Sida 4 av 9

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 10:20
av jonsalgerier
EnTraktor skrev:
Folk som vardagsladdar på SuC börjar bli ett allt större problem och i USA ser man ofta fulla stationer utanför köpcenter med 12-16-20 laddare där det sitter förare i nästan alla bilar och läser. Det är uppenbart att dom inte är på långresa utan vardagsladdar.

Hoppas att Tesla på nått sätt kan lösa detta och laddarna kan återtas att resenärer istället för latmaskar.
Man kunde köra en bell-kurva med pris och avstånd till hemma-basen (det som är registrerat som hemort). Är du nära hemmet DYRT... Långt borta (troligtvis resa) billigt...

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 11:08
av fth
OfarligTesla skrev:
Gillar inte när de placerar SuC nära butiker osv.
Nej, det är ju inte bra för genomströmningen, å andra sidan vill man ju ibland ha något annat att göra under laddning än att sitta och glo i bilen.

Det bästa vore nog om SuC (och andra laddstationer) blir lite som dagens fossilmackar, dvs att man iaf kan räkna med grundläggande servicefunktioner som toaletter, kaffe, någon form av dräglig mat etc, men att det inte finns någon anledning att stanna i flera timmar.

Idag är det ju väldigt varierande utbud på SuC, allt ifrån katastrofalt dåliga platser i t.ex. Frankrike där det inte finns någonting öht, till stora shoppingbyar, t.ex. Palmanova Italien, som potentiellt kan bli blockade av söndagsshoppare (där har det iofs aldrig varit mer än kanske 1-2 Tesla när jag varit där, men det kommer nog att ändra sig).

V3 bör dom ju iaf placera i obygden, där finns det ju ingen anledning att stanna många minuter.

/fth

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 13:50
av Verdi
jonsalgerier skrev:
EnTraktor skrev:
Folk som vardagsladdar på SuC börjar bli ett allt större problem och i USA ser man ofta fulla stationer utanför köpcenter med 12-16-20 laddare där det sitter förare i nästan alla bilar och läser. Det är uppenbart att dom inte är på långresa utan vardagsladdar.

Hoppas att Tesla på nått sätt kan lösa detta och laddarna kan återtas att resenärer istället för latmaskar.
Man kunde köra en bell-kurva med pris och avstånd till hemma-basen (det som är registrerat som hemort). Är du nära hemmet DYRT... Långt borta (troligtvis resa) billigt...

Bra idé! Fast då är det ju bara att registrera hemmet långt borta. :) Men de kan ju se var bilen har sin "huvudsakliga dygnsvila" så det borde gå att genomskåda.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 14:07
av juristen
Verdi skrev:
jonsalgerier skrev:
EnTraktor skrev:
Folk som vardagsladdar på SuC börjar bli ett allt större problem och i USA ser man ofta fulla stationer utanför köpcenter med 12-16-20 laddare där det sitter förare i nästan alla bilar och läser. Det är uppenbart att dom inte är på långresa utan vardagsladdar.

Hoppas att Tesla på nått sätt kan lösa detta och laddarna kan återtas att resenärer istället för latmaskar.
Man kunde köra en bell-kurva med pris och avstånd till hemma-basen (det som är registrerat som hemort). Är du nära hemmet DYRT... Långt borta (troligtvis resa) billigt...

Bra idé! Fast då är det ju bara att registrera hemmet långt borta. :) Men de kan ju se var bilen har sin "huvudsakliga dygnsvila" så det borde gå att genomskåda.
Eller så låter man alla ladda som dom vill. :)

Om det är folk som inte kan ladda hemma så tycker jag att det är strålande att de ändå skaffat en Tesla, trots omaket att åka till superchargers för att ladda. Och så länge Tesla säljer bilar med gratis laddning så kommer det självklart också innebära att ägare av dessa bilar är mer benägna att ladda på superchargers. Och det är helt upp till dem!

Varför skulle de på långresa ha "bättre rätt" till superchargers än andra? De som vardagsladdar kan ha precis lika bråttom till sin nästa punkt på schemat.

Blir det för hög belastning på laddarna så det blir kö, då får Tesla bygga fler laddare, öka kapaciteten och laddhastigheten. Jag tycker det är lite bakvänt att tycka att de är de som laddar som är problemet. Det är upp till var och en att prioritera hur de vill använda superchargers, man får väl ändå utgå att alla gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 14:34
av Hertsh
juristen skrev:
Eller så låter man alla ladda som dom vill. :)

Om det är folk som inte kan ladda hemma så tycker jag att det är strålande att de ändå skaffat en Tesla, trots omaket att åka till superchargers för att ladda. Och så länge Tesla säljer bilar med gratis laddning så kommer det självklart också innebära att ägare av dessa bilar är mer benägna att ladda på superchargers. Och det är helt upp till dem!

Varför skulle de på långresa ha "bättre rätt" till superchargers än andra? De som vardagsladdar kan ha precis lika bråttom till sin nästa punkt på schemat.

Blir det för hög belastning på laddarna så det blir kö, då får Tesla bygga fler laddare, öka kapaciteten och laddhastigheten. Jag tycker det är lite bakvänt att tycka att de är de som laddar som är problemet. Det är upp till var och en att prioritera hur de vill använda superchargers, man får väl ändå utgå att alla gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar.
+1. Alldeles för mycket pekpinnar och förståsigpåare här inne. Sen skall alla självklart visa respekt för andra och jag gillar inte när andra använder laddplatser som parkeringsplats när de inte längre laddar (eller ICE'ar).

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 15:59
av markuswesterberg
Nu när V3 kommer lär ju problemen med köer och fulla SuC att försvinna helt eftersom det i snitt kommer ta ca 5 minuter för folk att "tanka el". Få kommer ladda från 0-100% och laddtiden blir ju därför nästan samma som för en bensinbil i snitt, är i alla fall vad jag tror. Dessutom, hur många bensinmackar har lika många pumpar som SuC har laddstolpar...? Så varje SuC ersätter ju flertalet konventionella "mackar" ur det perspektivet också. Så tänker jag :)

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 16:30
av frippe
markuswesterberg skrev:
Nu när V3 kommer lär ju problemen med köer och fulla SuC att försvinna helt eftersom det i snitt kommer ta ca 5 minuter för folk att "tanka el". Få kommer ladda från 0-100% och laddtiden blir ju därför nästan samma som för en bensinbil i snitt, är i alla fall vad jag tror. Dessutom, hur många bensinmackar har lika många pumpar som SuC har laddstolpar...? Så varje SuC ersätter ju flertalet konventionella "mackar" ur det perspektivet också. Så tänker jag :)
Jag tror att det trots v3 kommer att ta 35-40 minuter att ladda 5-80% på min bil + alla liknande i ålder. Så att snittet blir 5min låter väldigt osannolikt.

Det är uttalat att SuC är till för laddning på långresor. Så att ladda på SuC och fördriva tiden med långtidsshopping, och ockupera laddare känns så där schysst. Men får hoppas att tesla inför dyr taxa för lång laddning på SuC.

Men att tänka på andra är kanske omodernt i dagens Sverige?

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 16:35
av A76
Varför inte bara höja priset för att stå kvar om bilen är fulladdad? Typ första 5-10 min gratis sedan ökande skala upp till 100kr per minut efter kanske 30 min. Då kommer ingen lämna kvar bilen på en plats någon behöver ladda på.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 14 jun 2019 19:17
av Jjonas
A76 skrev:
Varför inte bara höja priset för att stå kvar om bilen är fulladdad? Typ första 5-10 min gratis sedan ökande skala upp till 100kr per minut efter kanske 30 min. Då kommer ingen lämna kvar bilen på en plats någon behöver ladda på.
Finns redan Idle fees.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 15 jun 2019 23:33
av A76
Medveten om nuvarande Idle Fees, poängen var att höja dessa rejält i stigande skala.. det ökar definitivt genomströmingen.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 16 jun 2019 07:57
av markuswesterberg
A76 skrev:
Medveten om nuvarande Idle Fees, poängen var att höja dessa rejält i stigande skala.. det ökar definitivt genomströmingen.
Ja och gärna notification i Tesla-appen om att tiden håller på att gå ut, typ som i parkeringsapparna.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 16 jun 2019 07:59
av jpetters
markuswesterberg skrev:
A76 skrev:
Medveten om nuvarande Idle Fees, poängen var att höja dessa rejält i stigande skala.. det ökar definitivt genomströmingen.
Ja och gärna notification i Tesla-appen om att tiden håller på att gå ut, typ som i parkeringsapparna.
Notifieringar får man redan i nuvarande version.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 16 jun 2019 09:08
av LarsL
Hertsh skrev:
+1. Alldeles för mycket pekpinnar och förståsigpåare här inne. Sen skall alla självklart visa respekt för andra och jag gillar inte när andra använder laddplatser som parkeringsplats när de inte längre laddar (eller ICE'ar).
Det måste fram med pekpinnar och göra det lite jobbigt att vardagsladda på SC så att de får tummen ur och ser till att det kommer upp hemmaladdning. Om vi inte gnatar på folk att ladda hemma när bilen inte används så kommer de fortsätta att sitta fast i ”åka och tanka träsket”.
Elbilar bör laddas långsamt på natten så att vi kan sprida ut belastningen på elnätet.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 16 jun 2019 09:21
av OfarligTesla
A76 skrev:
Varför inte bara höja priset för att stå kvar om bilen är fulladdad? Typ första 5-10 min gratis sedan ökande skala upp till 100kr per minut efter kanske 30 min. Då kommer ingen lämna kvar bilen på en plats någon behöver ladda på.
Problemet är ju inte de som står kvar när de laddat klart, utan att folk som inte behöver ladda på snabbladdare gör det för att det är billigare och/eller bekvämare än att välja långsamladdning under arbetsdagen/natten. Sätter man på att ladda till 100% tar det en evighet innan det är fullt ändå.

Om Tesla skall tvingas bygga SuC så alla skall kunna ladda uteslutande på SuC så kommer Tesla få slut på kapital direkt samt att elförsörjningen brakar ihop totalt. Det fungerar helt enkelt inte och när folk själva inte tänker till så får man helt enkelt styra dem.

Enklaste lösningen är ju som sagt att höja priset, på långresor spelar det mindre roll men helt plötsligt blev det dyrt att vardagsladda där. Ger dessutom Tesla mer pengar att bygga laddare för.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 16 jun 2019 09:36
av LarsL
Tyvärr är det nog samma personer som laddar till 100% som är de som åker och vardagsladdar också. De är liksom vana vid att tanka fullt vid macken så det blir sittande där och tycker att detta är hemskt långsamt, men lider lite för miljön (minskar flygångesten inför Thailand semester). Tesla borde sätta upp ett Typ2 uttag bredvid SC dit de hänvisar folk när de når en viss laddningsnivå, om det är kö.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 16 jun 2019 11:49
av EnTraktor
Hertsh skrev:
juristen skrev:
Eller så låter man alla ladda som dom vill. :)

Om det är folk som inte kan ladda hemma så tycker jag att det är strålande att de ändå skaffat en Tesla, trots omaket att åka till superchargers för att ladda. Och så länge Tesla säljer bilar med gratis laddning så kommer det självklart också innebära att ägare av dessa bilar är mer benägna att ladda på superchargers. Och det är helt upp till dem!

Varför skulle de på långresa ha "bättre rätt" till superchargers än andra? De som vardagsladdar kan ha precis lika bråttom till sin nästa punkt på schemat.

Blir det för hög belastning på laddarna så det blir kö, då får Tesla bygga fler laddare, öka kapaciteten och laddhastigheten. Jag tycker det är lite bakvänt att tycka att de är de som laddar som är problemet. Det är upp till var och en att prioritera hur de vill använda superchargers, man får väl ändå utgå att alla gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar.
+1. Alldeles för mycket pekpinnar och förståsigpåare här inne. Sen skall alla självklart visa respekt för andra och jag gillar inte när andra använder laddplatser som parkeringsplats när de inte längre laddar (eller ICE'ar).
Det handlar inte alls om pekpinnar och förståsigpåare. Tesla har klart och tydligt sagt att SuC är för långresor. SuC är dyr hårdvara och det blir väldigt dyrt om Tesla även ska bygga infrastruktur för vardagsladdning, framförallt om det ska göras i form av SuC i citykärnor. SuC sliter även på batteriet. Tesla kämpar med ekonomin och då kan man inte kräva att dom löser vardagsladdningen till alla. Det är ägarens ansvar tillsammans med kommuner, hyresvärdar och fastighetsägare.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 18 jun 2019 12:22
av Svirre
Pratade med montör idag. Det blir 12st platser till att börja med. :)

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 19 jun 2019 10:27
av Lindstromer
Svirre skrev:
Pratade med montör idag. Det blir 12st platser till att börja med. :)
Trevligt, då var det dubbla på vardera sida gissar jag, mot de 6 hålen jag såg. :)

Transformatorstationen var på plats igår också såg jag, verkar gå undan. :D

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 19 jun 2019 10:45
av EnTraktor
Jag tog mig friheten att lägga upp den på https://supercharge.info/map

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 19 jun 2019 10:51
av Remuz
Uppskattar om någon kan kolla in där i helgen (söndag innan 15). Är den igång så kommer jag köra E4 hem...

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 19 jun 2019 11:06
av juristen
EnTraktor skrev:
Hertsh skrev:
juristen skrev:
Eller så låter man alla ladda som dom vill. :)

Om det är folk som inte kan ladda hemma så tycker jag att det är strålande att de ändå skaffat en Tesla, trots omaket att åka till superchargers för att ladda. Och så länge Tesla säljer bilar med gratis laddning så kommer det självklart också innebära att ägare av dessa bilar är mer benägna att ladda på superchargers. Och det är helt upp till dem!

Varför skulle de på långresa ha "bättre rätt" till superchargers än andra? De som vardagsladdar kan ha precis lika bråttom till sin nästa punkt på schemat.

Blir det för hög belastning på laddarna så det blir kö, då får Tesla bygga fler laddare, öka kapaciteten och laddhastigheten. Jag tycker det är lite bakvänt att tycka att de är de som laddar som är problemet. Det är upp till var och en att prioritera hur de vill använda superchargers, man får väl ändå utgå att alla gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar.
+1. Alldeles för mycket pekpinnar och förståsigpåare här inne. Sen skall alla självklart visa respekt för andra och jag gillar inte när andra använder laddplatser som parkeringsplats när de inte längre laddar (eller ICE'ar).
Det handlar inte alls om pekpinnar och förståsigpåare. Tesla har klart och tydligt sagt att SuC är för långresor. SuC är dyr hårdvara och det blir väldigt dyrt om Tesla även ska bygga infrastruktur för vardagsladdning, framförallt om det ska göras i form av SuC i citykärnor. SuC sliter även på batteriet. Tesla kämpar med ekonomin och då kan man inte kräva att dom löser vardagsladdningen till alla. Det är ägarens ansvar tillsammans med kommuner, hyresvärdar och fastighetsägare.
Om du känner att du har någon form av personligt ansvar för Teslas ekonomi så får det stå för dig, men du kan inte kräva att andra ska känna likadant - än mindre agera utifrån det. Självklart gillar jag också Tesla och vill att det ska gå bra för företaget, men det innebär inte att det är ok för mig att försöka styra andra att ändra sitt beteende för att Tesla ska tjäna mer pengar.

Jag förstår verkligen inte vad du menar med att det skulle finnas någon sorts krav på Tesla att lösa folks vardagsladdning. Det finns säkert ett fåtal som löser sin vardagsladdning, till nöds och tills vidare, på superchargers. Men det är ju inget krav på företaget Tesla att lösa detta. För den enskilde är det enklare att ladda hemma så drivet att ordna hemmaladdning finns ändå och är en process som pågår. Tills det är ordnat får vi Teslaägare vara tålmodiga mot varandra. Som sagt tycker jag en rimlig utgångspunkt är att alla gör så gott de kan.

Ja, Tesla har sagt att Superchargers i första hand är till för långresor. Men har nu Tesla gett fri supercharger till vissa bilar så är det så och det är upp till var och en att utnyttja det som de vill. Det finns inga begränsningar i hur Supercharging får användas, och är det fritt så är det fritt. Sen ska man så klart ställa normala krav på hänsyn, men det är en annan fråga. Ingen kan komma och säga till någon annan - "flytta på dig, jag är på långresa".

Summa summarum är det inte upp till någon enskild att bestämma hur andra får ladda sina bilar, det är upp till Tesla. Sen får man så klart tycka vad man vill, men det är just bara tyckande.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 19 jun 2019 11:12
av Zalman3
"Det handlar inte alls om pekpinnar och förståsigpåare. Tesla har klart och tydligt sagt att SuC är för långresor. SuC är dyr hårdvara och det blir väldigt dyrt om Tesla även ska bygga infrastruktur för vardagsladdning, framförallt om det ska göras i form av SuC i citykärnor. SuC sliter även på batteriet. Tesla kämpar med ekonomin och då kan man inte kräva att dom löser vardagsladdningen till alla. Det är ägarens ansvar tillsammans med kommuner, hyresvärdar och fastighetsägare."

SVAR:
Jag har kört ca 8200 mil med min Tesla S75D.
Kan inte ladda hemma.
Laddar till +95% på SuC, resten på hotell.
Reser mycket i tjänsten och laddar därför mest när jag är ute på resa, men även på hemmaplan.
Har gratis laddning och tycker inte att det är ett problem att jag löser hemmaladdningen på SuC.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 19 jun 2019 11:47
av Verdi
Zalman3 skrev:
"Det handlar inte alls om pekpinnar och förståsigpåare. Tesla har klart och tydligt sagt att SuC är för långresor. SuC är dyr hårdvara och det blir väldigt dyrt om Tesla även ska bygga infrastruktur för vardagsladdning, framförallt om det ska göras i form av SuC i citykärnor. SuC sliter även på batteriet. Tesla kämpar med ekonomin och då kan man inte kräva att dom löser vardagsladdningen till alla. Det är ägarens ansvar tillsammans med kommuner, hyresvärdar och fastighetsägare."

SVAR:
Jag har kört ca 8200 mil med min Tesla S75D.
Kan inte ladda hemma.
Laddar till +95% på SuC, resten på hotell.
Reser mycket i tjänsten och laddar därför mest när jag är ute på resa, men även på hemmaplan.
Har gratis laddning och tycker inte att det är ett problem att jag löser hemmaladdningen på SuC.
Det där är ju en klassisk "Tänk om alla gjorde som du"-grej.

Det är inget problem för dig säger du. Men det kan ju vara problem för andra. Om nu en SuC (Arboga, Lödde, Ödeshög...) är fulla med närboende som "löser sin vardagsladdning" via SuC så blir det omöjligt att använda sin Tesla för långresor. Då måste Tesla bygga ut SuC-nätverket 10-100 ggr om. Det går inte.

Redan idag räknar jag bort SuC i Upplands Väsby eftersom jag vet att den ofta är fullsatt. Vore hemskt om fler SuC fick samma problem.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 19 jun 2019 12:10
av EnTraktor
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
"Det handlar inte alls om pekpinnar och förståsigpåare. Tesla har klart och tydligt sagt att SuC är för långresor. SuC är dyr hårdvara och det blir väldigt dyrt om Tesla även ska bygga infrastruktur för vardagsladdning, framförallt om det ska göras i form av SuC i citykärnor. SuC sliter även på batteriet. Tesla kämpar med ekonomin och då kan man inte kräva att dom löser vardagsladdningen till alla. Det är ägarens ansvar tillsammans med kommuner, hyresvärdar och fastighetsägare."

SVAR:
Jag har kört ca 8200 mil med min Tesla S75D.
Kan inte ladda hemma.
Laddar till +95% på SuC, resten på hotell.
Reser mycket i tjänsten och laddar därför mest när jag är ute på resa, men även på hemmaplan.
Har gratis laddning och tycker inte att det är ett problem att jag löser hemmaladdningen på SuC.
Det där är ju en klassisk "Tänk om alla gjorde som du"-grej.

Det är inget problem för dig säger du. Men det kan ju vara problem för andra. Om nu en SuC (Arboga, Lödde, Ödeshög...) är fulla med närboende som "löser sin vardagsladdning" via SuC så blir det omöjligt att använda sin Tesla för långresor. Då måste Tesla bygga ut SuC-nätverket 10-100 ggr om. Det går inte.

Redan idag räknar jag bort SuC i Upplands Väsby eftersom jag vet att den ofta är fullsatt. Vore hemskt om fler SuC fick samma problem.
Det är precis vad som har hänt i Poznan i Polen. Tesla byggde en SuC precis mitt i city. Ett 30-40 tal Teslaägare från orten med fri SuC har helt struntat i att skaffa laddning hemma och träffas på luncher, eftermiddagar, kvällar för att ladda tillsammans och umgås. 4 av 4 stolpar är oftast upptagna dessa tider. Lokalbefolkningen har en chat där dom pratar ihop sig vem som laddar när. Resande som ska passera blir ofta tvingade att vänta på laddning, ibland i flera timmar. Undrar om Zalman3 eller juristen hade haft samma åsikt om dom månadspendlat eller veckopendlat förbi denna laddare.

Re: SuC nära Norrköping?

Postat: 19 jun 2019 12:37
av default
Kan ni ta moraldiskussionen i en annan tråd? Den här tråden är för oss som är intresserade av SuC Norrköping ;)