Re: Senaste version 2023.20
Postat: 22 jul 2023 14:52
Jag fick 2023.20.9 igår....Imolarot skrev: ↑19 jul 2023 18:56
Jag fick 2023.20.9 igår....Imolarot skrev: ↑19 jul 2023 18:56
Fick den oxå. Hade hoppats på 2023.26.1mikebike skrev: ↑22 jul 2023 14:52Jag fick 2023.20.9 igår....Imolarot skrev: ↑19 jul 2023 18:56
Den har funnits ett tag, säkert ett år.wannabee skrev:Häromdagen var jag ganska sen på att köra iväg efter att ljudsignalen slagit om till grönt och bilen gjorde då ett plingande?
Är det nån ny feature alltså? Eller är det så att jag varit snabbare på att köra tidigare?
Med vilken version? 2023.26? Och kan du berätta lite mer om vad skillnaden är?bjornnilsson skrev: ↑29 jul 2023 23:51Äntligen funkar nu 1-2 på motortrafikleden utan brottningsmatch. Plaid HW4 med FSD.
På min Y tycker jag det beror på hur slitna mittmarkeringarna är när det går över till 2.. men berätta gärna om det är något som blivit bättre, med exempelbjornnilsson skrev: ↑29 jul 2023 23:51Äntligen funkar nu 1-2 på motortrafikleden utan brottningsmatch. Plaid HW4 med FSD.
Japp, kom för någon vecka sedan. Blev glad att nya vägen mellan Kvicksund och Västerås var med så man kan byta fil med automatisk. Har inte åkt på så många andra nya ställen.Elmil skrev:Ser på teslafi att ny navigeringsdata verkar rulla ut nu, version EU-2023.20-14615.
Någon här som fått den?
Den fanns ännu tidigare om man hade FSD, lätt 2.5 år sedan. Men den ”fördes över” till standard AP senare.frippan skrev: ↑29 jul 2023 13:35Den har funnits ett tag, säkert ett år.wannabee skrev:Häromdagen var jag ganska sen på att köra iväg efter att ljudsignalen slagit om till grönt och bilen gjorde då ett plingande?
Är det nån ny feature alltså? Eller är det så att jag varit snabbare på att köra tidigare?
Ljudsignal för grönt ljus ligger under autopilot
Något radarproblem är det inte eftersom radarn inte längre används.pjuur skrev: ↑03 aug 2023 19:57Har 2023.20.9 och funderar lite på det här med spökbroms.. Är det mer en feature än ett radarproblem?
På den sträckan jag dagspendlar har en korsning byggts bort så man inte behöver stanna längre, men med farthållaren vill bilen gärna bromsa in kraftigt där stopplinjen tidigare var.
Under en långresa körde jag en kurvig väg genom dalarna med farthållaren på och inför varje skarp kurva bromsade bilen och tog ner till lämplig fart för kurvan. Det här var alltså endast med farthållare och inte autosteer eller FSD beta.
Kanske bara jag som inser något väldigt sent på bollen här, men upplever det mer som en säkerhets feature? Dock väldigt slow learning..
Det här har väl bilarna alltid gjort, med varierande framgång. jag vet ej hur det funkar men jag gissar på att den tittar på kartdatan och ser att det kommer en kurva som är skarpare och saktar då in. Bilen bör även ha en accelerometer eftersom ibland saktar den in även inne i en kurva.
Åkte faktiskt också i Dalarna igår och fick oförklarliga inbromsningar, kom fram till att det handlade om hastighetsbegränsningar och gamla trafiklösningar bilen hade information om. Vägen hade skog omkring sig men det fanns grejer bilen hade information om också skulle finnas. Fantomvägar.pjuur skrev: ↑03 aug 2023 19:57Har 2023.20.9 och funderar lite på det här med spökbroms.. Är det mer en feature än ett radarproblem?
På den sträckan jag dagspendlar har en korsning byggts bort så man inte behöver stanna längre, men med farthållaren vill bilen gärna bromsa in kraftigt där stopplinjen tidigare var.
Under en långresa körde jag en kurvig väg genom dalarna med farthållaren på och inför varje skarp kurva bromsade bilen och tog ner till lämplig fart för kurvan. Det här var alltså endast med farthållare och inte autosteer eller FSD beta.
Kanske bara jag som inser något väldigt sent på bollen här, men upplever det mer som en säkerhets feature? Dock väldigt slow learning..
Det där med kartdata är jag tveksam till, då borde bilen sakta in när den närmar sig cirkulationsplatser, men det gör den inte. Full fart rakt mot rondellen bara.infelicitas skrev: ↑04 aug 2023 08:36Det här har väl bilarna alltid gjort, med varierande framgång. jag vet ej hur det funkar men jag gissar på att den tittar på kartdatan och ser att det kommer en kurva som är skarpare och saktar då in. Bilen bör även ha en accelerometer eftersom ibland saktar den in även inne i en kurva.
Man blir lite trött när när bilen saktar ner innan kurvan och sen börjar accelerera direkt efter utan anledning, för att sedan sakta ner igen när det blir g-krafter inne i kurvan p.g.a. accelerationen...
Jag tror att många inbromsningar är på grund av kasst kartdata och att Tesla litar för mycket på kartdata både i AP och FSDb. Sedan är det inte den enda anledningen.mikebike skrev: ↑04 aug 2023 09:12Det där med kartdata är jag tveksam till, då borde bilen sakta in när den närmar sig cirkulationsplatser, men det gör den inte. Full fart rakt mot rondellen bara.infelicitas skrev: ↑04 aug 2023 08:36Det här har väl bilarna alltid gjort, med varierande framgång. jag vet ej hur det funkar men jag gissar på att den tittar på kartdatan och ser att det kommer en kurva som är skarpare och saktar då in. Bilen bör även ha en accelerometer eftersom ibland saktar den in även inne i en kurva.
Man blir lite trött när när bilen saktar ner innan kurvan och sen börjar accelerera direkt efter utan anledning, för att sedan sakta ner igen när det blir g-krafter inne i kurvan p.g.a. accelerationen...