Nej, ett företag utan kollektivavtal kan ju när som helst utsättas för en facklig stridsåtgärd som stör verksamheten.renes skrev: ↑06 mar 2024 07:12Eller vice versa. Om ni inte har kollektivavtal och bara gör affärer med företag utan kollektivavtal så är det också lugnt.Fredrik j skrev: ↑05 mar 2024 23:51Nej, har ni inget kollektivavtal är ju det en risk att bli huvudmålet för en stridsåtgärd. Er nya leverantör tar ju också en risk när man investerar i en kund utan KA.
Om ni har kollektivavtal och bara gör affärer med företag med kollektivavtal skulle jag säga att ni kan vara säkra. Det är ju precis det fackföreningar strävar efter.
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Verkstäder blöder på grund Tesla-strejken – Facket: ”Prata med Tesla”
https://da.se/2024/03/verkstader-bloder ... med-tesla/
Publicerad vid lunch igår, men jag tror inte jag sett den här.
https://da.se/2024/03/verkstader-bloder ... med-tesla/
Publicerad vid lunch igår, men jag tror inte jag sett den här.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Det kallar jag verkligen frihet att säga nej. Påminner verkligen om något som Sicilien har mycket av.Fredrik j skrev: ↑06 mar 2024 07:58Nej, ett företag utan kollektivavtal kan ju när som helst utsättas för en facklig stridsåtgärd som stör verksamheten.renes skrev: ↑06 mar 2024 07:12Eller vice versa. Om ni inte har kollektivavtal och bara gör affärer med företag utan kollektivavtal så är det också lugnt.Fredrik j skrev: ↑05 mar 2024 23:51Nej, har ni inget kollektivavtal är ju det en risk att bli huvudmålet för en stridsåtgärd. Er nya leverantör tar ju också en risk när man investerar i en kund utan KA.
Om ni har kollektivavtal och bara gör affärer med företag med kollektivavtal skulle jag säga att ni kan vara säkra. Det är ju precis det fackföreningar strävar efter.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Vad man tycker om det påverkar inte det faktum att det innebär en risk att göra affärer med företag utan kollektivavtal.Nect skrev: ↑06 mar 2024 09:20Det kallar jag verkligen frihet att säga nej. Påminner verkligen om något som Sicilien har mycket av.Fredrik j skrev: ↑06 mar 2024 07:58Nej, ett företag utan kollektivavtal kan ju när som helst utsättas för en facklig stridsåtgärd som stör verksamheten.renes skrev: ↑06 mar 2024 07:12Eller vice versa. Om ni inte har kollektivavtal och bara gör affärer med företag utan kollektivavtal så är det också lugnt.Fredrik j skrev: ↑05 mar 2024 23:51Nej, har ni inget kollektivavtal är ju det en risk att bli huvudmålet för en stridsåtgärd. Er nya leverantör tar ju också en risk när man investerar i en kund utan KA.
Hydro extrusions underskattade den risken.
Det finns inte ett företag i världen som tänker följande:
Vi har en kund på gång, dom har inget KA så vi säger nej till att göra affärer med dom.
Vi har en kund på gång, dom har inget KA så vi säger nej till att göra affärer med dom.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Nej, företag tar ju kalkylerade risker hela tiden.
Det är nog vanligare att inte göra sig beroende av leverantörer utan kollektivavtal. Många har det till och med uttalat som en policy.
Tror också det är väldigt extremt sällsynt att någon tänker så om man inte blivit tvingad.
Tycker också att det är helt sjukt att man ska behöva tänka så om man vill göra affärer med ett annat synt bolag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Men snälla nån. Hydro gjorde affärer med ett företag utanför Sverige. Har noll med Tesla Sweden att göra ändå anser du att det är helt rimligt att facket löste så flera blev arbetslösa. Snacka om att ha gått lite för många kurser hos facket och deras ideologi.Fredrik j skrev: ↑06 mar 2024 09:38Vad man tycker om det påverkar inte det faktum att det innebär en risk att göra affärer med företag utan kollektivavtal.Nect skrev: ↑06 mar 2024 09:20Det kallar jag verkligen frihet att säga nej. Påminner verkligen om något som Sicilien har mycket av.Fredrik j skrev: ↑06 mar 2024 07:58Nej, ett företag utan kollektivavtal kan ju när som helst utsättas för en facklig stridsåtgärd som stör verksamheten.renes skrev: ↑06 mar 2024 07:12Eller vice versa. Om ni inte har kollektivavtal och bara gör affärer med företag utan kollektivavtal så är det också lugnt.Fredrik j skrev: ↑05 mar 2024 23:51Nej, har ni inget kollektivavtal är ju det en risk att bli huvudmålet för en stridsåtgärd. Er nya leverantör tar ju också en risk när man investerar i en kund utan KA.
Absolut INGEN är egentligen emot själva strejken och ifrågasätter strejkrätten. Det är helt okej, men som för 100 ggr tidigare påtalat är det bara sjukt att företag MED KA blir det som får varsla folk är bara galet.
Kunder som betalar sina kostnader själva blir stoppade.
Sätt strejk på tesla Sweden och håll det där.
- StefanFalun
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan266987
Fredrik j skrev: ↑05 mar 2024 23:51Nej, har ni inget kollektivavtal är ju det en risk att bli huvudmålet för en stridsåtgärd. Er nya leverantör tar ju också en risk när man investerar i en kund utan KA.Pontus skrev: ↑05 mar 2024 23:42Men hur ska man tänka då?Fredrik j skrev: ↑05 mar 2024 21:51Tror inte jag sett någon som tycker det är teslas fel att hydro tappade produktion.Pontus skrev: ↑05 mar 2024 21:40Jag är inte jättebra på att komma med förklarande exempel. Men jag försöker bara förstå hur de som som anser att det är Teslas fel tänker och om dom skulle tänka likadant i liknande fall när inte facket och Tesla är inblandade.Fredrik j skrev: ↑05 mar 2024 21:22
Nej, jag tycker inte det är teslas (eller mitt i ditt lilla exempel) fel att arbetare på hydro blev av med jobbet.
Vart vill du komma med dom här små fiktiva exemplen? Vad är det du försöker säga?
Ägg som kastats. Bilar som någon måste köpa. Granne som blir av med jobbet.
Förvirrande.
Uppenbarligen tycker inte du det men kanske någon av de som tycker att det är Teslas fel kan försöka förklara.
Tycker det är ett märkligt risktagande av hydro, att som medlem i arbetsgivarförening och med kollektivavtal har affärer med ett företag som så tydligt tar avstånd från kollektivavtal. Det innebär ju en uppenbar risk för att drabbas av stridsåtgärder.
Om man tycker det är rätt eller fel påverkar ju inte risken man tar.
Vi ska se över eventuellt ny leverantör för montering av en kommande produkt på mitt jobb. Vi har själva inget KA och ingen ambition att skaffa det. Om leverantören har tio stora kunder.
- Har leverantören KA så kan dom drabbas av sympatiåtgärder eller blockader om någon av deras kunder kommer i konflikt med facket och blir det säkert allmänt stökigt med störningar.
- Har leverantören inte KA så kan de komma i konflikt med facket direkt och då blir än mer stökigt säkert.
Så det känns som att säker kan man inte vara hur man än vrider sig.
Werksta och Hydro har ju kollektivavtal!
Hydro gjorde inte affärer med ett svenskt företag som saknar svenskt kollektivavtal. Om det är kriteriet alla kunder måste möta så blir det inte många exportkronor för svenska företag.Fredrik j skrev: ↑06 mar 2024 09:38Vad man tycker om det påverkar inte det faktum att det innebär en risk att göra affärer med företag utan kollektivavtal.Nect skrev: ↑06 mar 2024 09:20Det kallar jag verkligen frihet att säga nej. Påminner verkligen om något som Sicilien har mycket av.Fredrik j skrev: ↑06 mar 2024 07:58Nej, ett företag utan kollektivavtal kan ju när som helst utsättas för en facklig stridsåtgärd som stör verksamheten.renes skrev: ↑06 mar 2024 07:12Eller vice versa. Om ni inte har kollektivavtal och bara gör affärer med företag utan kollektivavtal så är det också lugnt.Fredrik j skrev: ↑05 mar 2024 23:51Nej, har ni inget kollektivavtal är ju det en risk att bli huvudmålet för en stridsåtgärd. Er nya leverantör tar ju också en risk när man investerar i en kund utan KA.
Apropå Hydro så har de levererat aluminiumbalkar till Tesla i tio år, ända sen den första Model S. Hydro är en världsomspännande koncern, och jag pratar naturligtvis om det amerikanska dotterbolaget. Efter blockaden mot Hydro i Vetlanda så är det med största sannolikhet Hydro i Kina som står för exakt samma detalj. De enda som drabbas är de 50, och på sikt 400 när Berlinfabriken är fullt utbyggd, i Vetlanda. Hydrokoncernen drabbas inte. Tesla drabbas inte. Fackmedlemmar I Sverige är de enda offren.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Nej, det räcker ju med för svenska exportföretag att ha koll på om den tilltänkta kunden också är verksam i sverige utan kollektivavtal.Andersen skrev: ↑06 mar 2024 10:17Hydro gjorde inte affärer med ett svenskt företag som saknar svenskt kollektivavtal. Om det är kriteriet alla kunder måste möta så blir det inte många exportkronor för svenska företag.Fredrik j skrev: ↑06 mar 2024 09:38Vad man tycker om det påverkar inte det faktum att det innebär en risk att göra affärer med företag utan kollektivavtal.
Apropå Hydro så har de levererat aluminiumbalkar till Tesla i tio år, ända sen den första Model S. Hydro är en världsomspännande koncern, och jag pratar naturligtvis om det amerikanska dotterbolaget. Efter blockaden mot Hydro i Vetlanda så är det med största sannolikhet Hydro i Kina som står för exakt samma detalj. De enda som drabbas är de 50, och på sikt 400 när Berlinfabriken är fullt utbyggd, i Vetlanda. Hydrokoncernen drabbas inte. Tesla drabbas inte. Fackmedlemmar I Sverige är de enda offren.
Vad det svenska exportföretaget tycker om det är ju inte relevant när risken ska bedömas.
Det räcker alltså inte, som Renes föreslog, att kontrollera att alla inblandade saknar kollektivavtal.
- Tillsynsmannen
- Teslaägare
Ja, man undrar hur länge den svenska modellen med fackliga överenskommelser med arbetsgivare ska överleva i en globaliserad ekonomi och arbetsmarknad. Den har ju hållit sedan 1938, men har länge knakat i fogarna. Efter arbetsrättens omfattande expansion på 70-talet är mycket dessutom överfört till lagstiftning. Tänker för övrigt osökt på Stefan Löfvens stora projekt "EU:s sociala pelare", som gick överstyr och som bl.a. genomför lagstadgade minimilöner, vilket Sverige sannolikt inte kommer att klara sig undan särskilt länge.Andersen skrev: ↑06 mar 2024 10:17Efter blockaden mot Hydro i Vetlanda så är det med största sannolikhet Hydro i Kina som står för exakt samma detalj. De enda som drabbas är de 50, och på sikt 400 när Berlinfabriken är fullt utbyggd, i Vetlanda. Hydrokoncernen drabbas inte. Tesla drabbas inte. Fackmedlemmar I Sverige är de enda offren.
Tänk. Stefan Löfven av alla människor. Och han ba "Jag är stolt!" Ridå!
Kort info om den sociala pelaren.
Så det kanske blir så att det utvecklas två svärer med företag i Sverige. En med och en utan
Inte på sikt, då bolagen utan KA har en konkurrensfördel enligt IF Metall. Och de bör veta.
Känns som du inte har särskilt bra koll på hur företagsverksamhet fungerar samt upphandlingar/kontrakt fungerar. Lyft blicken ur din fack bubbla och se hur verkligheten ser ut.Fredrik j skrev: ↑06 mar 2024 10:40Nej, det räcker ju med för svenska exportföretag att ha koll på om den tilltänkta kunden också är verksam i sverige utan kollektivavtal.Andersen skrev: ↑06 mar 2024 10:17Hydro gjorde inte affärer med ett svenskt företag som saknar svenskt kollektivavtal. Om det är kriteriet alla kunder måste möta så blir det inte många exportkronor för svenska företag.
Vad det svenska exportföretaget tycker om det är ju inte relevant när risken ska bedömas.
Det räcker alltså inte, som Renes föreslog, att kontrollera att alla inblandade saknar kollektivavtal.
Hydro har gjort alla rätt ändå är det Hydro som blir drabbade TACK VARE IF Metall.
Jag sitter inte i nån jävla fackbubbla. Vad menar du med det? Visserligen är jag medlem i en fackförening men inom TCO. Aktiv har jag aldrig varit i någon förening.Love_O skrev: ↑06 mar 2024 13:42Känns som du inte har särskilt bra koll på hur företagsverksamhet fungerar samt upphandlingar/kontrakt fungerar. Lyft blicken ur din fack bubbla och se hur verkligheten ser ut.Fredrik j skrev: ↑06 mar 2024 10:40Nej, det räcker ju med för svenska exportföretag att ha koll på om den tilltänkta kunden också är verksam i sverige utan kollektivavtal.Andersen skrev: ↑06 mar 2024 10:17Hydro gjorde inte affärer med ett svenskt företag som saknar svenskt kollektivavtal. Om det är kriteriet alla kunder måste möta så blir det inte många exportkronor för svenska företag.
Hydro har gjort alla rätt ändå är det Hydro som blir drabbade TACK VARE IF Metall.
Företagsverksamhet fungerar? Framgångsrika företag gör riskanalyser och agerar medvetet.
Du har ju helt rätt i att Hydro missade risken att göra affärer med Tesla och nu blev man drabbad tack vare IF Metall.
Oj känsligt.Fredrik j skrev: ↑06 mar 2024 14:24Jag sitter inte i nån jävla fackbubbla. Vad menar du med det? Visserligen är jag medlem i en fackförening men inom TCO. Aktiv har jag aldrig varit i någon förening.Love_O skrev: ↑06 mar 2024 13:42Känns som du inte har särskilt bra koll på hur företagsverksamhet fungerar samt upphandlingar/kontrakt fungerar. Lyft blicken ur din fack bubbla och se hur verkligheten ser ut.Fredrik j skrev: ↑06 mar 2024 10:40Nej, det räcker ju med för svenska exportföretag att ha koll på om den tilltänkta kunden också är verksam i sverige utan kollektivavtal.Andersen skrev: ↑06 mar 2024 10:17Hydro gjorde inte affärer med ett svenskt företag som saknar svenskt kollektivavtal. Om det är kriteriet alla kunder måste möta så blir det inte många exportkronor för svenska företag.
Företagsverksamhet fungerar? Framgångsrika företag gör riskanalyser och agerar medvetet.
Du har ju helt rätt i att Hydro missade risken att göra affärer med Tesla och nu blev man drabbad tack vare IF Metall.
Hur vet du att ledet är Hydro direkt till tesla ? Och att Hydro Sverige har stått för avtalet?
Sen om inte ens IF Metalls låtsas jurist ens visste om att Tesla saknade KA så hur skall företag ta reda på det och i vilket skede ? Kan du ställa det som krav i en upphandling ? Nej.
Märkligt att facket sitter och i ena andetaget säger att KA är bara till fördel för företaget och dess anställda sedan i andra andetaget säger man att KA är så dyrt att det blir skillnad i konkurrensen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Du kan ställa vilka villkor som helst vid en privat upphandling.
Om man vill veta om ett företag man tänkt börja göra affärer med har verksamhet i sverige utan kollektivavtal kan man ju fråga IF Metall.
Men läser du själv vad du skriver Fredrik J?
Med din logik så är det i praktiken omöjligt för svenska företag att göra affärer med utländska företag då deras produkter kan hamna hos ett tredje företag i sverige som saknar KA och därmed riskerar det första företaget att bli utsatt för stridsåtgärder.
För att dra en liknelse (och snälla, försök förstå även om det är svårt) - om jag säljer en bil till en bilhandlare som sedan säljer den vidare till en kund som i sin tur kör på en person som avlider. Bör jag då åtalas för dråp eftersom jag möjliggjort det hela när jag sålde bilen? Låter inte helt rimligt i mina öron iallafall. Men det är ju analogt med vad som hänt anställda på Hydro.
Med din logik så är det i praktiken omöjligt för svenska företag att göra affärer med utländska företag då deras produkter kan hamna hos ett tredje företag i sverige som saknar KA och därmed riskerar det första företaget att bli utsatt för stridsåtgärder.
För att dra en liknelse (och snälla, försök förstå även om det är svårt) - om jag säljer en bil till en bilhandlare som sedan säljer den vidare till en kund som i sin tur kör på en person som avlider. Bör jag då åtalas för dråp eftersom jag möjliggjort det hela när jag sålde bilen? Låter inte helt rimligt i mina öron iallafall. Men det är ju analogt med vad som hänt anställda på Hydro.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Få se nu, ytterligare liknelser.agehall skrev: ↑06 mar 2024 17:42Men läser du själv vad du skriver Fredrik J?
Ett svenskt företag, (hydro) som gör affärer med ett utländskt företag, (tesla), vars produkter hamnar hos ett tredje företag i Sverige (tesla).
Att tesla inte har kollektivavtal någonstans kan ju inte undgått någon.
I fallet med dina bilaffärer så låter det helt orimligt även i mina öron. Det finns inget lagstöd för att åtala dig för dråp.
Det som är lite märkligt och kräver lite mer "välvilja" för att förstå är väl att IF Metall likställer Tesla Berlin med Tesla Sverige.Fredrik j skrev: ↑06 mar 2024 18:00Få se nu, ytterligare liknelser.agehall skrev: ↑06 mar 2024 17:42Men läser du själv vad du skriver Fredrik J?
Ett svenskt företag, (hydro) som gör affärer med ett utländskt företag, (tesla), vars produkter hamnar hos ett tredje företag i Sverige (tesla).
I fallet med dina bilaffärer så låter det helt orimligt även i mina öron. Det finns inget lagstöd för att åtala dig för dråp.
Ska man överdriva lite så är det som att Klas Ohlson inte har KA och facket börjar ta till sympatiåtgärder mot Panasonic Sverige för att dom säljer en komponent till RaspBerry Kina som gör en produkt som Klas Ohlson saluför. Det blir liksom väldigt långsökt och det känns som man borde dra gränsen tightare.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Skulle nog vilja påstå att även du ser en något starkare koppling mellan Tesla i Berlin och Tesla i Sverige än mellan panasonic och Clas Ohlson.Pontus skrev: ↑06 mar 2024 18:24Det som är lite märkligt och kräver lite mer "välvilja" för att förstå är väl att IF Metall likställer Tesla Berlin med Tesla Sverige.Fredrik j skrev: ↑06 mar 2024 18:00Få se nu, ytterligare liknelser.agehall skrev: ↑06 mar 2024 17:42Men läser du själv vad du skriver Fredrik J?
Ska man överdriva lite så är det som att Klas Ohlson inte har KA och facket börjar ta till sympatiåtgärder mot Panasonic Sverige för att dom säljer en komponent till RaspBerry Kina som gör en produkt som Klas Ohlson saluför. Det blir liksom väldigt långsökt och det känns som man borde dra gränsen tightare.
Jo det var en rejäl överdrift men i princip finns det ju likheter. Sedan var gränsen om det ens finns någon tror jag inte ens facket kan svara på, dom har ju en Ferrita-princip med den verkar det mest som dom skrev för att det såg bra ut för tillfället och skiter dom helt i den.Fredrik j skrev: ↑06 mar 2024 18:45Skulle nog vilja påstå att även du ser en något starkare koppling mellan Tesla i Berlin och Tesla i Sverige än mellan panasonic och Clas Ohlson.Pontus skrev: ↑06 mar 2024 18:24Det som är lite märkligt och kräver lite mer "välvilja" för att förstå är väl att IF Metall likställer Tesla Berlin med Tesla Sverige.Fredrik j skrev: ↑06 mar 2024 18:00Få se nu, ytterligare liknelser.agehall skrev: ↑06 mar 2024 17:42Men läser du själv vad du skriver Fredrik J?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Att Tesla saknar KA kan bevisligen undgå många. Till exempel IF Metall egen chefsjurist som enligt egen utsago inte hade en aning om detta så sent som i våras.Fredrik j skrev: ↑06 mar 2024 18:00Få se nu, ytterligare liknelser.agehall skrev: ↑06 mar 2024 17:42Men läser du själv vad du skriver Fredrik J?
Hur ska ”vi andra” ha koll på detta när inte ens IF Metall har det..
Sen kan vi ju ta exemplet med LO och IF Metalls lokaler (minns inte vart) som de hyr av ett bolag utan KA, vilket de själva inte hade koll på.
Att kräva att ett företag ska ha koll på om en kund eller leverantör har KA är helt orimligt uppenbarligen.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket