Sida 33 av 41

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 24 okt 2022 07:14
av mati
Släcks inte lamporna efter en stund? Inte alls alltså?

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 24 okt 2022 07:16
av Tessi19
mati skrev:
Släcks inte lamporna efter en stund? Inte alls alltså?
Nej det gör de inte längre, mycket konstigt. Trodde det kanske skulle vara parkeringsljus men det var det icke.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 24 okt 2022 07:26
av mati
Tessi19 skrev:
mati skrev:
Släcks inte lamporna efter en stund? Inte alls alltså?
Nej det gör de inte längre, mycket konstigt. Trodde det kanske skulle vara parkeringsljus men det var det icke.
Har bilen programmerat om sig själv? Skumt.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 24 okt 2022 07:32
av Tessi19
mati skrev:
Tessi19 skrev:
mati skrev:
Släcks inte lamporna efter en stund? Inte alls alltså?
Nej det gör de inte längre, mycket konstigt. Trodde det kanske skulle vara parkeringsljus men det var det icke.
Har bilen programmerat om sig själv? Skumt.
Ja tydligen, jag installerade inget i alla fall.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 24 okt 2022 19:06
av Tessi19
Tessi19 skrev:
mati skrev:
Tessi19 skrev:
mati skrev:
Släcks inte lamporna efter en stund? Inte alls alltså?
Nej det gör de inte längre, mycket konstigt. Trodde det kanske skulle vara parkeringsljus men det var det icke.
Har bilen programmerat om sig själv? Skumt.
Ja tydligen, jag installerade inget i alla fall.
Och efter en reset är allt normal igen…..

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 24 okt 2022 20:07
av Aida
Ioniq 5 = buggkungen

Btw så fick jag denna text av världens bästa kundmottagare Robert på Bilmånsson i Lund om förvärmningen:

”Förvärmaren aktiveras endast när bilens navigering är aktiverad till en laddstation där det finns en DC[1]laddare registrerad med 50 KWH och uppåt. Om det inte finns någon aktiv rutt i navigeringen kan funktionen inte aktiveras. Apple Carplay eller Android Auto stöder inte funktionen.
Batteriförvärmaren aktiveras genom att den värmer bilens HV-batteri till en lägsta temperatur på 10 grader. När temperaturen i batteriet uppnått 20 grader så stannar batteriförvärmaren igen. Likaså stannar batteriförvärmaren om navigeringsvägen ändras eller avbryts.
Aktivering kommer påverka bilens räckvidd eftersom energin till batteriförvärmaren kommer från HV-batteripaketet.
Det beror dock på temperaturen på HV-batteripaketet, rutten och väderförhållandena hur mycket påverkan kommer ske.”

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 24 okt 2022 20:42
av mati
Aha, en laddare med 50kWh och uppåt. Där ser man. Betyder det att laddaren måste ha batteribackup? ;)

Eller nej, läste fel, Kelvin-Watt-Henry är ju enheten. Makes sense. Det handlar ju om förvärmning. :lol:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 24 okt 2022 22:52
av Chilla
Hej, jag har en fråga om "Utility" funktionen.
Det händer att jag sitter i bilen och väntar på div folk och div ställen (nej, jag är inte en "getaway driver"). Då använder jag gärna mig av "Utility" så jag kan använda funktioner utan att bilen hela tiden får panik över att jag möjligen tömmer 12V batteriet.

Det står att man ska trycka på Startknappen för att avaktivera "Utility". När jag trycker på startknappen så avaktiverar jag hela bilen, inte bara "Utility" läget. Gör jag något galet eller är det Hyundai som inte skriver att du får starta om bilen om du vill avaktivera "Utility" läget?

/Magnus

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 25 okt 2022 09:16
av MrRun
Chilla skrev:
Hej, jag har en fråga om "Utility" funktionen.
Det händer att jag sitter i bilen och väntar på div folk och div ställen (nej, jag är inte en "getaway driver"). Då använder jag gärna mig av "Utility" så jag kan använda funktioner utan att bilen hela tiden får panik över att jag möjligen tömmer 12V batteriet.

Det står att man ska trycka på Startknappen för att avaktivera "Utility". När jag trycker på startknappen så avaktiverar jag hela bilen, inte bara "Utility" läget. Gör jag något galet eller är det Hyundai som inte skriver att du får starta om bilen om du vill avaktivera "Utility" läget?

/Magnus
Det är så det funkar. Man får först stänga av Utility med startknappen och sen starta bilen som vanligt med startknappen. Om jag ska sitta i bilen och vänta brukar jag dock bara stanna bilen och lägga i P. Då är bilen igång som vanligt och ska inte dra ur 12V. (Dock vill den då stänga av sig efter en viss tid har jag hört? Har inte märkt det själv.)

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 25 okt 2022 09:22
av Chilla
Tack för bekräftelsen och tipset! :)

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 26 okt 2022 06:54
av Walker
Till er som nu när höstmörkret lägger sig äger en IQ5’a:
Eftersom helljuset är ett dåligt skämt så kan det vara idé att uppgradera det.
Jag har en Lazer linear 18 elite med nummerplåtsfäste och kablage på Blocket nu för 3500.- (nypris för det paketet är 7590.-) Den sitter som smäcken på Ioniqen. Hade den monterad dec-mars så den är i nyskick. Jag kan även vara behjälplig med monteringen som tar ca 15-30 minuter. PM’a mig vid intresse.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 27 okt 2022 17:34
av Klintan
Macki skrev:
Var inne och hade min bil på uppdatering igår, både förvärmning och ett serviceärende för att uppdatera mjukvaran för en batterimodul.
Jag är först att få denna uppdateringen på denna verkstaden.
Meeeeen nått står inte rätt till, jag prövade att navigera till ionity men ingen förvärmning hände trots bara 14grader i batteriet dock så var det bara 5km så kanske lite kort avstånd för att det skulle funka?
Men sen så kommer det som oroar mig, bilen slutade och startade laddningen själv 4 gånger på typ 10min när jag ladda på ionity :o
Detta har aldrig hänt innan! Sen så pröva jag att ladda på AC och då var det inga problem.
Men verkstaden är kontaktad och jag ska pröva att navigera till ionity samt ladda där idag och se hur den beter sig. Angående appen så har jag inte haft några problem med den och den har funkat perfekt under de 6 månader jag haft bilen.
Uppdaterar här hur det går för mig :|
Har du fått någon ändring i menyerna efter denna uppgradering? Jag har haft bilen inne idag, sade till om batteriförvärmning och servicemottagaren sa att alla uppgraderingar skulle på. Kan dock inte se något och testade navigering mot HPC utan att batterikonditioneringsmätaren vaknade från 0kWh. Hyundaiteknikern hade gått när jag hämtade bilen.
Missade även att de lagt in bromsservice på serviceuppdraget jag skrev på, så nu har jag nysmorda belägg efter 1475 mil totalt... 2kr/milen i bromsservice.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 27 okt 2022 19:13
av Tessi19
Klintan skrev:
Macki skrev:
Var inne och hade min bil på uppdatering igår, både förvärmning och ett serviceärende för att uppdatera mjukvaran för en batterimodul.
Jag är först att få denna uppdateringen på denna verkstaden.
Meeeeen nått står inte rätt till, jag prövade att navigera till ionity men ingen förvärmning hände trots bara 14grader i batteriet dock så var det bara 5km så kanske lite kort avstånd för att det skulle funka?
Men sen så kommer det som oroar mig, bilen slutade och startade laddningen själv 4 gånger på typ 10min när jag ladda på ionity :o
Detta har aldrig hänt innan! Sen så pröva jag att ladda på AC och då var det inga problem.
Men verkstaden är kontaktad och jag ska pröva att navigera till ionity samt ladda där idag och se hur den beter sig. Angående appen så har jag inte haft några problem med den och den har funkat perfekt under de 6 månader jag haft bilen.
Uppdaterar här hur det går för mig :|
Har du fått någon ändring i menyerna efter denna uppgradering? Jag har haft bilen inne idag, sade till om batteriförvärmning och servicemottagaren sa att alla uppgraderingar skulle på. Kan dock inte se något och testade navigering mot HPC utan att batterikonditioneringsmätaren vaknade från 0kWh. Hyundaiteknikern hade gått när jag hämtade bilen.
Missade även att de lagt in bromsservice på serviceuppdraget jag skrev på, så nu har jag nysmorda belägg efter 1475 mil totalt... 2kr/milen i bromsservice.
Det var fult att bara lägga till det, de frågade mig med om jag ville lägga till bromssmörjning men avstod pga höga priser samt att jag varannan vecka stänger av regen under en till två dagar.

Jag tror att man borde kunna få ändrat utseende i menyn där vintermode finns.
Jag ska lämna bilen nästa vecka.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 27 okt 2022 20:02
av mati
Klintan skrev:
Macki skrev:
Var inne och hade min bil på uppdatering igår, både förvärmning och ett serviceärende för att uppdatera mjukvaran för en batterimodul.
Jag är först att få denna uppdateringen på denna verkstaden.
Meeeeen nått står inte rätt till, jag prövade att navigera till ionity men ingen förvärmning hände trots bara 14grader i batteriet dock så var det bara 5km så kanske lite kort avstånd för att det skulle funka?
Men sen så kommer det som oroar mig, bilen slutade och startade laddningen själv 4 gånger på typ 10min när jag ladda på ionity :o
Detta har aldrig hänt innan! Sen så pröva jag att ladda på AC och då var det inga problem.
Men verkstaden är kontaktad och jag ska pröva att navigera till ionity samt ladda där idag och se hur den beter sig. Angående appen så har jag inte haft några problem med den och den har funkat perfekt under de 6 månader jag haft bilen.
Uppdaterar här hur det går för mig :|
Har du fått någon ändring i menyerna efter denna uppgradering? Jag har haft bilen inne idag, sade till om batteriförvärmning och servicemottagaren sa att alla uppgraderingar skulle på. Kan dock inte se något och testade navigering mot HPC utan att batterikonditioneringsmätaren vaknade från 0kWh. Hyundaiteknikern hade gått när jag hämtade bilen.
Missade även att de lagt in bromsservice på serviceuppdraget jag skrev på, så nu har jag nysmorda belägg efter 1475 mil totalt... 2kr/milen i bromsservice.
Okej, då vet jag att jag får läsa igenom serviceuppdraget extra noga innan jag skriver på nånting när bilen ska servas i december eller januari. Att det är en rövarfirma vet jag ju redan.
Får jag gissa så har du inte fått batteriförvärmningen.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 28 okt 2022 10:59
av Klintan
Fick kreditering för bromsservice, de måste fråga om man vill ha den. Förvärmning kollar de ett extra varv på och ny tid bokad. Så helt omöjliga är de inte i Lidköping.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 28 okt 2022 11:33
av mati
Klintan skrev:
Fick kreditering för bromsservice, de måste fråga om man vill ha den. Förvärmning kollar de ett extra varv på och ny tid bokad. Så helt omöjliga är de inte i Lidköping.
Nej, man får till slut som man vill. Men det krävs en massa tjat och hög puls. Jag gillar inte att jag måste bli förbannad för att få rätt behandling. Det var samma sak med min AC. Jag fick fakturan krediterad till slut, men jag gick omkring och var extremt upprörd flera gånger, dvs innan och efter varje kontakt med dem. Det är nog många i min omgivning som aldrig skulle köpa bil där, bara på grund av mitt höga tonläge när det företaget kommer till tals. Frågan är om de på längre sikt verkligen tjänar på att försöka ta betalt för sånt som de egentligen inte borde ta betalt för. Några kunder kanske bara knyter näven i fickan och betalar. Men ingen kan väl bli nöjd egentligen. Och då kommer man inte tillbaka som kund. Men det kanske funkar så. Vad vet jag.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 28 okt 2022 11:35
av Klintan
Ja, hade jag inte haft lite tid över idag och svängt förbi kanske det inte blivit av.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 03 nov 2022 21:52
av Tessi19
Klintan skrev:
Fick kreditering för bromsservice, de måste fråga om man vill ha den. Förvärmning kollar de ett extra varv på och ny tid bokad. Så helt omöjliga är de inte i Lidköping.
Förvärmnings funktion leder till att Winter mode ändras till Batteri förvärmning eller något liknande. Så kan man kontrollera om updaten är installerat.

Min gjordes i veckan utan kostnad och utan bromssmörjning (de frågade och jag velade inte ha det).
Sedan blev det en del andra små skavanker.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 04 nov 2022 07:17
av mati
Jag fick följande mejl häromdagen, det har ni andra säkert också fått.
Det första jag reagerade på var ordet julklapp. Det låter ju onekligen som att det är bara boka tid och få bilen uppdaterad. Utan kostnad. Men en del återförsäljare har kanske en annan tolkning.
Men det som verkligen fick mig att haja till är sista stycket. Jag har aldrig kunnat starta ACn via appen, och verkstadens förklaring är att min mobil inte är riktigt kompatibel med Bluelink. Men som jag tolkar detta mejl nu så har den funktionen hittills inte funnits överhuvudtaget, vilket skulle kunna förklara varför det inte funkar. Men jag hade uppfattat det som att ni andra visst kan starta ACn via appen, även när bilen inte står på laddning. Eller??? Eller är det en bugg som har rättats till med denna uppgradering?
Effektivare uppladdning för din IONIQ 5
Här kommer en tidig julklapp till dig som minHyundai-medlem och IONIQ 5-ägare: Nu får du möjlighet till en uppdatering av din IONIQ 5 inför vintern som gör din bilupplevelse lika smidig och bra som under de varmare månaderna.
Värm upp batteriet för snabbare laddning
Som du säkert känner till kan det ta längre tid att ladda ditt högvoltsbatteri i kalla temperaturer. En ny mjukvaruuppdatering värmer upp högvoltsbatteriet på väg mot en laddningsstation, vilket möjliggör optimal laddningsprestanda redan när du ansluter bilen till en DC-laddare. Snabbare laddning för en smidigare resa, helt enkelt!
Styr kupéns temperatur när du vill
Med uppdateringen kommer du också att kunna direktstarta uppvärmning (eller nedkylning) av kupén via Bluelink®-appen, oavsett laddningsnivå och om bilen laddas eller inte.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 04 nov 2022 08:26
av HelectriC
Någon som hört något nytt om i5N? Väldigt tyst tycker jag. Den var väl med i en video som egentligen handlade om i6, men jag kommer inte ihåg om det var något lanseringsdatum?

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 04 nov 2022 09:09
av DanneLKPG
mati skrev:
Jag fick följande mejl häromdagen, det har ni andra säkert också fått.
Det första jag reagerade på var ordet julklapp. Det låter ju onekligen som att det är bara boka tid och få bilen uppdaterad. Utan kostnad. Men en del återförsäljare har kanske en annan tolkning.
Men det som verkligen fick mig att haja till är sista stycket. Jag har aldrig kunnat starta ACn via appen, och verkstadens förklaring är att min mobil inte är riktigt kompatibel med Bluelink. Men som jag tolkar detta mejl nu så har den funktionen hittills inte funnits överhuvudtaget, vilket skulle kunna förklara varför det inte funkar. Men jag hade uppfattat det som att ni andra visst kan starta ACn via appen, även när bilen inte står på laddning. Eller??? Eller är det en bugg som har rättats till med denna uppgradering?
Min ÅF sa att uppdateringen alltid är gratis där, oavsett service samtidigt eller ej. Den tar dock 3 timmar att göra.
Vad jag sett hittills är den gratis hos majoriteten av ÅF. Riktigt sniket att ta betalt igen för något som Hyundai betalar ÅF att göra.

Angående sista stycket så har det alltid fungerat för mig att starta via appen, men om bilen har laddkabel i så värmer den inte kupén utan den startar bara fläkten i princip... Vissa säger att det "alltid" fungerat att värma oavsett kabel eller ej, men många av oss fungerar det inte för. Tror det är ett undantag för personerna det har fungerat för eller om det är vissa laddboxar? Vem vet. Förra vintern fick jag börja morgonen med att antingen bryta strömmen till boxen eller gå ut och dra ut laddhandsken innan jag startar värmaren. Hoppas att det fungerar bättre nu då efter uppdateringen som jag ska göra om 2 veckor.

Har du tur Mati så kanske detta löser din bluelink-problematik? Man vet aldrig! :D

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 04 nov 2022 09:15
av mati
DanneLKPG skrev:
Har du tur Mati så kanske detta löser din bluelink-problematik? Man vet aldrig! :D
Just nu, dvs sedan slutet av september, fungerar inte bluelink överhuvudtaget för mig. Bilen är helt offline vad det verkar. Det kan ju vara så att det börjar fungera igen efter denna uppdatering. Men bilen ska inte servas ännu. Det blir ju inte förrän den fyller 1 år, och det är strax innan jul. Så jag antar att servicen inte blir av förrän någon gång i januari. Jag orkar inte försöka göra nånting åt det innan dess. Det är nog bara slöseri med tid och jag har annat att göra.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 04 nov 2022 09:22
av DanneLKPG
mati skrev:
DanneLKPG skrev:
Har du tur Mati så kanske detta löser din bluelink-problematik? Man vet aldrig! :D
Just nu, dvs sedan slutet av september, fungerar inte bluelink överhuvudtaget för mig. Bilen är helt offline vad det verkar. Det kan ju vara så att det börjar fungera igen efter denna uppdatering. Men bilen ska inte servas ännu. Det blir ju inte förrän den fyller 1 år, och det är strax innan jul. Så jag antar att servicen inte blir av förrän någon gång i januari. Jag orkar inte försöka göra nånting åt det innan dess. Det är nog bara slöseri med tid och jag har annat att göra.
Har du "startat om" med reset i bilen?

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 04 nov 2022 12:14
av backe
HelectriC skrev:
Någon som hört något nytt om i5N? Väldigt tyst tycker jag. Den var väl med i en video som egentligen handlade om i6, men jag kommer inte ihåg om det var något lanseringsdatum?
Tror Dom sa runt årsskiftet i filmen om ioniq 6, men hittade den här som säger ungefär samma sak.
Lansering sker troligtvis innan året är slut
https://feber.se/bil/hyundai-ioniq-5-n- ... ar/442170/

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 04 nov 2022 12:29
av msb
mati skrev:
Det blir ju inte förrän den fyller 1 år, och det är strax innan jul. Så jag antar att servicen inte blir av förrän någon gång i januari. Jag orkar inte försöka göra nånting åt det innan dess. Det är nog bara slöseri med tid och jag har annat att göra.
Med tanke på hur generalagenten behandlat oss hittills så skulle jag inte våga vänta med att serva bilen tills mer än 12 månader gått. ”Tyvärr, nu gäller inte din garanti längre!” vill du nog inte höra.