Sida 332 av 422
Re: Senaste version 2023.44
Postat: 17 dec 2023 11:11
av jpetters
Detta är lite illavarslande för oss med HW3 och USS.

Re: Senaste version 2023.44
Postat: 17 dec 2023 12:05
av renes
jpetters skrev: ↑16 dec 2023 23:01
Installerar 44.30.1, men denna uppdatering känns ju lite sådär då övervakningen lämnar en del att önska.
Peronligen på fyra år har jag inte ens en gång fått en "forced disengagement" så gränsen på "three disengagements" verkar tämligen fjärran. Folk måste ju umgås rätt grovt med AP eller FSD för att överskrida det.
Re: Senaste version 2023.44
Postat: 17 dec 2023 12:46
av martinot
renes skrev: ↑17 dec 2023 12:05
jpetters skrev: ↑16 dec 2023 23:01
Installerar 44.30.1, men denna uppdatering känns ju lite sådär då övervakningen lämnar en del att önska.
Peronligen på fyra år har jag inte ens en gång fått en "forced disengagement" så gränsen på "three disengagements" verkar tämligen fjärran. Folk måste ju umgås rätt grovt med AP eller FSD för att överskrida det.
Är lätt hänt om man kör med AP och hjälper till och stöttar upp den långsamma accelerationen med accelerationspedalen (tex. efter att en bil legat framför som saktat ner AP, och som är långsam att öka hastigheten när denna framförvarande bil flyttat sig och gett fritt utrymme). Tidigare med radar-AP så åkte jag på detta om jag accelererade till över 150, och nu med vision-AP, så är gränsen sänkt till 140.
Re: Senaste version 2023.44
Postat: 17 dec 2023 13:59
av tnjo
Har nån fått senaste uppdateringen? Är lite intresserad om fartkameror och sånt på kartan är med
Re: Senaste version 2023.44
Postat: 17 dec 2023 14:17
av jpetters
martinot skrev:renes skrev: ↑17 dec 2023 12:05
jpetters skrev: ↑16 dec 2023 23:01
Installerar 44.30.1, men denna uppdatering känns ju lite sådär då övervakningen lämnar en del att önska.
Peronligen på fyra år har jag inte ens en gång fått en "forced disengagement" så gränsen på "three disengagements" verkar tämligen fjärran. Folk måste ju umgås rätt grovt med AP eller FSD för att överskrida det.
Är lätt hänt om man kör med AP och hjälper till och stöttar upp den långsamma accelerationen med accelerationspedalen (tex. efter att en bil legat framför som saktat ner AP, och som är långsam att öka hastigheten när denna framförvarande bil flyttat sig och gett fritt utrymme). Tidigare med radar-AP så åkte jag på detta om jag accelererade till över 150, och nu med vision-AP, så är gränsen sänkt till 140.
Precis det jag tänkte på. 1km/h över 140km/h så är det forced disengagement, utom på autobahn i Tyskland.
Hypotetiskt så är denna undantagen, men troligen inte.
Re: Senaste version 2023.44
Postat: 17 dec 2023 14:21
av frippan
tnjo skrev:Har nån fått senaste uppdateringen? Är lite intresserad om fartkameror och sånt på kartan är med
Japp, fartkameror är med.
Re: Senaste version 2023.44
Postat: 17 dec 2023 14:28
av Xeik
frippan skrev: ↑17 dec 2023 14:21
tnjo skrev:Har nån fått senaste uppdateringen? Är lite intresserad om fartkameror och sånt på kartan är med
Japp, fartkameror är med.
Även i Sverige?
Re: Senaste version 2023.44
Postat: 17 dec 2023 14:28
av frippan
Xeik skrev:frippan skrev: ↑17 dec 2023 14:21
tnjo skrev:Har nån fått senaste uppdateringen? Är lite intresserad om fartkameror och sånt på kartan är med
Japp, fartkameror är med.
Även i Sverige?
Japp även i Sverige
Re: Senaste version 2023.44
Postat: 17 dec 2023 21:18
av jpetters
Elmil skrev:Jag har på sistone hos Teslafi noterat en intressant tendens när nya "signifikanta" programversioner dyker upp. Då är det ofta en enda bil som får den och sedan ingenting mer på flera dagar. Det som känns lite udda är att flera gånger har den bilen funnits i Finland. Så också med 44.25 som verkar introducera "Holiday update". Teslas bil kanske?
Trenden fortsätter. Hela frunken måste vara full av bananer på denna bil.

Re: Senaste version 2023.44
Postat: 17 dec 2023 21:53
av Trevlig
Autopilot är värre än tidigare. Regnar det är det max 105km/h som gäller. Ner från 130 som jag brukar köra...
Re: Senaste version 2023.44
Postat: 17 dec 2023 22:11
av znak3
Helt ny upplevelse av hur den detaljerar omgivningen vid parkering. Verkar mycket lovande. Supercoolt att se den visa en 3D vy av hela parkeringen.
Om den är tillförlitlig är det en ordentlig uppgradering för mig som ofta parkerar i trånga utrymmen.
Re: Senaste version 2023.44
Postat: 18 dec 2023 12:05
av Elmil
jpetters skrev: ↑17 dec 2023 21:18
Elmil skrev:Jag har på sistone hos Teslafi noterat en intressant tendens när nya "signifikanta" programversioner dyker upp. Då är det ofta en enda bil som får den och sedan ingenting mer på flera dagar. Det som känns lite udda är att flera gånger har den bilen funnits i Finland. Så också med 44.25 som verkar introducera "Holiday update". Teslas bil kanske?
Trenden fortsätter. Hela frunken måste vara full av bananer på denna bil.

---
Många bananer blir det.. Nu har den fått 44.30.4

Re: Senaste version 2023.44
Postat: 18 dec 2023 12:08
av RagWal
martinot skrev: ↑17 dec 2023 12:46
renes skrev: ↑17 dec 2023 12:05
jpetters skrev: ↑16 dec 2023 23:01
Installerar 44.30.1, men denna uppdatering känns ju lite sådär då övervakningen lämnar en del att önska.
Peronligen på fyra år har jag inte ens en gång fått en "forced disengagement" så gränsen på "three disengagements" verkar tämligen fjärran. Folk måste ju umgås rätt grovt med AP eller FSD för att överskrida det.
Är lätt hänt om man kör med AP och hjälper till och stöttar upp den långsamma accelerationen med accelerationspedalen (tex. efter att en bil legat framför som saktat ner AP, och som är långsam att öka hastigheten när denna framförvarande bil flyttat sig och gett fritt utrymme). Tidigare med radar-AP så åkte jag på detta om jag accelererade till över 150, och nu med vision-AP, så är gränsen sänkt till 140.
Lämpligt i de fallen.
Re: Senaste version 2023.44
Postat: 18 dec 2023 14:29
av Profion
Uppdaterade bilen i morse, och vad jag kan se längs den blåa navi-sträckningen så är inte fartkameror tydliggjorda. Kan ju förvisso vara så att det kommer en varning när man närmar sig.
Nya Hi-fi park assist var ju faktisk ganska schysst!
Re: Senaste version 2023.44
Postat: 18 dec 2023 17:15
av frippan
Så ser det ut på min bil med fartkameror.
Märkte även idag att den varnade att jag inte kolla framåt utan på skärmen.

Re: Senaste version 2023.44
Postat: 18 dec 2023 17:32
av Westervikskille
Skumt.....
Jag provade idag men inte dök det upp någon fartkamera där jag körde längs E22 trots nyaste uppdateringen.
Är det någon inställning?
Kanske ska prova att reboota.
Re: Senaste version 2023.44
Postat: 18 dec 2023 17:35
av Profion
Är det så att det krävs HW4? Känns ju dock som inte särskilt krävande av hårdvaran att plotta ut positioner för fartkameror

Re: Senaste version 2023.44
Postat: 18 dec 2023 17:42
av frippan
Har bara hw3 i min bil och har inte slagit på något. Sen kommer det upp det ett meddelande att man närmar sig en fartkamera.
Re: Senaste version 2023.44
Postat: 18 dec 2023 21:08
av LarsaR
frippan skrev: ↑18 dec 2023 17:42
Har bara hw3 i min bil och har inte slagit på något. Sen kommer det upp det ett meddelande att man närmar sig en fartkamera.
Samma för mig. (Har version 2023.44.30.2)
Re: Senaste version 2023.44
Postat: 18 dec 2023 21:25
av TiborBlomhall
Westervikskille skrev: ↑18 dec 2023 17:32
Skumt.....
Jag provade idag men inte dök det upp någon fartkamera där jag körde längs E22 trots nyaste uppdateringen.
Är det någon inställning?
Kanske ska prova att reboota.
För att se fartkamerorna måste man ha Premium Connectivity och Navigering > Undvik trafik måste vara aktiverad enligt release-anteckningarna. Man måste även ha slagit in en destination i navigatorn.
Re: Senaste version 2023.44
Postat: 18 dec 2023 22:15
av Franz
Jag har läst på fler än ett ställe att man kan stänga av automatiska vindrutetorkare även när man kör autopilot i och med 2023.44. Någon som kan bekräfta det?
Re: Senaste version 2023.44
Postat: 18 dec 2023 22:19
av frippan
Har inte läst det, men däremot har de fungerat bra sen jag fick uppdateringen. Men jag har inte hunnit med så många mil, kanske runt 25 mil.
Hoppade igång som de skulle när det stänkte upp från bilarna imorse och de har inte gått igång annars, men har bara kört mörker.
Re: Senaste version 2023.44
Postat: 18 dec 2023 22:54
av Tellus
Franz skrev: ↑18 dec 2023 22:15
Jag har läst på fler än ett ställe att man kan stänga av automatiska vindrutetorkare även när man kör autopilot i och med 2023.44. Någon som kan bekräfta det?
På min model s har det funkat så sen jag hämtade den för 1 år sen. Alltså AP funkar med vindrutetorkare OFF och startar ej Auto läge när AP aktiveras.
Re: Senaste version 2023.44
Postat: 18 dec 2023 23:47
av AAKEE
renes skrev: ↑17 dec 2023 12:05
jpetters skrev: ↑16 dec 2023 23:01
Installerar 44.30.1, men denna uppdatering känns ju lite sådär då övervakningen lämnar en del att önska.
Peronligen på fyra år har jag inte ens en gång fått en "forced disengagement" så gränsen på "three disengagements" verkar tämligen fjärran. Folk måste ju umgås rätt grovt med AP eller FSD för att överskrida det.
Jag fick det ofta i min M3P även med en hand eller bägge på ratten. Den var lite okänslig i hur mycket an behövde styra för att den skulle känna av det så det var inte jättestor skillnad mellan att lyckas röra lagom eller vrida urkoppling på AP. Jag fick en sån röd sur urkopplign varannan längre resa. Samma med min S nu, fast inte lika okänslig för att man rör ratten men det häner ändå trots att jag har en eller två händer på ratten att den surkopplar ut.
Re: Senaste version 2023.44
Postat: 19 dec 2023 00:13
av Segelflygaren
AAKEE skrev: ↑18 dec 2023 23:47
renes skrev: ↑17 dec 2023 12:05
jpetters skrev: ↑16 dec 2023 23:01
Installerar 44.30.1, men denna uppdatering känns ju lite sådär då övervakningen lämnar en del att önska.
Peronligen på fyra år har jag inte ens en gång fått en "forced disengagement" så gränsen på "three disengagements" verkar tämligen fjärran. Folk måste ju umgås rätt grovt med AP eller FSD för att överskrida det.
Jag fick det ofta i min M3P även med en hand eller bägge på ratten. Den var lite okänslig i hur mycket an behövde styra för att den skulle känna av det så det var inte jättestor skillnad mellan att lyckas röra lagom eller vrida urkoppling på AP. Jag fick en sån röd sur urkopplign varannan längre resa. Samma med min S nu, fast inte lika okänslig för att man rör ratten men det häner ändå trots att jag har en eller två händer på ratten att den surkopplar ut.
Jag tycker att det är precis som du skriver på vår M3P -23 (och alla tidigare Teslor vi haft), Medan vår S Plaid uttagen i december 22 inte alls har det problemet. Tror det beror på att Yoke ratten är bred vilket gör att vridmomentet ökar. Har du vanlig rund ratt?