Sida 333 av 425

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 19 dec 2023 00:25
av AAKEE
Segelflygaren skrev: 19 dec 2023 00:13
AAKEE skrev: 18 dec 2023 23:47
renes skrev: 17 dec 2023 12:05
jpetters skrev: 16 dec 2023 23:01
Installerar 44.30.1, men denna uppdatering känns ju lite sådär då övervakningen lämnar en del att önska.
Peronligen på fyra år har jag inte ens en gång fått en "forced disengagement" så gränsen på "three disengagements" verkar tämligen fjärran. Folk måste ju umgås rätt grovt med AP eller FSD för att överskrida det.
Jag fick det ofta i min M3P även med en hand eller bägge på ratten. Den var lite okänslig i hur mycket an behövde styra för att den skulle känna av det så det var inte jättestor skillnad mellan att lyckas röra lagom eller vrida urkoppling på AP. Jag fick en sån röd sur urkopplign varannan längre resa. Samma med min S nu, fast inte lika okänslig för att man rör ratten men det häner ändå trots att jag har en eller två händer på ratten att den surkopplar ut.
Jag tycker att det är precis som du skriver på vår M3P -23 (och alla tidigare Teslot vi haft), Medan vår S Plaid uttagen i december 22 inte alls har det problemet. Tror det beror på att Yoke ratten är bred vilket gör att vridmomentet ökar. Har du vanlig rund ratt?
Yoke.

Nope, det är inte det. Ibland håller jag undertill med relativt liten radie från rattcentrum men oftast där det är tänkt, och det gör inte stor skillnad.
Det som händer är att när AP styr vill man ju inte hålla så hårt i ratten, utan löst.
Så kommer det en markering ”vrid på ratten” (lr yoken) och jag rör ratten men för lite och lite ouppmärksamt (tittar ju ut som man ska) märker jag inte att den rattrörelsen inte registrerades. När det blir röd varning vill man inte tvärrycka i ratten utan börjar vrida på den lite hårdare. Vilket inte heller blir kraftigt nog så AP kickar ut och blir sur. Men det händer inte speciellt ofta.

För min M3P var det mycket värre, skedde ofta och det var aningen svårt att styra lagom.

Hade en lånemodel 3 med FSD medan de väntade på någon del till min M3P. Den var betydligt behagligare och där fick jag ingen sån urkoppling alls på ~ 300 mil. Det var dror skillnad i kraften som krävdes för att AP skulle acceptera att man rört ratten.

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 19 dec 2023 06:12
av frippan
Tellus skrev:
Franz skrev: 18 dec 2023 22:15
Jag har läst på fler än ett ställe att man kan stänga av automatiska vindrutetorkare även när man kör autopilot i och med 2023.44. Någon som kan bekräfta det?
På min model s har det funkat så sen jag hämtade den för 1 år sen. Alltså AP funkar med vindrutetorkare OFF och startar ej Auto läge när AP aktiveras.
Fast nu säger den inte rör på ratten, nu säger den till en att titta på vägen, detta har jag ej sett tidigare.

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 19 dec 2023 08:47
av themax
Franz skrev:
Jag har läst på fler än ett ställe att man kan stänga av automatiska vindrutetorkare även när man kör autopilot i och med 2023.44. Någon som kan bekräfta det?
Det kan jag bekräfta. Går att stänga av både på farthållare och AP.

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 19 dec 2023 08:49
av Dodde
Fantastisk nyhet

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 19 dec 2023 10:49
av renes
AAKEE skrev: 18 dec 2023 23:47
renes skrev: 17 dec 2023 12:05
jpetters skrev: 16 dec 2023 23:01
Installerar 44.30.1, men denna uppdatering känns ju lite sådär då övervakningen lämnar en del att önska.
Peronligen på fyra år har jag inte ens en gång fått en "forced disengagement" så gränsen på "three disengagements" verkar tämligen fjärran. Folk måste ju umgås rätt grovt med AP eller FSD för att överskrida det.
Jag fick det ofta i min M3P även med en hand eller bägge på ratten. Den var lite okänslig i hur mycket an behövde styra för att den skulle känna av det så det var inte jättestor skillnad mellan att lyckas röra lagom eller vrida urkoppling på AP. Jag fick en sån röd sur urkopplign varannan längre resa. Samma med min S nu, fast inte lika okänslig för att man rör ratten men det häner ändå trots att jag har en eller två händer på ratten att den surkopplar ut.
Det räknas inte, eftersom det är "driver disengagement" om du själv forcerar urkoppling. Vad Tesla menar är disengagements som triggas av bilen.

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 19 dec 2023 11:16
av AAKEE
renes skrev: 19 dec 2023 10:49
AAKEE skrev: 18 dec 2023 23:47
renes skrev: 17 dec 2023 12:05
jpetters skrev: 16 dec 2023 23:01
Installerar 44.30.1, men denna uppdatering känns ju lite sådär då övervakningen lämnar en del att önska.
Peronligen på fyra år har jag inte ens en gång fått en "forced disengagement" så gränsen på "three disengagements" verkar tämligen fjärran. Folk måste ju umgås rätt grovt med AP eller FSD för att överskrida det.
Jag fick det ofta i min M3P även med en hand eller bägge på ratten. Den var lite okänslig i hur mycket an behövde styra för att den skulle känna av det så det var inte jättestor skillnad mellan att lyckas röra lagom eller vrida urkoppling på AP. Jag fick en sån röd sur urkopplign varannan längre resa. Samma med min S nu, fast inte lika okänslig för att man rör ratten men det häner ändå trots att jag har en eller två händer på ratten att den surkopplar ut.
Det räknas inte, eftersom det är "driver disengagement" om du själv forcerar urkoppling. Vad Tesla menar är disengagements som triggas av bilen.
Det är inte det jag pratar om, alltså inte ”straffet”. Jag svarade ju på ett inlägg där det nya straffet ansågs som ett ikkeproblem då denne aldrig fick avstängd AP under körning vilket jag alltså fått återkommande med min M3P och ibland med min S. Se nedan;
renes skrev: 17 dec 2023 12:05

Peronligen på fyra år har jag inte ens en gång fått en "forced disengagement" så gränsen på "three disengagements" verkar tämligen fjärran. Folk måste ju umgås rätt grovt med AP eller FSD för att överskrida det.
Det gäller inte mig, så jag kommer garanterat drabbas (lite beroende på undervhur lång tid den räknar ihop de fem gångerna).
Jag sköter mig ändå med händerna på ratten. Det tenderar inte hända om jag inte har händerna på ratten och bara nudgar ratten var 10-15s, men det är ju inte så det är tänkt hoppas jag.

Så även om @renes inte drabbas kommer jag göra det, mest troligt. Och gissningsvis fler personer också.
Det som är lite tråkigt är att det sker trots att jag håller i ratten och sitter och tittar ut, så jag drabbas som ”oskyldig” vilket inte är bra.
Det är inte mig de vill åt egentligen.

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 19 dec 2023 13:28
av renes
AAKEE skrev: 19 dec 2023 11:16
renes skrev: 19 dec 2023 10:49
AAKEE skrev: 18 dec 2023 23:47
renes skrev: 17 dec 2023 12:05
jpetters skrev: 16 dec 2023 23:01
Installerar 44.30.1, men denna uppdatering känns ju lite sådär då övervakningen lämnar en del att önska.
Peronligen på fyra år har jag inte ens en gång fått en "forced disengagement" så gränsen på "three disengagements" verkar tämligen fjärran. Folk måste ju umgås rätt grovt med AP eller FSD för att överskrida det.
Jag fick det ofta i min M3P även med en hand eller bägge på ratten. Den var lite okänslig i hur mycket an behövde styra för att den skulle känna av det så det var inte jättestor skillnad mellan att lyckas röra lagom eller vrida urkoppling på AP. Jag fick en sån röd sur urkopplign varannan längre resa. Samma med min S nu, fast inte lika okänslig för att man rör ratten men det häner ändå trots att jag har en eller två händer på ratten att den surkopplar ut.
Det räknas inte, eftersom det är "driver disengagement" om du själv forcerar urkoppling. Vad Tesla menar är disengagements som triggas av bilen.
Det är inte det jag pratar om, alltså inte ”straffet”. Jag svarade ju på ett inlägg där det nya straffet ansågs som ett ikkeproblem då denne aldrig fick avstängd AP under körning vilket jag alltså fått återkommande med min M3P och ibland med min S. Se nedan;
renes skrev: 17 dec 2023 12:05

Ok, got it. (Var förresten jag i båda inlägg du refererar till.)

Jag påminner mig om att det var en diskussion för ett par år sedan där vissa hade överkänslig ratt som kopplade ur AP alldeles för lätt och att det justerades i software eller på SC, glömt vilket. Kanske det problemet fortfarande finns i vissa bilar?
Peronligen på fyra år har jag inte ens en gång fått en "forced disengagement" så gränsen på "three disengagements" verkar tämligen fjärran. Folk måste ju umgås rätt grovt med AP eller FSD för att överskrida det.
Det gäller inte mig, så jag kommer garanterat drabbas (lite beroende på undervhur lång tid den räknar ihop de fem gångerna).
Jag sköter mig ändå med händerna på ratten. Det tenderar inte hända om jag inte har händerna på ratten och bara nudgar ratten var 10-15s, men det är ju inte så det är tänkt hoppas jag.

Så även om @renes inte drabbas kommer jag göra det, mest troligt. Och gissningsvis fler personer också.
Det som är lite tråkigt är att det sker trots att jag håller i ratten och sitter och tittar ut, så jag drabbas som ”oskyldig” vilket inte är bra.
Det är inte mig de vill åt egentligen.
Jag påminner mig om att det för några år sedan talades om ett problem att vissa bilar var överkänsliga för urkoppling genom rattutslag och att man justerade det med software update eller på SC, glömt vilket. Kanske fortfarande är ett problem?

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 19 dec 2023 14:41
av AAKEE
renes skrev: 19 dec 2023 13:28

Jag påminner mig om att det för några år sedan talades om ett problem att vissa bilar var överkänsliga för urkoppling genom rattutslag och att man justerade det med software update eller på SC, glömt vilket. Kanske fortfarande är ett problem?
Nja, på min model 3 var det att det krävdes en ganska hög vridande kraft i ratten för att bilen skulle ta det som att man rörde i ratten.
Skulle vilja haft den kraften lägre (precis som i lånebilen jag hade), och inte högre kraft för att vrida urkoppling på AP.

För MS (iaff min Plaid) är det betydligt mycket mer flex i rattens mekaniska inkoppling till styrservot så man kan vrida ratten lite innan man kopplar ur AP. Model 3 är betydligt stummare. Det känns lite gammal snäckväxel över det hela, men är väl någon mjuk komfortdämpning som 3 inte har.
Kraften som krävs är betydligt lägre för att bilen ska registrera att man rör i ratten men iom den aningen slekiga feelingen i ratten så ska den vridas en hel del innan den kraften uppnås. Sitter jag i godan ro och tittar ut vrider jag inte så mycket på ratten, framförallt sturjag inte emot när bilen ska höger eller stt hag vrider ratten mer än behovet, vilket gör att bilen kanske inte märker av att jag har händerna på ratten.
Många andra bilmärken med liknamde filhållkinh kräver betydligt mindreför registrera stt man har händerna på ratten.

Nu med ombordkameran mer aktiv borde Tesla kunna minska kravet på att behöva göra ett styrutslag som inte ska ske för att registrera att man håller i ratten.
Själva principen är ju inte ute efter mig som gör rätt utan för att inte man ska lura med en vikt och sitta och surfa.
Håller tummarna för att man bättrat på detta.

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 19 dec 2023 19:22
av tnjo
Westervikskille skrev: 18 dec 2023 17:32
Skumt.....

Jag provade idag men inte dök det upp någon fartkamera där jag körde längs E22 trots nyaste uppdateringen.
Är det någon inställning?
Kanske ska prova att reboota.
Samma här inga kameror eller rödljus

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 19 dec 2023 19:52
av bjornnilsson
Min har fartkamerorna nu på kartan. Och så har den börjat ”se” snöhögar. Tror jag. Minns inte exakt hur det såg ut innan men något har hänt i displayen bakom Yoken.

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 19 dec 2023 20:43
av Gustafsson
Fartkamerorna dök upp hos mig också. Den nya hifi vyn vid parkering ser ju cool ut. Vet inte än hur bra den är dock.

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 19 dec 2023 20:47
av jonasl
Fartkamerorna syns bara när man navigerar nånstans tror jag?

Det och att man kan stänga av torkarna även med AP är väl enda större förbättringarna för oss med USS, inte mycket för en juluppdatering!

Sen tyckte barnen det var kul att man kan köra med cybertruck i BB Racing.

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 19 dec 2023 21:02
av Ilduce77
jpetters skrev: 17 dec 2023 11:11
Detta är lite illavarslande för oss med HW3 och USS.
Bild
Haha... Hur många gånger tror du jag tryckte på spela-ikonen på bilden i ditt inlägg, innan jag fattade att det var en skärmdump..?

Typ 15......🤣

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 19 dec 2023 21:29
av frippan
Denna sida för att kalibrera lamporna har jag inte sett tidigare.
Bild

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 19 dec 2023 23:12
av jimpakongo
Jag har inte fått min uppdatering ännu.
Men den som väntar..!

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 20 dec 2023 08:45
av Karl Pedal
MYLR här.
Installerade 2023.44.30.2 igårkväll.
Körde iväg en tur nu på morgonen, när jag skulle köra hem en stund senare så hängde sig hela touch funktionen precis när jag skulle slå in pin koden. Slutade med att jag fick köra reboot.

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 20 dec 2023 09:34
av Bjelke
AAKEE skrev: 19 dec 2023 14:41
renes skrev: 19 dec 2023 13:28

Jag påminner mig om att det för några år sedan talades om ett problem att vissa bilar var överkänsliga för urkoppling genom rattutslag och att man justerade det med software update eller på SC, glömt vilket. Kanske fortfarande är ett problem?
Nja, på min model 3 var det att det krävdes en ganska hög vridande kraft i ratten för att bilen skulle ta det som att man rörde i ratten.
Skulle vilja haft den kraften lägre (precis som i lånebilen jag hade), och inte högre kraft för att vrida urkoppling på AP.

För MS (iaff min Plaid) är det betydligt mycket mer flex i rattens mekaniska inkoppling till styrservot så man kan vrida ratten lite innan man kopplar ur AP. Model 3 är betydligt stummare. Det känns lite gammal snäckväxel över det hela, men är väl någon mjuk komfortdämpning som 3 inte har.
Kraften som krävs är betydligt lägre för att bilen ska registrera att man rör i ratten men iom den aningen slekiga feelingen i ratten så ska den vridas en hel del innan den kraften uppnås. Sitter jag i godan ro och tittar ut vrider jag inte så mycket på ratten, framförallt sturjag inte emot när bilen ska höger eller stt hag vrider ratten mer än behovet, vilket gör att bilen kanske inte märker av att jag har händerna på ratten.
Många andra bilmärken med liknamde filhållkinh kräver betydligt mindreför registrera stt man har händerna på ratten.

Nu med ombordkameran mer aktiv borde Tesla kunna minska kravet på att behöva göra ett styrutslag som inte ska ske för att registrera att man håller i ratten.
Själva principen är ju inte ute efter mig som gör rätt utan för att inte man ska lura med en vikt och sitta och surfa.
Håller tummarna för att man bättrat på detta.
Kan det finnas ett samband med vad man har för inställning på hur ”trög” styrning man
ställt in? Det finns väl 3 lägen, iaf på model S (iaf på mina urgamla bilar :lol: ).

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 20 dec 2023 11:04
av AAKEE
Bjelke skrev: 20 dec 2023 09:34
AAKEE skrev: 19 dec 2023 14:41
renes skrev: 19 dec 2023 13:28

Jag påminner mig om att det för några år sedan talades om ett problem att vissa bilar var överkänsliga för urkoppling genom rattutslag och att man justerade det med software update eller på SC, glömt vilket. Kanske fortfarande är ett problem?
Nja, på min model 3 var det att det krävdes en ganska hög vridande kraft i ratten för att bilen skulle ta det som att man rörde i ratten.
Skulle vilja haft den kraften lägre (precis som i lånebilen jag hade), och inte högre kraft för att vrida urkoppling på AP.

För MS (iaff min Plaid) är det betydligt mycket mer flex i rattens mekaniska inkoppling till styrservot så man kan vrida ratten lite innan man kopplar ur AP. Model 3 är betydligt stummare. Det känns lite gammal snäckväxel över det hela, men är väl någon mjuk komfortdämpning som 3 inte har.
Kraften som krävs är betydligt lägre för att bilen ska registrera att man rör i ratten men iom den aningen slekiga feelingen i ratten så ska den vridas en hel del innan den kraften uppnås. Sitter jag i godan ro och tittar ut vrider jag inte så mycket på ratten, framförallt sturjag inte emot när bilen ska höger eller stt hag vrider ratten mer än behovet, vilket gör att bilen kanske inte märker av att jag har händerna på ratten.
Många andra bilmärken med liknamde filhållkinh kräver betydligt mindreför registrera stt man har händerna på ratten.

Nu med ombordkameran mer aktiv borde Tesla kunna minska kravet på att behöva göra ett styrutslag som inte ska ske för att registrera att man håller i ratten.
Själva principen är ju inte ute efter mig som gör rätt utan för att inte man ska lura med en vikt och sitta och surfa.
Håller tummarna för att man bättrat på detta.
Kan det finnas ett samband med vad man har för inställning på hur ”trög” styrning man
ställt in? Det finns väl 3 lägen, iaf på model S (iaf på mina urgamla bilar :lol: ).
Fanns tre på min M3 också, och tre på min MSP med.
Tror jag kör komfort både nu och med M3P:n.
Den är mest lättstyrd tror jag.

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 20 dec 2023 11:09
av Nicke Nyfiken
frippan skrev: 19 dec 2023 21:29
Denna sida för att kalibrera lamporna har jag inte sett tidigare.
Bild
Så har det sett ut på min Model Y sedan jag köpte den för 1,5 år sedan. (Om du inte menar någon liten detalj som jag missat)

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 20 dec 2023 11:10
av frippan
Nicke Nyfiken skrev:
frippan skrev: 19 dec 2023 21:29
Denna sida för att kalibrera lamporna har jag inte sett tidigare.
Bild
Så har det sett ut på min Model Y sedan jag köpte den för 1,5 år sedan. (Om du inte menar någon liten detalj som jag missat)
Har inte haft att man skall köra bilen en sväng tidigare. Man har bara stått parkerad och så löste den det direkt.

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 20 dec 2023 11:13
av Nicke Nyfiken
Ilduce77 skrev: 19 dec 2023 21:02
jpetters skrev: 17 dec 2023 11:11
Detta är lite illavarslande för oss med HW3 och USS.
Bild
Haha... Hur många gånger tror du jag tryckte på spela-ikonen på bilden i ditt inlägg, innan jag fattade att det var en skärmdump..?

Typ 15......🤣
Jag kände mig så sjukt korkad... :oops:
Men skönt att veta att jag inte är ensam. :lol:

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 20 dec 2023 11:16
av Nicke Nyfiken
frippan skrev: 20 dec 2023 11:10
Nicke Nyfiken skrev:
frippan skrev: 19 dec 2023 21:29
Denna sida för att kalibrera lamporna har jag inte sett tidigare.
Bild
Så har det sett ut på min Model Y sedan jag köpte den för 1,5 år sedan. (Om du inte menar någon liten detalj som jag missat)
Har inte haft att man skall köra bilen en sväng tidigare. Man har bara stått parkerad och så löste den det direkt.
Okej.
Det har krävts en liten sväng tidigare också, på min bil.

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 20 dec 2023 16:17
av Earplugged
Har bara gjort en parkering med nya grafiken ännu men blev positivt överraskad, valde att i regn och mörker köra in med nosen först i en halvtaskigt målad parkeringsruta mot en husvägg och när jag enligt skärmen stod mitt i rutan så gjorde jag det även i verkligheten, oväntat bra 😀
Behöver dock testa mer innan jag kan göra tummen upp men känns som en klar förbättring såhär långt.

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 20 dec 2023 16:35
av G-Johansson
Torkar automatiken måste ha ändrats rejält. Jag åkte 5 mil motorväg i motljus med autopilot på. Kontrollerade flera ggr att den stod på auto. Inte ett enda drag med torkade. Idag samma sträcka då började det snöa efter halva o vips torkarn torkade precis när det behövdes.

Re: Senaste version 2023.44

Postat: 20 dec 2023 16:40
av Nicke Nyfiken
G-Johansson skrev: 20 dec 2023 16:35
Torkar automatiken måste ha ändrats rejält. Jag åkte 5 mil motorväg i motljus med autopilot på. Kontrollerade flera ggr att den stod på auto. Inte ett enda drag med torkade. Idag samma sträcka då började det snöa efter halva o vips torkarn torkade precis när det behövdes.
Du menar att torkar-automatiken skulle börja fungera som den ska, samtidigt som tvånget att använda den tas bort?
Vilken ironi i så fall. :lol: