Grejen är att inget är bestämt än - inte heller sänkningen till 50k 2023 eller sänkningen från 60 till 50 gram CO2 för laddhybrider. Allt ligger i samma promemoria om ändring av förordningen för klimatbonusbilar (2017:1334). Så ovissheten är total - men det talar samtidigt för att man _kommer_ fatta beslut innan sommaren, men kanske skjuta på de delar som var föreslagna att träda i kraft 1/7.
Min uppskattning av leverans gick från aug-okt till mer specifika 29 september - 13 november, ett intervall på 6 veckor alltså. Tror inte ett dugg på att det är någon sorts sanning. Jag har fyllt i allt, inklusive att jag betalar kontant, och väntar nu på att vinna i tilldelningslotteriet så att jag får en bil knuten och slutfakturan. Vem vet, någon kanske bokar av!
Jahaa, jag trodde att sänkningen var beslutad sedan tidigare. Men då är jag med, bra att veta!
Okej. VILL du ha din bil innan dess då? Personligen tycker jag att det låter utmärkt att få sin bil inom uppskattat tidsintervall som du fått. Åtminstone efter 1/7? Vet du om man kan göra om valet till finansiering efter att man fyllt i kontant betalning? Jag vill inte värdera om mitt hem just nu, så försöker skjuta på den biten tills nödvändigt, dock knorrade killen på Tesla när jag sa att jag ville vänta med att fylla i uppgifterna. Har ingen aning om det spelar någon roll för min köplats.
Det är distansavtalslagen som gäller här, och då har man till och med 14 dagars returrätt efter leverans och det enda man ska stå för själv är returfrakten. Undantag är varor som specialtillverkats just för en enskild kund, men det kan de ju prova att dra till med på en serietillverkad bil.
Oj, det låter väldigt generöst ju! Eftersom du heter juristen här på forumet så känns dina ord inom ämnet trygga!
Är det safe att lägga upp finansieringsplan med DNB som de samarbetar med redan nu, eller bättre att vänta tills leverans är aktuell tycker du? Tesla ville att man skulle fylla i uppgifterna i sitt konto redan nu, men jag väntar hellre då jag inte vet om en omvärdering på huset kommer läggas in i bilen istället, eller hur stor kontantinsats man lägger in i Teslalånet. Vill helst inte få avgifter från dem om jag lägger upp något lån nu och sedan tackar nej till bilen.
Det är distansavtalslagen som gäller här, och då har man till och med 14 dagars returrätt efter leverans och det enda man ska stå för själv är returfrakten. Undantag är varor som specialtillverkats just för en enskild kund, men det kan de ju prova att dra till med på en serietillverkad bil.
Oj, det låter väldigt generöst ju! Eftersom du heter juristen här på forumet så känns dina ord inom ämnet trygga!
Är det safe att lägga upp finansieringsplan med DNB som de samarbetar med redan nu, eller bättre att vänta tills leverans är aktuell tycker du? Tesla ville att man skulle fylla i uppgifterna i sitt konto redan nu, men jag väntar hellre då jag inte vet om en omvärdering på huset kommer läggas in i bilen istället, eller hur stor kontantinsats man lägger in i Teslalånet. Vill helst inte få avgifter från dem om jag lägger upp något lån nu och sedan tackar nej till bilen.
Jag har ringt och frågat DNB om just detta - vad händer om jag avbokar bilen? Hos DNB händer inget, då jag inte ännu tagit lånet hos dem (bara ansökt det och fått det beviljat inför framtida leverans). De sa bara att jag ska kontakta Tesla, och hos Tesla säger de bara att jag förlorar mina 2500kr jag lagt i kontantinsats.
Som alla andra här går man och väntar lite på vad som ska ske och vad nivån hamnar på, men när ja lekte med att lägga en beställning på en "vanilla" LR, dvs vit utan tillval alls, så går det ju inte ens att speca dragkrok o komma över 700k när destinations grejen läggs på?
"Model 3 Long Range Dual Motor fyrhjulsdrift
682 990 kr
Pearl White
Inkluderat
18" Aero-fälgar
Inkluderat
Helsvart premiuminteriör
Inkluderat
Autopilot
Inkluderat
30-dagars provperiod för Premium Connectivity
Draget kostar väll 13k om ja inte minns fel. Om man bara kunde få reda på vad som gäller. Kan väll vänta in till april+ i nästa år, men man vill ju i alla fall kunna få dom 50k som är nästa år.
"Bilar med ett högre grundpris än 700 000 kronor får ingen bonus alls när regeln införts."
Men ja vågar ändå inte klicka hem nått förens ja läst vad det faktiskt är.
Är det grundpris borde ja ju kunna beställa en LR, och med lite tillval komma över 700k och ändå få bonus.
"Som jag förstått så kommer pristaket på 700 000 kronor gälla för personbilar. Då beslutet ska tas minst en månad innan lagen börja gälla så är det mao inte 1 juli som den nya lagen kommer börja gälla ifrån utan tidigast 10 juli om beslutet tas 9 juni, säger Mats Einarsson på Transportstyrelsen."
Mats är alltså verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen, och tidigare ofta citerad om just klimatbonusen. Gissningsvis har det skett en dialog mellan departement och myndighet om vad de klarar av att införa i tid, därav hans förhandskunskap...
Gött att de är ute i så god tid med att bestämma sig!
Uppskattar det som medborgare och väljare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
"Som jag förstått så kommer pristaket på 700 000 kronor gälla för personbilar. Då beslutet ska tas minst en månad innan lagen börja gälla så är det mao inte 1 juli som den nya lagen kommer börja gälla ifrån utan tidigast 10 juli om beslutet tas 9 juni, säger Mats Einarsson på Transportstyrelsen."
Mats är alltså verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen, och tidigare ofta citerad om just klimatbonusen. Gissningsvis har det skett en dialog mellan departement och myndighet om vad de klarar av att införa i tid, därav hans förhandskunskap...
En liten reflektion angående citatet ovan. Några saker Mats Einarsson säger stämmer inte:
Det är inte en ny lag som ska införas, utan en ändring i en förordning. Och minst en månad innan? 2021 ändrades några detaljer i samma förordning (2017:1334), då med tre veckors (!) förvarning innan de började gälla. Inget problem.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Innan de nya reglerna klubbades igenom så räknade jag ut att, finns tidigare i denna tråd(sett att andra hemsidor gjort liknande) att det skulle räcka typ tom juli 2022 baserat på uppskattningar i antal leveranser av bilar som har rätt till bonus i mindre eller större utsträckning. Nu borde det räcka längre pga sänkning för hybrid samt taket på 700k men året ut tror jag knappast.
Innan de nya reglerna klubbades igenom så räknade jag ut att, finns tidigare i denna tråd(sett att andra hemsidor gjort liknande) att det skulle räcka typ tom juli 2022 baserat på uppskattningar i antal leveranser av bilar som har rätt till bonus i mindre eller större utsträckning. Nu borde det räcka längre pga sänkning för hybrid samt taket på 700k men året ut tror jag knappast.
22-01-01 tom 22-05-31 Antal SEK 2 579 495 672 kr
Detta är ju bilar som togs i trafik 2021, och det lär har sålts /levererats ännu fler bilder 2022, så nej du har nog rätt, det kommer inte räcka långt, 1 miljon kvar av också bara.
Blir de blå regeringen så vet i sjutton om de blir mer pengar där, så de som får lev nu slutet av juni/juli hänger löst.
Någon som vet status på el-bonusen? Hur fungerar det i praktiken? Får man hem en blankett att ansöka eller? Har fått mitt VIN och kommer få bilen i augusti månad. Och än så länge, förstår jag att Skatteverket inte uppdaterat sina listor och att model 3, LR fortfarande är berättigad, trots att den nu kostar över 700k. Betalade själv 666170kr, så väl under men förstått att det är Skatteverkets lista som gäller.
Hur går det till i praktiken? Får jag en blankett strax efter jag mottagit min bil?
Tacksam för svar från er som kan det här! Tack så långt,
Någon som vet status på el-bonusen? Hur fungerar det i praktiken? Får man hem en blankett att ansöka eller? Har fått mitt VIN och kommer få bilen i augusti månad. Och än så länge, förstår jag att Skatteverket inte uppdaterat sina listor och att model 3, LR fortfarande är berättigad, trots att den nu kostar över 700k. Betalade själv 666170kr, så väl under men förstått att det är Skatteverkets lista som gäller.
Hur går det till i praktiken? Får jag en blankett strax efter jag mottagit min bil?
Tacksam för svar från er som kan det här! Tack så långt,
Ja, man får en blankett hemskickad 1 - 2 veckor efter köp.
Om det är en leasingbil får leasingbolaget blanketten.
Man får ingen mottagningsbekräftelse att de tagit emot blanketten däremot.