Re: När är det kö?
Postat: 28 dec 2023 09:06
Fast jag vill ju gärna slippa ha 10 extra appar och lika många laddbrickor i bilen, köar gärna lite extra, har iof aldrig varit med om någon större kö.
Jag håller helt med, jag har dock redan massor av brickor, appar, abbonnemang etc, men trots det så strular det alltid för mig när jag vågar mig utanför SuC-nätverket. Det kanske är enklare och bättre i Sverige, men nere i Europa så har jag i princip aldrig lyckats hitta en "alternativ" laddare där det funkat problemfritt på första försöket.
ABRP och dess ruttplanering är, i tillägg till Chargefinder, en god hjälp tänker jag. Och inför resan brukar jag snabbkolla vilka alternativ som finns kring stationen jag planerat att använda.xms67 skrev: ↑29 dec 2023 02:04Ni som skriver att det bara är att åka till en annan laddare vid kö, hur löser ni valet av annan laddare? Stannar ni och kollar typ Chargefinder och väljer lämplig? Det där tycker jag är ett segt moment som gör att jag nog hellre köar än stannar(motsvarar kort kö) och letar rätt på alternativ.
Nu har ju Polestar den fördelen att beläggning syns i Google Maps för en hel del olika operatörer. Det gör det ju väldigt enkelt att klicka runt på olika laddare när man närmar sig och kan välja den med flest lediga.roffe_s skrev: ↑29 dec 2023 06:02ABRP och dess ruttplanering är, i tillägg till Chargefinder, en god hjälp tänker jag. Och inför resan brukar jag snabbkolla vilka alternativ som finns kring stationen jag planerat att använda.xms67 skrev: ↑29 dec 2023 02:04Ni som skriver att det bara är att åka till en annan laddare vid kö, hur löser ni valet av annan laddare? Stannar ni och kollar typ Chargefinder och väljer lämplig? Det där tycker jag är ett segt moment som gör att jag nog hellre köar än stannar(motsvarar kort kö) och letar rätt på alternativ.
Säg att jag siktat på Ionity Sundsvall (när jag kommer söderifrån) - när jag närmar mig kollar jag lediga laddare. Är det fullt (eller hotande fullt) saktar jag ner och ögnar in stationen (som syns från E4). Ser det då fullt ut svänger jag aldrig av E4 utan väljer t ex något av Teslas alternativ i närheten.
Och därför försöker jag planera laddning så jag har 10-15% kvar i batteriet vid ankomst till laddaren, jag vill kunna ta mig till alternativt mål.
Ja, jag kollar i chargefinder. Det tycker jag är mycket enkelt, betydligt trevligare än att köa.xms67 skrev: ↑29 dec 2023 02:04Ni som skriver att det bara är att åka till en annan laddare vid kö, hur löser ni valet av annan laddare? Stannar ni och kollar typ Chargefinder och väljer lämplig? Det där tycker jag är ett segt moment som gör att jag nog hellre köar än stannar(motsvarar kort kö) och letar rätt på alternativ.
Det är riktigt, men samma info finns ju även i de två programvarorna som jag nämnde - underlättar dessutom planeringen. Och numera funkar ju ABRP i bilen riktigt bra, ganska gott med livedata från bilen exporterat till telefonentoppo skrev: ↑29 dec 2023 07:58Nu har ju Polestar den fördelen att beläggning syns i Google Maps för en hel del olika operatörer. Det gör det ju väldigt enkelt att klicka runt på olika laddare när man närmar sig och kan välja den med flest lediga.roffe_s skrev: ↑29 dec 2023 06:02ABRP och dess ruttplanering är, i tillägg till Chargefinder, en god hjälp tänker jag. Och inför resan brukar jag snabbkolla vilka alternativ som finns kring stationen jag planerat att använda.xms67 skrev: ↑29 dec 2023 02:04Ni som skriver att det bara är att åka till en annan laddare vid kö, hur löser ni valet av annan laddare? Stannar ni och kollar typ Chargefinder och väljer lämplig? Det där tycker jag är ett segt moment som gör att jag nog hellre köar än stannar(motsvarar kort kö) och letar rätt på alternativ.
Säg att jag siktat på Ionity Sundsvall (när jag kommer söderifrån) - när jag närmar mig kollar jag lediga laddare. Är det fullt (eller hotande fullt) saktar jag ner och ögnar in stationen (som syns från E4). Ser det då fullt ut svänger jag aldrig av E4 utan väljer t ex något av Teslas alternativ i närheten.
Och därför försöker jag planera laddning så jag har 10-15% kvar i batteriet vid ankomst till laddaren, jag vill kunna ta mig till alternativt mål.
Nu har jag aldrig varit där och sett hur de ser ut men kan de vara all jul/rea handel som skapar dessa problem just dessa dagar. Tja inte optimalt såklart men kanske inte så ofta problemet finns?mans71 skrev: ↑29 dec 2023 08:43I julhelgen skulle jag ladda i Västra Frölunda i Göteborg. Det måste vara Sveriges sämsta supercharger. Den består av ett antal laddare vid en in/ut/förbi-fart till ett shoppingcenter. Vilken kaos med långa rader med bilar på kö som alla blockerar för varandra! Fossilbilar som blir blockerade för att köra förbi, fossilbilar som blir blockerade och inte kan vare sig parkera eller komma ut från platsen dom parkerat på. Folk var hyfsat irriterande och det stod still långa tider då elbilar köar mitt i körbanan.
Det är nog bara att vänja sig, många nya SuC placeras just vid köpcentrum, något av ett trendbrott och avsteg från Teslas gamla princip att nätverket främst är för långresor.mans71 skrev: ↑29 dec 2023 08:43I julhelgen skulle jag ladda i Västra Frölunda i Göteborg. Det måste vara Sveriges sämsta supercharger. Den består av ett antal laddare vid en in/ut/förbi-fart till ett shoppingcenter. Vilken kaos med långa rader med bilar på kö som alla blockerar för varandra! Fossilbilar som blir blockerade för att köra förbi, fossilbilar som blir blockerade och inte kan vare sig parkera eller komma ut från platsen dom parkerat på. Folk var hyfsat irriterande och det stod still långa tider då elbilar köar mitt i körbanan.
Stannar du bilen och kollar då? Mitt problem är att jag tycker det är ett moment som är mycket frestande att göra samtidigt som man kör, men samtidigt ligger det just på fel sida av ett lämpligt beteende. Jag är ingen superkorrekt förare och kollar en app då och då när jag kör men just detta innebär lite för många klick och lite för mycket information för att det ska bli bra.Niklas Z skrev: ↑29 dec 2023 08:07Ja, jag kollar i chargefinder. Det tycker jag är mycket enkelt, betydligt trevligare än att köa.xms67 skrev: ↑29 dec 2023 02:04Ni som skriver att det bara är att åka till en annan laddare vid kö, hur löser ni valet av annan laddare? Stannar ni och kollar typ Chargefinder och väljer lämplig? Det där tycker jag är ett segt moment som gör att jag nog hellre köar än stannar(motsvarar kort kö) och letar rätt på alternativ.
Vanligtvis har jag koll på läget medan jag kör till den tänkta laddstationen. Ser det ut att vara relativt låg belastning fortsätter jag vidare. Verkar det vara risk för kö kollar jag i chargefinder på vägen (oftast med bilens webläsare, har jag medpassagerare får de kolla) och eventuellt planerar jag om, det beror på läget.xms67 skrev: ↑29 dec 2023 09:02Stannar du bilen och kollar då? Mitt problem är att jag tycker det är ett moment som är mycket frestande att göra samtidigt som man kör, men samtidigt ligger det just på fel sida av ett lämpligt beteende. Jag är ingen superkorrekt förare och kollar en app då och då när jag kör men just detta innebär lite för många klick och lite för mycket information för att det ska bli bra.Niklas Z skrev: ↑29 dec 2023 08:07Ja, jag kollar i chargefinder. Det tycker jag är mycket enkelt, betydligt trevligare än att köa.xms67 skrev: ↑29 dec 2023 02:04Ni som skriver att det bara är att åka till en annan laddare vid kö, hur löser ni valet av annan laddare? Stannar ni och kollar typ Chargefinder och väljer lämplig? Det där tycker jag är ett segt moment som gör att jag nog hellre köar än stannar(motsvarar kort kö) och letar rätt på alternativ.
Aha, då missförstod jag, ja det var ju en sällsynt korkad placering, hur tänkte dom där?mans71 skrev: ↑29 dec 2023 09:03Jag tycker det är jättebra med laddare på köpcentrum men det måste ju placeras som t.ex. i Jönköping där påverkan på genomflödet av andra billister inte påverkas så mycket. I fallet Västra Frölunda har man alltså placerat superchargers på en plats övriga billister vill passera och det finns ingen plats att köa utan att samtidigt blockera vanliga parkeringsplatser.
VastraFrolundaSupercharger.png
Ja precis min tanke. Ingen bra reklam för elbilar.fth skrev: ↑29 dec 2023 10:01Aha, då missförstod jag, ja det var ju en sällsynt korkad placering, hur tänkte dom där?mans71 skrev: ↑29 dec 2023 09:03Jag tycker det är jättebra med laddare på köpcentrum men det måste ju placeras som t.ex. i Jönköping där påverkan på genomflödet av andra billister inte påverkas så mycket. I fallet Västra Frölunda har man alltså placerat superchargers på en plats övriga billister vill passera och det finns ingen plats att köa utan att samtidigt blockera vanliga parkeringsplatser.
VastraFrolundaSupercharger.png![]()
Upplagt för att skapa konflikt med ”vanliga” shoppare, som om det inte räckte med friktionen som ändå uppstår mellan elbilister när det blir kö.![]()
/fth
Ställ in en laddare i närheten som mål vilken bilen vet är en laddare och så navigerar du på egen kunskap istället.tor-ake skrev: ↑29 dec 2023 11:53Åkte upp (till Vemdalen) den 27e och då var det enligt navigatorn kö både i Gävle och Hudiksvall så jag tog vägen över Bollnäs-Järvsö istället. Chargefinder och fortumappen visade fyra lediga Recharge- laddare i järvsö men det visade sig vara noll lediga när vi kom fram. Dock kunde vi efter kort väntan ladda, och hotell järvsöbaden hade kaffe och bullar. När vi åkte vidare kl 1800 var alla sex laddarna lediga. Kommer säkert ladda där igen för det är bra avstånd från Stockholm. Tyvärr begriper inte Teslas navigation att det är en laddare så jag fick ingen förvärmning och bara 45kW effekt i början.
Hursomhelst, tipset verkar vara att åka lite senare på kvällen, från cirka lunchtid till middagstid är det högt tryck. Utcheckning från boenden är ju ofta kl 10.00 och incheckning kl 17 så många är ute på vägarna mellan de tiderna.
Det hade man kunnat göra men söderhamn är åtta mil bort åt fel håll och till ljusdal räknade bilen att den skulle komma fram med minus en procent så förvärmningen startade inte.Bengt-re skrev: ↑29 dec 2023 12:19Ställ in en laddare i närheten som mål vilken bilen vet är en laddare och så navigerar du på egen kunskap istället.tor-ake skrev: ↑29 dec 2023 11:53Åkte upp (till Vemdalen) den 27e och då var det enligt navigatorn kö både i Gävle och Hudiksvall så jag tog vägen över Bollnäs-Järvsö istället. Chargefinder och fortumappen visade fyra lediga Recharge- laddare i järvsö men det visade sig vara noll lediga när vi kom fram. Dock kunde vi efter kort väntan ladda, och hotell järvsöbaden hade kaffe och bullar. När vi åkte vidare kl 1800 var alla sex laddarna lediga. Kommer säkert ladda där igen för det är bra avstånd från Stockholm. Tyvärr begriper inte Teslas navigation att det är en laddare så jag fick ingen förvärmning och bara 45kW effekt i början.
Hursomhelst, tipset verkar vara att åka lite senare på kvällen, från cirka lunchtid till middagstid är det högt tryck. Utcheckning från boenden är ju ofta kl 10.00 och incheckning kl 17 så många är ute på vägarna mellan de tiderna.
Jag undviker Norrköping, Linköping och Ödeshög.