Re: Vinterhjul, M3 Performance
Postat: 15 feb 2021 13:16
Vad har du för fälgar och specifika mått på dem? kan du länka ?Remuz skrev:Jag valde 18” på 3P, låg förbrukning och mindre studs på vintern är trevligt
Vad har du för fälgar och specifika mått på dem? kan du länka ?Remuz skrev:Jag valde 18” på 3P, låg förbrukning och mindre studs på vintern är trevligt
Det är inte att snåla, utan mer att få mjukare körupplevelse framförallt på vinter. Tesla böjrn har testat och tycker att han märker en skillnad.Dexter skrev:Jag tror inte det blir så mycket mer "smooth driving" med 40 profil vs 35 profil.Giggsy skrev:Riktigt nice.Rocko skrev:
Kika på Nitro Aero FF g.blk.
Blev vinnaren för mig.
235/35R20
Varför kompromissa med storleken på vintern. Det är ju ändå en ”P”. Ska va stötigt!!
Jag vill ha "smooth ride på vinter" och tänkte 19" kan förbättra dämpning lite. Men du har rätt, det ska va stötigt.
Undrar om man ens märker någon större skillnad.
Man får nog ha 45profil och 18" fälg för att få lite mjukare.
Nackdelen är att det blir mindre mellanrum mellan fälg o bromsok.
Skulle man råka få en sten emellan där vet man inte hur det går.
Fördelen är ju längre räckvidd med den uppsättningen.
Min uppfattning är har man köpt performance så bryr man väl sig inte så mycket om förbrukningen eller?
Jag tänker inte snålköra en sådan bil.
Den får förbruka vad den behöver.
Det är därför jag köpte en sådan.
Ju mer man har laddat ju roligare har man haft det har jag hört någonstans.
Han har dessaGiggsy skrev:Vad har du för fälgar och specifika mått på dem? kan du länka ?Remuz skrev:Jag valde 18” på 3P, låg förbrukning och mindre studs på vintern är trevligt
Kanon snygga svarta fälgar 20"Rocko skrev:På måndag åker dom på efter jag tagit lev.
Kan tipsa om t-sportline-fjädrar. Sänker lagom så man slipper skrapa. Kör även 15mm fram och 20mm bak Spacer (högt et på vinterdäcken men blir kant i kant med skärmarna med originalfälgen).Frippanecci skrev:Ja, ska sänka den lite..Elof skrev:Bättre, men fortfarande lite tyskstuk.Frippanecci skrev:Så mycket snyggare med rätt däckdimension - 245/35/20, än sommardäckens 235/35/20 (varför dom nu levererar bilen med det).
- annars spacers eller gå upp till 21” (med mer gummi än specat)
Hoppas få fatt på Performance ”Track package” fälgarna till våren - då kanske man iaf kan ha 265 bak.
På S och X så sitter fälgarna(21” och 22”) som ett smäck, på 3an är det inte OK alls.
Den passar givetvis. Kanske att man måste ha en 3 mm spacer i fram för att komma runt klacken som är på en p. Det går att köpa på biltema får några futtiga lappar.dala skrev:Ser i Tesla Björns YT video att han har en M3 Performace 2021 med vad ser ut som Teslas 19” fälg man kunde beställa som option till LR 2019 (och kanske senare?). Kan det stämma att den fälgen passar på en Performace eller har han hittat en passande replika på Teslas 19” fälg?
Frågar för jag har 19” fälgen vinterskodd och lurar på att beställa en ny P.
Mycket snyggt slutresultat.Rocko skrev:Så här blev mina 20” Nitro Aero monterade
Svinnöjd!
Centrum från smog.nu.
anting1 skrev:Antar att det inte är några bekymmer att köpa lösa vinterdäck och kränga på Performance 20" fälgarna på vintern?
Blir det alldeles för bullrigt och stötigt? Exakt vilka dimensioner sitter fram/bak?
OBS! Har inte läst hela tråden.
Skulle säga det är mindre meckigt, man slipper ju böka med ett set fälgar till.rolundb skrev:Är det inte väldigt meckigt (och kostsamt) att växla mellan sommar och vinterdäck på samma uppsättning fälgar?
Man kan byta ganska många gånger innan det blir dyrare är 4 hjul och 4 sensorer.rolundb skrev:Är det inte väldigt meckigt (och kostsamt) att växla mellan sommar och vinterdäck på samma uppsättning fälgar?
Performance är väldigt mjuk. Det är en amerikansk bil, inte en tysk.anting1 skrev:Tack för svaren!
Ni som kör med 20” på vintern, är det hanterbart? För stötigt? För visst är performance chassi lite hårdare också?
Trodde att bilen skulle bli stöttig men tycker den är lagom faktiskt med 20" Nokian.taliz skrev:Performance är väldigt mjuk. Det är en amerikansk bil, inte en tysk.anting1 skrev:Tack för svaren!
Ni som kör med 20” på vintern, är det hanterbart? För stötigt? För visst är performance chassi lite hårdare också?
Vinterdäck är ju dessutom betydligt mjukare än sommardäck, så om något så blir det komfortablare med 20" på vintern än på sommaren.
Snyggt! Hur funkar de att köra med?Rocko skrev:Så här blev mina 20” Nitro Aero monterade
Svinnöjd!
Centrum från smog.nu.
Hur har FRIGUS EV ICE däcken fungerat? Behöver byta gummi på mina hjul. Frigus däcken är ju något billigare än Hakkapelitta däcken. Man blir ju lite sugen på att testa.models4karl skrev:Jag har en M3P på ingående och sökte efter vinterdäck och fälg. Teslas erbjudande om 43.000 kr för vinterdäck på fälg är ju inte så lockande.
Nu har jag beställt ett par mag52 med FRIGUS EV ICE 3 235/45 R18 98V från Megahjul. Det blir spännande. Jag har kört HAKKAPELIITTA R2 på min Model S sedan 2013 och de är väldigt mjuka. Inget för älgtestet...
Beträffande moms och tull. På offerten är priset med Norsk moms. När du betalar så drar de av momsen. Sedan lägger transportören på svensk moms och tull.
Om du köpt vinterdäck av tesla, ja. Annars får du sommardäck.Eklund89 skrev:Kan jag kapa tråden för en vinterdäcksrelaterad fråga?
Om man beställer en Tesla Model 3 SR+ med vinterdäck och den levereras under vintern, är vinterdäcken då förmonterade? Kan inte hitta svar på denna fråga..
Ja, beställer vinterdäck som extra tillval. Och sommardäcken är då i bagageluckan?Fluffy skrev:Om du köpt vinterdäck av tesla, ja. Annars får du sommardäck.Eklund89 skrev:Kan jag kapa tråden för en vinterdäcksrelaterad fråga?
Om man beställer en Tesla Model 3 SR+ med vinterdäck och den levereras under vintern, är vinterdäcken då förmonterade? Kan inte hitta svar på denna fråga..