Sida 33 av 35

Re: VW ID Buzz

Postat: 16 aug 2023 13:55
av HelectriC
R_Edvinsson skrev: 16 aug 2023 06:51
Tappade tyvärr en del av sin identitet med den nya fronten. 😬
ja, det var inte så lyckat, ser ut som två olika designer har varit framme.

Re: VW ID Buzz

Postat: 01 sep 2023 16:11
av Bonq
Fick brev från transportstyrelsen idag om miljöbonus. Är det någon som skickat in reservationen plus köpekontraktet och fått nått resultat på det?

Re: VW ID Buzz

Postat: 07 sep 2023 21:29
av AGCF
Bonq skrev: 01 sep 2023 16:11
Fick brev från transportstyrelsen idag om miljöbonus. Är det någon som skickat in reservationen plus köpekontraktet och fått nått resultat på det?
Oj när fick du leverans? Jag har ju leasing undrar om leasingföretaget får brevet i så fall.

Re: VW ID Buzz

Postat: 08 sep 2023 20:02
av AGCF
Kontaktade TS och de hade skickat i juni till VW finans. WV finans sa att de fått "högar" med blanketter som de måste fylla i manuellt. Jag ifrågasatte om de visste när jag beställt min bil men de hävdade de att de visste. Jag är tveksam. Kontraktet mellan mig och återförsäljaren har de ju inte tillgång till tänker jag.

Re: VW ID Buzz

Postat: 10 sep 2023 18:09
av dfa
AGCF skrev: 08 sep 2023 20:02
Kontaktade TS och de hade skickat i juni till VW finans. WV finans sa att de fått "högar" med blanketter som de måste fylla i manuellt. Jag ifrågasatte om de visste när jag beställt min bil men de hävdade de att de visste. Jag är tveksam. Kontraktet mellan mig och återförsäljaren har de ju inte tillgång till tänker jag.

Funderar på (gissar) att det kan ha att göra med "agency" / agent modellen - att VW centralt och därmed VWFS har koll på din beställning.

Har inte kollat upp bonus på min (leasing) men skall göra det. Vore intressant om någon som fått bonus kunde bekräfta det.

Re: VW ID Buzz

Postat: 10 sep 2023 21:12
av Bonq
AGCF skrev: 07 sep 2023 21:29
Bonq skrev: 01 sep 2023 16:11
Fick brev från transportstyrelsen idag om miljöbonus. Är det någon som skickat in reservationen plus köpekontraktet och fått nått resultat på det?
Oj när fick du leverans? Jag har ju leasing undrar om leasingföretaget får brevet i så fall.
I april fick jag den.

Re: VW ID Buzz

Postat: 26 okt 2023 11:51
av AGCF
Nu mailade min handlare något slags intyg om beställningsdatum som jag skrev på och som han sen mailade till VW finans. Chans till 50 000 kr

Re: VW ID Buzz

Postat: 29 nov 2023 17:56
av AGCF
Bonusen blev en liten följetong. Ringe nu en månad senare och VWFS (VWs finansbolag) och de säger att jag fått avslag. Efter lite diskussion skulle hon kolla upp det. Ringde under tiden till transportstyrelsen som säger att de inte fått in ansökan, men när de gör det kommer de godkänna den. Nu är den i alla fall inskickad har VWFS lovat. Tänkte sälja ID Buzzen så fort bonusen kommit. Har insett att det inte räcker med tre säten med två barn för de skall ha vänner hem och leka var och varannan dag.

Re: VW ID Buzz

Postat: 30 nov 2023 09:18
av Bjelke
Spännande att dom hävdade avslag när dom egentligen inte gjort det dom skulle
ha gjort, ungefär som när småbarn ljuger… extre uselt eftersom det är så enkelt att
kolla upp också.

Re: VW ID Buzz

Postat: 30 nov 2023 09:29
av jonasl
Extremt respektlös hantering av andras pengar helt klart.

Re: VW ID Buzz

Postat: 06 dec 2023 18:56
av AGCF
Bonq skrev: 01 sep 2023 16:11
Fick brev från transportstyrelsen idag om miljöbonus. Är det någon som skickat in reservationen plus köpekontraktet och fått nått resultat på det?
Antar att du skickade in detta. Hur snabbt handlade de ärendet och betalade ut?

Re: VW ID Buzz

Postat: 08 dec 2023 18:45
av current
Tog ut en ID Buzz via Europcar (korttidsleasing). Trevlig bil, familjen älskar den.

Verkar som att VW har lite lagerbilar dom vill bli av med. Dom kör kampanj nu, man kan få en bil för 650 men det är väl egentligen där problemen börjar. Att betala 650 tusen och inte komma mer än 20 mil i 120km/h på vintern är inte okej i denna typ av bil. Med nya batteripacket (LWB) ska WLTP gå från 42 till 46 mil men jag tycker inte det räcker. Bilen drar runt 3 kwh per mil nu på vintern, vilket ger 20 mils räckvidd på 80% laddning i blandad körning.

Köper man denna typ av bilmodell så vill man kunna packa in familjen och köra Stockholm - Åre på ett smidigt sätt. Id Buzz blir nu som en väldigt stor stadsbil. Frågan är varför man inte ska lägga till 20k och köpa en Tesla Model Y och få 56 mils räckvidd istället för 41 mil, samt få fyrhjulsdrift, prestanda och ett fantastisk laddnätverk på köpet. ID Buzz har ju inte fler sittplatser än Model Y, det skulle vara om man behöver lasta extremt mycket saker. Tror dock Buzz kommer bli daterad rätt snabbt med så dålig räckvidd, samt att nuvarande modell verkar sakna värmepump.

Vill däremot säga den är väldigt härlig att köra men den behöver WLTP på 50-60 mil för att fungera som förstabil.

Re: VW ID Buzz

Postat: 08 dec 2023 20:33
av AGCF
Jag körde dock Söderköping - Arlanda första dagen jag hade bilen. 15 februari, det var snö och minusgrader. Körde 240 km och hade 20% kvar. Jag körde dock inte 120 km/h konstant i dessa 240 km. Det var 70, 100, 110 osv. Blev i alla fall imponerad mot vad jag förväntade mig.

Re: VW ID Buzz

Postat: 09 dec 2023 09:36
av dfa
current skrev: 08 dec 2023 18:45
...

Köper man denna typ av bilmodell så vill man kunna packa in familjen och köra Stockholm - Åre på ett smidigt sätt. Id Buzz blir nu som en väldigt stor stadsbil. Frågan är varför man inte ska lägga till 20k och köpa en Tesla Model Y och få 56 mils räckvidd istället för 41 mil, samt få fyrhjulsdrift, prestanda och ett fantastisk laddnätverk på köpet. ID Buzz har ju inte fler sittplatser än Model Y, det skulle vara om man behöver lasta extremt mycket saker. Tror dock Buzz kommer bli daterad rätt snabbt med så dålig räckvidd, samt att nuvarande modell verkar sakna värmepump.

Vill däremot säga den är väldigt härlig att köra men den behöver WLTP på 50-60 mil för att fungera som förstabil.
Om det primära usecaset för hur du väljer bil är att kunna plöja Stockholm-Åre på vintern på kort tid finns det nog bättre alternativ än ID.Buzz. Förbrukningen blir hårt straffad av hög hastiget och kyla men det gäller ju även andra bilar.

Har kört drygt 2500mil i min och snittförbrukingen är precis under 2.0. Det går att köra bilen snålt och nå WLTP på sommaren och med hyffsad räckvidd på motorvägen på vintern men då kör jag inte i 120.

Buzzen erbjuder så mycket mer i form av komfort, lastkapacitet och användningsområden så jag hade inte bytt den mot en Model Y. Fyrhjulsdrift och prestanda klarar jag mig utan, laddnätverket har du ändå. Räckvidden vore trevligt men är inte ett måstekrav med mitt körmönster utan jag överlever fjällresan med ett extra laddstopp.

Re: VW ID Buzz

Postat: 09 dec 2023 10:35
av R_Edvinsson
current skrev: 08 dec 2023 18:45
Tog ut en ID Buzz via Europcar (korttidsleasing). Trevlig bil, familjen älskar den.

Köper man denna typ av bilmodell så vill man kunna packa in familjen och köra Stockholm - Åre på ett smidigt sätt. Id Buzz blir nu som en väldigt stor stadsbil. Frågan är varför man inte ska lägga till 20k och köpa en Tesla Model Y och få 56 mils räckvidd istället för 41 mil, samt få fyrhjulsdrift, prestanda och ett fantastisk laddnätverk på köpet. ID Buzz har ju inte fler sittplatser än Model Y, det skulle vara om man behöver lasta extremt mycket saker. Tror dock Buzz kommer bli daterad rätt snabbt med så dålig räckvidd, samt att nuvarande modell verkar sakna värmepump.

Vill däremot säga den är väldigt härlig att köra men den behöver WLTP på 50-60 mil för att fungera som förstabil.
Att jämföra Buzz och MY som samma biltyp blir ju bara helt fel.
Båda drivs på el och har 5 sittplatser…sen slutar också likheterna.
IMG_0652.jpeg
Vi kör ID4 idag och har växt ur den utrymmesmässigt.
Och då kollar vi på Buzz, EV9 och kanske Xpeng G9.
En MY är inte ens på bollplanen för en större bil.

Re: VW ID Buzz

Postat: 10 dec 2023 10:52
av Kallekarlsson12345
R_Edvinsson skrev: 09 dec 2023 10:35
current skrev: 08 dec 2023 18:45
Tog ut en ID Buzz via Europcar (korttidsleasing). Trevlig bil, familjen älskar den.

Köper man denna typ av bilmodell så vill man kunna packa in familjen och köra Stockholm - Åre på ett smidigt sätt. Id Buzz blir nu som en väldigt stor stadsbil. Frågan är varför man inte ska lägga till 20k och köpa en Tesla Model Y och få 56 mils räckvidd istället för 41 mil, samt få fyrhjulsdrift, prestanda och ett fantastisk laddnätverk på köpet. ID Buzz har ju inte fler sittplatser än Model Y, det skulle vara om man behöver lasta extremt mycket saker. Tror dock Buzz kommer bli daterad rätt snabbt med så dålig räckvidd, samt att nuvarande modell verkar sakna värmepump.

Vill däremot säga den är väldigt härlig att köra men den behöver WLTP på 50-60 mil för att fungera som förstabil.
Att jämföra Buzz och MY som samma biltyp blir ju bara helt fel.
Båda drivs på el och har 5 sittplatser…sen slutar också likheterna.
IMG_0652.jpeg

Vi kör ID4 idag och har växt ur den utrymmesmässigt.
Och då kollar vi på Buzz, EV9 och kanske Xpeng G9.
En MY är inte ens på bollplanen för en större bil.
På vilket sätt har ni växt ut id4? Vi är två vuxna, två bakåtvända barn och en framåtvända i en Besafe Izi Flex och tycker vi har mer plats än i vår gamla Passat. Hund?

Re: VW ID Buzz

Postat: 10 dec 2023 20:48
av R_Edvinsson
Kallekarlsson12345 skrev: 10 dec 2023 10:52
R_Edvinsson skrev: 09 dec 2023 10:35
current skrev: 08 dec 2023 18:45
Tog ut en ID Buzz via Europcar (korttidsleasing). Trevlig bil, familjen älskar den.

Köper man denna typ av bilmodell så vill man kunna packa in familjen och köra Stockholm - Åre på ett smidigt sätt. Id Buzz blir nu som en väldigt stor stadsbil. Frågan är varför man inte ska lägga till 20k och köpa en Tesla Model Y och få 56 mils räckvidd istället för 41 mil, samt få fyrhjulsdrift, prestanda och ett fantastisk laddnätverk på köpet. ID Buzz har ju inte fler sittplatser än Model Y, det skulle vara om man behöver lasta extremt mycket saker. Tror dock Buzz kommer bli daterad rätt snabbt med så dålig räckvidd, samt att nuvarande modell verkar sakna värmepump.

Vill däremot säga den är väldigt härlig att köra men den behöver WLTP på 50-60 mil för att fungera som förstabil.
Att jämföra Buzz och MY som samma biltyp blir ju bara helt fel.
Båda drivs på el och har 5 sittplatser…sen slutar också likheterna.
IMG_0652.jpeg

Vi kör ID4 idag och har växt ur den utrymmesmässigt.
Och då kollar vi på Buzz, EV9 och kanske Xpeng G9.
En MY är inte ens på bollplanen för en större bil.
På vilket sätt har ni växt ut id4? Vi är två vuxna, två bakåtvända barn och en framåtvända i en Besafe Izi Flex och tycker vi har mer plats än i vår gamla Passat. Hund?
Jag jobbar med cykelevent och allt som oftast är bilen lastad upp till taket på helgerna, och allt vi vill ha med får inte plats trots att vi oftast bara är 2 pers.

Till vardags och jobbet som projektledare är den absolut stor nog, men inte när jag behöver lasta.

Visst kunde jag köpa en ID Cargo eller likande dieselskåp men att ha mer än en bil är en massa pengar i sjön och att köra runt till vardags i dessa suger ärligt talat. 😬

Re: VW ID Buzz

Postat: 14 dec 2023 20:41
av Sportbilsentusiasten
Dafro skrev: 04 jun 2023 16:51
Maw skrev: 04 jun 2023 16:36
Dafro skrev: 04 jun 2023 16:29
SwedishAdvocate skrev: 04 jun 2023 15:42
Dafro skrev: 04 jun 2023 15:22


Nja, möjligen både och, jag som har ägt en E-tron behöver inte tro lika mycket, tycker jag. Har nu en IX50 som ichförsig inte kört vinter än men med dess 106 kWh batteri så uppger bilen en räckvidd på drygt 28 mil med 50% laddning och med E-tron så fick jag drygt 30 mil med 100% och 86 kWh batteri. IX är dessutom ganska exakt vad gäller räckvidd mot E-tron som var mer optimistisk och mycket känsligare om man kör något fortare på motorvägen vilket ör något som IX inte påverkas lika mycket av, ör min uppfattning, har inte gjort något direkt test. Och det är väl ingen som påstår att IX är något som är super aerodynamiskt. Men ID buzz är ju ännu mer av en ladugårdsvägg än E-tron. [Min understrykn.]
En skapligt designad "ladugårdsvägg" behöver ju tydligen inte vara sådär jättemycket värre än en FAT e-tron... ;)

Buzz har ju ett Cd på 0,29. e-tron har väl istället 0,27-0,28...
Det är ju Cw värdet som ör intressant, så man får med arean. Var visst 0.29 på buzz och 0.28 på E-tron så inte stor skillnad ändå. Buzz behöver det större batterit för att få vettig räckvidd.
Arean är inte med i Cw.
Cw är samma sak som Cd (och Cx). Det är olika förkortningar på samma enhetslösa konstant.

För övrigt kan drivlinan påverka effektiviteten en hel del. Polestar 2 ökar ju t ex sin räckvidd rejält på PS2 främst genom att göra om drivlinan.
Gick lite fort. CdA eller vad man nu skriver. Men absolut kan drivlinan göra en hel del, var det jag skrev tidigare. Id7 och Skoda iv85 som bygger på samma drivlina får ju längre räckvidd med samma batteristorlek.
Yepp
Cd * Front area = CdA
Tycker Buzz är skitcool.

Re: VW ID Buzz

Postat: 14 dec 2023 20:43
av Sportbilsentusiasten
OvePaHornet skrev: 11 aug 2023 20:17
Lånade hem en Buzz från jobbet häromdagen. Jag blev INTE imponerad (tyvärr). Högt vind/vägljud (20”), ”uråldrigt” infotainmentsystem, törstig (jämfört med min EV6a) och segare än segast.
Positiva saker var att den gick riktigt mjukt och fint över håligheter samt att man verkligen blir glad när man ser bilen :mrgreen:
Förhoppningsvis blir en del saker bättre iom uppdateringen som kommer framöver (starkare/effektivare motor och bättre infotainmentsystem). Tror tyvärr att ljudnivån blir svår att komma ifrån, mycket tack vare bilens utformning… Nu sätter jag mina förhoppningar till ID7an :roll:
Fast det är ju en Buzz som lockar (främst pga designen) och inte en ID.7 som är slätstruken som en limpa.
En Buzz med campingkök och en säng = åka ut på semester!

Re: VW ID Buzz

Postat: 16 dec 2023 09:44
av AGCF
Ännu en som säger högt vindljud. Jag tycker min ID Buzz är tystare än alla Teslor jag haft. Nu svär jag i kyrkan.

Men det kanske är för jag har Cargo-versionen

Re: VW ID Buzz

Postat: 16 dec 2023 10:49
av OvePaHornet
AGCF skrev: 16 dec 2023 09:44
Ännu en som säger högt vindljud. Jag tycker min ID Buzz är tystare än alla Teslor jag haft. Nu svär jag i kyrkan.

Men det kanske är för jag har Cargo-versionen
Allt är relativt. Mycket som spelar in när det kommer till ljud. Jag upplevde Buzzen som högljudd jämfört med min EV6a. Jämfört med andra bilar kan den definitivt vara tyst. Tar man i beaktning bilens form, är den säkerligen relativt tyst.
Är övertygad om att det är betydligt tystare i Cargo-versionen, precis som du själv skriver :)

Re: VW ID Buzz

Postat: 26 dec 2023 21:36
av current
Älskar verkligen bilen, men räckvidden behöver bli bättre.

Körde i helgen 11,7 mil enkel resa. Där hälften är 110km/h och andra halvan 70km/h

Började med 100% batteri och kom fram med 51%

Väl på plats använde jag värmaren en gång. Samt en handling på ICA cirka 5-10 minuters färd bort.

När vi skulle hem hade vi 42% kvar så vi kom inte dom 11,7 milen hem utan fick stanna och snabbladda.
Hade 20% SOC och bilen kom upp i 66kw.

Tror denna bil kommer må väldigt bra av värmepump och batterivärmare, dels är det så stor kupé som ska värmas så jag tror att värmepumpen kommer vara viktig. Vintern är tuff tid för elbilarna men just den "gamla" versionen ID-bilar får det svårast av alla för dom saknar värmepump och värmning av batteriet.

Re: VW ID Buzz

Postat: 27 dec 2023 21:58
av krille
current skrev: 26 dec 2023 21:36
Vintern är tuff tid för elbilarna men just den "gamla" versionen ID-bilar får det svårast av alla för dom saknar värmepump och värmning av batteriet.
Nja, en sanning med modifikation. När Id3 kom så var värmepumpen standardutrustning på Sverigemarknaden, min från hösten 2020 har det exempelvis.

Värmning av batteriet hade vi, bilen värmde automatiskt batteriet till 13(?) grader, vilket saboterade förbrukningen på korta resor och folk var sura. Då ändrade VW så att batteriet värms upp mer restriktivt och till betydligt lägre temperatur. Sedan har VW magen att påstå att befintliga bilar saknar hårdvaran för att förvärma batteriet för laddning, när det egentligen handlar om att de inte vill ta fram mjukvarufunktionerna för det...

Men Buzz saknar ju båda mig veterligen...

Re: VW ID Buzz

Postat: 27 dec 2023 22:03
av Sportbilsentusiasten
krille skrev: 27 dec 2023 21:58
current skrev: 26 dec 2023 21:36
Vintern är tuff tid för elbilarna men just den "gamla" versionen ID-bilar får det svårast av alla för dom saknar värmepump och värmning av batteriet.
Nja, en sanning med modifikation. När Id3 kom så var värmepumpen standardutrustning på Sverigemarknaden, min från hösten 2020 har det exempelvis.

Värmning av batteriet hade vi, bilen värmde automatiskt batteriet till 13(?) grader, vilket saboterade förbrukningen på korta resor och folk var sura. Då ändrade VW så att batteriet värms upp mer restriktivt och till betydligt lägre temperatur. Sedan har VW magen att påstå att befintliga bilar saknar hårdvaran för att förvärma batteriet för laddning, när det egentligen handlar om att de inte vill ta fram mjukvarufunktionerna för det...

Men Buzz saknar ju båda mig veterligen...
Saknar saknar Buzz värmepump och förvärmning av batteriet?
Så kan det väl inte vara, säker?

Re: VW ID Buzz

Postat: 27 dec 2023 22:11
av krille
Sportbilsentusiasten skrev: 27 dec 2023 22:03
Saknar saknar Buzz värmepump och förvärmning av batteriet?
Så kan det väl inte vara, säker?
När den kom så saknade den både och i alla fall, om det är så fortfarande vet jag inte. Tror att jag inte sett förvärmning för laddning visas på annat än Id7 som kör SW 4.x... De gamla bilarna kör 3.x