VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: VW ID.4

Inlägg av heldiggrisen »

heldiggrisen skrev:
ObscureEconomist skrev:
Är det ingen som kört 20+ mil i 110 km/h som kan lägga upp lite förbrukningssiffror?
Fick varken id4 eller enyaq under 20 kwh/100 km då jag testade dessa över natten.
TeslaBjørns 1000 km-test snittade 94,5kmh och 251Wh/km, lite som MX LR Raven.
https://www.insideevsforum.com/communit ... bles.8506/
Ligger under TBtests>1000km
Varför bryter den länken?
Här är direktlänk till TBs statistik på Google drive:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... ErMi1ZrKPP
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

ObscureEconomist skrev:
Är det ingen som kört 20+ mil i 110 km/h som kan lägga upp lite förbrukningssiffror?
Fick varken id4 eller enyaq under 20 kwh/100 km då jag testade dessa över natten.
Jag ska eventuellt köra Åbo - Tammerfors och senare tillbaka på söndag.
Återkommer då om det blir genomfört.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

250wh är mer rimligt för motorväg.
Blir 300+ i 140kmh. Eller 400+ när det regnar/snöar också. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: VW ID.4

Inlägg av Donk »

ObscureEconomist skrev:
Är det ingen som kört 20+ mil i 110 km/h som kan lägga upp lite förbrukningssiffror?
Fick varken id4 eller enyaq under 20 kwh/100 km då jag testade dessa över natten.
Jag har kört Sthlm-Nyköping ToR några gången med ID4an (1st bas med 20”) och har legat på 170-200 beroende på väder och vind/temp. Typ samma som med min M3 LR på 19”. Brukar ligga ca 10 km/h över skyltning.

Med båt på släp drog den 270 över samma sträcka, också nästan exakt samma som Teslan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW ID.4

Inlägg av Leo »

Hoppsan_84 skrev:
ID.4 är i Sverige utrustad med 6kw (om jag minns rätt) värme element utöver VP. Killgissar att den inte bara värmer batteriet men vem vet.
1) Vad jag vet har de en 6kW ”vattenkokare” till kupen. (=direktvärmande elvärmare)

2) En annan 6kW ”batterivärmare” för att värma upp batterikylvattnet (=direktvärmande elvärmare)

3) Sen kan dessutom den elektriska AC:n köras ”bakvägen” så att de fungerar som en värmepump för att värma kupen. Dvs alstrar mer värme än de drar elektriskt. (Precis som en luftvärmepump hemma både kan kyla och värma). Har inte sett någon siffra på effekt eller något effektivitetsmått på den (COP) men gissar hyfsat lågt jämfört med det man har på en sådan hemma.

Har även läst att ingenjörer internt sedan länge insett att man ”slösar” för mycket energi på batterivärmningen, på t ex tidiga ID.3. Därför har man/ska ändra/optimera mjukvaran till de med en uppdatering. Tror redan att det fanns med till ID4/Enyaq.

Redan e-Golf hade både vattenkokare och AC med värmepumpsfunktion. (Dock ingen batterikylning/värme på de) Hade den här i byrålådan i många år som beskrev hur det funkade på e-Golf.
71DD00A1-5F86-4F09-9171-E20FB9010F13.jpeg
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Leo skrev:
Hoppsan_84 skrev:
ID.4 är i Sverige utrustad med 6kw (om jag minns rätt) värme element utöver VP. Killgissar att den inte bara värmer batteriet men vem vet.
1) Vad jag vet har de en 6kW ”vattenkokare” till kupen. (=direktvärmande elvärmare)

2) En annan 6kW ”batterivärmare” för att värma upp batterikylvattnet (=direktvärmande elvärmare)

3) Sen kan dessutom den elektriska AC:n köras ”bakvägen” så att de fungerar som en värmepump för att värma kupen. Dvs alstrar mer värme än de drar elektriskt. (Precis som en luftvärmepump hemma både kan kyla och värma). Har inte sett någon siffra på effekt eller något effektivitetsmått på den (COP) men gissar hyfsat lågt jämfört med det man har på en sådan hemma.

Har även läst att ingenjörer internt sedan länge insett att man ”slösar” för mycket energi på batterivärmningen, på t ex tidiga ID.3. Därför har man/ska ändra/optimera mjukvaran till de med en uppdatering. Tror redan att det fanns med till ID4/Enyaq.

Redan e-Golf hade både vattenkokare och AC med värmepumpsfunktion. (Dock ingen batterikylning/värme på de) Hade den här i byrålådan i många år som beskrev hur det funkade på e-Golf.
71DD00A1-5F86-4F09-9171-E20FB9010F13.jpeg
Vad är det då som gått fel med det hela?

Eller skiljer sig det fysiska VP-systemet på MEB-bilarna i Tyskland från MEB-bilarna i Sverige?

Verkar ju som att det är ett betydligt större grundläggande mekaniskt/fysiskt problem som inte går att åtgärda med mjukvara.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW ID.4

Inlägg av Leo »

MEB-plattformen har jag för mig från början konstruerades med två olika värmepumpssystem. Ett enklare traditionellt till den enklaste bilversionen och sen det mer avancerade som är fyllt med CO2 som drivgas (smart att hitta ett användningsområde för CO2 i elbilar:P ). I Sverige är det den med CO2-gas som används vad jag vet. (Den hörde ihop med de dyrare versionerna)

Så det skulle kunna vara att man fått problem med den ena versionen. Är inte insatt i vad det är som hänt. Kan ha ”blandats ihop” effektivitetssiffror mellan de två versionerna på marknadsavdelningen så man kommunicerat ”fel” hur mycket nytta den enklare ska göra osv.

Därav att ingen mjukvaruuppdatering hjälper eftersom det är olika hårdvara då man använder olika gas.

Skiljer ju också ganska mycket i genomsnittlig utomhustemperatur nere i Europa och i Norden så de kan vara optimerade på olika sätt utifrån det också. (Både hårdvara och mjukvara)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

ObscureEconomist skrev:
Är det ingen som kört 20+ mil i 110 km/h som kan lägga upp lite förbrukningssiffror?
Fick varken id4 eller enyaq under 20 kwh/100 km då jag testade dessa över natten.
Jodå, här kommer förbrukningssiffror från dagens körning längs E6/E4. Jag startade två mil öster om Lund och körde sen via Lund upp till gränna där den här bilden är tagen. Stora delar av sträckan är 120-väg och jag låg 5 km/h över hastighetsgränsen hela sträckan. Den lite lägre snittfarten beror bland annat på att vi stog still på ett par olika ställen i Lund medan vi lastade bilen med saker.
20210604_134308.jpg
Snittförbrukningen de 72 milen från Lund till vår fältstation några mil norr om Uppsala blev 1,94 kWh/10 km. Min Kia e-Niro drog 1,80 kWh/10 km samma sträcka under samma förhållanden. Knappt 8% högre förbrukning med ID4 på 21-tum fälgar jämfört med e-Niron på 17-tum fälgar alltså, och mycket snabbare laddning. Det är otroligt bra, jag är väldigt imponerad av hur väl den fungerar på långfärd.
20210604_200857.jpg
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

iAkita skrev:
ObscureEconomist skrev:
Är det ingen som kört 20+ mil i 110 km/h som kan lägga upp lite förbrukningssiffror?
Fick varken id4 eller enyaq under 20 kwh/100 km då jag testade dessa över natten.
Jodå, här kommer förbrukningssiffror från dagens körning längs E6/E4. Jag startade två mil öster om Lund och körde sen via Lund upp till gränna där den här bilden är tagen. Stora delar av sträckan är 120-väg och jag låg 5 km/h över hastighetsgränsen hela sträckan. Den lite lägre snittfarten beror bland annat på att vi stog still på ett par olika ställen i Lund medan vi lastade bilen med saker.
20210604_134308.jpg
Snittförbrukningen de 72 milen från Lund till vår fältstation några mil norr om Uppsala blev 1,94 kWh/10 km. Min Kia e-Niro drog 1,80 kWh/10 km samma sträcka under samma förhållanden. Knappt 8% högre förbrukning med ID4 på 21-tum fälgar jämfört med e-Niron på 17-tum fälgar alltså, och mycket snabbare laddning. Det är otroligt bra, jag är väldigt imponerad av hur väl den fungerar på långfärd.
20210604_200857.jpg
Härligt! En laddning i Gränna räckte för att ta sig till Uppsala? Hur många % hade du när du kom till Gränna?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Dodde skrev:
iAkita skrev:
ObscureEconomist skrev:
Är det ingen som kört 20+ mil i 110 km/h som kan lägga upp lite förbrukningssiffror?
Fick varken id4 eller enyaq under 20 kwh/100 km då jag testade dessa över natten.
Jodå, här kommer förbrukningssiffror från dagens körning längs E6/E4. Jag startade två mil öster om Lund och körde sen via Lund upp till gränna där den här bilden är tagen. Stora delar av sträckan är 120-väg och jag låg 5 km/h över hastighetsgränsen hela sträckan. Den lite lägre snittfarten beror bland annat på att vi stog still på ett par olika ställen i Lund medan vi lastade bilen med saker.
Bilagan 20210604_134308.jpg finns inte längre
Snittförbrukningen de 72 milen från Lund till vår fältstation några mil norr om Uppsala blev 1,94 kWh/10 km. Min Kia e-Niro drog 1,80 kWh/10 km samma sträcka under samma förhållanden. Knappt 8% högre förbrukning med ID4 på 21-tum fälgar jämfört med e-Niron på 17-tum fälgar alltså, och mycket snabbare laddning. Det är otroligt bra, jag är väldigt imponerad av hur väl den fungerar på långfärd.
Bilagan 20210604_200857.jpg finns inte längre
Härligt! En laddning i Gränna räckte för att ta sig till Uppsala? Hur många % hade du när du kom till Gränna?
Nej, vi stannade i Örebro också för att ladda och proviantera. Vi kom fram till Gränna med 8% kvar och laddade medan vi åt. Det hade räckt med drygt 50% för att ta oss till Örebro men det tog en halvtimme att äta så vi körde från Gränna med 70% (snitteffekten på laddningen mellan 8-70% var 104 kW. Väl i Örebro hade vi 23% kvar och där stannade vi alldeles för länge eftersom vi passade på att handla, så vi kom till målet några mil norr om Uppsala med 39% kvar. Med andra ord var bilen klar att åka vidare tidigare än vad vi var vid våra två laddstopp.
20210604_192613.jpg
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Skall bli intressant att se om jag kan ta mig från Lomma till Löttorp på en laddning.
ABRP säger att det går vissa dagar, andra inte. Men den är nog lite pessimistisk.
Jag brukar ju vilja momsa lite också dock.
Med Model 3 hade jag 22% kvar vid Böda sand(lite längre resa), körde 10-20 över hastighetsbegränsningen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

taliz skrev:
Skall bli intressant att se om jag kan ta mig från Lomma till Löttorp på en laddning.
ABRP säger att det går vissa dagar, andra inte. Men den är nog lite pessimistisk.
Jag brukar ju vilja momsa lite också dock.
Med Model 3 hade jag 22% kvar vid Böda sand(lite längre resa), körde 10-20 över hastighetsbegränsningen.
ABRP är nog pessimistisk. Går t ex inte med Malmö-Gränna, ibland med reducerad hastighet, typ 100km/h.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
Skall bli intressant att se om jag kan ta mig från Lomma till Löttorp på en laddning.
ABRP säger att det går vissa dagar, andra inte. Men den är nog lite pessimistisk.
Jag brukar ju vilja momsa lite också dock.
Med Model 3 hade jag 22% kvar vid Böda sand(lite längre resa), körde 10-20 över hastighetsbegränsningen.
ABRP överskattade förbrukningen med 11% på de 72 mil jag körde igår när jag angav de exakta hastigheter och väderförhållanden jag kört med.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Dexter skrev:
Ingen trevligt video klipp från tyska nextmove.

Pengar tillbaka: VW betalar 20 miljoner euro till ID.3 & ID.4-köpare på grund av värmepumpfel.



Deras vintertest:
Lite lång video på tyska:



Frågan är om det gäller bara tyska kunder?
Vad är det dom säger? Att värmepumpen inte funkar på vintern?
Kanske därför min var så törstig när det var kallt då.
Är lite osäker.

Men som jag förstått det så påstår de att VP drar mer effekt än vad den sparar när det är kallt på vintern. Dvs. att det är inte bara att den inte fungerar, och inte sparar någon energi, men att den drar mer energi än om man inte hade haft VP. Detta är ju rätt katastrofalt IMO.

Du får hoppas att den "svenska" VP är effektivare, och vettigare konstruerad än den "tyska" VP - om det stämmer att det ens är olika konstruktioner (låter lite mysko att det skulle löna sig att ta fram två olika konstruktioner på den europeiska marknaden, men vem vet).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
ObscureEconomist
Inlägg: 400
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: VW ID.4

Inlägg av ObscureEconomist »

Tack för alla svar, då är det egentligen det jag uppnådde på mina tester den siffran man kan räkna med att stabilisera sig på.
BMW i4 M50 -22
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Så! Sedan jag hämtade bilen kl17:00 förra veckan tisdag så säger bilen såhär.
20210607_164445.jpg
Åbo -> Tammerfors
20210606_102800~2.jpg
Tammerfors -> Åbo
20210606_173500.jpg
Det tog en extra 10min för att hitta parkering.. ingen ledig laddare(gratis) så fick bli hederlig plats.

Värt att notera är att denna vägen är sådär, bortglömd. Man har bara 120 väg sist 30km~ till Tammerfors. Annars är det 80/100 med säkert 50 kameror.
Överlag så är jag väldigt nöjd med förbrukningen. Landar lätt på 450km+.

Nästa får bli Åbo -> Helsingfors, då det är 120 hela vägen.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Kubi skrev:
Så! Sedan jag hämtade bilen kl17:00 förra veckan tisdag så säger bilen såhär.
20210607_164445.jpg
Åbo -> Tammerfors
20210606_102800~2.jpg
Tammerfors -> Åbo
20210606_173500.jpg
Det tog en extra 10min för att hitta parkering.. ingen ledig laddare(gratis) så fick bli hederlig plats.

Värt att notera är att denna vägen är sådär, bortglömd. Man har bara 120 väg sist 30km~ till Tammerfors. Annars är det 80/100 med säkert 50 kameror.
Överlag så är jag väldigt nöjd med förbrukningen. Landar lätt på 450km+.

Nästa får bli Åbo -> Helsingfors, då det är 120 hela vägen.
Ser fint ut! Är du nöjd med den än så länge? Inga konstigheter?
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Dodde skrev:
Kubi skrev:
Så! Sedan jag hämtade bilen kl17:00 förra veckan tisdag så säger bilen såhär.
20210607_164445.jpg
Åbo -> Tammerfors
20210606_102800~2.jpg
Tammerfors -> Åbo
20210606_173500.jpg
Det tog en extra 10min för att hitta parkering.. ingen ledig laddare(gratis) så fick bli hederlig plats.

Värt att notera är att denna vägen är sådär, bortglömd. Man har bara 120 väg sist 30km~ till Tammerfors. Annars är det 80/100 med säkert 50 kameror.
Överlag så är jag väldigt nöjd med förbrukningen. Landar lätt på 450km+.

Nästa får bli Åbo -> Helsingfors, då det är 120 hela vägen.
Ser fint ut! Är du nöjd med den än så länge? Inga konstigheter?
Otroligt nöjd.
Vi var ute efter en större bil med fokus på komfort och vi har fått mer än vad vi tänkte oss.
Riktigt tyst kupé även vid 100/120.
Den kör över gupp som en kung. Då vill jag köra en Max med luftfjädringen, blir det ännu bättre?
Massagestolarna är helt underbara på lite längre resor.

Det jag kan säga är att jag är inte riktigt vän med A/C än!
Förstår inte riktigt hur det är tänkt.
Det blir iskallt så fort man slår på den för att slå av, då blir det för varmt och sen får man upprepa denna process typ? Får testa mer helt enkelt.

Samt att jag precis var förbi VW och lämnade en felanmälan då jag såg att bromsljus slingan över rutan lossnat lite och slingan även denna bak där VW märket sitter också satt lite löst.
Dom ska ringa mig imorgon för att boka tid.

Annars, grymt skön bil. B-mode har fått lite för mkt hat från andra "one-pedal-driving" men jag är nöjd med den och autohold.
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

Kubi skrev:
Dodde skrev:
Kubi skrev:
Så! Sedan jag hämtade bilen kl17:00 förra veckan tisdag så säger bilen såhär.
20210607_164445.jpg
Åbo -> Tammerfors
20210606_102800~2.jpg
Tammerfors -> Åbo
20210606_173500.jpg
Det tog en extra 10min för att hitta parkering.. ingen ledig laddare(gratis) så fick bli hederlig plats.

Värt att notera är att denna vägen är sådär, bortglömd. Man har bara 120 väg sist 30km~ till Tammerfors. Annars är det 80/100 med säkert 50 kameror.
Överlag så är jag väldigt nöjd med förbrukningen. Landar lätt på 450km+.

Nästa får bli Åbo -> Helsingfors, då det är 120 hela vägen.
Ser fint ut! Är du nöjd med den än så länge? Inga konstigheter?
Otroligt nöjd.
Vi var ute efter en större bil med fokus på komfort och vi har fått mer än vad vi tänkte oss.
Riktigt tyst kupé även vid 100/120.
Den kör över gupp som en kung. Då vill jag köra en Max med luftfjädringen, blir det ännu bättre?
Massagestolarna är helt underbara på lite längre resor.

Det jag kan säga är att jag är inte riktigt vän med A/C än!
Förstår inte riktigt hur det är tänkt.
Det blir iskallt så fort man slår på den för att slå av, då blir det för varmt och sen får man upprepa denna process typ? Får testa mer helt enkelt.

Samt att jag precis var förbi VW och lämnade en felanmälan då jag såg att bromsljus slingan över rutan lossnat lite och slingan även denna bak där VW märket sitter också satt lite löst.
Dom ska ringa mig imorgon för att boka tid.

Annars, grymt skön bil. B-mode har fått lite för mkt hat från andra "one-pedal-driving" men jag är nöjd med den och autohold.
Kul att höra att den är tyst, det är det absolut viktigaste för mig gällande komforten. Vad jag har förstått är Teslor bullriga, vilket jag tycker är märkligt för så kallat premium-bilar, därför går Tesla bort för mig, åtminstone M3. Får min ID4 om någon månad, upplevde den också som tyst när jag provkörde
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

lloydfabege skrev:
Kubi skrev:
Dodde skrev:
Kubi skrev:
Så! Sedan jag hämtade bilen kl17:00 förra veckan tisdag så säger bilen såhär.
20210607_164445.jpg
Åbo -> Tammerfors
20210606_102800~2.jpg
Tammerfors -> Åbo
20210606_173500.jpg
Det tog en extra 10min för att hitta parkering.. ingen ledig laddare(gratis) så fick bli hederlig plats.

Värt att notera är att denna vägen är sådär, bortglömd. Man har bara 120 väg sist 30km~ till Tammerfors. Annars är det 80/100 med säkert 50 kameror.
Överlag så är jag väldigt nöjd med förbrukningen. Landar lätt på 450km+.

Nästa får bli Åbo -> Helsingfors, då det är 120 hela vägen.
Ser fint ut! Är du nöjd med den än så länge? Inga konstigheter?
Otroligt nöjd.
Vi var ute efter en större bil med fokus på komfort och vi har fått mer än vad vi tänkte oss.
Riktigt tyst kupé även vid 100/120.
Den kör över gupp som en kung. Då vill jag köra en Max med luftfjädringen, blir det ännu bättre?
Massagestolarna är helt underbara på lite längre resor.

Det jag kan säga är att jag är inte riktigt vän med A/C än!
Förstår inte riktigt hur det är tänkt.
Det blir iskallt så fort man slår på den för att slå av, då blir det för varmt och sen får man upprepa denna process typ? Får testa mer helt enkelt.

Samt att jag precis var förbi VW och lämnade en felanmälan då jag såg att bromsljus slingan över rutan lossnat lite och slingan även denna bak där VW märket sitter också satt lite löst.
Dom ska ringa mig imorgon för att boka tid.

Annars, grymt skön bil. B-mode har fått lite för mkt hat från andra "one-pedal-driving" men jag är nöjd med den och autohold.
Kul att höra att den är tyst, det är det absolut viktigaste för mig gällande komforten. Vad jag har förstått är Teslor bullriga, vilket jag tycker är märkligt för så kallat premium-bilar, därför går Tesla bort för mig, åtminstone M3. Får min ID4 om någon månad, upplevde den också som tyst när jag provkörde
Jag är döv på ett öra, mitt vänstra. Jag har alltid haft problem att höra vad föraren säger om jag sitter i passagerarsätet om jag inte tittar på föraren.
Men i ID.4 tittar jag rakt fram och hör allt.
Även vid hastigheter som 100+ med radio lågt kan man prata mer eller mindre viskande med dom som sitter bakom.
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

Kubi skrev:
lloydfabege skrev:
Kubi skrev:
Dodde skrev:
Kubi skrev:
Så! Sedan jag hämtade bilen kl17:00 förra veckan tisdag så säger bilen såhär.
20210607_164445.jpg
Åbo -> Tammerfors
20210606_102800~2.jpg
Tammerfors -> Åbo
20210606_173500.jpg
Det tog en extra 10min för att hitta parkering.. ingen ledig laddare(gratis) så fick bli hederlig plats.

Värt att notera är att denna vägen är sådär, bortglömd. Man har bara 120 väg sist 30km~ till Tammerfors. Annars är det 80/100 med säkert 50 kameror.
Överlag så är jag väldigt nöjd med förbrukningen. Landar lätt på 450km+.

Nästa får bli Åbo -> Helsingfors, då det är 120 hela vägen.
Ser fint ut! Är du nöjd med den än så länge? Inga konstigheter?
Otroligt nöjd.
Vi var ute efter en större bil med fokus på komfort och vi har fått mer än vad vi tänkte oss.
Riktigt tyst kupé även vid 100/120.
Den kör över gupp som en kung. Då vill jag köra en Max med luftfjädringen, blir det ännu bättre?
Massagestolarna är helt underbara på lite längre resor.

Det jag kan säga är att jag är inte riktigt vän med A/C än!
Förstår inte riktigt hur det är tänkt.
Det blir iskallt så fort man slår på den för att slå av, då blir det för varmt och sen får man upprepa denna process typ? Får testa mer helt enkelt.

Samt att jag precis var förbi VW och lämnade en felanmälan då jag såg att bromsljus slingan över rutan lossnat lite och slingan även denna bak där VW märket sitter också satt lite löst.
Dom ska ringa mig imorgon för att boka tid.

Annars, grymt skön bil. B-mode har fått lite för mkt hat från andra "one-pedal-driving" men jag är nöjd med den och autohold.
Kul att höra att den är tyst, det är det absolut viktigaste för mig gällande komforten. Vad jag har förstått är Teslor bullriga, vilket jag tycker är märkligt för så kallat premium-bilar, därför går Tesla bort för mig, åtminstone M3. Får min ID4 om någon månad, upplevde den också som tyst när jag provkörde
Jag är döv på ett öra, mitt vänstra. Jag har alltid haft problem att höra vad föraren säger om jag sitter i passagerarsätet om jag inte tittar på föraren.
Men i ID.4 tittar jag rakt fram och hör allt.
Även vid hastigheter som 100+ med radio lågt kan man prata mer eller mindre viskande med dom som sitter bakom.
Härligt!
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Kubi skrev:
Dodde skrev:
Kubi skrev:
Så! Sedan jag hämtade bilen kl17:00 förra veckan tisdag så säger bilen såhär.
20210607_164445.jpg
Åbo -> Tammerfors
20210606_102800~2.jpg
Tammerfors -> Åbo
20210606_173500.jpg
Det tog en extra 10min för att hitta parkering.. ingen ledig laddare(gratis) så fick bli hederlig plats.

Värt att notera är att denna vägen är sådär, bortglömd. Man har bara 120 väg sist 30km~ till Tammerfors. Annars är det 80/100 med säkert 50 kameror.
Överlag så är jag väldigt nöjd med förbrukningen. Landar lätt på 450km+.

Nästa får bli Åbo -> Helsingfors, då det är 120 hela vägen.
Ser fint ut! Är du nöjd med den än så länge? Inga konstigheter?
Otroligt nöjd.
Vi var ute efter en större bil med fokus på komfort och vi har fått mer än vad vi tänkte oss.
Riktigt tyst kupé även vid 100/120.
Den kör över gupp som en kung. Då vill jag köra en Max med luftfjädringen, blir det ännu bättre?
Massagestolarna är helt underbara på lite längre resor.

Det jag kan säga är att jag är inte riktigt vän med A/C än!
Förstår inte riktigt hur det är tänkt.
Det blir iskallt så fort man slår på den för att slå av, då blir det för varmt och sen får man upprepa denna process typ? Får testa mer helt enkelt.

Samt att jag precis var förbi VW och lämnade en felanmälan då jag såg att bromsljus slingan över rutan lossnat lite och slingan även denna bak där VW märket sitter också satt lite löst.
Dom ska ringa mig imorgon för att boka tid.

Annars, grymt skön bil. B-mode har fått lite för mkt hat från andra "one-pedal-driving" men jag är nöjd med den och autohold.
Det med ljusslingan är ett känt problem. Tyckte jag läste att dom byter ut fästena och sen är problemet borta.

Kul att du är nöjd med bilen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

lloydfabege skrev:
Vad jag har förstått är Teslor bullriga, vilket jag tycker är märkligt för så kallat premium-bilar, därför går Tesla bort för mig, åtminstone M3.
Jag tycker vår gamla M3 -19 är lite bullrig med mer vägljud och vindbrus, men det är jämfört med vår väldigt tysta Mercedes E-klass (som jag tycker är tystare än VWs bilar som tex. Passat och Skodas Superb).

Det bästa är att provköra och bilda sig en egen uppfattning (då kan du jämföra direkt med tex. ID4). Att provköra själv är alltid viktigt. Så lätt att missa andras intryck och uppfattning i referens till sina egna.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Sista 7 min är lite annorlunda körning med ID.4. Går helt ok i lite terräng.

lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

Dodde skrev:
Sista 7 min är lite annorlunda körning med ID.4. Går helt ok i lite terräng.

Haha, spännande! Skönt att ID4an har hyfsad markfrigång, tycker jag är skönt som ibland kör på lite ojämna vägar.
Skriv svar