Ingen aning. Produktdiffrentiering?
Det går ju uppenbarligen att sätta motor båda bak o fram.
Ett designval kanske?
Re: Nissan Ariya
Postat: 15 okt 2020 10:48
av Martin E-tron
RoboMicke skrev:
Martin E-tron skrev:
För egen del står det mellan ID4 eller Ariya när det ska bytas bil om 2 år.
Av dag jag sett av Nissan gillar jag den skarpt! Trodde dock att den skulle komma ut snabbare på marknaden?
Samma här. Gillar den skarpt.
e-4ORCE varianterna är sist ut. Dom andra kommer sent -21 om jag kommer ihåg rätt.
Dragkrok är ett måste dock. Så har e-4ORCE inte det så blir det en framhjulsdriven 87kWh
4wd e inget måste för mig, dragkrock, TAKRELING samt körlängd är mina kriterier
Re: Nissan Ariya
Postat: 15 okt 2020 11:03
av Martin E-tron
RoboMicke skrev:
Jag har förbeställt en
Vad låg din offert på ?
Re: Nissan Ariya
Postat: 15 okt 2020 12:07
av RoboMicke
Martin E-tron skrev:
RoboMicke skrev:
Jag har förbeställt en
Vad låg din offert på ?
Inga priser än. Kommer i början av -21
Re: Nissan Ariya
Postat: 15 okt 2020 13:59
av Martin E-tron
Återkoppla gärna när du får med info
Re: Nissan Ariya
Postat: 21 okt 2020 10:54
av Goblin
PapaD skrev:
Va? Är deras 2WD framhjulsdriven?
RoboMicke skrev:
Ja!
Det som jag stör mig mest på med vår leaf2 är att den just är framhjulsdriven. Stänger jag av ECO (läs:aktiverar "sportläget") så är det som att köra en galen tjur. Den får helt enkelt inte ner kraften i gatan och det rycker o sliter i ratten. Värdelös antispin kanske? Nä, antingen bakhjulsdrivet eller AWD ska det vara!
Re: Nissan Ariya
Postat: 21 okt 2020 12:16
av RoboMicke
Goblin skrev:
PapaD skrev:
Va? Är deras 2WD framhjulsdriven?
RoboMicke skrev:
Ja!
Det som jag stör mig mest på med vår leaf2 är att den just är framhjulsdriven. Stänger jag av ECO (läs:aktiverar "sportläget") så är det som att köra en galen tjur. Den får helt enkelt inte ner kraften i gatan och det rycker o sliter i ratten. Värdelös antispin kanske? Nä, antingen bakhjulsdrivet eller AWD ska det vara!
Coming late 2021, så 2022 då och på utvlada markander.. sen 2022 i Sverige kanske ?
Man måste lära sig se igenom marknadsföringsknepen som syftar till att få folk vänta med att byta bil.
Flesta leasingar låser in kunden i 3 år ju.
Re: Nissan Ariya
Postat: 16 nov 2020 11:37
av Zalman3
Mot slutet av 2021 kommer en ny elektrisk crossover från Nissan att lanseras. Det är den renaste formen av Nissan Intelligent Mobility.
En kraft för att frigöra potential. Dig. Mig. Alla vi. Hitta nya vägar med skicklighet, självständighet och stil. *
Verkar bli en mycket intressantare spelare på elbilsmarknaden.
Betydligt mer raffinerad och mer "tech" än gamla (tråkiga) Leaf:
Re: Nissan Ariya
Postat: 06 feb 2021 07:38
av Laban
Tycker bagageutrymmet ser väldigt litet ut. Tar man bort extra hyllorna så får man lite extra utrymme, dock ingen stor låda under som på ex 3/Y. Och ingen frunk. Jämför man istället med ex Kia e-Niro så har den 450l bagage , Ariya 415 l (AWD), 468l (FWD). Och då är e-Niro 2 dm kortare.
Nu har vi alla olika preferenser men för mig är det ingen direkt spännande konstruktion. Förhållandevis litet bagageutrymme med tanke på storleken på bilen, ok laddhastighet men inte mer (130 kW). Ingen skidlucka. Interiören ok men .. jag gillar inte låg + bred skärm lösningen de har valt. Blir för begränsande GUI mässigt tänker jag mig, om än då otestat.
Re: Nissan Ariya
Postat: 06 feb 2021 20:29
av martinot
Laban skrev:
Tycker bagageutrymmet ser väldigt litet ut. Tar man bort extra hyllorna så får man lite extra utrymme, dock ingen stor låda under som på ex 3/Y. Och ingen frunk. Jämför man istället med ex Kia e-Niro så har den 450l bagage , Ariya 415 l (AWD), 468l (FWD). Och då är e-Niro 2 dm kortare.
Nu har vi alla olika preferenser men för mig är det ingen direkt spännande konstruktion. Förhållandevis litet bagageutrymme med tanke på storleken på bilen, ok laddhastighet men inte mer (130 kW). Ingen skidlucka. Interiören ok men .. jag gillar inte låg + bred skärm lösningen de har valt. Blir för begränsande GUI mässigt tänker jag mig, om än då otestat.
Håller med om att bagage och även lågt i huvudhöjd i baksäte, och inte ens någon frunk är klart dåligt.
Men jag är så långt ändå positivt överraskad av interiören i stort. Känns inte krampaktig som hos en del bilar (inga namn nämnda), utan snarare luftigt modern som åt M3 och Honda E-hållet.
Håller med om att skärmlösningen inte är optimal. Vår Merca har samma upplägg med lång och smal infotainmentskärm, och gillar ju den på vår M3 alla dagar i veckan. Men dessvärre så är det mer eller mindre standard. Är väl bara Tesla och Polestar som vågar gå emot strömmen här med ett lite praktiskare och modernare upplägg.
Re: Nissan Ariya
Postat: 09 feb 2021 05:54
av Laban
Även Ford (Mach E) samt då x antal Kinesiska tillverkare, Xpeng, Nio, har stora skärmar.
Men jag håller med om luftigheten. Ett steg i rätt riktning. Stort hopp från Leaf rent allmänt, som tur är.
Re: Nissan Ariya
Postat: 09 feb 2021 10:00
av Mickep
Hur mycket skall den gå på? (kosta)
Re: Nissan Ariya
Postat: 09 feb 2021 10:05
av Skabb1
Jag följer nya modeller med stort intresse och tyckt att Ariya kunde vara något.
Tyvärr inte helt imponerad av bagage, baksäteshöjden och avsaknad av frunk. Tycker att den känns lite överdesignad med. Så denna går tyvärr bort.
Känns som Nissan kommer tappa lite av sin marknad, genom att ge VW minst ett års försprång.
Re: Nissan Ariya
Postat: 15 feb 2021 14:19
av Mickep
Om jag blev positivt överaskad av skodan så kändes det mest som en liten besvikelse över denna.
Kan ändras om den får ett attraktivt pris och om det kommer positiva tester.
Re: Nissan Ariya
Postat: 15 feb 2021 14:49
av mati
martinot skrev:
Bruno skrev:
Sverigepremiär för Nissans ID.4-utmanare Ariya, men köparna får vänta ett år till på bilen
Känns som Nissan kommer tappa lite av sin marknad, genom att ge VW minst ett års försprång.
Avvakta. Hittills har inte en enda ID4 levererats ens som demobil til bilhandlarna. Och kunderna får nog vänta ytterligare några månader innan de får sina beställade bilar. Ett års försprång behöver det alltså inte bli om Nissan får till det.
Men visst kan de tappa marknad till VW. Det beror väl också på priset och så. ID4 är en dyr bil. Fast å andra sidan verkar ju "omkring 600k" vara ett riktmärke numera. Jag är lite rädd att vi inte kommer se elbilar som är mycket bililgare än så. Anledningen till att jag tror det är att det finns en gräns på 60k € i Tyskland, som ju är en jättestor marknad. Allt som ligger under denna gräns för betydande skattelättnader. Det betyder att de flesta bilar kommer ligger strax under 60k € framöver. Men det finns liksom ingen anledning för tillverkarna att gå mycket lägre än så.
Re: Nissan Ariya
Postat: 10 mar 2021 08:53
av Leaf
Bra bilder av kommande Ariya. https://www.autoexpress.co.uk/nissan/35 ... d-pictures
För mig som realistiskt sett väljer mellan Ioniq 5, Mach-E och Ariya, med Kia EV5 som dark horse, så känns nog denna som Nr. 1.
Det blir spännande att se de kommande testkörningarna.
Re: Nissan Ariya
Postat: 10 mar 2021 08:56
av Trevlig
Har den laddning på båda sidorna? eller är det spolarvätska eller något?