Sida 34 av 231
Re: VW I.D
Postat: 12 jul 2019 22:51
av Geni87
Swede1 skrev:Ja troligen kan de inte leverera särskilt många id3 särskilt fort.
Kul med Tesla som verkar satsa på att flöda marknaden med model 3, helt rätt, man kan få en snabbt, mkt bra. Hoppas de sänker priset igen för att få ännu fler köpare.
460 000 kr för m3 standard range? - 60 000 i bonus. Men Tesla behöver fler modeller för olika kundbehov, en mindre suv tex.
Billigaste Teslan är väl SR+ som börjar på 541 000 kr? Eller har jag missat något?
Re: VW I.D
Postat: 12 jul 2019 23:36
av Limbster
Geni87 skrev:Swede1 skrev:Ja troligen kan de inte leverera särskilt många id3 särskilt fort.
Kul med Tesla som verkar satsa på att flöda marknaden med model 3, helt rätt, man kan få en snabbt, mkt bra. Hoppas de sänker priset igen för att få ännu fler köpare.
460 000 kr för m3 standard range? - 60 000 i bonus. Men Tesla behöver fler modeller för olika kundbehov, en mindre suv tex.
Billigaste Teslan är väl SR+ som börjar på 541 000 kr? Eller har jag missat något?
Min gissning är att du missade att Swede1 spekulerade om ett framtida lägre pris på M3. De priset du anger för SR+ ska stämma vad jag vet.
En lite starkare Svensk krona hade ju kunnat ge oss bättre pris på en Tesla, är väl inte helt otänkbart

Re: VW I.D
Postat: 13 jul 2019 09:47
av Geni87
Limbster skrev:Geni87 skrev:Swede1 skrev:Ja troligen kan de inte leverera särskilt många id3 särskilt fort.
Kul med Tesla som verkar satsa på att flöda marknaden med model 3, helt rätt, man kan få en snabbt, mkt bra. Hoppas de sänker priset igen för att få ännu fler köpare.
460 000 kr för m3 standard range? - 60 000 i bonus. Men Tesla behöver fler modeller för olika kundbehov, en mindre suv tex.
Billigaste Teslan är väl SR+ som börjar på 541 000 kr? Eller har jag missat något?
Min gissning är att du missade att Swede1 spekulerade om ett framtida lägre pris på M3. De priset du anger för SR+ ska stämma vad jag vet.
En lite starkare Svensk krona hade ju kunnat ge oss bättre pris på en Tesla, är väl inte helt otänkbart

Ja om kronan skulle stärkas rejält skulle det kunna ge oss mycket finare priser, eller en kombination av lite bättre priser och lite bättre marginal till Tesla.

Re: VW I.D
Postat: 13 jul 2019 13:37
av taliz
Geni87 skrev:Limbster skrev:Geni87 skrev:Swede1 skrev:Ja troligen kan de inte leverera särskilt många id3 särskilt fort.
Kul med Tesla som verkar satsa på att flöda marknaden med model 3, helt rätt, man kan få en snabbt, mkt bra. Hoppas de sänker priset igen för att få ännu fler köpare.
460 000 kr för m3 standard range? - 60 000 i bonus. Men Tesla behöver fler modeller för olika kundbehov, en mindre suv tex.
Billigaste Teslan är väl SR+ som börjar på 541 000 kr? Eller har jag missat något?
Min gissning är att du missade att Swede1 spekulerade om ett framtida lägre pris på M3. De priset du anger för SR+ ska stämma vad jag vet.
En lite starkare Svensk krona hade ju kunnat ge oss bättre pris på en Tesla, är väl inte helt otänkbart

Ja om kronan skulle stärkas rejält skulle det kunna ge oss mycket finare priser, eller en kombination av lite bättre priser och lite bättre marginal till Tesla.

Skulle nog tippa på att det snarare kommer bli ännu värre. Inget som tyder på att kronan kommer stärkas framöver, tvärtom.
Vi har haft ”högkonjunktur”, vilket borde gett en starkare krona. Nu vänder det neråt....
Re: VW I.D
Postat: 13 jul 2019 14:28
av Geni87
taliz skrev:Geni87 skrev:Limbster skrev:Geni87 skrev:Swede1 skrev:Ja troligen kan de inte leverera särskilt många id3 särskilt fort.
Kul med Tesla som verkar satsa på att flöda marknaden med model 3, helt rätt, man kan få en snabbt, mkt bra. Hoppas de sänker priset igen för att få ännu fler köpare.
460 000 kr för m3 standard range? - 60 000 i bonus. Men Tesla behöver fler modeller för olika kundbehov, en mindre suv tex.
Billigaste Teslan är väl SR+ som börjar på 541 000 kr? Eller har jag missat något?
Min gissning är att du missade att Swede1 spekulerade om ett framtida lägre pris på M3. De priset du anger för SR+ ska stämma vad jag vet.
En lite starkare Svensk krona hade ju kunnat ge oss bättre pris på en Tesla, är väl inte helt otänkbart

Ja om kronan skulle stärkas rejält skulle det kunna ge oss mycket finare priser, eller en kombination av lite bättre priser och lite bättre marginal till Tesla.

Skulle nog tippa på att det snarare kommer bli ännu värre. Inget som tyder på att kronan kommer stärkas framöver, tvärtom.
Vi har haft ”högkonjunktur”, vilket borde gett en starkare krona. Nu vänder det neråt....
Jo fast vänder det neråt i Sverige beror det oftast på att det vänder neråt i EU och USA. Frågan är vilka som kraschar hårdast.

Re: VW I.D
Postat: 13 jul 2019 14:48
av Walker
...åter ett ”Geni87” vs ”taliz” battle?

Re: VW I.D
Postat: 13 jul 2019 15:00
av Geni87
Walker skrev:...åter ett ”Geni87” vs ”taliz” battle?

Nä, nu tar jag semester.

Re: VW I.D
Postat: 13 jul 2019 16:03
av taliz
Geni87 skrev:taliz skrev:Geni87 skrev:Limbster skrev:Geni87 skrev:
Billigaste Teslan är väl SR+ som börjar på 541 000 kr? Eller har jag missat något?
Min gissning är att du missade att Swede1 spekulerade om ett framtida lägre pris på M3. De priset du anger för SR+ ska stämma vad jag vet.
En lite starkare Svensk krona hade ju kunnat ge oss bättre pris på en Tesla, är väl inte helt otänkbart

Ja om kronan skulle stärkas rejält skulle det kunna ge oss mycket finare priser, eller en kombination av lite bättre priser och lite bättre marginal till Tesla.

Skulle nog tippa på att det snarare kommer bli ännu värre. Inget som tyder på att kronan kommer stärkas framöver, tvärtom.
Vi har haft ”högkonjunktur”, vilket borde gett en starkare krona. Nu vänder det neråt....
Jo fast vänder det neråt i Sverige beror det oftast på att det vänder neråt i EU och USA. Frågan är vilka som kraschar hårdast.

Det är ju just det som håller på att hända. Världsekonomin saktar in. Börserna är dock forfarande optimistiska.
Re: VW I.D
Postat: 13 jul 2019 17:05
av bylund
Walker skrev:...åter ett ”Geni87” vs ”taliz” battle?

Ja, vi har ju redan trasiga quote-taggar, så det artar sig till ett sådant.
Re: VW I.D
Postat: 23 jul 2019 10:50
av Zalman3
Från augusti bör den första av två monteringslinjer för produktion av Volkswagens helelektriska ID-modeller i Zwickau vara klar att gå. För detta ändamål moderniserades och förnyades karosseributiken, måleri, montering och infrastruktur.
Webbplatsens andra produktionslinje kommer att konverteras i slutet av 2020 i enlighet med samma mönster och går samma år i drift som gruppen nu tillkännagav. I det sista utvidgningssteget, från 2021 i Zwickau, kör 330 000 rent elbilar per år utanför linjen.
https://www.electrive.net/2019/07/23/vw ... startklar/
Re: VW I.D
Postat: 23 jul 2019 11:04
av PapaD
Webbplatsen?
Re: VW I.D
Postat: 23 jul 2019 11:05
av StefL
Zalman3 skrev:Från augusti bör den första av två monteringslinjer för produktion av Volkswagens helelektriska ID-modeller i Zwickau vara klar att gå. För detta ändamål moderniserades och förnyades karosseributiken, måleri, montering och infrastruktur.
Webbplatsens andra produktionslinje kommer att konverteras i slutet av 2020 i enlighet med samma mönster och går samma år i drift som gruppen nu tillkännagav. I det sista utvidgningssteget, från 2021 i Zwickau, kör 330 000 rent elbilar per år utanför linjen.
https://www.electrive.net/2019/07/23/vw ... startklar/
Betyg på den Google-översättningen: D

Re: VW I.D
Postat: 23 jul 2019 11:06
av nek0
Google eller eniro översättning:)
Re: VW I.D
Postat: 23 jul 2019 11:11
av vigge50
Zalman3 skrev:Från augusti bör den första av två monteringslinjer för produktion av Volkswagens helelektriska ID-modeller i Zwickau vara klar att gå. För detta ändamål moderniserades och förnyades karosseributiken, måleri, montering och infrastruktur.
Webbplatsens andra produktionslinje kommer att konverteras i slutet av 2020 i enlighet med samma mönster och går samma år i drift som gruppen nu tillkännagav. I det sista utvidgningssteget, från 2021 i Zwickau, kör 330 000 rent elbilar per år utanför linjen.
https://www.electrive.net/2019/07/23/vw ... startklar/
Om vi inte verkligen vill sätta Tibor i skiten så bör vi nog sluta att endast kopiera och klistra in utan att åtminstone lägga det i citat. Kanske är man lite skadad efter studierna men även om de nya reglerna inte satts in än så tror jag knappast det är tillåtet att endast copy paste.
Re: VW I.D
Postat: 23 jul 2019 13:39
av Zalman3
Info från VW själva.
Mycket snack om CO2 fritt.
"From the “Racing Cardboard” to the ID.3 – CO2-free"
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... -free-5196
Re: VW I.D
Postat: 24 jul 2019 08:32
av Zalman3
Läste på ett forum följande:
"Bara 1st Edition max har 204hk, base och plus får köpa till extra prestanda över OTA VW Automotive cloud. Det ska också vara möjligt att köpa till snabbare laddning, från 50 till 100kW."
1. Lätt att som förstagångs köpare bli lite lurad.
2. Känns som man vill maximera möjligheterna med OTA, och försöka suga ut så mycket pengar som möjligt.
Bilen kan vara hyfsat billig i inköp.
Men när man kört ett tag(Och sparar ihop mera pengar) så inser man att man måste uppgradera, och då blev det inte så billigt längre.
Re: VW I.D
Postat: 24 jul 2019 09:29
av Mickep
Bilen kommer inte vara billig, man betalar för vad man får. Men vill man utnyttja den fulla kapaciteten får man betala dyrt via uppdateringar ota.
Re: VW I.D
Postat: 24 jul 2019 09:37
av Laban
Zalman3 skrev:
1. Lätt att som förstagångs köpare bli lite lurad.
2. Känns som man vill maximera möjligheterna med OTA, och försöka suga ut så mycket pengar som möjligt.
Bilen kan vara hyfsat billig i inköp.
Men när man kört ett tag(Och sparar ihop mera pengar) så inser man att man måste uppgradera, och då blev det inte så billigt längre.
Ser inte riktigt problemet med detta. Tillverkarna behöver nya sätt att tjäna pengar på när serviceintäkterna kraftigt kommer att minskas. Sen får man hoppas att det inte ska bli en massa * bakom vissa funktioner där det står i finstilt längst ner att det är tillval.
Vi får väl se vart priserna landar och vad tillvalen kostar. Men är något tillval för dyrt så är det få som köper det-> priset sänks. Klassisk marknadsekonomi.
Re: VW I.D
Postat: 24 jul 2019 09:59
av Mickep
Vet inte om man kan säga att tillverkarna lurar kunderna. Men man är naiv att tro att kunderna inte betalar för hårdvaran på inköpspriset.
Tilläggen på en överprissatt ota kan bli ett sätt att kompensera för servicebortfall. Köper de den inte är det ingen förlust, då lägger bara tillverkaren ned utvecklingen av mjukvaran.eller sänker priset så fler köper när utvecklingen är betald.(det blir ingen extra kostnad, bara mer intäkter)
Någon sak som kan hända är att tillverkarna har en buffert på batterierna (för att de inte skall degraderas så garantin går in) det kan de erbjuda att låsa upp, där man tar i beaktan var ett nytt batteri skulle kosta att byta ut. Det finns många med mer pengar än hjärna som gladeligen skulle gå med på det.
Och kunderna har redan betalat för hårdvaran och då kanske de lättar på börsen återigen när de ser vad grannen fått.
Re: VW I.D
Postat: 24 jul 2019 12:18
av Walker
Zalman3 skrev:Läste på ett forum följande:
"Bara 1st Edition max har 204hk, base och plus får köpa till extra prestanda över OTA VW Automotive cloud. Det ska också vara möjligt att köpa till snabbare laddning, från 50 till 100kW."
1. Lätt att som förstagångs köpare bli lite lurad.
2. Känns som man vill maximera möjligheterna med OTA, och försöka suga ut så mycket pengar som möjligt.
Bilen kan vara hyfsat billig i inköp.
Men när man kört ett tag(Och sparar ihop mera pengar) så inser man att man måste uppgradera, och då blev det inte så billigt längre.
Undrar om ratt och stolar ingår i baspriset?

Re: VW I.D
Postat: 24 jul 2019 13:23
av Laban
Mickep skrev:Vet inte om man kan säga att tillverkarna lurar kunderna. Men man är naiv att tro att kunderna inte betalar för hårdvaran på inköpspriset.
Givetvis. Men det är också en kostnad för företaget att ha olika typer av batterier (kylsystem, kablage) för att hantera olika effektuttag, laddeffekter. Tillverkningsmässigt, reservdelsmässigt. Att ha ett specifikt batteri som klarar 50 kW , ett som klarar 100 kW är inte nödvändigtvis lönsamt även om hårdvaran är lite dyrare. Samtidigt vill man kanske ändå ha den där billiga grundmodellen som passar låt säga 20% av köparna och som eventuellt hade gått till en konkurrent om man inte hade haft modellen i utbudet. Och där det också finns en chans att kunden betalar för det när bilen kommer på begagnatmarknaden.
Re: VW I.D
Postat: 24 jul 2019 17:20
av Oykkh47
Som jag har förstått det så är det bara i 1st edition max versionerna man får allt. Dock styr batteri paketet prestanda och laddhastighet..
58kw på 42mil WLTP base och plus har 150hk men kan köpa upp sig till 204hk. Laddhastighet på 100kw standard
77kw på 55mil WLTP har 125kw i laddhastighet och även starkare motor
Base version 45kwh battery 33 mil WLTP har 136hk och 50kw laddning men kan oxå uppgraderas till 100kw i laddhastighet..
Dessa är ju rykten men inte helt omöjligt.. även vissa funktioner som Audi kör med i sin E-tron tror jag kommer finnas. Att man kan hyra, köpa vissa funktioner under viss tid..
Re: VW I.D
Postat: 24 jul 2019 18:42
av Zalman3
Är lite orolig över att VW ID3 är bakhjulsdriven.
Har kört bakhjulsdrivna BMW i3 på riktigt usla, spåriga vintervägar uppe i Norrland, och det var inte kul.
Liten bil som blir väldigt orolig på spåriga vägar. Då hjälper inte all antispinn/antisladdsystem i världen.
Framhjulsdrift är helt enkelt bättre.
Nu har väl ID3 längre hjulbas än i3, men kan tänka mig att en e-golf går tryggare alla dagar i veckan.
Re: VW I.D
Postat: 24 jul 2019 19:01
av Laban
Zalman3 skrev:
Liten bil som blir väldigt orolig på spåriga vägar. Då hjälper inte all antispinn/antisladdsystem i världen.
Framhjulsdrift är helt enkelt bättre.
Tycker framhjulsdrift är katastrof på elbilar. Blir ormiga på vägen när man vill accelerera hårdare. Det gäller åtminstone de bilar jag har testat i klassen, e-Niro, Soul samt Kona. ID.3 har samma hjulbas som Tiguan Allspace så jag tror inte att det kommer att bli några problem även vintertid i vårat klimat.
Re: VW I.D
Postat: 24 jul 2019 20:46
av HelectriC
Ja, framhjulsdrift på elbil är ingen höjdare. Kona och eGolf spinner loss hur lätt som helst och är det lite vått eller halt, så är det garanterat svårare att ta sig fram än med en bakhjulsdriven dito.