Håller med. Norge är vackert över huvud taget, men Lofoten är fantastiskt!Swede1 skrev:Apropå resa på nära håll, har ni inte sett Lofoten Norge så har ni missat en otrolig natur som man kan ta bilen till. Överlägset vackraste platsen.Gustafsson skrev:
Jag har bla. varit och dykt där med ett gäng marinarkeologer och kikat på många av krigsvraken som ligger relativt lättillgängligt till. Tyvärr så får man bara dyka på tyska och svenska fartyg (de norska är fridlysta), men väldigt välbevarade och kul att dyka ner i de öppna lastrummen, mm. Jag bodde en av gångerna på ett gammalt svenskt minfartyg som anordnar dykresor. Då har du boende och transport till vrakplatserna i ett. Mycket smidigt då de har egen kompressor ombord. Minns inte vad firman heter, men var en trevlig svensk som drev det hela (var ca 5-6 år sedan sist). Men en otrolig plats att dyka på om man gillar vrakdykning och historia. Fantastisk upplevelse!
Har även varit där andra gånger med familjen och åkt skidor. Då har bott vid botten av Narviksfjellet, och när man åker skidor där så är det så fantastisk vy när man ser bara fjällen och havet nedanför. Magiskt. Vissa dagar när det var mindre bra väder så tog vi hyrbilen till Riksgränsen (också riktigt bra skidområde) eller Björkliden (inte så stort skidområde, men tillåter helikopterlyft, vilket många ställen i Sverige och Norge inte gör).
Att ta bilen och köra A10 ända fram till fiskesamhället Å på yttersta spetsen av Lofoten är en av de vackraste bilresorna man kan göra. Extremt trevlig befolkning (trots att de säkert är trötta på alla tusentals turister), och tom. trafikpolisen är väldigt hyggliga (fick fortkörningsböter på vägen tillbaka, och polisen nästan skämdes, och ursäktade att de var tvungna att ge böter, och tyckte det var tråkigt med turister som fick det). Naturen är en helt otrolig upplevelse, och något jag verkligen rekommenderar alla att göra.
Sedan skall man dock komma ihåg att vägarna inte är de snabbaste i Norge. Vid samtliga tillfällen när jag besökt Narvik/Lofoten så har jag flugit dit, trots att jag då startade från Stavanger i södra Norge där jag hade egen bil (jobbade där i många år som konsult för olje/gasindustrin), och familjen flög dit från Sverige. Vägarna i Norge är enormt vackra, men också enormt snåriga och tar extremt lång tid. Tar man bara en kortare vecka eller en längre helg som jag/vi gjort när vi besökt Lofoten/Narvik (typ 4-6 dagar) så är flyg ett måste. Men rekommenderar att hyra en bil när man är på plats. Skall man flyga (som jag verkligen rekommenderar om man inte redan bor i norra Norge eller Sverige) så kan man åka till och från Evenes (den stora flygplatsen vid Harstad, mellan huvudsamhället Narvik och Lofoten-öarna). Finns en lokal liten flygplats mitt i Narvik, och mitt på Lofoten, men de är mest mindre lokalflyg som trafikerar. Har flugit med SAS alla gånger, men även Norwegian kör direkt till Evenes från många städer.
Är lite intresserad av att åka upp till Lofoten och fiska där. På våren får de in fantastiskt fin Skrei. Då jag även gillar att fota mycket (och hela Lofoten är magiskt) så lurar jag på att ta en kombinerad foto/fiskeresa (har inte fått plats för riktiga kameror, eller tid för att fotografera på riktigt, då jag alltid släpat med både all dykutrustning, och all skidutrustning). Skall enligt många jag pratat med finnas mycket fina ställen att fiska på.
Men kan verkligen rekommendera att besöka Lofoten. Vi har i familjen länge tänkt att göra en större resa/naturexpidition till Alaska, men tyvärr inte hunnit med det. Dock givet mycket bilder som jag studerat från Alaska, så känns det (utan att än ha varit i Alaska som sagt, så lite reservation för det) som om Lofoten är det närmaste man kommer Alaska här i Europa. Då vi har Lofoten nästan "runt knuten" (bara några få timmar med flyg) så brukat jag rekommendera alla jag känner att ta en tur dit. Magiskt ställe om man som jag gillar att uppleva naturen.
Nu väntar jag bara på att den eländiga Covid19 skall försvinna (men misstänker det kan ta något/några år)...