Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Det blir ca 15,86 kr per mil.
Billigare än snabbladdning hos e-on, och mycket billigare än Ionity. Dumt bara att man behöver en elektrolysör hemma i garaget om vardagstankning ska vara lika smidigt och billigt som hemmaladdning. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Billigare än snabbladdning hos e-on, och mycket billigare än Ionity. Dumt bara att man behöver en elektrolysör hemma i garaget om vardagstankning ska vara lika smidigt och billigt som hemmaladdning. ;)
Behövs lite pumpar, gastank och kylsystem också för annars kommer bilen aldrig bli tankad. Vill du kunna tanka lite snabbare eller fullt så måste du kunna få upp ett tryck på 700 bar vilket inte är trivialt.

Priset på knappa 16:- är troligen baserat på vätgas från fossila källor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Behövs lite pumpar, gastank och kylsystem också för annars kommer bilen aldrig bli tankad. Vill du kunna tanka lite snabbare eller fullt så måste du kunna få upp ett tryck på 700 bar vilket inte är trivialt.

Tveksamt om man ens får ha det för hemmabruk. Jag vill inte ha en vätgasbomb i garaget. Hemmaladdning kommer för alltid vara en förmån som bara elbilar har. Såvida det inte förbjuds av någon anledning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:

Tveksamt om man ens får ha det för hemmabruk. Jag vill inte ha en vätgasbomb i garaget. Hemmaladdning kommer för alltid vara en förmån som bara elbilar har. Såvida det inte förbjuds av någon anledning.
Inte förbjuds kanske men vänta bara tills laddboxar börjar rapportera så kommer skatten
på laddning som ett brev på posten, eller så måste bilarna registrera laddningen på liknande
sätt med samma slutresultat... :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:

Enligt Värgas-gubben så var det tydligen enklare att få godkänt för vätgaslagring än för batterilagring, förmodligen för att byråkraterna fattar vad det handlar om när det är gas.

En vätgasbil är ju egentligen en hybrid mellan bränslecell och batteri så det skulle gå att ladda batteriet hemma.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Enligt Värgas-gubben så var det tydligen enklare att få godkänt för vätgaslagring än för batterilagring, förmodligen för att byråkraterna fattar vad det handlar om när det är gas.

En vätgasbil är ju egentligen en hybrid mellan bränslecell och batteri så det skulle gå att ladda batteriet hemma.
Gissar att problemet med att få godkänt för batterilagring hade att göra med att få tillstånd att lagra en större mängd bly i källare och laddning av dessa batterier kan skapa vätgas...
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/skyd ... iladdning/

Detta gäller litiumbatterier:
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/skyd ... batterier/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Inte förbjuds kanske men vänta bara tills laddboxar börjar rapportera så kommer skatten
på laddning som ett brev på posten, eller så måste bilarna registrera laddningen på liknande
Det är jag helt säker på att något liknande kommer hända inom en ganska snar framtid. Då får man väl ställa bilen på motordrivna rullar och regenerera strömmen in i batteriet istället.
Skatteverket kan ju inte ta skatt på att man kör nedför en lååååång backe varje kväll. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Det är jag helt säker på att något liknande kommer hända inom en ganska snar framtid. Då får man väl ställa bilen på motordrivna rullar och regenerera strömmen in i batteriet istället.
Skatteverket kan ju inte ta skatt på att man kör nedför en lååååång backe varje kväll. :mrgreen:
Vilket medför att regenerering förbjuds. Elbilar kommer då inte vara tysta utan måste låta när de rullar, inte kunna laddas på vanliga eluttag, inte kunna regenerera och drift ska kosta som det gjorde förr precis som med avgasbilar...
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Bjelke skrev:

Är väl bara att börja ladda ur ett trefasuttag istället och hävda att man kapar mycket ved. :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
....och drift ska kosta som det gjorde förr precis som med avgasbilar...
Det är en intressant tanke. Laddrövarna som Ionity & Co säger ju att snabbladdning får kosta massor eftersom man laddar billigt hemma. Om (när) staten kommer på ett sätt att ta betalt för hemmaladdning kommer de ju naturligtvis sätta fossilbilarnas driftskostnad som riktsnöre. Eller så går de efter snabbladdarnas prissättning eftersom man kommer komma fram till att det inte får vara billigare för en villaägare att ha elbil än för en lägenhetsbo som inte kan ladda hemma. Slutsatsen blir att det måste införas en skatt som gör att hemmaladdning kostar 6, 7 eller 8 kr kilowattimmen. Det skulle också stämma överens med bensinpriset där den allra största delen av priset faktiskt är skatt. Jag ser tyvärr inte varför det inte skulle bli likadant för elbilar så småningom.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mats11813

Inlägg av Elmil »

Hemmaladdning kostar redan idag i nivå med bensin och diesel. För det är väl pris/energienhet som ska jämföras.. Om man vill använda energin till att producera värme och partiklar, eller till att driva bilen framåt, har väl ingen betydelse?! :)
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det finns konstigt nog grupper som tycker att det ska vara dyrt att resa och röra på sig. De tycker att om det blir billigt att resa så skulle vi resa en massa i onödan(?). Jag hävdar att om alla kan röra sig fritt och billigt så kommer det egen boom till ekonomin, speciellt i glesbefolkade delar. Varför skulle man vilja beskatta bort detta? Jo, kanske för att majoriteten bor i en lägenhet i stan och tycker att busskortet är dyrt :roll:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Elmil skrev:
Hemmaladdning kostar redan idag i nivå med bensin och diesel. För det är väl pris/energienhet som ska jämföras.. Om man vill använda energin till att producera värme och partiklar, eller till att driva bilen framåt, har väl ingen betydelse?! :)
Marginellt. Bara att värmen går mest till kråkorna. Men visst kan man räkna så. :lol:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

mati skrev:
Svenssons skrev:
Det är en intressant tanke. Laddrövarna som Ionity & Co säger ju att snabbladdning får kosta massor eftersom man laddar billigt hemma. Om (när) staten kommer på ett sätt att ta betalt för hemmaladdning kommer de ju naturligtvis sätta fossilbilarnas driftskostnad som riktsnöre. Eller så går de efter snabbladdarnas prissättning eftersom man kommer komma fram till att det inte får vara billigare för en villaägare att ha elbil än för en lägenhetsbo som inte kan ladda hemma. Slutsatsen blir att det måste införas en skatt som gör att hemmaladdning kostar 6, 7 eller 8 kr kilowattimmen. Det skulle också stämma överens med bensinpriset där den allra största delen av priset faktiskt är skatt. Jag ser tyvärr inte varför det inte skulle bli likadant för elbilar så småningom.
Jag tycker ni är alldeles för pessimistiska.

Det finns väl i praktiken ingen möjlighet att beskatta elen annorlunda om den går till elbilen istf mikrovågsugnen?
I så fall skulle "dom" ju vara tvungna att helt förbjuda laddning via schuko/CEE etc., jag tror inte biltillverkarna hakar på detta ;)

Delar av skatten på bensin är ju motiverad av miljö- och klimapåverkan, det är ju inte applicerbart på elbilar i Sverige.
Den del av skatten som är relaterad till energiinnehållet är ju i stort sett samma för bensin/diesel som för el, så där är vi ju redan lika hårt beskattade som fossiler.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

fth skrev:
mati skrev:
Svenssons skrev:

Det finns väl i praktiken ingen möjlighet att beskatta elen annorlunda om den går till elbilen istf mikrovågsugnen?
I så fall skulle "dom" ju vara tvungna att helt förbjuda laddning via schuko/CEE etc., jag tror inte biltillverkarna hakar på detta ;)

Delar av skatten på bensin är ju motiverad av miljö- och klimapåverkan, det är ju inte applicerbart på elbilar i Sverige.
Den del av skatten som är relaterad till energiinnehållet är ju i stort sett samma för bensin/diesel som för el, så där är vi ju redan lika hårt beskattade som fossiler.

/fth
Finns väl ingen anledningen till att det ska bli så heller. Det som de pratat om ett tag är att det ska bli kilometerskatt på elbilar. Är väl det som kommer framöver, tyvärr.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:

/fth
Jag tror det undersöks rätt noggrant hur staten ska kunna lägga olika skatt på el till elbilar mot övrigt hushåll. Sett flera som klagat på att det inte går att lägga extra skatt på el eftersom det då drabbar hushållen. Laddning från schuko/CEE kan ju bli som elda hemma. Utan årlig inspektion, kontroll och separat mätning så kommer det inte vara tillåtet och försäkring kommer inte gälla för att ta ett exempel.

Visst är skatt på bensin motiverad av miljö- och klimapåverkan men jag tror inte politiker bryr sig så mycket om det egentligen. De vill i princip bara se till att ha så mycket av andras medel att spendera plus så stor möjlighet som möjligt att styra hur folk gör.

Kilometerskatt lär inte enbart gälla elbilar. Lär bli på samtliga bilar. Att även kunna diversifiera skatt på el för hushåll och för fordon är dock också något som efterfrågas.

Visst är jag pessimistisk...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Det finns konstigt nog grupper som tycker att det ska vara dyrt att resa och röra på sig. De tycker att om det blir billigt att resa så skulle vi resa en massa i onödan(?). Jag hävdar att om alla kan röra sig fritt och billigt så kommer det egen boom till ekonomin, speciellt i glesbefolkade delar. Varför skulle man vilja beskatta bort detta? Jo, kanske för att majoriteten bor i en lägenhet i stan och tycker att busskortet är dyrt :roll:
Vi människor är ju egentligen nomader. Vi har i tiotusentals år flyttat på oss hela tiden, letat efter föda, följt djuren, sökt oss till andra världsdelar och befolkat så småningom hela planeten. Att vi har blivit bofasta är en relativt ny grej som har att göra med att vi har kommit på hur man odlar växter och att det är enklare att föda upp djur än att springa efter dem.
Men de flesta människor har ju fortfarande den där inbyggda rastlösheten och längtar efter att ge sig ut på äventyr. Det är ju därför alla ska resa och flyga världen runt hela tiden. Och man ser ju vad som händer när det är billigt att resa. Idag är det billigare och enklare än någonsin. Och på senare år har det blivit så billigt att flyga att alla ska göra det. Jag är rädd att man måste på något sätt sätta stop för detta, annars blir konsekvenserna inte så trevliga. Om det även ska inkludera resor med elbil vet jag inte. Inte i första hand kanske med tanke på att elbilar är det mest effektiva sättet att resa på.
Själv har jag på något vis inte fått med den där nomad-genen vilket gör att jag inte fattar varför man inte kan hålla sig hemma. Ni får välja själv om jag ska betraktas som en vidareutveckling av urmänniskan som har förlorat sina nomad-egenskaper, eller om mitt totala rese-ointresse bara beror på en spontan gen-mutation som måste klassas som någon form av åkomma. ;)
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare

Inlägg av wilfried »

https://www.sydsvenskan.se/2020-08-31/h ... lcellspark

Helsingborg kan få Sveriges största solcellspark
En yta nästan stor som 350 fotbollsplaner fyllda med 280 000 solcellspaneler. Det skulle med råge innebära Sveriges största solcellspark – och den miljardsatsningen vill företaget European Energy Sverige placera utanför Helsingborg.

Företaget European Energy som bygger vind- och solcellsparker har tagit ett första steg och lämnat in en begäran om samråd till Länsstyrelsen. Planen är att bygga en 240 hektar stor solcellspark vid Svedberga, som skulle rymma 280 000 solpaneler med kapacitet att dra in 170 megawatt om året.
Det skulle innebära att anläggningen blir störst i Sverige, cirka åtta gånger större än den som är störst, enligt Gustaf Ekberg, projektchef för nordöstra Europa på European Energy.

European Energy är ett internationellt företag som framförallt byggt solcellsparker i Italien och Spanien, säger Gustaf Ekberg. Men i takt med att priserna på solpaneler sjunkit har fokus under de senaste två åren hamnat allt mer på norra Europa.
– Eftersom priserna har gått ner så mycket har gränserna för var det är lönsamt att bygga solceller förskjutits norrut. Nu går gränsen ungefär vid Gävle. Det är en ganska dramatisk förändring som man helt har missat i Sverige.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

wilfried skrev:

... med kapacitet att dra in 170 megawatt om året.
Nu kan inte jag läsa artikeln, den är bakom en paywall, men 170 MW per år är helt meningslöst. Menar man MWh? Fast är det inte lite lågt i så fall?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

wilfried skrev:

Helsingborg kan få Sveriges största solcellspark
En yta nästan stor som 350 fotbollsplaner fyllda med 280 000 solcellspaneler. Det skulle med råge innebära Sveriges största solcellspark – och den miljardsatsningen vill företaget European Energy Sverige placera utanför Helsingborg.

Företaget European Energy som bygger vind- och solcellsparker har tagit ett första steg och lämnat in en begäran om samråd till Länsstyrelsen. Planen är att bygga en 240 hektar stor solcellspark vid Svedberga, som skulle rymma 280 000 solpaneler med kapacitet att dra in 170 megawatt om året.
Det skulle innebära att anläggningen blir störst i Sverige, cirka åtta gånger större än den som är störst, enligt Gustaf Ekberg, projektchef för nordöstra Europa på European Energy.

European Energy är ett internationellt företag som framförallt byggt solcellsparker i Italien och Spanien, säger Gustaf Ekberg. Men i takt med att priserna på solpaneler sjunkit har fokus under de senaste två åren hamnat allt mer på norra Europa.
– Eftersom priserna har gått ner så mycket har gränserna för var det är lönsamt att bygga solceller förskjutits norrut. Nu går gränsen ungefär vid Gävle. Det är en ganska dramatisk förändring som man helt har missat i Sverige.
170 megawatt om året. Om de menar 170 MWh så är det inte så imponerande på 280 000 solpaneler.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Mina bekanta m solpaneler i höjd m Mälaren har ca 10 MWh årsproduktion med 10 kW installerad effekt. En panel är ca 0,3 kW installerad effekt.

Borde då bli ca 100 000 kW effekt , och därmed 100 000 MWh, eller 100 GWh årsproduktion.
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

frippan skrev:

170 megawatt om året. Om de menar 170 MWh så är det inte så imponerande på 280 000 solpaneler.
"Om året" är väl lite fel benämnt? Borde väl vara "170 MW." eller "170 MW installerad effekt."
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Kilometerskatt lär inte enbart gälla elbilar. Lär bli på samtliga bilar. Att även kunna diversifiera skatt på el för hushåll och för fordon är dock också något som efterfrågas.
För fossilfordon fixar man enkelt kilometerskatt genom att höja bränsleskatten. Effektiv metod som inte kräver ny teknik i befintliga fordon.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
För fossilfordon fixar man enkelt kilometerskatt genom att höja bränsleskatten. Effektiv metod som inte kräver ny teknik i befintliga fordon.
Kilometerskatt kräver ingen ny teknik i något fordon. Väljer man lösning som kräver ny teknik för kilometerskatt så finns tekniken efter att man tagit fram den och den är inte längre ny.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Kilometerskatt kräver ingen ny teknik i något fordon. Krävs det ny teknik för kilometerskatt så finns tekniken och den är inte längre ny.
Jag menar ny teknisk utrustning i befintliga fordon. Utrustning som inte finns där idag. Höja bränsleskatten är ju så enkelt och nära på omöjligt att smita undan. Dessutom drabbar ju bränsleskatten även utländska fordon.
Skriv svar