Sida 337 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 03 apr 2023 05:22
av Dafro
BigEasy skrev: 02 apr 2023 21:06
Dafro skrev: 02 apr 2023 20:23
BigEasy skrev: 02 apr 2023 18:58
Dafro skrev: 02 apr 2023 18:35
Nu har jag avbokat min Q8 då det efter de tester jag sett känns som en sminkad gris, ska även sälja min E55.

Vad blir det istället? Model S?
Nä, den dagen jag köper en tesla får man nog ta mig till sjukan för undersökning. Lutar åt IX50, igen, har en sådan bokad som jag måste avboka då jag ska byta arbetsgivare.

Trams.
Vadå trams? Visst jag borde lagt till en smiley. har hängt här för länge och matats av info om service och den går inte åt rätt håll, och finns ju ingen utan fuskläder säten längre, 3 och Y tycker jag inte om utseendet på och S och X tycker jag är för dyra. Sen har det väl blivit en lätt princip också. :D

Re: Audi e-tron

Postat: 14 apr 2023 05:09
av taliz
https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 0hk-170162

Visserligen rätt gammal och en del mil, men är väl ändå ett skapligt pris för en mer eller mindre fullsmetad.

Re: Audi e-tron

Postat: 15 apr 2023 21:29
av improwise
Vad ska man tro om andrahandsvärdet på Q8 Etron? Det är väl i praktiken lite av en "äldre premium" som jag förstått det, tekniskt sett ligger man rätt långt efter Tesla gällande drivlinan men förmodligen längre fram i det som brukar klassas som "premium". Sen ska det väl komma en ny Q8 Etron som jag förstått det som ska vara en riktig elbil från början medan nuvarande Q8 verkar vara en uppsminkad original Etron. Sammantaget får jag känslan av att, helt ovetenskapligt, andrahandsvärdet på nuvarande Q8 Etron kan bli rätt osäkert...

Just nu är väl andrahandsvärdet på elbilar överlag rätt svajigt, men det gäller väl hela marknaden, och vet inte om det går att se några tydliga trender annat än att dyrare modeller säkert tappat mer.

Re: Audi e-tron

Postat: 15 apr 2023 21:48
av Off Grid Byggaren
Jag tror en välutrustad Q8 e-tron 55 med stora 115 kWh batteriet kan bli eftertraktad som begagnade.

Men i kronor räknat sjunker den nog en hel del.

Verkar ju som att kommande SUV bilar från VAG inte får så mycket mer räckvidd än 60 mil WLTP.

Plockar man på mycket utrustning slutar väl
priset på 1 300 000:-

Efter tre år kan den tappat 40-50% så är det ju 650 000:- i värdeminskning.

Re: Audi e-tron

Postat: 15 apr 2023 22:46
av Nect
Hämtar ut min nya Q8 50 på fredag.
Den tog jag på operationell leasing just för att jag tror att restvärdet efter 3år kommer vara för osäkert med en bil som egentligen är från 2019.

Börjar nästan ångra att jag tog 36månader, men om leveranstiderna forsätter vara långa så blir det nog bra att beställa ny efter 24 månader.

Skulle tagit en MYP om den inte såg ut som en groda och är lika vanlig som en Volvo 240 var på sin tid… 😂

Re: Audi e-tron

Postat: 15 apr 2023 22:51
av BigEasy
Off Grid Byggaren skrev: 15 apr 2023 21:48
Jag tror en välutrustad Q8 e-tron 55 med stora 115 kWh batteriet kan bli eftertraktad som begagnade.

Men i kronor räknat sjunker den nog en hel del.

Verkar ju som att kommande SUV bilar från VAG inte får så mycket mer räckvidd än 60 mil WLTP.

Plockar man på mycket utrustning slutar väl
priset på 1 300 000:-

Efter tre år kan den tappat 40-50% så är det ju 650 000:- i värdeminskning.

Du får nästan all utrustning för under miljonen netto.

Re: Audi e-tron

Postat: 15 apr 2023 23:19
av Off Grid Byggaren
Jag testade att bocka för alla tillvalen:

Är det verkligen 400 000:- i rabatt på en ny Audi?
.
Screenshot_20230415-231705_Chrome.jpg

Re: Audi e-tron

Postat: 15 apr 2023 23:41
av BigEasy
Off Grid Byggaren skrev: 15 apr 2023 23:19
Jag testade att bocka för alla tillvalen:

Är det verkligen 400 000:- i rabatt på en ny Audi?
.

Screenshot_20230415-231705_Chrome.jpg

Ca 20% på listpriser är det i praktiken.

Dvs kryssar du bokstavligen i allt så hamnar du över miljonen men är du lite rimlig så ligger du runt 975'.

Re: Audi e-tron

Postat: 16 apr 2023 06:04
av Dafro
BigEasy skrev: 15 apr 2023 23:41
Off Grid Byggaren skrev: 15 apr 2023 23:19
Jag testade att bocka för alla tillvalen:

Är det verkligen 400 000:- i rabatt på en ny Audi?


Screenshot_20230415-231705_Chrome.jpg

Ca 20% på listpriser är det i praktiken.

Dvs kryssar du bokstavligen i allt så hamnar du över miljonen men är du lite rimlig så ligger du runt 975'.
Jag landa på 940 när kryssade rätt friskt med s-line men inte bla skinn, soltak eller andra strålkastare. Så under en miljon går bra, men jag ör också tveksam till andrahandsvärdet och det känns som en sminkad gris. Så det blev ix50 istället som många tycker behöver sminkas. :D Men för mig finns det ingen bättre, varken nu eller vad som man vet kommer de närmaste åren.

Re: Audi e-tron

Postat: 16 apr 2023 06:10
av Dafro
Nect skrev: 15 apr 2023 22:46
Hämtar ut min nya Q8 50 på fredag.
Den tog jag på operationell leasing just för att jag tror att restvärdet efter 3år kommer vara för osäkert med en bil som egentligen är från 2019.

Börjar nästan ångra att jag tog 36månader, men om leveranstiderna forsätter vara långa så blir det nog bra att beställa ny efter 24 månader.

Skulle tagit en MYP om den inte såg ut som en groda och är lika vanlig som en Volvo 240 var på sin tid… 😂
Kul med ny bil, återkoppla hur den ör, om bla spårvagnsljudet har minskat.

Din sista mening håller jag med till 100% och att jag inte vill sitta på plast. Har försökt övertyga mig om att den skulle duga men nä går inte.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2023 18:09
av improwise
Dafro skrev: 16 apr 2023 06:04
BigEasy skrev: 15 apr 2023 23:41
Off Grid Byggaren skrev: 15 apr 2023 23:19
Jag testade att bocka för alla tillvalen:

Är det verkligen 400 000:- i rabatt på en ny Audi?


Screenshot_20230415-231705_Chrome.jpg

Ca 20% på listpriser är det i praktiken.

Dvs kryssar du bokstavligen i allt så hamnar du över miljonen men är du lite rimlig så ligger du runt 975'.
Jag landa på 940 när kryssade rätt friskt med s-line men inte bla skinn, soltak eller andra strålkastare. Så under en miljon går bra, men jag ör också tveksam till andrahandsvärdet och det känns som en sminkad gris. Så det blev ix50 istället som många tycker behöver sminkas. :D Men för mig finns det ingen bättre, varken nu eller vad som man vet kommer de närmaste åren.
Som konstaterats redan innan så är det förmodligen bättre att sitta i en IX och titta ut på andra bilar än tvärt om :)

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2023 18:27
av taliz
improwise skrev: 19 apr 2023 18:09
Dafro skrev: 16 apr 2023 06:04
BigEasy skrev: 15 apr 2023 23:41
Off Grid Byggaren skrev: 15 apr 2023 23:19
Jag testade att bocka för alla tillvalen:

Är det verkligen 400 000:- i rabatt på en ny Audi?


Screenshot_20230415-231705_Chrome.jpg

Ca 20% på listpriser är det i praktiken.

Dvs kryssar du bokstavligen i allt så hamnar du över miljonen men är du lite rimlig så ligger du runt 975'.
Jag landa på 940 när kryssade rätt friskt med s-line men inte bla skinn, soltak eller andra strålkastare. Så under en miljon går bra, men jag ör också tveksam till andrahandsvärdet och det känns som en sminkad gris. Så det blev ix50 istället som många tycker behöver sminkas. :D Men för mig finns det ingen bättre, varken nu eller vad som man vet kommer de närmaste åren.
Som konstaterats redan innan så är det förmodligen bättre att sitta i en IX och titta ut på andra bilar än tvärt om :)
IMG_0391.jpeg

Re: Audi e-tron

Postat: 19 apr 2023 20:48
av Dafro
taliz skrev: 19 apr 2023 18:27
improwise skrev: 19 apr 2023 18:09
Dafro skrev: 16 apr 2023 06:04
BigEasy skrev: 15 apr 2023 23:41
Off Grid Byggaren skrev: 15 apr 2023 23:19
Jag testade att bocka för alla tillvalen:

Är det verkligen 400 000:- i rabatt på en ny Audi?


Screenshot_20230415-231705_Chrome.jpg

Ca 20% på listpriser är det i praktiken.

Dvs kryssar du bokstavligen i allt så hamnar du över miljonen men är du lite rimlig så ligger du runt 975'.
Jag landa på 940 när kryssade rätt friskt med s-line men inte bla skinn, soltak eller andra strålkastare. Så under en miljon går bra, men jag ör också tveksam till andrahandsvärdet och det känns som en sminkad gris. Så det blev ix50 istället som många tycker behöver sminkas. :D Men för mig finns det ingen bättre, varken nu eller vad som man vet kommer de närmaste åren.
Som konstaterats redan innan så är det förmodligen bättre att sitta i en IX och titta ut på andra bilar än tvärt om :)
IMG_0391.jpeg
Japp men gristryne har jag svårt att få det till. Det stör ännu mer när man kör lagligt på 70 väg och släpper fram andra bilar vid chikaner vid busshållplatser. BMW provocerar, öven utan bövergrill. :lol:

Edit: kom inte ihåg vad jag skrev om gris…. ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 21 apr 2023 22:07
av Nect
Hämtade min Q8 50 s-line idag och körde den ca 20 mil.

Tänkte rada upp lite skillnader som jag upplevt mellan denna och min gamla 55:a s-line.

Positivt
+Räckvidden verkar vara ca 2-3 mil längre med Q8 50 mot den gamla 55:an när båda var nya. (Baserat på GOM). Så de verkar ha låst upp mer av batteri bufferten som de annonserat.
+Mycket roligare att köra, fjädringen och styrningen känns riktigt bra.
+små designändringar utvändigt som gör bilen enligt mig mycket snyggare.
+MMI lite rappare än den gamla, fast fortfarande lite fördröjning mellan ”klick” och ”utförande”.
+Ratten ser likadan ut, men känns annorlunda att hålla i på ett positivt sätt (kanske för att den är ny?)

Negativt
- Förbrukning lika som den gamla (dock med 21” på den nya och 20” på den gamla).
- Högre ljudnivå i kupén (dock 21” på nya mot tidigare 20” så troligen det som orsakar det).
- Spårvagnsljudet är kvar (dock stör jag mig inte på det)
- Lägre effekt vilket märks i högre hastigheter vid omkörningar. I stadstrafik känns den dock lika pigg.

Re: Audi e-tron

Postat: 22 apr 2023 05:26
av taliz
Kan det vara de större fälgarna som gör den roligare att svänga med?
Mindre däcksida ger ju mindre flex och därmed mer direkt styrning.

Re: Audi e-tron

Postat: 22 apr 2023 16:38
av macky
Nect skrev: 21 apr 2023 22:07
Hämtade min Q8 50 s-line idag och körde den ca 20 mil.

Tänkte rada upp lite skillnader som jag upplevt mellan denna och min gamla 55:a s-line.

Positivt
+Räckvidden verkar vara ca 2-3 mil längre med Q8 50 mot den gamla 55:an när båda var nya. (Baserat på GOM). Så de verkar ha låst upp mer av batteri bufferten som de annonserat.
+Mycket roligare att köra, fjädringen och styrningen känns riktigt bra.
+små designändringar utvändigt som gör bilen enligt mig mycket snyggare.
+MMI lite rappare än den gamla, fast fortfarande lite fördröjning mellan ”klick” och ”utförande”.
+Ratten ser likadan ut, men känns annorlunda att hålla i på ett positivt sätt (kanske för att den är ny?)

Negativt
- Förbrukning lika som den gamla (dock med 21” på den nya och 20” på den gamla).
- Högre ljudnivå i kupén (dock 21” på nya mot tidigare 20” så troligen det som orsakar det).
- Spårvagnsljudet är kvar (dock stör jag mig inte på det)
- Lägre effekt vilket märks i högre hastigheter vid omkörningar. I stadstrafik känns den dock lika pigg.
Låter som en hel del bra förbättringar ändå. Ljudnivå kan ju påverkas av typ av däck också. Såg att de ska ha modifierat styrningen på facelift till att bli lite mer direkt. Städade min gamla 55 idag som är 3.5 år och har gått drygt 8000 mil och slogs av att den blev som ny. Riktigt bra kvalitet på material i säten osv. Syns knappt att de är använda. Hoppas att Polestar levererar liknande annars blir jag lite besviken.

Re: Audi e-tron

Postat: 22 apr 2023 21:03
av improwise
Nect skrev: 21 apr 2023 22:07
Hämtade min Q8 50 s-line idag och körde den ca 20 mil.

Tänkte rada upp lite skillnader som jag upplevt mellan denna och min gamla 55:a s-line.

Positivt
+Räckvidden verkar vara ca 2-3 mil längre med Q8 50 mot den gamla 55:an när båda var nya. (Baserat på GOM). Så de verkar ha låst upp mer av batteri bufferten som de annonserat.
+Mycket roligare att köra, fjädringen och styrningen känns riktigt bra.
+små designändringar utvändigt som gör bilen enligt mig mycket snyggare.
+MMI lite rappare än den gamla, fast fortfarande lite fördröjning mellan ”klick” och ”utförande”.
+Ratten ser likadan ut, men känns annorlunda att hålla i på ett positivt sätt (kanske för att den är ny?)

Negativt
- Förbrukning lika som den gamla (dock med 21” på den nya och 20” på den gamla).
- Högre ljudnivå i kupén (dock 21” på nya mot tidigare 20” så troligen det som orsakar det).
- Spårvagnsljudet är kvar (dock stör jag mig inte på det)
- Lägre effekt vilket märks i högre hastigheter vid omkörningar. I stadstrafik känns den dock lika pigg.
Innebär detta att ljudnivån inne i kupen är dålig eller bara att den, möjligtvis beroende på däckvalet, inte är riktigt lika bra som tidigare.

Är den lägre effekten pga att du gått från en 55 till en 50 eller för att Q8an generellt har sämre effekt?

Re: Audi e-tron

Postat: 22 apr 2023 21:56
av BigEasy
:!:
improwise skrev: 22 apr 2023 21:03
Nect skrev: 21 apr 2023 22:07
Hämtade min Q8 50 s-line idag och körde den ca 20 mil.

Tänkte rada upp lite skillnader som jag upplevt mellan denna och min gamla 55:a s-line.

Positivt
+Räckvidden verkar vara ca 2-3 mil längre med Q8 50 mot den gamla 55:an när båda var nya. (Baserat på GOM). Så de verkar ha låst upp mer av batteri bufferten som de annonserat.
+Mycket roligare att köra, fjädringen och styrningen känns riktigt bra.
+små designändringar utvändigt som gör bilen enligt mig mycket snyggare.
+MMI lite rappare än den gamla, fast fortfarande lite fördröjning mellan ”klick” och ”utförande”.
+Ratten ser likadan ut, men känns annorlunda att hålla i på ett positivt sätt (kanske för att den är ny?)

Negativt
- Förbrukning lika som den gamla (dock med 21” på den nya och 20” på den gamla).
- Högre ljudnivå i kupén (dock 21” på nya mot tidigare 20” så troligen det som orsakar det).
- Spårvagnsljudet är kvar (dock stör jag mig inte på det)
- Lägre effekt vilket märks i högre hastigheter vid omkörningar. I stadstrafik känns den dock lika pigg.
Innebär detta att ljudnivån inne i kupen är dålig eller bara att den, möjligtvis beroende på däckvalet, inte är riktigt lika bra som tidigare.

Är den lägre effekten pga att du gått från en 55 till en 50 eller för att Q8an generellt har sämre effekt?

E-Tron är makalöst tyst och även om den är sämre än förut så är den i ett annat universum än Tesla.

Den nya 50:an har samma batteripack som gamla 55:an men lägre effekt. Nya 55:an har större batteri och samma (?) effekt som gamla 55:an. Antar att det beror på att de inte vill att effekten ska sticka iväg.

Re: Audi e-tron

Postat: 22 apr 2023 22:40
av Off Grid Byggaren
Nu börjar även sommarräckvidden komma fram, körde faktiskt 36 mil på en laddning med min e-tron 55 i veckan.

Några mil var med sleepstreaming, men hade 7% kvar när jag kom hem, så det hade inte behövts.

Jag kör på 19 tum energisnåla fälgarna och 3,2 bar lufttryck.
.
20230422_220813.jpg

Re: Audi e-tron

Postat: 23 apr 2023 10:26
av Nect
taliz skrev: 22 apr 2023 05:26
Kan det vara de större fälgarna som gör den roligare att svänga med?
Mindre däcksida ger ju mindre flex och därmed mer direkt styrning.
Så kan det absolutvara, däcken gör nog sitt. Men hela bilen känns tajtare på nått sätt.

Re: Audi e-tron

Postat: 23 apr 2023 10:32
av Nect
improwise skrev: 22 apr 2023 21:03
Nect skrev: 21 apr 2023 22:07
Hämtade min Q8 50 s-line idag och körde den ca 20 mil.

Tänkte rada upp lite skillnader som jag upplevt mellan denna och min gamla 55:a s-line.

Positivt
+Räckvidden verkar vara ca 2-3 mil längre med Q8 50 mot den gamla 55:an när båda var nya. (Baserat på GOM). Så de verkar ha låst upp mer av batteri bufferten som de annonserat.
+Mycket roligare att köra, fjädringen och styrningen känns riktigt bra.
+små designändringar utvändigt som gör bilen enligt mig mycket snyggare.
+MMI lite rappare än den gamla, fast fortfarande lite fördröjning mellan ”klick” och ”utförande”.
+Ratten ser likadan ut, men känns annorlunda att hålla i på ett positivt sätt (kanske för att den är ny?)

Negativt
- Förbrukning lika som den gamla (dock med 21” på den nya och 20” på den gamla).
- Högre ljudnivå i kupén (dock 21” på nya mot tidigare 20” så troligen det som orsakar det).
- Spårvagnsljudet är kvar (dock stör jag mig inte på det)
- Lägre effekt vilket märks i högre hastigheter vid omkörningar. I stadstrafik känns den dock lika pigg.
Innebär detta att ljudnivån inne i kupen är dålig eller bara att den, möjligtvis beroende på däckvalet, inte är riktigt lika bra som tidigare.

Är den lägre effekten pga att du gått från en 55 till en 50 eller för att Q8an generellt har sämre effekt?
Ljudnivån är fortfarande bra, du kan prata i normal samtalston med den i baksätet. Min min gamla 55:a gick dock tystare. Men tror det är de nya däcken som står för ökningen av ljudet.

Q8 50 och 55 har samma motorer, men de har valt att strypa effekten på 50 för att man ska få något mer än större batteri i 55:an.

Dock är vridmomentet densamma på Q8 50/55 och det är även högre än gamla 55:an.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 apr 2023 19:55
av samme
Nect skrev: 21 apr 2023 22:07
Hämtade min Q8 50 s-line idag och körde den ca 20 mil.

Tänkte rada upp lite skillnader som jag upplevt mellan denna och min gamla 55:a s-line.

Positivt
+Räckvidden verkar vara ca 2-3 mil längre med Q8 50 mot den gamla 55:an när båda var nya. (Baserat på GOM). Så de verkar ha låst upp mer av batteri bufferten som de annonserat.
+Mycket roligare att köra, fjädringen och styrningen känns riktigt bra.
+små designändringar utvändigt som gör bilen enligt mig mycket snyggare.
+MMI lite rappare än den gamla, fast fortfarande lite fördröjning mellan ”klick” och ”utförande”.
+Ratten ser likadan ut, men känns annorlunda att hålla i på ett positivt sätt (kanske för att den är ny?)

Negativt
- Förbrukning lika som den gamla (dock med 21” på den nya och 20” på den gamla).
- Högre ljudnivå i kupén (dock 21” på nya mot tidigare 20” så troligen det som orsakar det).
- Spårvagnsljudet är kvar (dock stör jag mig inte på det)
- Lägre effekt vilket märks i högre hastigheter vid omkörningar. I stadstrafik känns den dock lika pigg.
Hämtade också ut min Q8 50 i fredags. Upplever i stort sett samma saker men med några små skillnader:

* Upplever tvärtom ljudnivån med sommardäck som betydligt bättre än tidigare, trots 21" fälgar mot 20" tidigare men tror detta helt och hållet beror på däcken då den gamla var mycket tystare med vinterdäck (nordiska dubbfria) än med sommardäck. Hade Conti PremiumContact på förra och har upplevt dem som relativt högljudda på andra bilar, nya bilen har Bridgestone Alenza.
* Upplever spårvagnsljudet som mer dämpat. Kan vara inbillning men tycker det är ganska mycket mindre påtagligt nu.

I övrigt ungefär samma slutsats, tycker också den känns lite rappare att styra och kanske lite fastare i fjädringen men det kan lika gärna bero på att däcken har lägre profil eller vara placebo. Tror kanske de har ändrat gasresponsen lite också, tycker den svarar lite snabbare även i D-läget.

Den nya har B&O-ljudsystemet och det upplever jag som ganska rejält mycket bättre än standardsystemet i den gamla som ändå var helt OK.

Har inte kört tillräckligt långt eller varierat än för att kunna säga så mycket om förbrukning.

Tycker också den ser klart mycket bättre ut trots relativt små förändringar. Grillen ser lite mindre "grillig" ut, och smälter ihop bättre med resten av fronten. Men framförallt gillar jag de nya "snöflinge"-fälgarna ("5-armad aerostruktur, grafitgrå" på audispråk), de ser riktigt bra ut på nära håll.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 apr 2023 20:00
av Nect
Q8 E-tron 50 s-line

Re: Audi e-tron

Postat: 24 apr 2023 21:03
av Bjelke
Den såg ju trevlig ut :) vi lär väl mötas lite då och då också :mrgreen:

Re: Audi e-tron

Postat: 25 apr 2023 22:28
av Macki
Var och kikade på bilar när jag hitta denna fantastiska kampanjen :lol: