Sida 328 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 19 okt 2020 23:40
av LarsL

Re: Artikel i media

Postat: 20 okt 2020 00:14
av SwedishAdvocate
LarsL skrev:
Om de bara skulle kunna sätta en dragkrok på Model S så skulle den också funka. ;)

Och då skulle det 'bara' kosta dryga 800K efter miljöbilspremie... :?

Men om ett år så finns ju tyskbyggda Model Y och då kommer vi väl ner en bit till.

Re: Artikel i media

Postat: 20 okt 2020 04:32
av leiflodde

Re: Artikel i media

Postat: 20 okt 2020 04:47
av Swede1
LarsL skrev:
Swede1 skrev:
Nej, jag har INTE eon som elbolag, 3,95 kr/kwh, det är min poäng, jag har appen, eon kort, och så kopplat till kredit kort som drar 200 kr när det sjunker, märklig lösning, det är väl för att få ner transaktionskostnaden. Det är ingen månadskostnad och en engångsföreteelse att koppla upp det.

Frågar igen, vad hände med Eons superladdare? Nån som hört nåt?
Har haft samma i bra många år nu. Först var det ju någon fast kostnad och sedan gick de över till 4.95kr/kWh. Nu när jag tittar så varierar det ju mellan olika stationer. En del har ligger på 3,50kr/kWh andra på 2,50kr/kWh. Andra har minutpris och kWh pris.... förvirrande.
Eon testar marknaden med olika priser, ser att audi handlarna har 50 kw laddare för 3,75 kr/kwh. Var finns så billigt som 2,5 kr/kwh? Var finns minutpris? Något exempel? En ny fri omogen marknad ska vara en röra som det är nu. Bensinmarknaden har haft 100 år på sig att stabiliseras.

Aha, nu såg jag bra app av Eon man kan ställa in laddeffekt att söka på, i bl a Eskilstuna och Värnamo kan man ladda 175 kw för 6,5 kr/kwh. Eon har bästa appen.

Re: Artikel i media

Postat: 20 okt 2020 07:37
av LarsL
SwedishAdvocate skrev:
LarsL skrev:
Om de bara skulle kunna sätta en dragkrok på Model S så skulle den också funka. ;)

Och då skulle det 'bara' kosta dryga 800K efter miljöbilspremie... :?

Men om ett år så finns ju tyskbyggda Model Y och då kommer vi väl ner en bit till.
Nu behöver ju nästan ingen 4WD och då finns det mycket att välja mellan för Ebba. I första läge skulle vi kanske rekommendera henne att titta på Skoda Enya.. enqya.. Enyaq. Den borde funka som ersättare till sossekontainern. Men det duger kanske inte åt Ebba utan hon vill ha en Model X och då är det väl bara att slanta.

Re: Artikel i media

Postat: 20 okt 2020 09:05
av Esterox
LarsL skrev:
SwedishAdvocate skrev:
LarsL skrev:
Om de bara skulle kunna sätta en dragkrok på Model S så skulle den också funka. ;)

Och då skulle det 'bara' kosta dryga 800K efter miljöbilspremie... :?

Men om ett år så finns ju tyskbyggda Model Y och då kommer vi väl ner en bit till.
Nu behöver ju nästan ingen 4WD och då finns det mycket att välja mellan för Ebba. I första läge skulle vi kanske rekommendera henne att titta på Skoda Enya.. enqya.. Enyaq. Den borde funka som ersättare till sossekontainern. Men det duger kanske inte åt Ebba utan hon vill ha en Model X och då är det väl bara att slanta.
Ja 600k är ju mindre än 1 miljon men fortfarande mycket pengar.

Re: Artikel i media

Postat: 21 okt 2020 08:21
av Zalman3
KD-ledarens försvar efter elbilsutspelet:
Familjer kräver en Tesla Model X.

https://www.vibilagare.se/nyheter/kd-le ... la-model-x

Re: Artikel i media

Postat: 21 okt 2020 09:22
av Laban
Vi är en familj på landet och behöver inte en Model X. Andrabilen är numera en gammal Volvo med dragkrok som vi drar släp med (brädgården), fraktar säckar med mjölkpaket osv till återvinningen. Helt perfekt och kostade 5000 kr. Hade vi använt andrabilen mer hade vi haft kvar Zoe'n.

Så det finns flera alternativ även för den som behöver dragkrok och som på många sätt är lämpligare än att ha en dyr bil endast för de få gånger man nyttjar den funktionen. Volvon kommer definitivt att vara kvar även när Y'n anländer och vi får dragkrok på förstabilen.

Re: Artikel i media

Postat: 21 okt 2020 09:23
av fth
Zalman3 skrev:
KD-ledarens försvar efter elbilsutspelet:
Familjer kräver en Tesla Model X.

https://www.vibilagare.se/nyheter/kd-le ... la-model-x
"Ropen skalla, Model X åt alla!" :roll: :roll:

KD har verkligen ingen koll på miljö i allmänhet och elbilar i synnerhet, både Ebba Busch och Sara Skyttedal har ju kläckt ur sig en rad grodor om detta.

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 22 okt 2020 20:53
av Vasp
Nu kan jag börja åka elbuss. Den linjen är först ut är linjen jag brukar åka med ska bli kul detta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... skelleftea

Re: Artikel i media

Postat: 24 okt 2020 22:06
av Elbilisten
Swede1 skrev:
LarsL skrev:
Swede1 skrev:
Var finns så billigt som 2,5 kr/kwh?
Fortum vid Coop i Torsby och Coop Sysslebäck.

Re: Artikel i media

Postat: 25 okt 2020 15:56
av mati
Zalman3 skrev:
KD-ledarens försvar efter elbilsutspelet:
Familjer kräver en Tesla Model X.

https://www.vibilagare.se/nyheter/kd-le ... la-model-x
Jag förstår bara inte varför man hakar upp sig på den där jäkla fyrhjulsdriften hela tiden. Vill man ha det, okej fine. Men att indirekt påstå att en elbil inte funkar för folk på landsbygden eftersom dragkrok och 4WD är en nödvändighet och att man därför måste köpa en Modell X för en miljon är verkligen att ta i.
Det är sant att de flesta på landsbygden inte skulle köpa en bil utan dragkrok. Helt enig. Men när jag tittar omkring mig och vilka bilar mina grannar har så är det få som har en bil med fyrhjulsdrift.

Re: Artikel i media

Postat: 25 okt 2020 16:39
av Banane
mati skrev:
Zalman3 skrev:
KD-ledarens försvar efter elbilsutspelet:
Familjer kräver en Tesla Model X.

https://www.vibilagare.se/nyheter/kd-le ... la-model-x
Jag förstår bara inte varför man hakar upp sig på den där jäkla fyrhjulsdriften hela tiden. Vill man ha det, okej fine. Men att indirekt påstå att en elbil inte funkar för folk på landsbygden eftersom dragkrok och 4WD är en nödvändighet och att man därför måste köpa en Modell X för en miljon är verkligen att ta i.
Det är sant att de flesta på landsbygden inte skulle köpa en bil utan dragkrok. Helt enig. Men när jag tittar omkring mig och vilka bilar mina grannar har så är det få som har en bil med fyrhjulsdrift.
Gör det nån skillnad att ta bort kravet på awd menar du?

Re: Artikel i media

Postat: 25 okt 2020 17:26
av mati
Banane skrev:
Gör det nån skillnad att ta bort kravet på awd menar du?
Det är klart det gör. Det finns ett antal 2WD elbilar som ligger inom ramen för vad en privatperson kan köpa. De är inte billiga, men de kostar inte en miljon heller. Dragkroken gör det hela betydligt svårare, då finns i nuläget bara ett fåtal bilar som uppfyller det kravet. Det vet jag själv av egen erfarenhet. Men det finns i alla fall några stycken numera som inte kostar massor. Model 3, snart ID4, Enyaq, Model Y, XC40 och Polestar 2 som jag kan komma på nu. Inga billiga bilar förvisso, men ingen av dessa kostar en miljon, framförallt inte när man släpper kravet på AWD. Och om man inte har AWD på sin nuvarande fossilbil så tror jag ärligt talat inte att man har det kravet när det gäller köp av elbil. Min nästa bil kommer inte ha AWD om jag kan undvika det.

Re: Artikel i media

Postat: 25 okt 2020 18:09
av Banane
mati skrev:
Banane skrev:
Gör det nån skillnad att ta bort kravet på awd menar du?
Det är klart det gör. Det finns ett antal 2WD elbilar som ligger inom ramen för vad en privatperson kan köpa. De är inte billiga, men de kostar inte en miljon heller. Dragkroken gör det hela betydligt svårare, då finns i nuläget bara ett fåtal bilar som uppfyller det kravet. Det vet jag själv av egen erfarenhet. Men det finns i alla fall några stycken numera som inte kostar massor. Model 3, snart ID4, Enyaq, Model Y, XC40 och Polestar 2 som jag kan komma på nu. Inga billiga bilar förvisso, men ingen av dessa kostar en miljon, framförallt inte när man släpper kravet på AWD. Och om man inte har AWD på sin nuvarande fossilbil så tror jag ärligt talat inte att man har det kravet när det gäller köp av elbil. Min nästa bil kommer inte ha AWD om jag kan undvika det.
De du räknar upp har väl mycket lägre dragvikter?

Varför ska du aktivt undvika något som ändå är bra?

Re: Artikel i media

Postat: 25 okt 2020 18:14
av LarsL
Banane skrev:

De du räknar upp har väl mycket lägre dragvikter?

Varför ska du aktivt undvika något som ändå är bra?
Det är väl bara Model 3 som snickerit med låg dragvikt. De andra kan ju dra en hästtransport och en normalstor husvagn. Om man bara ska dra en vagn med skräp och ett flyttlass så klarar man sig ganska långt med 1000 kg också.


Varför undvika något bra? För att spara pengar så klart.

Re: Artikel i media

Postat: 25 okt 2020 18:30
av mati
Banane skrev:
Varför ska du aktivt undvika något som ändå är bra?
Varför är de flesta bilar som rullar ute på vägarna tvåhjulsdrivna om nu AWD bara ger fördelar? Priset såklart. Fyrhjulsdrift kommer med ett högt pris. För det första så blir bilen mycket dyrare, men även förbrukningen ökar. Och i en elbil innebär högre förbrukning kanske inte så stor skillnad i driftskostnad, men räckvidden minskar en hel del. Och jag är inte gärna beredd att betala det priset eftersom nackdelarna som fyrhjulsdriften medför för mig är större än fördelarna.
Och så resonerar tydligen de flesta. Annars hade ju alla bilar varit fyrhjulsdrivna.

Re: Artikel i media

Postat: 25 okt 2020 20:10
av Banane
mati skrev:
Banane skrev:
Varför ska du aktivt undvika något som ändå är bra?
Varför är de flesta bilar som rullar ute på vägarna tvåhjulsdrivna om nu AWD bara ger fördelar? Priset såklart. Fyrhjulsdrift kommer med ett högt pris. För det första så blir bilen mycket dyrare, men även förbrukningen ökar. Och i en elbil innebär högre förbrukning kanske inte så stor skillnad i driftskostnad, men räckvidden minskar en hel del. Och jag är inte gärna beredd att betala det priset eftersom nackdelarna som fyrhjulsdriften medför för mig är större än fördelarna.
Och så resonerar tydligen de flesta. Annars hade ju alla bilar varit fyrhjulsdrivna.
Njae. Så mycket dyrare blir de inte. Trenden är stark mot awd. Tror de flesta Audi, Mercedes, BMW, Volvo osv har awd nuförtiden.

Re: Artikel i media

Postat: 25 okt 2020 20:39
av mati
Banane skrev:
mati skrev:
Banane skrev:
Varför ska du aktivt undvika något som ändå är bra?
Varför är de flesta bilar som rullar ute på vägarna tvåhjulsdrivna om nu AWD bara ger fördelar? Priset såklart. Fyrhjulsdrift kommer med ett högt pris. För det första så blir bilen mycket dyrare, men även förbrukningen ökar. Och i en elbil innebär högre förbrukning kanske inte så stor skillnad i driftskostnad, men räckvidden minskar en hel del. Och jag är inte gärna beredd att betala det priset eftersom nackdelarna som fyrhjulsdriften medför för mig är större än fördelarna.
Och så resonerar tydligen de flesta. Annars hade ju alla bilar varit fyrhjulsdrivna.
Njae. Så mycket dyrare blir de inte. Trenden är stark mot awd. Tror de flesta Audi, Mercedes, BMW, Volvo osv har awd nuförtiden.
Nu pratar du om bilar som ändå är dyrare. Det är möjligt att det är nån slags trend inom dessa märken, just eftersom deras kunder är köpstarka, och dessutom anses AWD vara en premium-egenskap. Lite billigare märken har inte alls dessa tendenser så som jag ser det. Som sagt, jag tycker att nackdelarna överväger för min del, och jag ser inte riktigt de stora fördelarna med AWD heller så som jag använder en bil. För andra kan det se annorlunda ut. Men det jag opponerar mig mot är påståendet att man behöver AWD när man bor på landet. Jag bor på landet och det finns väldigt få AWD bilar här. De flesta nöjer sig med vanliga 2WD bilar och det är naturligtvis en prisfråga. För mig ser det snarare ut som att det är mest stadsbor som "villhöver" AWD eftersom det är främst de som har råd med dyrare bilar.

Re: Artikel i media

Postat: 25 okt 2020 20:45
av Fredrik j
Ska man dra tunga släp, ibland i lite uppförsbacke med grus, så är bakhjulsdrift bättre än framhjulsdrift. Eftersom det finns ett mycket begränsat sortiment bakhjulsdrivna bilar idag, i jämförelse med sortimentet framhjulsdrivna, så blir det ju ofta så att fyrhjulsdrift löser det problemet.

Re: Artikel i media

Postat: 25 okt 2020 23:40
av Zalman3
Ebba Busch vill införa skrotningspremie.

Vi säger nej till halva malushöjningen och inför i stället något högre fordonsskatt för gamla bilar, mer än 18 år, och en skrotningspremie för samma fordonsgrupp” skriver Ebba Busch och Magnus Jacobsson. 
https://www.bytbil.com/nyheter/ebba-bus ... ilar-30504

Re: Artikel i media

Postat: 26 okt 2020 08:08
av LarsL
Zalman3 skrev:
Ebba Busch vill införa skrotningspremie.

Vi säger nej till halva malushöjningen och inför i stället något högre fordonsskatt för gamla bilar, mer än 18 år, och en skrotningspremie för samma fordonsgrupp” skriver Ebba Busch och Magnus Jacobsson. 
https://www.bytbil.com/nyheter/ebba-bus ... ilar-30504
Missar väl målet lite tycker jag. Det måste vara dyrt att köpa en ny fossilbil med stora utsläpp. Vi vill ju ha färre sådana i samhället då det kommer finnas i typ 18 år. Därför ska de betala. Lägg skrotningspremien direkt på deras inköpspris, vet jag. Ska du köpa en ny fossil så ska du skrota två gamla typ.

Re: Artikel i media

Postat: 26 okt 2020 12:37
av Teslaspolen
Problemet är ju alla nya fossilmotorer som tas i drift idag. Det är där vansinnet ligger, i att det byggs nya. De gamla häckarna till bilar har liksom redan gjort sitt och kommer fasas ut i alla fall.

Summerat: Stoppa försäljning av nya, dyra avgasmotorer!

Re: Artikel i media

Postat: 26 okt 2020 14:30
av Esterox
Teslaspolen skrev:
Problemet är ju alla nya fossilmotorer som tas i drift idag. Det är där vansinnet ligger, i att det byggs nya. De gamla häckarna till bilar har liksom redan gjort sitt och kommer fasas ut i alla fall.

Summerat: Stoppa försäljning av nya, dyra avgasmotorer!
Vad skall majoriteten köpa istället då tycker du ? Vet du hur många nya bilar det säljs varje år ? Elbilar finns ju inte i överflöd idag. Så hur skulle man då klara av att leverera runt 60+miljoner bilar ?

Re: Artikel i media

Postat: 28 okt 2020 18:36
av martinot
mati skrev:
Zalman3 skrev:
KD-ledarens försvar efter elbilsutspelet:
Familjer kräver en Tesla Model X.

https://www.vibilagare.se/nyheter/kd-le ... la-model-x
Jag förstår bara inte varför man hakar upp sig på den där jäkla fyrhjulsdriften hela tiden. Vill man ha det, okej fine. Men att indirekt påstå att en elbil inte funkar för folk på landsbygden eftersom dragkrok och 4WD är en nödvändighet och att man därför måste köpa en Modell X för en miljon är verkligen att ta i.
Det är sant att de flesta på landsbygden inte skulle köpa en bil utan dragkrok. Helt enig. Men när jag tittar omkring mig och vilka bilar mina grannar har så är det få som har en bil med fyrhjulsdrift.
Jo, det är märkligt att KD kräver stora fyrhjulsdrivna SUV:ar för alla, men i verkligheten så är majoriteten av alla bilar tvåhjulsdrivna.

Varför skall man kräva detta plötsligt för elbilar, när de flesta inte har det på sina ICE-bilar?

Mycket märkligt resonerat av KD-ledningen tycker jag.