Re: VW ID Buzz
Postat: 16 aug 2023 13:55
ja, det var inte så lyckat, ser ut som två olika designer har varit framme.
ja, det var inte så lyckat, ser ut som två olika designer har varit framme.
AGCF skrev: ↑08 sep 2023 20:02Kontaktade TS och de hade skickat i juni till VW finans. WV finans sa att de fått "högar" med blanketter som de måste fylla i manuellt. Jag ifrågasatte om de visste när jag beställt min bil men de hävdade de att de visste. Jag är tveksam. Kontraktet mellan mig och återförsäljaren har de ju inte tillgång till tänker jag.
Om det primära usecaset för hur du väljer bil är att kunna plöja Stockholm-Åre på vintern på kort tid finns det nog bättre alternativ än ID.Buzz. Förbrukningen blir hårt straffad av hög hastiget och kyla men det gäller ju även andra bilar.current skrev: ↑08 dec 2023 18:45...
Köper man denna typ av bilmodell så vill man kunna packa in familjen och köra Stockholm - Åre på ett smidigt sätt. Id Buzz blir nu som en väldigt stor stadsbil. Frågan är varför man inte ska lägga till 20k och köpa en Tesla Model Y och få 56 mils räckvidd istället för 41 mil, samt få fyrhjulsdrift, prestanda och ett fantastisk laddnätverk på köpet. ID Buzz har ju inte fler sittplatser än Model Y, det skulle vara om man behöver lasta extremt mycket saker. Tror dock Buzz kommer bli daterad rätt snabbt med så dålig räckvidd, samt att nuvarande modell verkar sakna värmepump.
Vill däremot säga den är väldigt härlig att köra men den behöver WLTP på 50-60 mil för att fungera som förstabil.
Att jämföra Buzz och MY som samma biltyp blir ju bara helt fel.current skrev: ↑08 dec 2023 18:45Tog ut en ID Buzz via Europcar (korttidsleasing). Trevlig bil, familjen älskar den.
Köper man denna typ av bilmodell så vill man kunna packa in familjen och köra Stockholm - Åre på ett smidigt sätt. Id Buzz blir nu som en väldigt stor stadsbil. Frågan är varför man inte ska lägga till 20k och köpa en Tesla Model Y och få 56 mils räckvidd istället för 41 mil, samt få fyrhjulsdrift, prestanda och ett fantastisk laddnätverk på köpet. ID Buzz har ju inte fler sittplatser än Model Y, det skulle vara om man behöver lasta extremt mycket saker. Tror dock Buzz kommer bli daterad rätt snabbt med så dålig räckvidd, samt att nuvarande modell verkar sakna värmepump.
Vill däremot säga den är väldigt härlig att köra men den behöver WLTP på 50-60 mil för att fungera som förstabil.
På vilket sätt har ni växt ut id4? Vi är två vuxna, två bakåtvända barn och en framåtvända i en Besafe Izi Flex och tycker vi har mer plats än i vår gamla Passat. Hund?R_Edvinsson skrev: ↑09 dec 2023 10:35Att jämföra Buzz och MY som samma biltyp blir ju bara helt fel.current skrev: ↑08 dec 2023 18:45Tog ut en ID Buzz via Europcar (korttidsleasing). Trevlig bil, familjen älskar den.
Köper man denna typ av bilmodell så vill man kunna packa in familjen och köra Stockholm - Åre på ett smidigt sätt. Id Buzz blir nu som en väldigt stor stadsbil. Frågan är varför man inte ska lägga till 20k och köpa en Tesla Model Y och få 56 mils räckvidd istället för 41 mil, samt få fyrhjulsdrift, prestanda och ett fantastisk laddnätverk på köpet. ID Buzz har ju inte fler sittplatser än Model Y, det skulle vara om man behöver lasta extremt mycket saker. Tror dock Buzz kommer bli daterad rätt snabbt med så dålig räckvidd, samt att nuvarande modell verkar sakna värmepump.
Vill däremot säga den är väldigt härlig att köra men den behöver WLTP på 50-60 mil för att fungera som förstabil.
Båda drivs på el och har 5 sittplatser…sen slutar också likheterna.
IMG_0652.jpeg
Vi kör ID4 idag och har växt ur den utrymmesmässigt.
Och då kollar vi på Buzz, EV9 och kanske Xpeng G9.
En MY är inte ens på bollplanen för en större bil.
Jag jobbar med cykelevent och allt som oftast är bilen lastad upp till taket på helgerna, och allt vi vill ha med får inte plats trots att vi oftast bara är 2 pers.Kallekarlsson12345 skrev: ↑10 dec 2023 10:52På vilket sätt har ni växt ut id4? Vi är två vuxna, två bakåtvända barn och en framåtvända i en Besafe Izi Flex och tycker vi har mer plats än i vår gamla Passat. Hund?R_Edvinsson skrev: ↑09 dec 2023 10:35Att jämföra Buzz och MY som samma biltyp blir ju bara helt fel.current skrev: ↑08 dec 2023 18:45Tog ut en ID Buzz via Europcar (korttidsleasing). Trevlig bil, familjen älskar den.
Köper man denna typ av bilmodell så vill man kunna packa in familjen och köra Stockholm - Åre på ett smidigt sätt. Id Buzz blir nu som en väldigt stor stadsbil. Frågan är varför man inte ska lägga till 20k och köpa en Tesla Model Y och få 56 mils räckvidd istället för 41 mil, samt få fyrhjulsdrift, prestanda och ett fantastisk laddnätverk på köpet. ID Buzz har ju inte fler sittplatser än Model Y, det skulle vara om man behöver lasta extremt mycket saker. Tror dock Buzz kommer bli daterad rätt snabbt med så dålig räckvidd, samt att nuvarande modell verkar sakna värmepump.
Vill däremot säga den är väldigt härlig att köra men den behöver WLTP på 50-60 mil för att fungera som förstabil.
Båda drivs på el och har 5 sittplatser…sen slutar också likheterna.
IMG_0652.jpeg
Vi kör ID4 idag och har växt ur den utrymmesmässigt.
Och då kollar vi på Buzz, EV9 och kanske Xpeng G9.
En MY är inte ens på bollplanen för en större bil.
YeppDafro skrev: ↑04 jun 2023 16:51Gick lite fort. CdA eller vad man nu skriver. Men absolut kan drivlinan göra en hel del, var det jag skrev tidigare. Id7 och Skoda iv85 som bygger på samma drivlina får ju längre räckvidd med samma batteristorlek.Maw skrev: ↑04 jun 2023 16:36Arean är inte med i Cw.Dafro skrev: ↑04 jun 2023 16:29Det är ju Cw värdet som ör intressant, så man får med arean. Var visst 0.29 på buzz och 0.28 på E-tron så inte stor skillnad ändå. Buzz behöver det större batterit för att få vettig räckvidd.SwedishAdvocate skrev: ↑04 jun 2023 15:42En skapligt designad "ladugårdsvägg" behöver ju tydligen inte vara sådär jättemycket värre än en FAT e-tron...Dafro skrev: ↑04 jun 2023 15:22
Nja, möjligen både och, jag som har ägt en E-tron behöver inte tro lika mycket, tycker jag. Har nu en IX50 som ichförsig inte kört vinter än men med dess 106 kWh batteri så uppger bilen en räckvidd på drygt 28 mil med 50% laddning och med E-tron så fick jag drygt 30 mil med 100% och 86 kWh batteri. IX är dessutom ganska exakt vad gäller räckvidd mot E-tron som var mer optimistisk och mycket känsligare om man kör något fortare på motorvägen vilket ör något som IX inte påverkas lika mycket av, ör min uppfattning, har inte gjort något direkt test. Och det är väl ingen som påstår att IX är något som är super aerodynamiskt. Men ID buzz är ju ännu mer av en ladugårdsvägg än E-tron. [Min understrykn.]
Buzz har ju ett Cd på 0,29. e-tron har väl istället 0,27-0,28...
Cw är samma sak som Cd (och Cx). Det är olika förkortningar på samma enhetslösa konstant.
För övrigt kan drivlinan påverka effektiviteten en hel del. Polestar 2 ökar ju t ex sin räckvidd rejält på PS2 främst genom att göra om drivlinan.
Fast det är ju en Buzz som lockar (främst pga designen) och inte en ID.7 som är slätstruken som en limpa.OvePaHornet skrev: ↑11 aug 2023 20:17Lånade hem en Buzz från jobbet häromdagen. Jag blev INTE imponerad (tyvärr). Högt vind/vägljud (20”), ”uråldrigt” infotainmentsystem, törstig (jämfört med min EV6a) och segare än segast.
Positiva saker var att den gick riktigt mjukt och fint över håligheter samt att man verkligen blir glad när man ser bilen![]()
Förhoppningsvis blir en del saker bättre iom uppdateringen som kommer framöver (starkare/effektivare motor och bättre infotainmentsystem). Tror tyvärr att ljudnivån blir svår att komma ifrån, mycket tack vare bilens utformning… Nu sätter jag mina förhoppningar till ID7an![]()
Allt är relativt. Mycket som spelar in när det kommer till ljud. Jag upplevde Buzzen som högljudd jämfört med min EV6a. Jämfört med andra bilar kan den definitivt vara tyst. Tar man i beaktning bilens form, är den säkerligen relativt tyst.
Nja, en sanning med modifikation. När Id3 kom så var värmepumpen standardutrustning på Sverigemarknaden, min från hösten 2020 har det exempelvis.
Saknar saknar Buzz värmepump och förvärmning av batteriet?krille skrev: ↑27 dec 2023 21:58Nja, en sanning med modifikation. När Id3 kom så var värmepumpen standardutrustning på Sverigemarknaden, min från hösten 2020 har det exempelvis.
Värmning av batteriet hade vi, bilen värmde automatiskt batteriet till 13(?) grader, vilket saboterade förbrukningen på korta resor och folk var sura. Då ändrade VW så att batteriet värms upp mer restriktivt och till betydligt lägre temperatur. Sedan har VW magen att påstå att befintliga bilar saknar hårdvaran för att förvärma batteriet för laddning, när det egentligen handlar om att de inte vill ta fram mjukvarufunktionerna för det...
Men Buzz saknar ju båda mig veterligen...
När den kom så saknade den både och i alla fall, om det är så fortfarande vet jag inte. Tror att jag inte sett förvärmning för laddning visas på annat än Id7 som kör SW 4.x... De gamla bilarna kör 3.xSportbilsentusiasten skrev: ↑27 dec 2023 22:03Saknar saknar Buzz värmepump och förvärmning av batteriet?
Så kan det väl inte vara, säker?