Teslas fel.
Autopilot är ett begrepp från luftfarten. Mig veterligt innebär autopiloten i ett flygplan inte att planet väjer för saker i luften, eller landar självt och taxar fram till gaten.
Undrar vad missförstånden vad gäller Teslas autpllot kommer ifrån?
Kanske beror det på att tesla kallar sin funktion för just autopilot?
Volvo kallar sitt för pilot assist.
Borde alla flygtillverkare döpa om sina system menar du? Till skillnad från Tesla så har de väl en funktion som uttryckligen heter "autopilot".
Är väl ett begrepp på större båtar också förövrigt.
Det var det roligaste inlägget sedan länge.
Fascinerande hur du lyckas förvränga verkligheten bara för att försvara Tesla. Och detta trots att det är helt uppenbart att det var ett pucko som kraschade in i polisbilen. Inte Teslas fel.
Varför förvränger du, och några andra, jämt mina inlägg till att de handlar om att "försvara Tesla"?
Det finns ingen funktion som heter autopilot i en Tesla. Det finns TACC och autosteer. Det borde du veta som själv haft en.
Det var det roligaste inlägget sedan länge.
Fascinerande hur du lyckas förvränga verkligheten bara för att försvara Tesla. Och detta trots att det är helt uppenbart att det var ett pucko som kraschade in i polisbilen. Inte Teslas fel.
Autopilot är ett begrepp från luftfarten. Mig veterligt innebär autopiloten i ett flygplan inte att planet väjer för saker i luften, eller landar självt och taxar fram till gaten.
Undrar vad missförstånden vad gäller Teslas autpllot kommer ifrån?
Kanske beror det på att tesla kallar sin funktion för just autopilot?
Volvo kallar sitt för pilot assist.
Borde alla flygtillverkare döpa om sina system menar du? Till skillnad från Tesla så har de väl en funktion som uttryckligen heter "autopilot".
Är väl ett begrepp på större båtar också förövrigt.
Naturligtvis behöver flygtillverkare inte döpa om något bara för att tesla valt att kalla sitt system för autopilot.
Det var det roligaste inlägget sedan länge.
Fascinerande hur du lyckas förvränga verkligheten bara för att försvara Tesla. Och detta trots att det är helt uppenbart att det var ett pucko som kraschade in i polisbilen. Inte Teslas fel.
Varför förvränger du, och några andra, jämt mina inlägg till att de handlar om att "försvara Tesla"?
Det finns ingen funktion som heter autopilot i en Tesla. Det finns TACC och autosteer. Det borde du veta som själv haft en.
Tesla själv reklamerar med autopilot på sina hemsidor.
Det var det roligaste inlägget sedan länge.
Fascinerande hur du lyckas förvränga verkligheten bara för att försvara Tesla. Och detta trots att det är helt uppenbart att det var ett pucko som kraschade in i polisbilen. Inte Teslas fel.
Varför förvränger du, och några andra, jämt mina inlägg till att de handlar om att "försvara Tesla"?
Det finns ingen funktion som heter autopilot i en Tesla. Det finns TACC och autosteer. Det borde du veta som själv haft en.
Nu får du väl ändå ge dig. Du kan ju inte på allvar mena att Tesla inte marknadsför sina assistansfunktioner som just ”autopilot”? Du drar växelspaken nedåt två gånger så aktiverar du funktionerna som tillsammans utgör ”autopiloten” i din M3. Det är fakta och det vet du också.
Man ska kanske inte kalla saker för vad det inte är.
Nej, det är ingen 'autopilot, det är ett förarassistanssystem, inget annat. Kolla testet i filmen.
Fast autopilot betyder inte , släpp allt ansvar till maskinen även om många verkar tro det. Har autopilot på min båt men den väjer inte för något och kallas ändå autopilot.
Definition
”An autopilot is a system used to control the trajectory of an aircraft, marine craft or spacecraft without requiring constant manual control by a human operator. Autopilot does not replace human operators. Instead, autopilot assists the operator's control of the vehicle, allowing the operator to focus on broader aspects of operations (for example, monitoring the trajectory, weather and on-board systems).”
Man ska kanske inte kalla saker för vad det inte är.
Nej, det är ingen 'autopilot, det är ett förarassistanssystem, inget annat. Kolla testet i filmen.
Fast autopilot betyder inte , släpp allt ansvar till maskinen även om många verkar tro det. Har autopilot på min båt men den väjer inte för något och kallas ändå autopilot.
Definition
”An autopilot is a system used to control the trajectory of an aircraft, marine craft or spacecraft without requiring constant manual control by a human operator. Autopilot does not replace human operators. Instead, autopilot assists the operator's control of the vehicle, allowing the operator to focus on broader aspects of operations (for example, monitoring the trajectory, weather and on-board systems).”
Även om jag håller med om definitionen, så som jag ser det så har Teslas marknadsföring pratat mycket om FSD och fått många att uppfatta det som att Autopilot så småningom blir FSD och det typ ”kommer om några månader”, i flera år. Så många människor tolkar Autopilot som att betyda något annat än det är.
Jag har FSD (kom med vid prissänkningen), men använder i princip bara det som motsvarar gamla Enhanced Autopilot (eller vad det nu hette). Jag har ett och ett halvt år kvar på leasing och tror inte jag får någon FSD som är mer än marginellt användbar på motorväg innan leasingen är slut. Men jag är glad ändå.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Jag har ett SVAGT minne av att jag läste att Teslas Autopilot inte var laglig i sverige/europa (än).
Någon som minns nåt av det jag minns jag läst?
Bilen kan ju byta fil av sig själv och köra om långsammare trafik på motorväg, om man har FSD. Men det får den inte göra i EU utan jag måste indikera med blinkers varje gång den vill byta fil. Det är kanske det du syftar på?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Jag har ett SVAGT minne av att jag läste att Teslas Autopilot inte var laglig i sverige/europa (än).
Någon som minns nåt av det jag minns jag läst?
Bilen kan ju byta fil av sig själv och köra om långsammare trafik på motorväg, om man har FSD. Men det får den inte göra i EU utan jag måste indikera med blinkers varje gång den vill byta fil. Det är kanske det du syftar på?
Osäker, men jag läste/hörte på typ youtube. att autopiloted som finns i tesla idag, är "olaglig" i eu, "bara för att" mer eller mindre.
Kanske för den är otestad 5550% eller nåt.
Jag har ett SVAGT minne av att jag läste att Teslas Autopilot inte var laglig i sverige/europa (än).
Någon som minns nåt av det jag minns jag läst?
Bilen kan ju byta fil av sig själv och köra om långsammare trafik på motorväg, om man har FSD. Men det får den inte göra i EU utan jag måste indikera med blinkers varje gång den vill byta fil. Det är kanske det du syftar på?
Osäker, men jag läste/hörte på typ youtube. att autopiloted som finns i tesla idag, är "olaglig" i eu, "bara för att" mer eller mindre.
Kanske för den är otestad 5550% eller nåt.
Det som finns på bilarna i EU är lagligt i EU. Däremot finns det funktioner i USA som inte är tillåtna i EU och därmed inte implementerade i EU bilarna. Men att skriva Tesla är olaglig i Europa är ju ett alldeles för bra klick-bete för att avstå ifrån, fast som de flesta klick-beten så är de inte helt överensstämmande med sanningen... men inte en total lögn heller.
Det var det roligaste inlägget sedan länge.
Fascinerande hur du lyckas förvränga verkligheten bara för att försvara Tesla. Och detta trots att det är helt uppenbart att det var ett pucko som kraschade in i polisbilen. Inte Teslas fel.
Varför förvränger du, och några andra, jämt mina inlägg till att de handlar om att "försvara Tesla"?
Det finns ingen funktion som heter autopilot i en Tesla. Det finns TACC och autosteer. Det borde du veta som själv haft en.
Nu får du väl ändå ge dig. Du kan ju inte på allvar mena att Tesla inte marknadsför sina assistansfunktioner som just ”autopilot”? Du drar växelspaken nedåt två gånger så aktiverar du funktionerna som tillsammans utgör ”autopiloten” i din M3. Det är fakta och det vet du också.
Du aktiverar "autosteer(beta)", inte autopilot. Det står tydligt i bilen. Ett klick neråt för TACC, två för autosteer.
Att all funktionalitet(dvs autosteer+TACC+diverse avoidance-funktionalitet) tillsammans benämns "autopilot" i marknadsföring är en annan sak.
Med det sagt är jag själv skyldig till att kalla det "aktivera autopiloten".
Rent konkret är ju dock AP alltid aktiv, eftersom flera system är igång som standard(tex lane departure avoidance, autobroms etc).
Så tesla använder begreppet autopilot i marknadsföringen och du säger att ”AP” alltid är inkopplat men det är fel att påstå att en tesla hade autopilot inkopplad som man gjorde i artikeln?
Har jag uppfattat rätt?
Så tesla använder begreppet autopilot i marknadsföringen och du säger att ”AP” alltid är inkopplat men det är fel att påstå att en tesla hade autopilot inkopplad som man gjorde i artikeln?
Har jag uppfattat rätt?
Som sagt, autopilot är ett samlingsbegrepp för en drös funktioner. Du kan inte "aktivera autopilot" med en knapp/spak. Vissa är alltid aktiva, andra såsom TACC och autosteer kan du aktivera manuellt. Några kan du disabla tillsvidare, andra endast temporärt(återaktiveras vid nästa körning).
Så tesla använder begreppet autopilot i marknadsföringen och du säger att ”AP” alltid är inkopplat men det är fel att påstå att en tesla hade autopilot inkopplad som man gjorde i artikeln?
Har jag uppfattat rätt?
Som sagt, autopilot är ett samlingsbegrepp för en drös funktioner. Du kan inte "aktivera autopilot" med en knapp/spak. Vissa är alltid aktiva, andra såsom TACC och autosteer kan du aktivera manuellt. Några kan du disabla tillsvidare, andra endast temporärt(återaktiveras vid nästa körning).
Så man kan tolka artikeln som att det var den drös av funktioner som tesla kallar för autopilot som var aktiva vid olyckan?
Så tesla använder begreppet autopilot i marknadsföringen och du säger att ”AP” alltid är inkopplat men det är fel att påstå att en tesla hade autopilot inkopplad som man gjorde i artikeln?
Har jag uppfattat rätt?
Som sagt, autopilot är ett samlingsbegrepp för en drös funktioner. Du kan inte "aktivera autopilot" med en knapp/spak. Vissa är alltid aktiva, andra såsom TACC och autosteer kan du aktivera manuellt. Några kan du disabla tillsvidare, andra endast temporärt(återaktiveras vid nästa körning).
Så man kan tolka artikeln som att det var den drös av funktioner som tesla kallar för autopilot som var aktiva vid olyckan?
Man kan tolka det som att föraren aktiverat en funktion kallad autosteer, som tydligt är markerad som beta, och struntat i varningstexten vilken informerar om att man alltid skall hålla uppmärksamhet på vägen.
Så tesla använder begreppet autopilot i marknadsföringen och du säger att ”AP” alltid är inkopplat men det är fel att påstå att en tesla hade autopilot inkopplad som man gjorde i artikeln?
Har jag uppfattat rätt?
Som sagt, autopilot är ett samlingsbegrepp för en drös funktioner. Du kan inte "aktivera autopilot" med en knapp/spak. Vissa är alltid aktiva, andra såsom TACC och autosteer kan du aktivera manuellt. Några kan du disabla tillsvidare, andra endast temporärt(återaktiveras vid nästa körning).
Så man kan tolka artikeln som att det var den drös av funktioner som tesla kallar för autopilot som var aktiva vid olyckan?
Man kan tolka det som att föraren aktiverat en funktion kallad autosteer, som tydligt är markerad som beta, och struntat i varningstexten vilken informerar om att man alltid skall hålla uppmärksamhet på vägen.
Det är inte alls självklart att det är föraren som aktiverat funktionerna i menyerna. Han kan lika gärna bara ha aktiverat den med växelspaken efter att någon annan långt tidigare aktiverat i menyerna. Inte Teslas fel att han kraschade, men nog verkar gemene man tro att Teslor är mer självkörande än de verkligen är, mycket beroende på hur Tesla marknadsför systemen. Så är det med det.