Sida 325 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 29 sep 2020 19:18
av martinot
PapaD skrev:Jag förstår inte hur vare sig GM eller Ford tror sig finnas kvar om fem år. Ford, som säger att de skall licensiera VW's MEB plattform för sin abilar. Jaha? Det är ju inte så att VW's bilar är billiga liksom. Om ngn tror att de kommer tillåta att Ford säljer deras bilar billigare till vinst åt Ford... ja hur skulle det gå till? Ford har historiskt alltid byggt just billiga bilar. Slit och släng, inte ett öre i mervärde inbyggt i bilen. Och nu tror de att de skall få VW's teknik på ett bräde och kunna kränga dem billigare än VW? Den enda bil som Ford går med vinst på idag är deras pickup, när Cybertruck kommer så är de rökta.
Vad gäller GM...vad har de? Bolt. Och sedan?
Inga förutom VW har vaknat upp och förstått, att det är batterierna. Batterierna, batterierna batterierna. Och inte ens de har förstått helt, för de bygger inte EGNA fabriker, de köper in sig i andras.
Känner lite samma sak för de franska biljättarna Renault och Peugeot som skall licensiera Nissans ny elplattform.
Man blir förvånad att dessa traditionella och globala jätteföretag i stora billänder som USA och Frankrike, inte lyckas innovera eller utveckla sådant själva.
Vad lägger de alla sina utvecklingspengar på?
Hur kommer det sig att pyttesmå uppstickare som Tesla kan slå dessa resursstarka jättar på fingrarna?
Känns ju som att VAG och Nissan inte är fantastiska, men de ligger ju iaf. ändå så mycket bättre till än GM, Ford, Renault och Peugeot tillsammans.
Re: Artikel i media
Postat: 30 sep 2020 15:21
av Kriper
Nu börjar rättegångarna mot VW-koncernens dieselfusk.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7564797
Re: Artikel i media
Postat: 30 sep 2020 19:22
av Zalman3
ELBILVolvo plockar in 5,2 miljarder kronor till att utveckla elbilar
https://alltomelbil.se/volvo-plockar-in ... a-elbilar/
Re: Artikel i media
Postat: 02 okt 2020 09:00
av Credde
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... nytt-test/
Tesla Model 3 får knappt så bra betyg i Euro NCAPs utvärdering/test av biltillverkarnas assistanssystem.
Re: Artikel i media
Postat: 02 okt 2020 09:12
av taliz
” Euro NCAP gillar inte hur Teslas Autopilot kommunicerar med föraren. Euro NCAP kallar Autopilot "auktoritärt". ”
Haha det är väl det som är poängen? Det styr, inte du. Du övervakar bara.
Re: Artikel i media
Postat: 02 okt 2020 09:21
av Fredrik j
taliz skrev:
” Euro NCAP gillar inte hur Teslas Autopilot kommunicerar med föraren. Euro NCAP kallar Autopilot "auktoritärt". ”
Haha det är väl det som är poängen? Det styr, inte du. Du övervakar bara.
Jag ser det som poängen. Om systemet föreställer sig vara mer autonomt än vad det i verkligheten är kan föraren bli överraskad av ett plötsligt behov av att föraren tar över.
Jag tror det är den stora utmaningen. Att få föraren att förstå exakt hur självkörande bilen är och vilka begränsningar som finns.
Re: Artikel i media
Postat: 02 okt 2020 10:06
av taliz
Fredrik j skrev:taliz skrev:
” Euro NCAP gillar inte hur Teslas Autopilot kommunicerar med föraren. Euro NCAP kallar Autopilot "auktoritärt". ”
Haha det är väl det som är poängen? Det styr, inte du. Du övervakar bara.
Jag ser det som poängen. Om systemet föreställer sig vara mer autonomt än vad det i verkligheten är kan föraren bli överraskad av ett plötsligt behov av att föraren tar över.
Jag tror det är den stora utmaningen. Att få föraren att förstå exakt hur självkörande bilen är och vilka begränsningar som finns.
Det är ju just det konkurrenterna gör. De hävdar att de är lika bra eller bättre, ändå åker man i diket så fort linjerna försvinner. En Tesla forsätter hålla en på vägen.
Re: Artikel i media
Postat: 02 okt 2020 11:05
av Fredrik j
taliz skrev:Fredrik j skrev:taliz skrev:
” Euro NCAP gillar inte hur Teslas Autopilot kommunicerar med föraren. Euro NCAP kallar Autopilot "auktoritärt". ”
Haha det är väl det som är poängen? Det styr, inte du. Du övervakar bara.
Jag ser det som poängen. Om systemet föreställer sig vara mer autonomt än vad det i verkligheten är kan föraren bli överraskad av ett plötsligt behov av att föraren tar över.
Jag tror det är den stora utmaningen. Att få föraren att förstå exakt hur självkörande bilen är och vilka begränsningar som finns.
Det är ju just det konkurrenterna gör. De hävdar att de är lika bra eller bättre, ändå åker man i diket så fort linjerna försvinner. En Tesla forsätter hålla en på vägen.
Menar du att en Tesla är fullt självkörande idag? Vi vet ju att så inte är fallet men finns det kunder som tror att bilen är det och man måste hålla i ratten bara för att EU inte förstår hur bra systemet är?
En sån kund kan ju bli överraskad.
Re: Artikel i media
Postat: 02 okt 2020 11:18
av dd88
Tesla’s system name Autopilot is inappropriate as it suggests full automation. The promotional material suggests automation where the handbook correctly indicates the limitations of the system capabilities, which could lead to confusion. Status information is clear, but the Model 3 does not offer a head-up display showing the system status in the driver’s direct line of sight. While the Tesla is equipped with an internal camera, it is not used for Driver Monitoring relying only on steering wheel input for driver engagement. The system resists driver steering input and then disengages, limiting co-operative driving.
Tesla uses map-based speed limit information on highways to manage changes on highways but responds to variable and temporary speed limit signs only on urban roads. The system adapts speed for upcoming road features such as curves and junctions. The Model 3 responds to avoid a collision in all the ACC test scenarios and requires AEB interventions only in the most critical cut-in and cut-out tests. The driver is supported through the S-Bend, staying centred in the lane at all test speeds. The vehicle has an Active Blindspot system designed to prevent lane changing into adjacent vehicles. A lane-change assist function is also provided. In case of an unresponsive driver, the Tesla performs a controlled stop in lane. If the radar or camera are blocked the Model 3 provides a timely warning and prevents system activation.
The Tesla Model 3 excels in the level of Vehicle Assistance but fails to balance that high level of support with a similar level of Driver Engagement leading to possible overreliance. Euro NCAP tested the latest version of AutoPilot available at the time of testing. Tesla can improve the functionality of the system remotely by over-the-air software updates.
https://www.euroncap.com/en/ratings-rew ... -gradings/
Re: Artikel i media
Postat: 03 okt 2020 02:15
av Zalman3
Media är fulla med att Trump fått Covid19.
https://9gag.com/gag/aYymQz7
Re: Artikel i media
Postat: 03 okt 2020 07:41
av nek0
Ja och då är det väl självklart att vi ska fylla TCS med honom också

Re: Artikel i media
Postat: 03 okt 2020 08:01
av mati
nek0 skrev:
Ja och då är det väl självklart att vi ska fylla TCS med honom också

Fast den var ju rolig.

Re: Artikel i media
Postat: 03 okt 2020 09:02
av Svenssons
mati skrev:nek0 skrev:
Ja och då är det väl självklart att vi ska fylla TCS med honom också

Fast den var ju rolig.

Rolig och fake news...
Själv tycker inte jag att vi ska posta politiska inlägg eller mems som inte har med elbilar att göra här men stör mig inte direkt om man öppnar den porten.
Re: Artikel i media
Postat: 03 okt 2020 10:45
av nek0
Svenssons skrev:mati skrev:nek0 skrev:
Ja och då är det väl självklart att vi ska fylla TCS med honom också

Fast den var ju rolig.

Rolig och fake news...
Själv tycker inte jag att vi ska posta politiska inlägg eller mems som inte har med elbilar att göra här men stör mig inte direkt om man öppnar den porten.
Nej jag stör mig inte heller men om man skriver så här,
"Zalman3 skrev:
Media är fulla med att Trump fått Covid19."
då kan man tycka att det är kanske onödigt. Kan inte vara många på forumet som missat nyheten.
Re: Artikel i media
Postat: 03 okt 2020 10:52
av bylund
Framförallt så är anknytningen till kategorin "Elektriska fordon" väldigt svag. Detta kunde gott gå under "Övrigt" i så fall.
Re: Artikel i media
Postat: 03 okt 2020 16:57
av mati
bylund skrev:Framförallt så är anknytningen till kategorin "Elektriska fordon" väldigt svag. Detta kunde gott gå under "Övrigt" i så fall.
Precis, och man kan nog lugnt utgå ifrån att personen i fråga aldrig ens har suttit i en elbil. Noll relevans för ämnet alltså.

Re: Artikel i media
Postat: 03 okt 2020 16:59
av LarsL
mati skrev:bylund skrev:Framförallt så är anknytningen till kategorin "Elektriska fordon" väldigt svag. Detta kunde gott gå under "Övrigt" i så fall.
Precis, och man kan nog lugnt utgå ifrån att personen i fråga aldrig ens har suttit i en elbil. Noll relevans för ämnet alltså.

Köpte inte Trump en Roadster?
Re: Artikel i media
Postat: 03 okt 2020 17:00
av mati
LarsL skrev:mati skrev:bylund skrev:Framförallt så är anknytningen till kategorin "Elektriska fordon" väldigt svag. Detta kunde gott gå under "Övrigt" i så fall.
Precis, och man kan nog lugnt utgå ifrån att personen i fråga aldrig ens har suttit i en elbil. Noll relevans för ämnet alltså.

Köpte inte Trump en Roadster?
En kol(v)driven kanske?
Re: Artikel i media
Postat: 03 okt 2020 17:07
av LarsL
mati skrev:LarsL skrev:mati skrev:bylund skrev:Framförallt så är anknytningen till kategorin "Elektriska fordon" väldigt svag. Detta kunde gott gå under "Övrigt" i så fall.
Precis, och man kan nog lugnt utgå ifrån att personen i fråga aldrig ens har suttit i en elbil. Noll relevans för ämnet alltså.

Köpte inte Trump en Roadster?
En kol(v)driven kanske?
Nej en Tesla.
Re: Artikel i media
Postat: 03 okt 2020 17:43
av Svenssons
Sedan har vi vicepresidenten som är med på presentation av Lordstown Motors' nya Endurance elektriska pickup:
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... truck.html
Re: Artikel i media
Postat: 09 okt 2020 12:12
av nek0
Re: Artikel i media
Postat: 09 okt 2020 13:52
av Zalman3
Utsläppsbovar kan få 500 000 kronor i straffskatt.
Frankrikes nya lagförslag får det svenska bonus/malus-systemet att blekna.
https://www.vibilagare.se/nyheter/utsla ... traffskatt
Re: Artikel i media
Postat: 10 okt 2020 09:06
av bonath
Nu på National Geographic.
Made in a day. Tesla model 3.
Re: Artikel i media
Postat: 11 okt 2020 21:03
av LarsL
Otroligt okunniga politikerna är om elbilar och elproduktion i partiledardebatten idag i Agenda. En drös kör citat direkt från Bensinupproret 2.0 tex en elbil kostar 1 miljon och uppåt, nej Ebba de gör de inte. Ebba är duktig på att ha fel också då hon senare påpekar att kärnkraften är reglerbar precis som vattenkraft

... huvudvärk.
Re: Artikel i media
Postat: 11 okt 2020 21:25
av Elmil
LarsL skrev:Otroligt okunniga politikerna är om elbilar och elproduktion i partiledardebatten idag i Agenda. En drös kör citat direkt från Bensinupproret 2.0 tex en elbil kostar 1 miljon och uppåt, nej Ebba de gör de inte. Ebba är duktig på att ha fel också då hon senare påpekar att kärnkraften är reglerbar precis som vattenkraft

... huvudvärk.
Jag tror t.o.m att hon sade att vattenkraften är reglerbar precis som kärnkraften.. Olyckligt också att ingen förstår skillnaden mellan energi och effekt och därför hamnar man bara på "elbrist".. Men ändå positivt att ingen längre ifrågasätter elektrifieringen
