Paus i utbetalningar av klimatbonus

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

FD_fossilkramare
Inlägg: 32
Blev medlem: 04 maj 2022 12:06

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av FD_fossilkramare »

Andersen skrev:
Grejen är att inget är bestämt än - inte heller sänkningen till 50k 2023 eller sänkningen från 60 till 50 gram CO2 för laddhybrider. Allt ligger i samma promemoria om ändring av förordningen för klimatbonusbilar (2017:1334). Så ovissheten är total - men det talar samtidigt för att man _kommer_ fatta beslut innan sommaren, men kanske skjuta på de delar som var föreslagna att träda i kraft 1/7.

Min uppskattning av leverans gick från aug-okt till mer specifika 29 september - 13 november, ett intervall på 6 veckor alltså. Tror inte ett dugg på att det är någon sorts sanning. Jag har fyllt i allt, inklusive att jag betalar kontant, och väntar nu på att vinna i tilldelningslotteriet så att jag får en bil knuten och slutfakturan. Vem vet, någon kanske bokar av!
Jahaa, jag trodde att sänkningen var beslutad sedan tidigare. Men då är jag med, bra att veta!

Okej. VILL du ha din bil innan dess då? Personligen tycker jag att det låter utmärkt att få sin bil inom uppskattat tidsintervall som du fått. Åtminstone efter 1/7? Vet du om man kan göra om valet till finansiering efter att man fyllt i kontant betalning? Jag vill inte värdera om mitt hem just nu, så försöker skjuta på den biten tills nödvändigt, dock knorrade killen på Tesla när jag sa att jag ville vänta med att fylla i uppgifterna. Har ingen aning om det spelar någon roll för min köplats.
FD_fossilkramare
Inlägg: 32
Blev medlem: 04 maj 2022 12:06

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av FD_fossilkramare »

juristen skrev:
Det är distansavtalslagen som gäller här, och då har man till och med 14 dagars returrätt efter leverans och det enda man ska stå för själv är returfrakten. Undantag är varor som specialtillverkats just för en enskild kund, men det kan de ju prova att dra till med på en serietillverkad bil.
Oj, det låter väldigt generöst ju! Eftersom du heter juristen här på forumet så känns dina ord inom ämnet trygga! :D

Är det safe att lägga upp finansieringsplan med DNB som de samarbetar med redan nu, eller bättre att vänta tills leverans är aktuell tycker du? Tesla ville att man skulle fylla i uppgifterna i sitt konto redan nu, men jag väntar hellre då jag inte vet om en omvärdering på huset kommer läggas in i bilen istället, eller hur stor kontantinsats man lägger in i Teslalånet. Vill helst inte få avgifter från dem om jag lägger upp något lån nu och sedan tackar nej till bilen.
Användarvisningsbild
tomishu
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 30 mar 2022 15:56

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av tomishu »

FD_fossilkramare skrev:
juristen skrev:
Det är distansavtalslagen som gäller här, och då har man till och med 14 dagars returrätt efter leverans och det enda man ska stå för själv är returfrakten. Undantag är varor som specialtillverkats just för en enskild kund, men det kan de ju prova att dra till med på en serietillverkad bil.
Oj, det låter väldigt generöst ju! Eftersom du heter juristen här på forumet så känns dina ord inom ämnet trygga! :D

Är det safe att lägga upp finansieringsplan med DNB som de samarbetar med redan nu, eller bättre att vänta tills leverans är aktuell tycker du? Tesla ville att man skulle fylla i uppgifterna i sitt konto redan nu, men jag väntar hellre då jag inte vet om en omvärdering på huset kommer läggas in i bilen istället, eller hur stor kontantinsats man lägger in i Teslalånet. Vill helst inte få avgifter från dem om jag lägger upp något lån nu och sedan tackar nej till bilen.
Jag har ringt och frågat DNB om just detta - vad händer om jag avbokar bilen? Hos DNB händer inget, då jag inte ännu tagit lånet hos dem (bara ansökt det och fått det beviljat inför framtida leverans). De sa bara att jag ska kontakta Tesla, och hos Tesla säger de bara att jag förlorar mina 2500kr jag lagt i kontantinsats.
Användarvisningsbild
Anmg
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 01 apr 2022 13:35

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Anmg »

Som alla andra här går man och väntar lite på vad som ska ske och vad nivån hamnar på, men när ja lekte med att lägga en beställning på en "vanilla" LR, dvs vit utan tillval alls, så går det ju inte ens att speca dragkrok o komma över 700k när destinations grejen läggs på?

"Model 3 Long Range Dual Motor fyrhjulsdrift
682 990 kr
Pearl White

Inkluderat
18" Aero-fälgar

Inkluderat
Helsvart premiuminteriör

Inkluderat
Autopilot

Inkluderat
30-dagars provperiod för Premium Connectivity

Inkluderat
Destinations- och dokumentavgift
9 180 kr

Kontantpris
692 170 kr"

Draget kostar väll 13k om ja inte minns fel. Om man bara kunde få reda på vad som gäller. Kan väll vänta in till april+ i nästa år, men man vill ju i alla fall kunna få dom 50k som är nästa år.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av anna__ »

https://carup.se/rent-lotteri-vem-som-s ... imatbonus/

Beslut väntas tas nästa torsdag...
Användarvisningsbild
Anmg
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 01 apr 2022 13:35

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Anmg »

anna__ skrev:
https://carup.se/rent-lotteri-vem-som-s ... imatbonus/

Beslut väntas tas nästa torsdag...
Är ju intressant att läsa detta :

"Bilar med ett högre grundpris än 700 000 kronor får ingen bonus alls när regeln införts."
Men ja vågar ändå inte klicka hem nått förens ja läst vad det faktiskt är.
Är det grundpris borde ja ju kunna beställa en LR, och med lite tillval komma över 700k och ändå få bonus.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Andersen »

anna__ skrev:
https://carup.se/rent-lotteri-vem-som-s ... imatbonus/

Beslut väntas tas nästa torsdag...
"Som jag förstått så kommer pristaket på 700 000 kronor gälla för personbilar. Då beslutet ska tas minst en månad innan lagen börja gälla så är det mao inte 1 juli som den nya lagen kommer börja gälla ifrån utan tidigast 10 juli om beslutet tas 9 juni, säger Mats Einarsson på Transportstyrelsen."

Mats är alltså verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen, och tidigare ofta citerad om just klimatbonusen. Gissningsvis har det skett en dialog mellan departement och myndighet om vad de klarar av att införa i tid, därav hans förhandskunskap...
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11671
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av martinot »

Gött att de är ute i så god tid med att bestämma sig! :D

Uppskattar det som medborgare och väljare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Andersen »

Andersen skrev:
anna__ skrev:
https://carup.se/rent-lotteri-vem-som-s ... imatbonus/

Beslut väntas tas nästa torsdag...
"Som jag förstått så kommer pristaket på 700 000 kronor gälla för personbilar. Då beslutet ska tas minst en månad innan lagen börja gälla så är det mao inte 1 juli som den nya lagen kommer börja gälla ifrån utan tidigast 10 juli om beslutet tas 9 juni, säger Mats Einarsson på Transportstyrelsen."

Mats är alltså verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen, och tidigare ofta citerad om just klimatbonusen. Gissningsvis har det skett en dialog mellan departement och myndighet om vad de klarar av att införa i tid, därav hans förhandskunskap...
En liten reflektion angående citatet ovan. Några saker Mats Einarsson säger stämmer inte:

Det är inte en ny lag som ska införas, utan en ändring i en förordning. Och minst en månad innan? 2021 ändrades några detaljer i samma förordning (2017:1334), då med tre veckors (!) förvarning innan de började gälla. Inget problem.

Jag har sökt Mats för en kommentar.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Anmg
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 01 apr 2022 13:35

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Anmg »

Får hoppas på ett rakt och bra besked idag. Om det nu händer nått idag.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av MWall »

Inte dykt upp nånting än?
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av anna__ »

MWall skrev:
Inte dykt upp nånting än?
Nej verkar inte så :/
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Gadiel »

Jodå, det blev ett tak på 700’
Användarvisningsbild
Anmg
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 01 apr 2022 13:35

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Anmg »

Så en LR kommer klara sig, även om man slänger på fälgar, färg och drag? Trotts pris över 700k? Inte hittat vilket pris det är som gäller?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11671
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av martinot »

Anmg skrev:
Så en LR kommer klara sig, även om man slänger på fälgar, färg och drag? Trotts pris över 700k? Inte hittat vilket pris det är som gäller?
Det beror på vad som kommer gälla för Transporstyrelsen.

Den senaste listan hos Skatteverket är SKVFS 2022:3, och då är M3 LR under 700 KSEK: https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 2022_3.pdf
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Anmg
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 01 apr 2022 13:35

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Anmg »

martinot skrev:
Anmg skrev:
Så en LR kommer klara sig, även om man slänger på fälgar, färg och drag? Trotts pris över 700k? Inte hittat vilket pris det är som gäller?
Det beror på vad som kommer gälla för Transporstyrelsen.

Den senaste listan hos Skatteverket är SKVFS 2022:3, och då är M3 LR under 700 KSEK: https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 2022_3.pdf
Ah, tack för listan. Där verkar det i alla fall vara grundpriset som det gäller.
elnice87
Inlägg: 43
Blev medlem: 01 okt 2020 16:15

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av elnice87 »

Nu röstades regeringens nya budget igenom där det ingick 3,9 miljarder till klimatbonusutbetalningar.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av anna__ »

elnice87 skrev:
Nu röstades regeringens nya budget igenom där det ingick 3,9 miljarder till klimatbonusutbetalningar.
Bör väl räcka året ut då tycker man
elnice87
Inlägg: 43
Blev medlem: 01 okt 2020 16:15

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av elnice87 »

Innan de nya reglerna klubbades igenom så räknade jag ut att, finns tidigare i denna tråd(sett att andra hemsidor gjort liknande) att det skulle räcka typ tom juli 2022 baserat på uppskattningar i antal leveranser av bilar som har rätt till bonus i mindre eller större utsträckning. Nu borde det räcka längre pga sänkning för hybrid samt taket på 700k men året ut tror jag knappast.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av anna__ »

elnice87 skrev:
Innan de nya reglerna klubbades igenom så räknade jag ut att, finns tidigare i denna tråd(sett att andra hemsidor gjort liknande) att det skulle räcka typ tom juli 2022 baserat på uppskattningar i antal leveranser av bilar som har rätt till bonus i mindre eller större utsträckning. Nu borde det räcka längre pga sänkning för hybrid samt taket på 700k men året ut tror jag knappast.
22-01-01 tom 22-05-31 Antal SEK 2 579 495 672 kr

Detta är ju bilar som togs i trafik 2021, och det lär har sålts /levererats ännu fler bilder 2022, så nej du har nog rätt, det kommer inte räcka långt, 1 miljon kvar av också bara.
Blir de blå regeringen så vet i sjutton om de blir mer pengar där, så de som får lev nu slutet av juni/juli hänger löst.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av mikebike »

anna__ skrev:
elnice87 skrev:
Nu röstades regeringens nya budget igenom där det ingick 3,9 miljarder till klimatbonusutbetalningar.
Bör väl räcka året ut då tycker man
Åtminstone till min bil som hämtades den 18/2. :D
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Choke »

mikebike skrev:
anna__ skrev:
elnice87 skrev:
Nu röstades regeringens nya budget igenom där det ingick 3,9 miljarder till klimatbonusutbetalningar.
Bör väl räcka året ut då tycker man
Åtminstone till min bil som hämtades den 18/2. :D
Och till min uttagen 23 februari
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av PracTesla »

Hej!

Någon som vet status på el-bonusen? Hur fungerar det i praktiken? Får man hem en blankett att ansöka eller? Har fått mitt VIN och kommer få bilen i augusti månad. Och än så länge, förstår jag att Skatteverket inte uppdaterat sina listor och att model 3, LR fortfarande är berättigad, trots att den nu kostar över 700k. Betalade själv 666170kr, så väl under men förstått att det är Skatteverkets lista som gäller.

Hur går det till i praktiken? Får jag en blankett strax efter jag mottagit min bil?

Tacksam för svar från er som kan det här! :) Tack så långt,
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av mikebike »

PracTesla skrev:
Hej!

Någon som vet status på el-bonusen? Hur fungerar det i praktiken? Får man hem en blankett att ansöka eller? Har fått mitt VIN och kommer få bilen i augusti månad. Och än så länge, förstår jag att Skatteverket inte uppdaterat sina listor och att model 3, LR fortfarande är berättigad, trots att den nu kostar över 700k. Betalade själv 666170kr, så väl under men förstått att det är Skatteverkets lista som gäller.

Hur går det till i praktiken? Får jag en blankett strax efter jag mottagit min bil?

Tacksam för svar från er som kan det här! :) Tack så långt,
Ja, man får en blankett hemskickad 1 - 2 veckor efter köp.
Om det är en leasingbil får leasingbolaget blanketten.
Man får ingen mottagningsbekräftelse att de tagit emot blanketten däremot.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

Har kan du läsa om hur mycket pengar som finns kvar:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/

Verkar som pengarna strax är slut igen.
Skriv svar